CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

Anselmus schreef: 24 apr 2024, 20:33
Herman schreef: 24 apr 2024, 20:27
Anselmus schreef: 24 apr 2024, 20:19 https://www.nd.nl/geloof/protestant/122 ... ent-de-sit

Dan voel je dus vervreemding bij het overgrote deel van de wereldkerk.
De context en vorm paste niet bij het moment van conflict. Dáár ligt de vervreemding, niet in de inhoud op zichzelf. Je conclusie klopt dus niet.
Dat ben ik niet met je eens:
Nederlands Dagblad schreef: Ruis, predikant in Katwijk aan Zee, voelde ook vervreemding door de liturgie tijdens het convent. Pas na vier uur ‘s middags zongen de aanwezigen voor het eerst een psalm uit de Oude Berijming, Ruis miste een bijbellezing en dankgebed na de lunch, en voelde zich niet thuis bij het gezamenlijk uitspreken van het Onze Vader en de Apostolische Geloofsbelijdenis. ‘Het zijn gewoonten waarbij ik me niet thuis voel en die voor mij zeer vervreemdend werken.’
Let vooral op die laatste regel. Volgens mij klopt jouw analyse niet en mijn conclusie wel.
Herman heeft gelijk. Jij begrijpt er niet veel van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 24 apr 2024, 21:27 Ik heb de artikelen op LinkedIn, in het RD en in het ND gelezen, en ben het eens met Anselmus.
Ik begrijp Ruis' standpunt, maar hij had zich beter tot dat ene belangrijke punt kunnen beperken. Nu creëert hij zelf ook vervreemding door bijzaken zo op te blazen.
Velen met ds. A.J.T. Ruis en huisman hadden hetzelfde gevoel. Wij voelden ons niet veilig in onze eigen kerk. Ben bang dat jij @Tiberius en ik in 2025 niet meer in dezelfde kerk zitten. Daar heb ik letterlijk slapeloze nachten van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: CGK convent

Bericht door Ad Anker »

Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 25 apr 2024, 00:45
Tiberius schreef: 24 apr 2024, 21:27 Ik heb de artikelen op LinkedIn, in het RD en in het ND gelezen, en ben het eens met Anselmus.
Ik begrijp Ruis' standpunt, maar hij had zich beter tot dat ene belangrijke punt kunnen beperken. Nu creëert hij zelf ook vervreemding door bijzaken zo op te blazen.
Velen met ds. A.J.T. Ruis en huisman hadden hetzelfde gevoel. Wij voelden ons niet veilig in onze eigen kerk. Ben bang dat jij @Tiberius en ik in 2025 niet meer in dezelfde kerk zitten. Daar heb ik letterlijk slapeloze nachten van.
Ik heb nu al zoveel verschillende voorspellingen gehoord over de toekomst van de CGK, allen met veel gezag en overtuiging uitgesproken, dat ik het niet zou weten. Ik probeer in getrouwheid de gemeenten te dienen waarheen ik geroepen wordt en verder laat ik het aan de Koning van de kerk over.

Maar wat ik in bovenstaand bericht bedoel, is dat ds. Ruis zich beter tot dat ene belangrijke punt had kunnen beperken. Door er nu allerlei dingen bij te halen die niet de kern van het probleem raken maar wel bij de diversiteit van de CGK horen, zet hij de behoudende vleugel neer als een groep waar zelfs mensen die het met hem eens zijn zich vreemd bij voelen.
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

Is dat niet juist het probleem van de CGK? Dat men vervreemding voelt bij elkaar. Dan is het toch beter om afscheid van elkaar te nemen? Beide uitersten liggen nogal ver uit elkaar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 07:13 Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?

Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR
Berichten: 1007
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 25 apr 2024, 07:48
huisman schreef: 25 apr 2024, 00:45
Tiberius schreef: 24 apr 2024, 21:27 Ik heb de artikelen op LinkedIn, in het RD en in het ND gelezen, en ben het eens met Anselmus.
Ik begrijp Ruis' standpunt, maar hij had zich beter tot dat ene belangrijke punt kunnen beperken. Nu creëert hij zelf ook vervreemding door bijzaken zo op te blazen.
Velen met ds. A.J.T. Ruis en huisman hadden hetzelfde gevoel. Wij voelden ons niet veilig in onze eigen kerk. Ben bang dat jij @Tiberius en ik in 2025 niet meer in dezelfde kerk zitten. Daar heb ik letterlijk slapeloze nachten van.
Ik heb nu al zoveel verschillende voorspellingen gehoord over de toekomst van de CGK, allen met veel gezag en overtuiging uitgesproken, dat ik het niet zou weten. Ik probeer in getrouwheid de gemeenten te dienen waarheen ik geroepen wordt en verder laat ik het aan de Koning van de kerk over.

Maar wat ik in bovenstaand bericht bedoel, is dat ds. Ruis zich beter tot dat ene belangrijke punt had kunnen beperken. Door er nu allerlei dingen bij te halen die niet de kern van het probleem raken maar wel bij de diversiteit van de CGK horen, zet hij de behoudende vleugel neer als een groep waar zelfs mensen die het met hem eens zijn zich vreemd bij voelen.
Ik begrijp ds Ruis heel goed.
Juist met de opmerking die hij erbij plaatst dat hij weet van allerlei liturgische gebruiken. Maar als er dan een bijeenkomst is van het hele verband waar dingen gebeuren die je nooit zelf hebt meegemaakt, dan hoeft dat principieel nog niet 'een ding' te zijn, maar roept het alsnog vervreemding op. En die setting geeft ook een signaal af naar gemeenten die dit van oudsher nooit gewent zijn. Men kiest daar als organisatie blijkbaar bewust voor.
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

Wie organiseerden het convent?
HHR
Berichten: 1007
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

merel schreef: 25 apr 2024, 08:19 Is dat niet juist het probleem van de CGK? Dat men vervreemding voelt bij elkaar. Dan is het toch beter om afscheid van elkaar te nemen? Beide uitersten liggen nogal ver uit elkaar.
Persoonlijk denk ik ook dat het best wat nuchterder bekeken mag worden en dat je hierin gelijk hebt.
De flanken zijn te ver uit elkaar gegroeid en dan kun je mi het beste op een nette manier afscheid van elkaar nemen.
En dan hoef je de ander niet direct in alles te veroordelen, maar meer als conclusie : het is beter voor de rust en vrede om gescheiden verder te gaan.
Scheelt heel veel negatieve energie.
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

huisman schreef: 25 apr 2024, 00:45
Tiberius schreef: 24 apr 2024, 21:27 Ik heb de artikelen op LinkedIn, in het RD en in het ND gelezen, en ben het eens met Anselmus.
Ik begrijp Ruis' standpunt, maar hij had zich beter tot dat ene belangrijke punt kunnen beperken. Nu creëert hij zelf ook vervreemding door bijzaken zo op te blazen.
Velen met ds. A.J.T. Ruis en huisman hadden hetzelfde gevoel. Wij voelden ons niet veilig in onze eigen kerk. Ben bang dat jij @Tiberius en ik in 2025 niet meer in dezelfde kerk zitten. Daar heb ik letterlijk slapeloze nachten van.
Ik vind het bedroevend om te lezen dat je niet een veilige plek hebt ervaren op het convent, Huisman. Dat raakt me. Kun je toelichten wat het maakte dat je je zo voelde? Of heeft de vorm waarmee je werd geconfronteerd dat gevoel van onveiligheid opgeroepen of versterkt?

De gemeente van God zou juist een Schuilplaats moeten zijn, vandaar mijn gevoel erbij.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: CGK convent

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: 25 apr 2024, 08:49
Ad Anker schreef: 25 apr 2024, 07:13 Ik heb de bijdrage van ds. Ruis op LinkedIn ook gelezen. Ik snap hem best. Ik vraag me wel af: was dat voorheen op bredere vergaderingen in de CGK niet het geval dan? Werden daar geen liederen gezongen, de geloofsbelijdenis opgezegd etc.? Was dat nieuw voor dit convent?
Verder, als je geen vreemdeling bent van de breedte binnen de CGK (en dat ben je toch niet als predikant), weet je toch dat er een grote diversiteit is in de liturgie, vertalingen, liedkeuze etc?

Op onze classis vergaderingen worden uitsluitend Psalmen (1773) gezongen.
Ik heb op classis en PS/GS vergaderingen liturgisch nooit zoveel vervreemding gevoeld dan op dit convent.
Ik begrijp ds Ruis dus goed.
Maar hebben ds. Roosendaal en ds. van Vulpen (en ds. Kieviet, die in de denktank zat) dan iets gewoon niet goed aangevoeld?
En begrijp me goed, ik begrijp Tiberius wel dat het daar nu helemaal niet over gaat.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

MarJT schreef: 25 apr 2024, 09:13
huisman schreef: 25 apr 2024, 00:45
Tiberius schreef: 24 apr 2024, 21:27 Ik heb de artikelen op LinkedIn, in het RD en in het ND gelezen, en ben het eens met Anselmus.
Ik begrijp Ruis' standpunt, maar hij had zich beter tot dat ene belangrijke punt kunnen beperken. Nu creëert hij zelf ook vervreemding door bijzaken zo op te blazen.
Velen met ds. A.J.T. Ruis en huisman hadden hetzelfde gevoel. Wij voelden ons niet veilig in onze eigen kerk. Ben bang dat jij @Tiberius en ik in 2025 niet meer in dezelfde kerk zitten. Daar heb ik letterlijk slapeloze nachten van.
Ik vind het bedroevend om te lezen dat je niet een veilige plek hebt ervaren op het convent, Huisman. Dat raakt me. Kun je toelichten wat het maakte dat je je zo voelde? Of heeft de vorm waarmee je werd geconfronteerd dat gevoel van onveiligheid opgeroepen of versterkt?

De gemeente van God zou juist een Schuilplaats moeten zijn, vandaar mijn gevoel erbij.
De onveiligheid centreert zich voornamelijk rondom Schriftgezag. Als je CGK DNA hebt is het bedroevend en bedreigend te ervaren dat de CGK veel breder dan ik had verwacht het Schriftverstaan zoals in de CGK gewoon was heeft verlaten. De onveiligheid was ook dat de rechterkant van onze kerken zich in de liturgie totaal niet konden herkennen.
In de pauze momenten waren er wel goede gesprekken. Verder heb ik de dagen na het Convent veel bemoediging ontvangen.

Na dit Convent zie ik geen mogelijkheid meer voor een ongedeelde CGK. Dat is voor mij een uiterst verdrietige constatering.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Bertiel
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door Bertiel »

om met Tiberius te spreken, jij bent toch een zijinstromer Huisman?
Nu ken ik niet heel veel CGK-ers die 3de generatie CGK'er zijn trouwens
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

HHR schreef: 25 apr 2024, 08:57
Tiberius schreef: 25 apr 2024, 07:48
huisman schreef: 25 apr 2024, 00:45
Tiberius schreef: 24 apr 2024, 21:27 Ik heb de artikelen op LinkedIn, in het RD en in het ND gelezen, en ben het eens met Anselmus.
Ik begrijp Ruis' standpunt, maar hij had zich beter tot dat ene belangrijke punt kunnen beperken. Nu creëert hij zelf ook vervreemding door bijzaken zo op te blazen.
Velen met ds. A.J.T. Ruis en huisman hadden hetzelfde gevoel. Wij voelden ons niet veilig in onze eigen kerk. Ben bang dat jij @Tiberius en ik in 2025 niet meer in dezelfde kerk zitten. Daar heb ik letterlijk slapeloze nachten van.
Ik heb nu al zoveel verschillende voorspellingen gehoord over de toekomst van de CGK, allen met veel gezag en overtuiging uitgesproken, dat ik het niet zou weten. Ik probeer in getrouwheid de gemeenten te dienen waarheen ik geroepen wordt en verder laat ik het aan de Koning van de kerk over.

Maar wat ik in bovenstaand bericht bedoel, is dat ds. Ruis zich beter tot dat ene belangrijke punt had kunnen beperken. Door er nu allerlei dingen bij te halen die niet de kern van het probleem raken maar wel bij de diversiteit van de CGK horen, zet hij de behoudende vleugel neer als een groep waar zelfs mensen die het met hem eens zijn zich vreemd bij voelen.
Ik begrijp ds Ruis heel goed.
Juist met de opmerking die hij erbij plaatst dat hij weet van allerlei liturgische gebruiken. Maar als er dan een bijeenkomst is van het hele verband waar dingen gebeuren die je nooit zelf hebt meegemaakt, dan hoeft dat principieel nog niet 'een ding' te zijn, maar roept het alsnog vervreemding op. En die setting geeft ook een signaal af naar gemeenten die dit van oudsher nooit gewent zijn. Men kiest daar als organisatie blijkbaar bewust voor.
Ik kan me voorstellen dat als je in een gemeente en zelfs classis zit waarin de berijming van 1773 gezongen wordt er een hoop gevoel van vervreemding is ervaren. Maar als je bewust kiest om elke vernieuwing buiten je kerkdeur te houden terwijl de meerderheid van het kerkverband zich op andere liturgische wegen begeeft krijg je wel de vervreemding als rekening gepresenteerd. Maar dat doet niets af van het kerk van Christus zijn.

Gister is er een samenvatting gegeven van hoe onze afgevaardigden het convent hebben ervaren. Samen zingen en het uitspreken van de belijdenis is als zeer positief ervaren. Tegelijk zijn de zorgen geenszins weg. Aan de GS dan maar om uit de impasse te komen, denk ik dan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17430
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 25 apr 2024, 09:49 om met Tiberius te spreken, jij bent toch een zijinstromer Huisman?
Nu ken ik niet heel veel CGK-ers die 3de generatie CGK'er zijn trouwens
Ben meer dan 55 jaar CGK.Gedoopt in de GKv maar heb geen herinnering aan die kerk. Denk dat mijn ouders vanaf mijn vijfde jaar wisselend in de CGK en GG kerkten.

Ken je wel 3de generatie HHK-ers? :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie