CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
13%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
5
8%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
36
57%
 
Totaal aantal stemmen: 63

Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: CGK convent

Bericht door Philip »

DDD schreef: 20 feb 2024, 19:51 Er is ook een gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. Dus ik zou hier zeker niet zomaar de conclusie uit trekken dat Jezus dit handelen goedkeurt. Met gelijkenissen moet je altijd heel voorzichtig zijn. Het zijn meestal ongehoorde verhalen. Daardoor kon je ze goed onthouden en als het goed is het punt ook. Het zou mij niet verbazen als deze gelijkenis vooral zo ongehoord was omdat zoiets niet hoorde.

Maar je zou het kunnen aanvoeren, inderdaad.
Uit andere teksten, zoals 'wie twee rokken heeft, deele hem mede die er geen heeft' (Lucas 3:11) blijkt wel duidelijk de afwijzing van rijkdom.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: CGK convent

Bericht door pierre27 »

Philip schreef: 20 feb 2024, 19:58
DDD schreef: 20 feb 2024, 19:51 Er is ook een gelijkenis van de onrechtvaardige rechter. Dus ik zou hier zeker niet zomaar de conclusie uit trekken dat Jezus dit handelen goedkeurt. Met gelijkenissen moet je altijd heel voorzichtig zijn. Het zijn meestal ongehoorde verhalen. Daardoor kon je ze goed onthouden en als het goed is het punt ook. Het zou mij niet verbazen als deze gelijkenis vooral zo ongehoord was omdat zoiets niet hoorde.

Maar je zou het kunnen aanvoeren, inderdaad.
Uit andere teksten, zoals 'wie twee rokken heeft, deele hem mede die er geen heeft' (Lucas 3:11) blijkt wel duidelijk de afwijzing van rijkdom.
Ik maak hier juist uit op dat je zo in de gelegenheid bent een ander een exemplaar te geven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Philip
Berichten: 316
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: CGK convent

Bericht door Philip »

Iemand met veel geld is toch ook in de gelegenheid om uit te delen?
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: CGK convent

Bericht door Ararat »

Dus: de kwestie waar het hier (lekker off-topic) over gaat is: een persoon mag geen winst maken?

Mag je als persoon ook niet meewerken met andermans winst? Weg met marktplaats en co dus?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Ik reageerde op refojongere, die, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, een van de belangrijkste Bijbelse voorschriften onder het tapijt veegde door te beweren dat rijkdom en winst maken niet zondig zou zijn.

Ik heb daar verder een genuanceerde mening over. Onze samenleving is zondig van opzet, en daarom is winst maken in zekere zin nodig. Het communisme was echter niets beter, dus ik heb ook niet echt een alternatief, behalve het basisinkomen.

Maar wat mij betreft, is het vrij duidelijk dat het persoonlijk streven naar meer geld in beginsel zondig is, in ieder geval als je levensstandaard al goed is. Ik zie echt nergens in de Bijbel aanwijzingen dat zoiets goed zou kunnen zijn.

En er is natuurlijk niets mis met Marktplaats. Dingen hebben hun waarde in het economische verkeer, en de werknemer is zijn loon ook waard. Maar dat is iets anders. Streven naar een rechtvaardige inkomensverdeling staat juist haaks op het streven naar winst als persoon.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 feb 2024, 20:29, 2 keer totaal gewijzigd.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: CGK convent

Bericht door TSD »

DDD schreef: 20 feb 2024, 20:22 Ik reageerde op refojongere, die, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, een van de belangrijkste Bijbelse voorschriften onder het tapijt veegde door te beweren dat rijkdom en winst maken niet zondig zou zijn.

Ik heb daar verder een genuanceerde mening over. Onze samenleving is zondig van opzet, en daarom is winst maken in zekere zin nodig. Het communisme was echter niets beter, dus ik heb ook niet echt een alternatief, behalve het basisinkomen.

Maar wat mij betreft, is het vrij duidelijk dat het persoonlijk streven naar meer geld in beginsel zondig is, in ieder geval als je levensstandaard al goed is. Ik zie echt nergens in de Bijbel aanwijzingen dat zoiets goed zou kunnen zijn.
Je drukt je vandaag toch wel erg onzorgvuldig uit.
Rijkdom en winst maken is toch echt iets heel anders dan rijkdom en winst nastreven.

Het 1e is niet zoveel mis mee, het 2e wel. Ik heb het idee dat je dat probeert te zeggen en daar ben ik het mee eens.

Dus ondernemer worden om rijk te willen zijn is zondig, maar rijk worden omdat je als ondernemer op een eerlijke manier je brood verdient en de zaken nu eenmaal goed lopen is een gave die niet zondig is maar je inderdaad in de gelegenheid stelt om de armen ruimhartig mee te delen van je goederen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Het woord 'nastreven' zou beter zijn. Dus dat in eerste instantie even vervangen. Maar dat was wel de term waar ik op reageerde.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 feb 2024, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: CGK convent

Bericht door Ararat »

Je bedoelde dus eigenlijk: zelfverrijking is zondig. Ik snap het nu.
Edit: eigenlijk zeg ik hetzelfde als TSD.
Laatst gewijzigd door Ararat op 20 feb 2024, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Ararat schreef: 20 feb 2024, 20:29 Je bedoelde dus eigenlijk: zelfverrijking is zondig. Ik snap het nu.
Dat vind ik ook. Maar dat woord is nogal besmet. Iemand die tien euro per uur meer vraagt dan nodig is, zal zich daar misschien niet door aangesproken voelen.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: CGK convent

Bericht door TSD »

Ararat schreef: 20 feb 2024, 20:29 Je bedoelde dus eigenlijk: zelfverrijking is zondig. Ik snap het nu.
Edit: eigenlijk zeg ik hetzelfde als TSD. Ben ook moe.
Nee, dat bedoelt DDD volgens mij ook niet, maar hij mag daar natuurlijk zelf ook op reageren. Zelfverrijking vindt iedereen zondig denk ik.

Het gaat er DDD om (zoals ik het begrijp) of je als doel mag hebben om rijk te worden, of als doel hebben om winst te maken om daarmee rijkdom te vergaren. Bij zelfverrijking gaat het om overmatige winst en dat ten koste van een ander.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: CGK convent

Bericht door Ararat »

TSD schreef: 20 feb 2024, 20:34
Ararat schreef: 20 feb 2024, 20:29 Je bedoelde dus eigenlijk: zelfverrijking is zondig. Ik snap het nu.
Edit: eigenlijk zeg ik hetzelfde als TSD. Ben ook moe.
Nee, dat bedoelt DDD volgens mij ook niet, maar hij mag daar natuurlijk zelf ook op reageren. Zelfverrijking vindt iedereen zondig denk ik.

Het gaat er DDD om (zoals ik het begrijp) of je als doel mag hebben om rijk te worden, of als doel hebben om winst te maken om daarmee rijkdom te vergaren. Bij zelfverrijking gaat het om overmatige winst en dat ten koste van een ander.
Ik denk dat je je piekmomentje van de dag hebt :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Inderdaad. Een christen mag wel winst maken, zeker binnen een bedrijf. Maar dat is geen persoonlijk doel. Streven naar meer geld is ook niet per definitie verkeerd. Als je in de supermarkt steeds moet nadenken of je iets wel kunt betalen of je leeft op kosten van anderen, dan mag je er best naar streven om meer geld te verdienen. En als dat -omdat je ondernemer bent- in de vorm van winst is, dan lijkt mij daar niets mis mee.

En als je vijfduizend euro per jaar minder verdient dan een collega die precies hetzelfde werk even goed doet, dan mag je daar ook een punt van maken. Maar dat is mijns inziens iets anders dan streven naar zo veel mogelijk winst.
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: CGK convent

Bericht door Bettler »

:offtopic
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 19 feb 2024, 22:58 Natuurlijk verbiedt de Bijbel op allerlei plekken winst maken. Hoe kom je daar nu weer bij. En rijkdom (en zéker het bewust handelen dat tot rijkdom leidt) óók, zij het dat het in het oude testament soms als een zegen wordt gezien, als je er zelf niets voor hebt hoeven doen, wel te verstaan.

Om over de rest maar te zwijgen.

Ik vind het volstrekt onbegrijpelijk dat je zo de Bijbel misvormt. Ik noem één tekst:

"Wie rijk wil worden, staat bloot aan verleiding, raakt in een valstrik en valt ten prooi aan allerlei dwaze en schadelijke begeerten die een mens in het verderf storten en ten onder doen gaan. 10Want de wortel van alle kwaad is geldzucht. Door zich daaraan over te geven zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben ze zichzelf veel leed berokkend."

Denk ook aan de geschiedenis van de rijke jongeman.

En voor alle duidelijkheid: zonder geldzucht kom je in het algemeen niet aan een miljoen op je prive-bankrekening.
In deze teksten wordt niet rijkdom verboden, maar het rijk willen worden. Zo ook wordt niet verboden dat je onderneming winst maakt, maar dat je eindeloos winst nastreeft. Zie bijv de gelijkenis met de rijke dwaas met steeds grotere schuren. Die vallen in velerlei verzoekingen.

Woeker en overwinst zijn verboden (Lev 25) omdat je anderen ermee uitbuit. Rijkdom is verboden in Jak 5 als het ten koste van de armen gaat.

Rijkdom op zichzelf is wel een gevaar volgens de Heere maar wordt op zich niet verboden.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent

Bericht door HersteldHervormd »

Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie