CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

HHR
Berichten: 1007
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: CGK convent

Bericht door HHR »

ZWP schreef: 24 apr 2024, 15:19 Ik denk voor velen een herkenbaar stukje in het RD van ds. A.J.T. Ruis en ds. A.C. Uitslag:

https://www.rd.nl/artikel/1061236-conve ... onthullend

"Wij hadden gehoopt dat er, in plaats van een eenzijdige focus op eenheid en ”we willen verder met elkaar”, veel meer aandacht was besteed aan de diepe onderliggende verdeeldheid en problematiek."

Herkenbaar en duidelijk stukje inderdaad.
DDD
Berichten: 28832
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Het is belangrijk dat het gesprek wordt gevoerd. Al kan ik mij moeilijk in zo'n reactie inleven. Maar herkenbaarheid van de dag voor alle stromingen binnen de CGK had wel prioriteit mogen zijn.
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

HHR schreef: 24 apr 2024, 15:50
ZWP schreef: 24 apr 2024, 15:19 Ik denk voor velen een herkenbaar stukje in het RD van ds. A.J.T. Ruis en ds. A.C. Uitslag:

https://www.rd.nl/artikel/1061236-conve ... onthullend

"Wij hadden gehoopt dat er, in plaats van een eenzijdige focus op eenheid en ”we willen verder met elkaar”, veel meer aandacht was besteed aan de diepe onderliggende verdeeldheid en problematiek."

Herkenbaar en duidelijk stukje inderdaad.
Zeker herkenbaar en duidelijk. Wat jammer en triest dat de beide predikanten het sluiten van kansels voor broederpredikanten bagatelliseert. Hoe wil je tot eenheid komen als het Woord van sommige predikanten niet op alle kansels helder mag klinken? Het is Christus dat ons bindt!
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: CGK convent

Bericht door Konijntje »

HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 15:37
Herman schreef: 24 apr 2024, 10:59
HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 10:48 Er is maar één opwekking geweest, en dat was met Pinksteren.
Dan heb je toch echt even een stukje kerkgeschiedenis gemist.
Vertel.
Dit meen je toch niet?
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: CGK convent

Bericht door Konijntje »

merel schreef: 24 apr 2024, 09:34 Kan er geen poll gemaakt worden bij welke forumleden inmiddels al in de kerkelijke gemeente de vrouw in het ambt is ingevoerd, binnenkort zal worden ingevoerd en wie geen bezwaar heeft tegen invoeren? Ik vermoed dat dit proces al veel verder is dan menigeen denkt.
Ik denk dat het binnen de reformatorische kerken niet echt een issue is.

De CGK is al decennia lang een kerk met veel stromingen. Daar speelt dit probleem al decennia lang.
HersteldHervormd
Berichten: 6139
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent

Bericht door HersteldHervormd »

Konijntje schreef: 24 apr 2024, 16:54
HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 15:37
Herman schreef: 24 apr 2024, 10:59
HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 10:48 Er is maar één opwekking geweest, en dat was met Pinksteren.
Dan heb je toch echt even een stukje kerkgeschiedenis gemist.
Vertel.
Dit meen je toch niet?
Zeer zeker wel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9909
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

MarJT schreef: 24 apr 2024, 16:53
HHR schreef: 24 apr 2024, 15:50
ZWP schreef: 24 apr 2024, 15:19 Ik denk voor velen een herkenbaar stukje in het RD van ds. A.J.T. Ruis en ds. A.C. Uitslag:

https://www.rd.nl/artikel/1061236-conve ... onthullend

"Wij hadden gehoopt dat er, in plaats van een eenzijdige focus op eenheid en ”we willen verder met elkaar”, veel meer aandacht was besteed aan de diepe onderliggende verdeeldheid en problematiek."

Herkenbaar en duidelijk stukje inderdaad.
Zeker herkenbaar en duidelijk. Wat jammer en triest dat de beide predikanten het sluiten van kansels voor broederpredikanten bagatelliseert. Hoe wil je tot eenheid komen als het Woord van sommige predikanten niet op alle kansels helder mag klinken? Het is Christus dat ons bindt!
Preken deze predikanten bij jullie op de kansel?
Konijntje
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: CGK convent

Bericht door Konijntje »

HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 16:57
Konijntje schreef: 24 apr 2024, 16:54
HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 15:37
Herman schreef: 24 apr 2024, 10:59
Dan heb je toch echt even een stukje kerkgeschiedenis gemist.
Vertel.
Dit meen je toch niet?
Zeer zeker wel.
Bijzonder. Ben je niet kerkelijk opgegroeid?

Enkele voorbeelden:
- Great Awakenings;
- Opwekking Alblasserwaard (1752);
- Opwekking Nijkerk (1749).
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

merel schreef: 24 apr 2024, 16:59
MarJT schreef: 24 apr 2024, 16:53
HHR schreef: 24 apr 2024, 15:50
ZWP schreef: 24 apr 2024, 15:19 Ik denk voor velen een herkenbaar stukje in het RD van ds. A.J.T. Ruis en ds. A.C. Uitslag:

https://www.rd.nl/artikel/1061236-conve ... onthullend

"Wij hadden gehoopt dat er, in plaats van een eenzijdige focus op eenheid en ”we willen verder met elkaar”, veel meer aandacht was besteed aan de diepe onderliggende verdeeldheid en problematiek."

Herkenbaar en duidelijk stukje inderdaad.
Zeker herkenbaar en duidelijk. Wat jammer en triest dat de beide predikanten het sluiten van kansels voor broederpredikanten bagatelliseert. Hoe wil je tot eenheid komen als het Woord van sommige predikanten niet op alle kansels helder mag klinken? Het is Christus dat ons bindt!
Preken deze predikanten bij jullie op de kansel?
Ik zal niet weten waarom deze predikanten niet bij ons op de kansel zouden kunnen prediken. Mij is geen sluiting van onze kansel op enige wijze bekend.
Erskinees
Berichten: 2757
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: CGK convent

Bericht door Erskinees »

Hoewel de situatie in de CGK ernstig is en ik erg meevoel en mij verbonden voel met de rechterflank van de CGK, vind ik dat het RD aan bewust aan het onrust stoken is door bepaalde verwoording en titelgebruik.
HersteldHervormd
Berichten: 6139
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: CGK convent

Bericht door HersteldHervormd »

Konijntje schreef: 24 apr 2024, 17:01
HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 16:57
Konijntje schreef: 24 apr 2024, 16:54
HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 15:37

Vertel.
Dit meen je toch niet?
Zeer zeker wel.
Bijzonder. Ben je niet kerkelijk opgegroeid?

Enkele voorbeelden:
- Great Awakenings;
- Opwekking Alblasserwaard (1752);
- Opwekking Nijkerk (1749).
De 'opwekkingen' in de Alblasserwaard en Nijkerk zijn beroeringen, waar ook wel serieuze kritiek op is geweest: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nijkerkse_beroeringen
The Great awakings hebben in golven plaatsgevonden tussen de 18e eeuw en de 20e eeuw. Golven van decennia lang.

Dat is wel iets anders dan Handelingen 2.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

Erskinees schreef: 24 apr 2024, 17:07 Hoewel de situatie in de CGK ernstig is en ik erg meevoel en mij verbonden voel met de rechterflank van de CGK, vind ik dat het RD aan bewust aan het onrust stoken is door bepaalde verwoording en titelgebruik.
Dat was ik me ook net over aan het verbazen. Tel daarbij de stroom op van berichten die vanuit de rechterflank wordt verspreid door het RD, zonder daarbij werkelijk ruimte te geven aan de meerderheid die ab-so-luut niet een scheuring van het kerkverband wil.

Tekenend is ook het volgende uit het artikel:
Wij hadden gehoopt dat er namens iedereen gecommuniceerd zou worden naar de pers. Aan ons als afgevaardigden werd gevraagd om ons terughoudend op te stellen, want de commissie zou reageren. Ongetwijfeld heeft ze haar best gedaan. Maar van ons gevoelen van teleurstelling en vervreemding –overigens wel aangegeven in de chat van die dag– sijpelde geen druppeltje door in de verwoording.
De commissie heeft zich neutraal geuit over het convent. Maar nee,"ons gevoel van teleurstelling en vervreemding" wordt gemist, om vervolgens meteen op een openbare seculier medium je verhaal te doen.
Ik wacht op de persberichten van CGBeraad en BhP die hoogstwaarschijnlijk binnenkort in het RD te vinden zijn. Ik ben blij dat onze gemeente zich in stilte en gebed heeft voorbereid en zich op de Heiland richt om de verdrietige onderlinge verdeeldheid.
merel
Berichten: 9909
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

MarJT schreef: 24 apr 2024, 17:03
merel schreef: 24 apr 2024, 16:59
MarJT schreef: 24 apr 2024, 16:53
HHR schreef: 24 apr 2024, 15:50


Herkenbaar en duidelijk stukje inderdaad.
Zeker herkenbaar en duidelijk. Wat jammer en triest dat de beide predikanten het sluiten van kansels voor broederpredikanten bagatelliseert. Hoe wil je tot eenheid komen als het Woord van sommige predikanten niet op alle kansels helder mag klinken? Het is Christus dat ons bindt!
Preken deze predikanten bij jullie op de kansel?
Ik zal niet weten waarom deze predikanten niet bij ons op de kansel zouden kunnen prediken. Mij is geen sluiting van onze kansel op enige wijze bekend.
Officieel bestaat dat ook niet binnen de CGK. Officieus worden vooral predikanten uitgenodigd van eigen ligging.
Ik ben opgegroeid binnen de CGK en ook in mijn gemeente was een beperkt uitnodigingsbeleid en datzelfde gold ook in de CGK's waar ik nadien kerkte.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

MarJT schreef: 24 apr 2024, 16:53 Hoe wil je tot eenheid komen als het Woord van sommige predikanten niet op alle kansels helder mag klinken? Het is Christus dat ons bindt!
Dus jij zit in een linkse gemeente die periodiek bhp-broeders uitnodigt? Ik ken wel wat verhalen van prof. dr. Baars die als professor in het geheel van de gemeenten voorging en dan om de haverklap zich in de consistorie moest verantwoorden. Uitnodigen betekent ook hun boodschap van bekering aanvaarden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12083
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: CGK convent

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef: 24 apr 2024, 17:07 De 'opwekkingen' in de Alblasserwaard en Nijkerk zijn beroeringen, waar ook wel serieuze kritiek op is geweest: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nijkerkse_beroeringen
The Great awakings hebben in golven plaatsgevonden tussen de 18e eeuw en de 20e eeuw. Golven van decennia lang.

Dat is wel iets anders dan Handelingen 2.
Nee hoor. Het is het krachtige werk van de Heilige Geest niet in een enkeling, maar in velen. Lees bijvoorbeeld eens het verslag van Jonathan Edwards over dit werk van de Heilige Geest in zijn gemeente. Je kunt het op theologienet vinden: Jonathan Edwards Die God leeft nog! Historie over de OPWEKKING in Nieuw Engeland
Plaats reactie