CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

Geytenbeekje schreef: 22 apr 2024, 21:33
MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:29
In de kerk van Christus regeert liefde. je kunt dat niet vergelijken met mensen/instanties.
Als je zegt: ''Wij willen de Bijbelse lijn hanteren en daar horen bepaalde (kerkordelijke) regels bij'', dan is het juist liefde om die op te volgen ipv verdacht te maken als: niet inclusief genoeg enz.
Ik heb dit werkelijk nog niemand horen zeggen, Hoe kom je bij zoiets?
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: CGK convent

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 22 apr 2024, 21:42
Geytenbeekje schreef: 22 apr 2024, 21:33
MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:29
In de kerk van Christus regeert liefde. je kunt dat niet vergelijken met mensen/instanties.
Als je zegt: ''Wij willen de Bijbelse lijn hanteren en daar horen bepaalde (kerkordelijke) regels bij'', dan is het juist liefde om die op te volgen ipv verdacht te maken als: niet inclusief genoeg enz. Liefde naar elkaar betekend ook liefde tot God en Zijn geboden. En als je echt zo graag vrouwen in het ambt wilt bevestigen, dan zijn er nog tientallen kerkgenootschappen/schapjes waar je je aan zou kunnen sluiten.
Dat is allemaal waar, maar het is natuurlijk wel zo, dat het niet bevestigen van vrouwen in sommige gevallen leidt tot het scheuren van de plaatselijke gemeente. Het ligt dus niet zo zwart-wit, als het gaat om scheurmakerij.
Dan ligt dat aan de mensen die vinden dat het allemaal zou moeten kunnen ipv aan de mensen die vast willen blijven aan wat altijd geleerd is en kan je ook moeilijk spreken van een geloofseenheid binnen een kerk.
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: CGK convent

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef: 22 apr 2024, 21:45
MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:28
MGG schreef: 22 apr 2024, 21:21
MarJT schreef: 22 apr 2024, 20:56

Uiteraard zijn de heilsfeiten de kern van de prediking in onze gemeente, ik stelde het alleen zo omdat ik nog op deze twee diensten geestelijk aan het herkauwen ben. Ze hebben me diep geraakt, bedroefd over het feit dat mijn Heiland door mijn onreinheid zo onrein werd dat God zijn Gelaat op Golgotha afwende van eigen Zoon. Maar ook doep dankbaar dat ik, zondig mens, gereinigd mag weten door het bloed van Christus.

Ik ben ervan overtuigd dat we elkaar conservatief of progressief ontzettend hard nodig hebben. We kunnen niet zonder Christus en niet zonder elkaar.
Waarom kan je niet zonder elkaar? Beide kanten willen niet toegeven en de tijd zal uitwijzen dat zij prima zonder elkaar kunnen.
Misschien is het een cultureel dingetje dat in de GG hoek veel makkelijker gescheurd wordt? De CGK kenmerkt zich juist door de diversiteit en bestaat ook wat langer dan de GG. Ze kent ook een veel diepere historie mbt kerkscheuring. Verder zou ik niet lichtvaardig scheiden/scheuren wat Christus samen brengt.
De Hervormde kerk bestaat nog veel langer en na 2004 bleek dat zij ook zonder elkaar kunnen. Ik zou niet weten waarom het alleen bij de CGK niet zou kunnen. Met je laatste zin ben ik het helemaal eens. Lichtvaardig scheiden is nooit goed.
De mensen die mee stemden hadden meer op met de synodaal-gereformeerden dan met de (uiterst)rechterflank van de NHK.
Online
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Waarom niet?
Geytenbeekje
Berichten: 8301
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: CGK convent

Bericht door Geytenbeekje »

MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:46
Geytenbeekje schreef: 22 apr 2024, 21:33
MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:29
In de kerk van Christus regeert liefde. je kunt dat niet vergelijken met mensen/instanties.
Als je zegt: ''Wij willen de Bijbelse lijn hanteren en daar horen bepaalde (kerkordelijke) regels bij'', dan is het juist liefde om die op te volgen ipv verdacht te maken als: niet inclusief genoeg enz.
Ik heb dit werkelijk nog niemand horen zeggen, Hoe kom je bij zoiets?
O, ik heb dat vaak voorbij zien komen, miss niet altijd door mensen binnen de cgk, maar toch, dat wordt toch een beetje als argument genoemd. Het ging niet zo zeer om het voorbeeld maar om wat de liefde inhoud.
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

HHR schreef: 22 apr 2024, 21:18 Doordrammen? Omdat je met elkaar kerk wilt zijn? En je aan besluiten wilt houden?
Dan houdt gesprek inderdaad op. Precies wat er nu gebeurd.
Je gaat volledig voorbij aan wat het convent nu aantoont. Er is een veel groter draagvlak om eensgezind CGK te zijn ipv door te drammen over 'je houden aan besluiten'. Het signaal naar de komende GS is dan hopelijk ook dat er meer ruimte ontstaat uit onderlinge liefde dan wat nu het geval is.
BSH
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: CGK convent

Bericht door BSH »

MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:14
HHR schreef: 22 apr 2024, 21:05
MarJT schreef: 22 apr 2024, 20:56

Ik ben ervan overtuigd dat we elkaar conservatief of progressief ontzettend hard nodig hebben. We kunnen niet zonder Christus en niet zonder elkaar.
Als dit nu zo is, waarom drammen die gemeenten dan door terwijl er landelijk andere afspraken zijn.
Dan laat je toch zien dat je niet verder wil?
Je kunt het ook bezien dat een klein deel van de gemeenten maar doordrammen over regels volgen. Het convent laat mij tot nu toe zien dat een meerderheid met elkaar verder wil.
Ik zit stukjes van het convent te bekijken. Prachtige woorden. Er wordt maar over liefde gesproken.
Juist, dat is het kenmerk van de Christelijke Gemeente. Liefde.
Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
Dan was het leegvegen van het tempelplein door Jezus zeker ook liefdeloos. Hij bedekte niet, Hij verdroeg niet...
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

Geytenbeekje schreef: 22 apr 2024, 21:50
MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:46
Geytenbeekje schreef: 22 apr 2024, 21:33
MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:29
In de kerk van Christus regeert liefde. je kunt dat niet vergelijken met mensen/instanties.
Als je zegt: ''Wij willen de Bijbelse lijn hanteren en daar horen bepaalde (kerkordelijke) regels bij'', dan is het juist liefde om die op te volgen ipv verdacht te maken als: niet inclusief genoeg enz.
Ik heb dit werkelijk nog niemand horen zeggen, Hoe kom je bij zoiets?
O, ik heb dat vaak voorbij zien komen, miss niet altijd door mensen binnen de cgk, maar toch, dat wordt toch een beetje als argument genoemd. Het ging niet zo zeer om het voorbeeld maar om wat de liefde inhoud.
Volgens mij projecteer je een maatschappelijke discussie over inclusiviteit op de discussie rond het CGK convent. Ik zou daar afstand van nemen, want er is geen enkel gegeven dat er ook maar op wijst dat er zo wordt gedacht. Zeker niet in onze gemeente richting de behoudende kant.
Mannetje
Berichten: 7807
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: CGK convent

Bericht door Mannetje »

MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:40
Mannetje schreef: 22 apr 2024, 21:33 1 Johannes 2:
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
1 Johannes 1
9 Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe.
10 Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem.
11 Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat; want de duisternis heeft zijn ogen verblind.
Is het hetzelfde om je broeder te haten en om het hartgrondig oneens te zijn met je broeder?

Kun je broeders zijn als je Gods Woord niet bewaart? Wat is dan je broederschap?
-
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

Mannetje schreef: 22 apr 2024, 21:59
MarJT schreef: 22 apr 2024, 22:14 9 Die zegt, dat hij in het licht is, en zijn broeder haat, die is in de duisternis tot nog toe.
10 Die zijn broeder liefheeft, blijft in het licht, en geen ergernis is in hem.
11 Maar die zijn broeder haat, is in de duisternis, en wandelt in de duisternis, en weet niet, waar hij henengaat; want de duisternis heeft zijn ogen verblind.
Is het hetzelfde om je broeder te haten en om het hartgrondig oneens te zijn met je broeder?

Kun je broeders zijn als je Gods Woord niet bewaart? Wat is dan je broederschap?
kleine zelfcorrectie: het is 1 johannes 2.

De vraag is of je de vrouw in het ambt moet zien dat de ander Gods Woord niet bewaard. Als je van mening bent dat je broeder in daardoor duisternis wandelt, maar vervolgens je hem de rug toekeert, heb je hem dan lief?

