CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
13%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
5
8%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
36
57%
 
Totaal aantal stemmen: 63

HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: CGK convent

Bericht door HannekeL »

Afgelopen zondag na de dienst zitten praten met een bezoeker die Nederlandse vrouw heeft, hij zei zo passend:
1 Nederlander = 1 kerk
2 Nederlanders = 2 kerken
3 Nederlanders = kerkscheuring.
Vond het grappig, maar is eigenlijk zeer trieste realiteit.
En aan dit topic te zien blijft het maar doorgaan... .

Daarna kreeg ik de vraag: wanneer zou jij van kerk veranderen? Kon er niet onmiddellijk antwoord op geven, vind ik een heel moeilijke.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: CGK convent

Bericht door Bourdon16 »

Herman schreef: 09 apr 2024, 08:21
Bourdon16 schreef: 09 apr 2024, 07:31
Tiberius schreef: 08 apr 2024, 21:42
Bourdon16 schreef: 08 apr 2024, 21:40

Er komt gedoe over geld en goed dus dan is dat wel van belang.
Ja maar dat gedoe is nu toch wel afgelopen?
Ik dacht meer aan de CGK.
In een dorpje aan de Noordkant van de Bommelerwaard is het probleem nog tamelijk actueel nu in eerste instantie een Herstelde trouwdienst niet in het kerkgebouw der PKN kon doorgaan. Misschien was het een storm in een glas water, maar het zit daar diep.
Ja daar was het echt hard tegen hard.

Er was toen ook een documentaire op tv over onze buurgemeente aan de overkant van het water. Ik sluit niet uit dat in dat geval de Veense wortels van de betreffende predikant wat opspeelden. Fraai was het allemaal niet.

Je kan ook denken aan gemeenten waar een regeling met 50 jaar erfpacht is afgesproken zoals in Loon op Zand.
Geef ze alsjeblieft de kerk etc denk ik dan.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: CGK convent

Bericht door newton »

HannekeL schreef: 09 apr 2024, 19:55 Afgelopen zondag na de dienst zitten praten met een bezoeker die Nederlandse vrouw heeft, hij zei zo passend:
1 Nederlander = 1 kerk
2 Nederlanders = 2 kerken
3 Nederlanders = kerkscheuring.
Vond het grappig, maar is eigenlijk zeer trieste realiteit.
En aan dit topic te zien blijft het maar doorgaan... .

Daarna kreeg ik de vraag: wanneer zou jij van kerk veranderen? Kon er niet onmiddellijk antwoord op geven, vind ik een heel moeilijke.
Ik ken hem iets aangepast:
1 Nederlander = thuislezer
2 Nederlanders = kerk
3 Nederlanders = kerkscheuring
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: CGK convent

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef: 09 apr 2024, 20:07
Herman schreef: 09 apr 2024, 08:21
Bourdon16 schreef: 09 apr 2024, 07:31
Tiberius schreef: 08 apr 2024, 21:42
Ja maar dat gedoe is nu toch wel afgelopen?
Ik dacht meer aan de CGK.
In een dorpje aan de Noordkant van de Bommelerwaard is het probleem nog tamelijk actueel nu in eerste instantie een Herstelde trouwdienst niet in het kerkgebouw der PKN kon doorgaan. Misschien was het een storm in een glas water, maar het zit daar diep.
Ja daar was het echt hard tegen hard.

Er was toen ook een documentaire op tv over onze buurgemeente aan de overkant van het water. Ik sluit niet uit dat in dat geval de Veense wortels van de betreffende predikant wat opspeelden. Fraai was het allemaal niet.

Je kan ook denken aan gemeenten waar een regeling met 50 jaar erfpacht is afgesproken zoals in Loon op Zand.
Geef ze alsjeblieft de kerk etc denk ik dan.
Die docu had ik weleens gezien idd. 2 vrouwen in het zwart met handen voor de ogen vanwege de camera en 2 vrouwen in hun zonnige tenue bij een bezinepomp ( niet op zondag) ik snap alleen niet waarom die docu niet meer te zien is
HannekeL
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 jul 2023, 09:59

Re: CGK convent

Bericht door HannekeL »

Geytenbeekje schreef: 09 apr 2024, 21:02
Bourdon16 schreef: 09 apr 2024, 20:07
Herman schreef: 09 apr 2024, 08:21
Bourdon16 schreef: 09 apr 2024, 07:31

Ik dacht meer aan de CGK.
In een dorpje aan de Noordkant van de Bommelerwaard is het probleem nog tamelijk actueel nu in eerste instantie een Herstelde trouwdienst niet in het kerkgebouw der PKN kon doorgaan. Misschien was het een storm in een glas water, maar het zit daar diep.
Ja daar was het echt hard tegen hard.

Er was toen ook een documentaire op tv over onze buurgemeente aan de overkant van het water. Ik sluit niet uit dat in dat geval de Veense wortels van de betreffende predikant wat opspeelden. Fraai was het allemaal niet.

Je kan ook denken aan gemeenten waar een regeling met 50 jaar erfpacht is afgesproken zoals in Loon op Zand.
Geef ze alsjeblieft de kerk etc denk ik dan.
Die docu had ik weleens gezien idd. 2 vrouwen in het zwart met handen voor de ogen vanwege de camera en 2 vrouwen in hun zonnige tenue bij een bezinepomp ( niet op zondag) ik snap alleen niet waarom die docu niet meer te zien is
Op YouTube kan je de docu terugvinden: " KRO Factor: Over Aalst en de kerkscheuring"
Online
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

huisman schreef: 09 apr 2024, 18:13
DDD schreef: 09 apr 2024, 17:49 Ik denk dat het deels ook de onrust is. Mensen verhuizen soms naar een andere CGK en denken: hier hoor ik duidelijk niet thuis. En dan zoeken ze een andere gemeente, die beter lijkt te passen.

Ik ben het met Lilian1975 eens. Het is een heel bijbels en gereformeerd uitgangspunt, maar heel moeilijk in praktijk te brengen bij discussies over orthodoxie. Omdat de basisveiligheid in het gesprek tussen de broeders en zusters dan ontbreekt.

Als je het idee hebt dat de duivel achter de schriftopvatting of schrift-uitleg van de ander zit, dan is het heel lastig om ontvankelijk te zijn voor de leiding van de heilige Geest en de toepassing van het eeuwig Evangelie in onze tijd en cultuur.
Binnen de CGK heb ik van links tot rechts niet gehoord dat iemand de duivel de schuld geeft van de huidige impasse.

De manier waarop jij kijkt naar de rechterflank van de CGK is voer voor psychologen. Het heeft iig niets met de werkelijkheid of met feiten te maken.
Dat zal waar zijn. Maar ziet men de impasse dan als het werk van de heilige Geest of als mensenwerk? De vraag stellen, is haar beantwoorden, toch?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 09 apr 2024, 22:34
huisman schreef: 09 apr 2024, 18:13
DDD schreef: 09 apr 2024, 17:49 Ik denk dat het deels ook de onrust is. Mensen verhuizen soms naar een andere CGK en denken: hier hoor ik duidelijk niet thuis. En dan zoeken ze een andere gemeente, die beter lijkt te passen.

Ik ben het met Lilian1975 eens. Het is een heel bijbels en gereformeerd uitgangspunt, maar heel moeilijk in praktijk te brengen bij discussies over orthodoxie. Omdat de basisveiligheid in het gesprek tussen de broeders en zusters dan ontbreekt.

Als je het idee hebt dat de duivel achter de schriftopvatting of schrift-uitleg van de ander zit, dan is het heel lastig om ontvankelijk te zijn voor de leiding van de heilige Geest en de toepassing van het eeuwig Evangelie in onze tijd en cultuur.
Binnen de CGK heb ik van links tot rechts niet gehoord dat iemand de duivel de schuld geeft van de huidige impasse.

De manier waarop jij kijkt naar de rechterflank van de CGK is voer voor psychologen. Het heeft iig niets met de werkelijkheid of met feiten te maken.
Dat zal waar zijn. Maar ziet men de impasse dan als het werk van de heilige Geest of als mensenwerk? De vraag stellen, is haar beantwoorden, toch?
De impasse is mensenwerk. Mocht er een oplossing komen dan is dat iig geen mensenwerk. Toch hoop ik met anderen op het Convent en op de GS met voorstellen te komen die tot draagbare oplossingen kunnen leiden.

P.S. er zijn m.i. geen pijnloze oplossingen.

