Geloofsemoties

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3054
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Geloofsemoties

Bericht door Lilian1975 »

Ik ben bezig met het verzamelen van Bijbelteksten waar sprake is van geloofsemoties. Dus emotie als reactie op wat aangeboden, gesproken wordt vanuit geloof. Het beamen.

Dit met de gedachte dat er onlangs in mijn omgeving gezegd is dat de meeste of veel mensen geen hevige geloofsemoties ervaren maar alles heel geleidelijk gaat. (Ik vermoed ook dat diegene ook niet wil.zeggen dat de meeste of velen de Heere vanaf heel jong de Heere oprecht vrezen)
Hoe komt dat? Was mijn gedachte. Dat er verschil in mate is met betrekking tot intensiteit/karakter dat ontken ik niet. Maar gelovigen zullen het wel herkennen lijkt me. Dit was vooral in relatie tot wedergeboorte. Het afgesneden zijn van de Wet, is dat iets wat "ongemerkt" voorbij gaat? En dan heb ik het over mensen die niet van jongs af aan de Heere oprecht vrezen.


Toen ontstond de gedachte. Bijbelteksten te verzamelen waar je dus over geloofsemoties leest. En dan later proberen te zien welke teksten beschrijven wedergeboorte/geloof en geloofsemotie.


Daarnaast de vraag zijn er teksten in de Bijbel waar over wedergeboorte / geloof geschreven wordt waar geen sprake is van emotie?

Denk bijvoorbeeld aan psalm 68 vers 4
Maar de rechtvaardigen zullen zich verblijden; zij zullen van vreugde opspringen voor Gods aangezicht, en van blijdschap vrolijk zijn.

Of
Habakuk 3 vers 16
Als ik het hoorde, zo werd mijn buik beroerd; voor de stem hebben mijn lippen gebeefd; verrotting kwam in mijn gebeenten, en ik werd beroerd in mijn plaats.Zekerlijk, ik zal rusten ten dage der benauwdheid, als hij optrekken zal tegen het volk, dat hij het met benden aanvalle.

Handelingen 2 vers 37

En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?

Handelingen 16, Lydia de Purperverkoopster

En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.

15 En als zij gedoopt was, en haar huis, bad zij ons, zeggende: Indien gij hebt geoordeeld, dat ik den Heere getrouw ben, zo komt in mijn huis, en blijft er. En zij dwong ons.


Handelingen 16 Stokbewaarder vers 29 en 34

29 En als hij licht geëist had, sprong hij in, en werd zeer bevende, en viel voor Paulus en Silas neder aan de voeten;
34 En hij bracht hen in zijn huis, en zette hun de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.


1 petr 1: 8

in Wie gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde’


Wie weet nog meer teksten? Of juist teksten waar dit niet speelt?

Ps het gaat mij niet om dat de emoties een grond zijn of iets dergelijks. Maar of het "gewoon" of in de Schrift herkenbaar is dat het zo "vlak" verloopt.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 13 feb 2024, 23:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Geloofsemoties

Bericht door Heidebloem »

Mooi initiatief!

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3054
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Geloofsemoties

Bericht door Lilian1975 »

Heidebloem schreef: 13 feb 2024, 21:13 Mooi initiatief!

Verstuurd vanaf mijn SM-G990B2 met Tapatalk
Dank je.
Ik wilde er nog aan toevoegen dat het de bedoeling is dat het los van allerlei lawaai in andere topic gebeurd rondom allerlei zaken als vd Brink en hypercalvinisme. Dus zonder oordelen en veroordelen. Maar puur voorbeelden uit de Schrift.
Zou het lukken?

Ik las vanmorgen psalm 6


2 O HEERE, straf mij niet in Uw toorn, en kastijd mij niet in Uw grimmigheid!

3 Wees mij genadig, HEERE, want ik ben verzwakt; genees mij, HEERE, want mijn beenderen zijn verschrikt.

4 Ja, mijn ziel is zeer verschrikt; en Gij, HEERE, hoe lange

7 Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.

8 Mijn oog is doorknaagd van verdriet, is veroud, vanwege al mijn tegenpartijders.



10 De HEERE heeft mijn smeking gehoord; de HEERE zal mijn gebed aannemen.

11 Al mijn vijanden zullen zeer beschaamd en verbaasd worden; zij zullen terugkeren, zij zullen in een ogenblik beschaamd worden.