Hartgrondig oneens zijn is voor mij geen reden tot scheuring.
[/quote]
Evangelist
Berichten: 518
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: CGK convent

Bericht door Evangelist »

MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:54
Geytenbeekje schreef: 22 apr 2024, 21:50
MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:46
Geytenbeekje schreef: 22 apr 2024, 21:33
Als je zegt: ''Wij willen de Bijbelse lijn hanteren en daar horen bepaalde (kerkordelijke) regels bij'', dan is het juist liefde om die op te volgen ipv verdacht te maken als: niet inclusief genoeg enz.
Ik heb dit werkelijk nog niemand horen zeggen, Hoe kom je bij zoiets?
O, ik heb dat vaak voorbij zien komen, miss niet altijd door mensen binnen de cgk, maar toch, dat wordt toch een beetje als argument genoemd. Het ging niet zo zeer om het voorbeeld maar om wat de liefde inhoud.
Volgens mij projecteer je een maatschappelijke discussie over inclusiviteit op de discussie rond het CGK convent. Ik zou daar afstand van nemen, want er is geen enkel gegeven dat er ook maar op wijst dat er zo wordt gedacht. Zeker niet in onze gemeente richting de behoudende kant.
Maar het komt wel vaak voor.
Ik citeer maar even de oude ds. J. Westerink uit het RD bij zijn 60-jarig ambtsjubileum:

“Tegelijk: ik zie ook geen oplossing voor de situatie in de CGK, waarin een heel aantal kerken zich niets aantrekt van de synode-uitspraak dat er op grond van de Schrift geen ruimte is voor vrouwelijke ambtsdragers. De vrouw in het ambt staat voor mij zo haaks op wat de Bijbel zegt, dat ik niet langer christelijk gereformeerd kan blijven als de synode toch groen licht zou geven. Dat hoop ik nooit mee te maken, want deze kerk heb ik lief.”
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17418
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 22 apr 2024, 21:42
Geytenbeekje schreef: 22 apr 2024, 21:33
MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:29
In de kerk van Christus regeert liefde. je kunt dat niet vergelijken met mensen/instanties.
Als je zegt: ''Wij willen de Bijbelse lijn hanteren en daar horen bepaalde (kerkordelijke) regels bij'', dan is het juist liefde om die op te volgen ipv verdacht te maken als: niet inclusief genoeg enz. Liefde naar elkaar betekend ook liefde tot God en Zijn geboden. En als je echt zo graag vrouwen in het ambt wilt bevestigen, dan zijn er nog tientallen kerkgenootschappen/schapjes waar je je aan zou kunnen sluiten.
Dat is allemaal waar, maar het is natuurlijk wel zo, dat het niet bevestigen van vrouwen in sommige gevallen leidt tot het scheuren van de plaatselijke gemeente. Het ligt dus niet zo zwart-wit, als het gaat om scheurmakerij.
Mag de Bijbel ook nog iets zeggen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28814
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Bijna iedere bladzijde van de Bijbel spreekt ervan dat God zich in een bijzondere mate aanpast aan de culturele eigenaardigheden van het moment. God met ons dus. Dat is ook spreken van God. Misschien is dat wel de kern, die culmineert in de komst van Christus in een menselijk lichaam.

Dus je kunt niet zeggen dat je de Bijbel buiten beschouwing laat als je tot andere conclusies komt. Dat is gewoon veel te simpel gesteld.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 914
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: CGK convent

Bericht door Adagio »

MarJT schreef: 22 apr 2024, 21:29 In de kerk van Christus regeert liefde.
Dat is de hoofdsom van de wet.

Als Paulus oproept in de Korinthebrief om de oude zuurdesem uit te zuiveren (redegevend want: ook ons Pascha is voor ons geslacht), geeft de kanttek. een uitleg naar twee toepassingen: "Dit kan óf in het bijzonder verstaan worden van de uitzuivering of uitwerping van deze ergerlijke mens, opdat de gehele gemeente mocht zijn buiten opspraak en gevaar van verdere besmetting, alzo zij alrede door den Geest Gods van den zuurdesem der natuurlijke verdorvenheid grotendeels waren bevrijd; óf in het gemeen voor een algemene vermaning bij gelegenheid van de voorgaande gelijkenis, dat namelijk elk in het bijzonder den ouden zuurdesem der zonde uit zich meer en meer zou uitzuiveren, gelijk zij alrede van de heerschappij derzelve verlost waren."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12079
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

@DDD Dat is een veel te ongenuanceerde omschrijving van hoe God en cultuur zich verhouden. God heerst over de culturele gewoonten, of zoals ik gisteren bij Ratzinger las. God openbaart zich als Vader omdat hij Zich niet wilde identificeren met de pantheïstische vrouwelijkheid van de moedergodinnen. Dat is een heel andere manier van kijken, 180% anders. Daarom wijzen we feministische theologie af, of het nu in de godsleer of in de ambtsleer naar voren komt.
Plaats reactie