Verder zou ik een ieder willen oproepen om CGK preken te lezen vanaf het ontstaan van de CGK tot ongeveer 1970. Leg die preken naast de preken die in samenwerkingsgemeenten worden gehouden en zoek de overeenkomsten. Ze zijn er amper.
M.a.w. Hoe Christelijk Gereformeerd zijn deze gemeenten?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Dat laatste is natuurlijk een terecht kritiekpunt op de linkerflank CGK, waarbij er wel ook belangrijke veranderingen zijn geweest in de samenleving en cultuur.

Maar goed, als je het als mensenwerk ziet, dan zeg je niet veel anders dan wat ik zei, al is het met een ander accent. Want van nature zijn wij mensen immers uit de vader de duivel. En wat uit de heilige Geest niet is, dat is zonde.

Oftewel, ik drukte mij wel duidelijk, maar daarmee nog niet onjuist uit, denk ik.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 09 apr 2024, 23:56 Dat laatste is natuurlijk een terecht kritiekpunt op de linkerflank CGK, waarbij er wel ook belangrijke veranderingen zijn geweest in de samenleving en cultuur.

Maar goed, als je het als mensenwerk ziet, dan zeg je niet veel anders dan wat ik zei, al is het met een ander accent. Want van nature zijn wij mensen immers uit de vader de duivel. En wat uit de heilige Geest niet is, dat is zonde.

Oftewel, ik drukte mij wel duidelijk, maar daarmee nog niet onjuist uit, denk ik.
Adam en Eva zondigden. Ze konden zich niet verschuilen achter de verleider.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Dat is helemaal waar. Maar doet niets af aan wat ik schreef.
Simon O
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2024, 21:01

Re: CGK convent

Bericht door Simon O »

huisman schreef: 09 apr 2024, 23:30
De impasse is mensenwerk. Mocht er een oplossing komen dan is dat iig geen mensenwerk. Toch hoop ik met anderen op het Convent en op de GS met voorstellen te komen die tot draagbare oplossingen kunnen leiden.

P.S. er zijn m.i. geen pijnloze oplossingen.

Verder zou ik een ieder willen oproepen om CGK preken te lezen vanaf het ontstaan van de CGK tot ongeveer 1970. Leg die preken naast de preken die in samenwerkingsgemeenten worden gehouden en zoek de overeenkomsten. Ze zijn er amper.
M.a.w. Hoe Christelijk Gereformeerd zijn deze gemeenten?
Deels is dit waar. Tegelijkertijd als ik in de NGB lees wat er gezegd wordt over de gelovigen in de ware kerk (artikel 29):
De leden van de Kerk kan men herkennen aan het kenmerk van een christen: het geloof. Nadat zij de enige Zaligmaker Jezus Christus aangenomen hebben, vluchten zij weg voor de zonde en jagen zij de gerechtigheid na.
Ook hebben zij de ware God en hun naaste lief, ze wijken niet af van wat de Bijbel leert en zij kruisigen hun oude mens met zijn begeerten. Dat wil niet zeggen dat zij geen zwakheden meer hebben, maar door de Heilige Geest strijden zij daar tegen, hun leven lang. Zij nemen voortdurend de toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heere Jezus. In Hem hebben zij vergeving van hun zonden, door het geloof in Hem.

Het valt me op dat gemeentes ter linkerzijde in de CGK vaak een sterker getuigenis naar de wereld hebben, ze zijn betrokken bij diaconale projecten in de buurt, vangen asielzoekers op, brengen bezoek aan de TBS kliniek, minder dikke auto's voor de kerk.
De prediking lijkt soms meer activistisch, maar volgens mij ook met de overtuiging dat we werkelijk een ander leven hebben te leiden en hebben op te komen voor het kwetsbare. Dat zie ik in de preken van voor 1970 amper terug. Daar draait het toch vaak om de bevinding en het zelf gered worden. Volgens mij horen bevinding en het uitleven van het evangelie bij elkaar, maar zie ik ook aan de rechterzijde van de kerk eenzijdigheid. Noem me een een preek die gaat over de liefde tot de naaste of over het najagen van gerechtigheid (zonder dat het ons iets oplevert, maar gewoon om Gods wil te doen).
Laatst gewijzigd door Simon O op 10 apr 2024, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9858
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: CGK convent

Bericht door merel »

huisman schreef: 09 apr 2024, 23:30
DDD schreef: 09 apr 2024, 22:34
huisman schreef: 09 apr 2024, 18:13
DDD schreef: 09 apr 2024, 17:49 Ik denk dat het deels ook de onrust is. Mensen verhuizen soms naar een andere CGK en denken: hier hoor ik duidelijk niet thuis. En dan zoeken ze een andere gemeente, die beter lijkt te passen.

Ik ben het met Lilian1975 eens. Het is een heel bijbels en gereformeerd uitgangspunt, maar heel moeilijk in praktijk te brengen bij discussies over orthodoxie. Omdat de basisveiligheid in het gesprek tussen de broeders en zusters dan ontbreekt.

Als je het idee hebt dat de duivel achter de schriftopvatting of schrift-uitleg van de ander zit, dan is het heel lastig om ontvankelijk te zijn voor de leiding van de heilige Geest en de toepassing van het eeuwig Evangelie in onze tijd en cultuur.
Binnen de CGK heb ik van links tot rechts niet gehoord dat iemand de duivel de schuld geeft van de huidige impasse.

De manier waarop jij kijkt naar de rechterflank van de CGK is voer voor psychologen. Het heeft iig niets met de werkelijkheid of met feiten te maken.
Dat zal waar zijn. Maar ziet men de impasse dan als het werk van de heilige Geest of als mensenwerk? De vraag stellen, is haar beantwoorden, toch?
De impasse is mensenwerk. Mocht er een oplossing komen dan is dat iig geen mensenwerk. Toch hoop ik met anderen op het Convent en op de GS met voorstellen te komen die tot draagbare oplossingen kunnen leiden.

P.S. er zijn m.i. geen pijnloze oplossingen.

Verder zou ik een ieder willen oproepen om CGK preken te lezen vanaf het ontstaan van de CGK tot ongeveer 1970. Leg die preken naast de preken die in samenwerkingsgemeenten worden gehouden en zoek de overeenkomsten. Ze zijn er amper.
M.a.w. Hoe Christelijk Gereformeerd zijn deze gemeenten?
Eerlijk gezegd vind ik dat laatste een drogreden.

En verder sluit ik mij aan bij hetgeen @Simon O heeft gezegd.
Online
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Een mooi artikel van Govert Buijs. Hij pleit voor een federatie van twee kerkverbanden binnen de CGK. Zodat niet een kleine meerderheid een grote minderheid de kerkelijke goederen en instituties ontneemt.

https://www.nd.nl/lees/1220455

Ik heb dat idee al eens eerder hier geopperd, en het zal ongetwijfeld ook bij anderen zijn opgekomen.

Wat ik er goed aan vindt, is dat hij de subgroepen binnen de CGK goed typeert. En dat hij het verband legt met de oecumene van het hart en de insteek binnen de CGK.

De stelling dat BhP 'tegen de reformatorische wereld aanschuurt' kan ik dan weer niet volgen. BhP hoort tot het hart van de refo-wereld, mijns inziens.

Het is te hopen en te bidden dat de lijn van twee kerkverbanden binnen één federatie de voorkeur krijgt boven een vechtscheiding. De kwalijke gevolgen daarvan zijn bij het ontstaan van de GKv en de NGK (oud) voldoende duidelijk geworden.
MGG
Berichten: 3565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: CGK convent

Bericht door MGG »

Mooi om te lezen dat 179 van de 181 gemeente een afvaardiging sturen.

Ik wens Huisman en andere afgevaardigden morgen veel sterkte. Hopelijk wordt in een broederlijke sfeer de Bijbel in lijn met de geschiedenis van de CGK uitgelegd.
Online
DDD
Berichten: 28746
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Het lijkt me belangrijker dat de heilige Geest aanwezig is, en om te horen wat Hij tot de gemeenten zegt.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b822347b/
Hij wil dan niet kiezen hoe het verder moet met de kerk. Maar Rouvoet wil wel zeggen dat het niet aan een nieuwe generatie uit te leggen is als de kerk zou scheuren, juist op iets wat niet de essentie van het geloof raakt. “Ik ben er beducht voor. Ik vind het onverantwoord. Het zou schadelijk zijn voor de naam van de kerk en de naam van Christus. Ik zou het niet kunnen verdragen.”
Plaats reactie