En dan het slot waar een niet letterlijk een woord van emotie staat. Maar waar de emotie van hoop, vertrouwen doorheen klinkt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloofsemoties

Bericht door Tiberius »

Juist de psalmen staan vol met emoties. Je kijkt er de dichters recht in het hart.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloofsemoties

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef: 14 feb 2024, 09:30 Juist de psalmen staan vol met emoties. Je kijkt er de dichters recht in het hart.
Daarom zijn ze ook zo geliefd bij een volk dat hiervan de bevindelijke kennis van mag hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3054
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Geloofsemoties

Bericht door Lilian1975 »

Tiberius schreef: 14 feb 2024, 09:30 Juist de psalmen staan vol met emoties. Je kijkt er de dichters recht in het hart.
Ja klopt. Dat is bij Habakuk ook zo. En dan zeer sterke emoties. Dan is de vraag andersom lees je iets over geloof en wedergeboorte bij Bijbelse personen, die niet van jongs af aan de Heere vrezen over weinig of geen emotie? En waar dan? Dus misschien is de achterliggende vraag: werkt de Geest zonder dat er een krachtige geloofsemotie is? Wil de vraag in dat geval misschien nog iets beter formuleren om misverstanden te voorkomen. Want nogmaals het is geen grond. Maar kan het bestaan, zo gewoon gevonden worden, dat het er eigenlijk niet is? Op grond van de Schrift.
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Geloofsemoties

Bericht door Piet Puk »

Bijbelteksten heb ik niet, maar ik denk aan Paulus toen hij bij Damascus kwam en door God werd neergeveld. Hij riep: HEERE, wat wilt Gij dat ik doen zal? Ik denk aan de stokbewaarder, die het zwaard zou hebben genomen om zich zelf om te brengen, maar op Paulus bevel dit naliet. Ik denk aan Mefiboseth die aangaf dat hij verbaasd was dat er naar hem was omgezien als een dode hond. Er zijn voldoende emoties terug te vinden in de Bijbel(als dit is wat je bedoeld met geloofsemoties).
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 14 feb 2024, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloofsemoties

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef: 14 feb 2024, 09:37
Tiberius schreef: 14 feb 2024, 09:30 Juist de psalmen staan vol met emoties. Je kijkt er de dichters recht in het hart.
Ja klopt. Dat is bij Habakuk ook zo. En dan zeer sterke emoties. Dan is de vraag andersom lees je iets over geloof en wedergeboorte bij Bijbelse personen, die niet van jongs af aan de Heere vrezen over weinig of geen emotie? En waar dan? Dus misschien is de achterliggende vraag: werkt de Geest zonder dat er geloofsemotie is? Wil de vraag in dat geval misschien nog iets beter formuleren om misverstanden te voorkomen.
Obadja, die de Heere vreesde van zijn jonkheid aan, was bevreesd om Achab te te zeggen dat Elia er was...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3054
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Geloofsemoties

Bericht door Lilian1975 »

@DIA; ja dat is een mooie Habakuk. Obadje geloofde echt wat God aangezegd had. Oordeel als het volk ontrouw is aan Hem. En Obadja wist zich niet beter dan aan degene die hij het oordeel aan moest zeggen.
Maar is niet in totale wanhoop. Omdat Hij God vertrouwde, kende. Wist hij ook dat God verlost door oordeel heen. Dat gaf hem rust. Is ook geloofsemotie denk ik.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 14 feb 2024, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloofsemoties

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef: 14 feb 2024, 12:11 @DIA; ja dat is een mooie Habakuk. Obadje geloofde echt wat God aangezegd had. Oordeel als het volk ontrouw is aan Hem. En Obadja wist zich niet beter dan aan degene die hij het oordeel aan moest zeggen.
Maar dit voorbeeld gaat denk ik niet echt over wedergeboorte of bedoel je het anders?
Er wordt algemeen gedacht dat deze Obadja iemand was die vanaf zijn jeugd de Heere vreesde, dus bekeerd was in 'zijn jonkheid'. Hij zegt het zelf: Ik, uw knecht, nu vrees den HEERE van mijn jonkheid af. Deze mensen worden vaak geleidelijk geleidt zonder grote of schokkende zaken. Anderzijds worden deze mensen ook vaak aangevallen als ze niet kunnen zeggen waar God in hun leven is begonnen. Dat geeft dan weer strijd, maar bij Obadja vinden wij dat niet. Hij wist het op dat moment zeker: Ik, uw knecht vrees de HEEERE van mijn jonkheid aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3054
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Geloofsemoties

