Vraag over (theologische) opleiding

Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Ad Anker »

Ik ben me aan het oriënteren op een opleiding op theologisch/pastoraal gebied. De HBO-variant van CGO ligt voor de hand. Maar er is vast meer. Ik heb als hoogste opleiding HBO en kan er wel wat tijd in steken (zou iets minder kunnen gaan werken bijv.) Hier zijn er vast die zelf ervaring hebben of iemand weten die zoiets gedaan heeft. Ik ben met m'n 48 jaar niet zo jong meer maar als ik het nu niet doe, komt er wellicht nooit meer van. Ik hoor het wel! Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef: 19 feb 2024, 08:55 Ik ben me aan het oriënteren op een opleiding op theologisch/pastoraal gebied. De HBO-variant van CGO ligt voor de hand. Maar er is vast meer. Ik heb als hoogste opleiding HBO en kan er wel wat tijd in steken (zou iets minder kunnen gaan werken bijv.) Hier zijn er vast die zelf ervaring hebben of iemand weten die zoiets gedaan heeft. Ik ben met m'n 48 jaar niet zo jong meer maar als ik het nu niet doe, komt er wellicht nooit meer van. Ik hoor het wel! Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Je kunt (deel)vakken aan de TUA volgen. Volgens mij kun je niet alles kiezen, maar er zijn heel wat vakken die je kunt/mag volgen.
Misschien kan dat bijv. bij de HHK ook wel? Verder zou ik het niet zo weten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door CvdW »

Ik bied je de volgende site aan:
https://www.etf.edu/
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Piet Puk »

Ad, je kan jezelf ook hier melden. Is wel een opleiding van 4 jaar
https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school

Aanmelden kan vanaf eind april/begin mei
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 19 feb 2024, 09:14 Ad, je kan jezelf ook hier melden. Is wel een opleiding van 4 jaar
https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school

Aanmelden kan vanaf eind april/begin mei
Baangarantie ook denk ik. :)
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef: 19 feb 2024, 09:19
Piet Puk schreef: 19 feb 2024, 09:14 Ad, je kan jezelf ook hier melden. Is wel een opleiding van 4 jaar
https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... che-school

Aanmelden kan vanaf eind april/begin mei
Baangarantie ook denk ik. :)
Hoogstwaarschijnlijk wel
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door FlyingEagle »

Ik volg de HBO opleiding van de CGO.

Ik kan zeggen dat het zeer waardevol is. Prachtige colleges over Oude- en Nieuwe Testament, dogmatiek etc.
Onderschat niet de tijd die erin gaat zitten, dat heb ik echt wel onderschat. Het is ook wel echt HBO niveau.

De meesten volgen de BHT richting. Dat is eigenlijk alleen de theoretische kant. GL is BHT van de CGO met extra vakken via de Driestar voor opleiding tot godsdienstdocent. Bij de Pastoraal Werker variant volg je dus ook BHT maar dan met extra modules zoals Pastoraat of homiletiek.

Als je meer wilt weten wil ik je het persoonlijk nog wel toelichten.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Ad Anker »

FlyingEagle schreef: 19 feb 2024, 09:29 Ik volg de HBO opleiding van de CGO.

Ik kan zeggen dat het zeer waardevol is. Prachtige colleges over Oude- en Nieuwe Testament, dogmatiek etc.
Onderschat niet de tijd die erin gaat zitten, dat heb ik echt wel onderschat. Het is ook wel echt HBO niveau.

De meesten volgen de BHT richting. Dat is eigenlijk alleen de theoretische kant. GL is BHT van de CGO met extra vakken via de Driestar voor opleiding tot godsdienstdocent. Bij de Pastoraal Werker variant volg je dus ook BHT maar dan met extra modules zoals Pastoraat of homiletiek.

Als je meer wilt weten wil ik je het persoonlijk nog wel toelichten.
Top. Als het nodig is kom ik bij je terug. Ik geloof zeker dat het inhoudelijk een mooie opleiding is. De PW is erkend bij de GG en aanverwant en verder niet. Dat is natuurlijk wel een dingetje. De GL variant ken ik, is tegenwoordig ook aantrekkelijk i.c.m. een aanstelling als godsdienstdocent op een VO-school. Dan wordt het een werken-leren traject en het wordt voor je betaald. :) Maar ik ga dan misschien toch graag voor gelijk 1e graads bevoegd, al is dat hoog gegrepen denk ik hoor voor mij.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Bruna »

Wat betekenen al die afkortingen?
CGO weet ik maar wat is GL en BHT?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door FlyingEagle »

Bruna schreef:Wat betekenen al die afkortingen?
CGO weet ik maar wat is GL en BHT?
Goede vraag

Godsdienst Leeraar

Basis HBO Theologie
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Anselmus »

Ad Anker schreef: 19 feb 2024, 08:55 Ik ben me aan het oriënteren op een opleiding op theologisch/pastoraal gebied. De HBO-variant van CGO ligt voor de hand. Maar er is vast meer. Ik heb als hoogste opleiding HBO en kan er wel wat tijd in steken (zou iets minder kunnen gaan werken bijv.) Hier zijn er vast die zelf ervaring hebben of iemand weten die zoiets gedaan heeft. Ik ben met m'n 48 jaar niet zo jong meer maar als ik het nu niet doe, komt er wellicht nooit meer van. Ik hoor het wel! Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Je kunt ook CHE overwegen. Die heeft ook een GL variant volgens mij. Is een goede en praktisch bruikbare opleiding. Voordeel ten opzichte van CGO is dat je je moet verhouden tot andersdenkenden. Persoonlijk denk ik dat je verhouden tot andersdenkenden juist binnen de theologie relevant is omdat de reformatorische bubbel wereldwijd gezien een substroming is, maar dat hangt ook af van het doel waarmee je studeert.