Bericht door Lilian1975 »

-DIA- schreef: 14 feb 2024, 12:28
Lilian1975 schreef: 14 feb 2024, 12:11 @DIA; ja dat is een mooie Habakuk. Obadje geloofde echt wat God aangezegd had. Oordeel als het volk ontrouw is aan Hem. En Obadja wist zich niet beter dan aan degene die hij het oordeel aan moest zeggen.
Maar dit voorbeeld gaat denk ik niet echt over wedergeboorte of bedoel je het anders?
Er wordt algemeen gedacht dat deze Obadja iemand was die vanaf zijn jeugd de Heere vreesde, dus bekeerd was in 'zijn jonkheid'. Hij zegt het zelf: Ik, uw knecht, nu vrees den HEERE van mijn jonkheid af. Deze mensen worden vaak geleidelijk geleidt zonder grote of schokkende zaken. Anderzijds worden deze mensen ook vaak aangevallen als ze niet kunnen zeggen waar God in hun leven is begonnen. Dat geeft dan weer strijd, maar bij Obadja vinden wij dat niet. Hij wist het op dat moment zeker: Ik, uw knecht vrees de HEEERE van mijn jonkheid aan.
Klopt DIA, daarom dat ik zeg het is geen grond. Je emotie niet, en begin wedergeboorte niet. Ik heb bewust gezegd bij de opening van dit topic dat het mij gaat om voorbeelden waar mensen op latere leeftijd wedergeboren worden. In ieder geval na hun jonkheid waar geen of nauwelijks sprake is van geloofsemotie/ zou zijn. Persoonlijk herken ik dat niet. En persoonlijk worstel ik beetje met hoe kan dat dat mensen afgesneden worden van de Wet, vrijgesproken. Zonder dat daar de emoties zijn of heel vlak. Je moet van de Schrift uitgaan he? Dus zoek naar hoe de Schrift erover spreekt. En probeer eigen ervaring uit te schakelen.
Weet even niet hoe te zeggen.
Ik had mijn post nog iets aangepast terwijl je dit bericht plaatste denk ik. En Obadja kende dus ook echt het vrezen en de rust. Ik zoek naar het spreken hierover in de Schrift. Wedergeboorte, afgesneden worden de Wet en het heil alleen in Hem vinden, zonder dat daar of bijna geen geloofsemoties zouden zijn. Of juist andersom
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Geloofsemoties

Bericht door tja »

Joh 3 :7 en 8

7 Verwonder u niet dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

8 De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk die uit den Geest geboren is.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3054
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Geloofsemoties

Bericht door Lilian1975 »

tja schreef: 14 feb 2024, 12:51 Joh 3 :7 en 8

7 Verwonder u niet dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

8 De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk die uit den Geest geboren is.
Wil je toelichten waarom dit volgens jou onder geloofsemotie valt?
tja
Berichten: 277
Lid geworden op: 14 feb 2023, 07:51

Re: Geloofsemoties

Bericht door tja »

Lilian1975 schreef: 14 feb 2024, 15:17
tja schreef: 14 feb 2024, 12:51 Joh 3 :7 en 8

7 Verwonder u niet dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

8 De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk die uit den Geest geboren is.
Wil je toelichten waarom dit volgens jou onder geloofsemotie valt?
Zeker, ik denk dat dit een heel belangrijk gedeelte is. Je stelde in je openingspost de vraag naar teksten waar emotie wel of juist niet speelt. Als ik je vraag tenminste goed heb begrepen.

Verwondering is een emotie/gevoel. De Heere roept hier op om je niet te verwonderen. Niet toe te geven aan deze emotie. Dat vind ik een toevoeging die me wel eens verbaasd.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geloofsemoties

Bericht door Mannetje »

Volgens mij is het juist een verwondering in ongeloof bij Nicodemus hier, geen verwondering in geloof.
-
Plaats reactie