Als je leraar bent is het nog interessant om de lerarenbeurs aan te vragen als die voor jou van toepassing is. Dan krijgt je werkgever subsidie en is een deel van de studietijd betaald om in je studie te steken. Daarnaast is dat kostentechnisch interessant als je al een bachelor hebt. Je kunt dan ook een studie aan de VU/TUA/PTHU (evt. via een seminarie) overwegen. Ik vond een studie aan de VU goed te combineren met een baan in het onderwijs omdat je twee vaste dagen per week college hebt en de rest veel leeswerk thuis is. Die beurs moet wel voor een bepaalde datum aangevraagd zijn. Als je hem in jaar 1 krijgt, krijg je voorrang bij jaar 2 en 3. De VU zou ik nu niet als eerste aanbevelen. Jaren stonden ze internationaal hoog aangeschreven, maar de laatste jaren vind ik het erg woke geworden en als er internationale studenten in je groep zitten zijn de colleges verplicht in het Engels. Leuven kun je ook nog overwegen. Ik weet niet of de lerarenbeurs daar geldt.

Het voordeel van een universiteit boven de hbo vind ik dat vakken als filosofie een prominentere plaats krijgen wat je voordeel oplevert bij vakken als dogmatiek en hermeneutiek. Het nadeel is dat een universiteit kritisch wetenschappelijk is. Ik heb hbo-thesis gelezen die op de VU afgekeurd zouden worden en dat kritisch wetenschappelijke moet je willen. Dat ligt ook aan het doel waarmee je wilt gaan studeren. In dat geval moet je ook meenemen of je de grondtalen wilt kunnen lezen. Op het hbo krijg je geen talen, op de uni wel, waarbij de eerlijkheid gebied te zeggen dat het per student wisselt in hoeverre je daarna in staat bent zelfstandig dan wel met behulp van bronnen de grondtalen te lezen.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door FlyingEagle »

@Anselmus, ik vermoed zo dat vakken als dogmatiek en Nieuwe Testament enz. op de CHE erg breed zullen worden ingevuld. De CGO is echt nog een voluit reformatorische opleiding en staat daardoor dichter bij de reformatorische kerkmens, om het zo maar eens te zeggen.
Overigens wordt je op de CGO ook uitgedaagd om buiten de bekende paden te lopen, voorbeeld is een interview houden met 3 verschillende mensen die een ander geloof aanhangen, maatchappelijke stage die heel breed kan worden ingevuld. Ook het vak wereldgodsdiensten heeft een prominentere plaats gekregen, mede om de aansluiting met de CHE te houden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Posthoorn »

Blijf toch lekker in de zorg en op de basisschool, Ad. Daar hebben ze mannen hard nodig!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door Mister »

FlyingEagle schreef: 19 feb 2024, 11:34 @Anselmus, ik vermoed zo dat vakken als dogmatiek en Nieuwe Testament enz. op de CHE erg breed zullen worden ingevuld. De CGO is echt nog een voluit reformatorische opleiding en staat daardoor dichter bij de reformatorische kerkmens, om het zo maar eens te zeggen.
Overigens wordt je op de CGO ook uitgedaagd om buiten de bekende paden te lopen, voorbeeld is een interview houden met 3 verschillende mensen die een ander geloof aanhangen, maatchappelijke stage die heel breed kan worden ingevuld. Ook het vak wereldgodsdiensten heeft een prominentere plaats gekregen, mede om de aansluiting met de CHE te houden.
Dat zou ik precies een goede reden vinden om de GL opleiding aan de CHE te prefereren.
Een interview met drie andersdenkenden is wel een andere categorie dan ermee in de klas te zitten.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vraag over (theologische) opleiding

Bericht door FlyingEagle »

Mister schreef: 19 feb 2024, 12:47
FlyingEagle schreef: 19 feb 2024, 11:34 @Anselmus, ik vermoed zo dat vakken als dogmatiek en Nieuwe Testament enz. op de CHE erg breed zullen worden ingevuld. De CGO is echt nog een voluit reformatorische opleiding en staat daardoor dichter bij de reformatorische kerkmens, om het zo maar eens te zeggen.
Overigens wordt je op de CGO ook uitgedaagd om buiten de bekende paden te lopen, voorbeeld is een interview houden met 3 verschillende mensen die een ander geloof aanhangen, maatchappelijke stage die heel breed kan worden ingevuld. Ook het vak wereldgodsdiensten heeft een prominentere plaats gekregen, mede om de aansluiting met de CHE te houden.
Dat zou ik precies een goede reden vinden om de GL opleiding aan de CHE te prefereren.
Een interview met drie andersdenkenden is wel een andere categorie dan ermee in de klas te zitten.
Ik doe geen GL en extra vakken voor de GL worden door de Driestar gegeven dus er zit voor GL nog veel meer in het vat.
Plaats reactie