CGK convent

Vier toekomstscenario’s CGK, welke zou jij kiezen?

1) Het huidige presbyteriaal-synodale kerkstelsel gewoon handhaven.
14
22%
2) Over te gaan „naar een kerkstelsel waarin we elkaar minder binden”
8
12%
3) Zich als CGK „gezamenlijk aan te sluiten bij een ander kerkverband”.
6
9%
4) Het kerkverband „te ontvlechten” ; plaatselijke kerken zelf een ander kerkverband.
37
57%
 
Totaal aantal stemmen: 65

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 25 apr 2024, 21:12
HHKtE schreef: 25 apr 2024, 21:06 Denk goede 30 BWP gemeenten
Dus dat is zo'n 17%, 13% niet BhP dan.
Ja laten we er een rekensom van maken. :bobo Er zullen maar weinig gemeenten zijn die ongedeeld zullen blijven mocht het tot een scheuring komen. Er zullen gemeenten in stukken uiteenvallen. Er zijn in veel wat linkse gemeenten behoorlijk wat GKv’ers terecht gekomen toen de GKv de ambten openstelde voor vrouwen. Die willen dit niet nog een keer meemaken. Sprak op het convent zo’n ouderling die niet mee kan met een gedogen van vrouwelijke ambtsdragers.

Om de uitslag van de stellingen direct om te slaan op alle leden van de CGK is ook te kort door de bocht. Die 30% van het convent zal bij alle leden misschien tussen de 20% en 50% zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

HHR schreef: 25 apr 2024, 21:29
Tiberius schreef: 25 apr 2024, 21:12
HHKtE schreef: 25 apr 2024, 21:06 Denk goede 30 BWP gemeenten
Dus dat is zo'n 17%, 13% niet BhP dan.
30% zou dan om 55-60 gemeenten gaan.
Ook wel benieuwd hoeveel leden dat zouden zijn. Ik vermoed dat dat percentage hoger is dan 30%.
Dat zou me verbazen. Er zijn een paar uitzonderlijk grote linkse gemeenten. Een ervan beslaat al ongeveer 10 procent van alle CGK-leden.
Refojongere
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

Als de uitslag van het convent tot blijdschap leidt bij Loonstra en teleurstelling bij Bewaar het Pand, dan weet je dat het geen evenwichtig convent is geweest.
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Wat bedoel je met 'evenwichtig'?
BSH
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: CGK convent

Bericht door BSH »

De dwaling van Montanus in de 2e eeuw was: alle spreken van de Geest is van evenveel waarde. Dus actueel spreken van de Geest is even waardevol dan Zijn spreken door de brieven van Paulus.

De afgevaardigde van Leeuwarden volgde dezelfde dwaling...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 25 apr 2024, 21:41
HHR schreef: 25 apr 2024, 21:29
Tiberius schreef: 25 apr 2024, 21:12
HHKtE schreef: 25 apr 2024, 21:06 Denk goede 30 BWP gemeenten
Dus dat is zo'n 17%, 13% niet BhP dan.
30% zou dan om 55-60 gemeenten gaan.
Ook wel benieuwd hoeveel leden dat zouden zijn. Ik vermoed dat dat percentage hoger is dan 30%.
Dat zou me verbazen. Er zijn een paar uitzonderlijk grote linkse gemeenten. Een ervan beslaat al ongeveer 10 procent van alle CGK-leden.

10% is zo’n 6800 leden. Ken geen linkse gemeente die zo groot is . Zwolle heeft zo’n 4900 leden. Waarvan veel papieren leden.Ken de situatie goed. Gezamenlijk Urk heeft wel meer dan 10% (zo’n 7300 leden) maar dat zijn geen linkse gemeenten.

Welke gemeente doel jij op?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MarJT
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 apr 2024, 11:18

Re: CGK convent

Bericht door MarJT »

Refojongere schreef: 25 apr 2024, 21:43 Als de uitslag van het convent tot blijdschap leidt bij Loonstra en teleurstelling bij Bewaar het Pand, dan weet je dat het geen evenwichtig convent is geweest.
Het convent is niet qua ledenaantal evenwichtig, maar wel degelijk beeld van wat in de gehele breedte van de kerken leeft. Wat Huisman zegt vind ik van belang: kerken die ruimte willen geven maar zelf zouden scheuren als er vrouwen in het ambt komen. Daar schiet het convent in tekort.
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Ik doelde op Zwolle en dacht dat die gemeente ruim 6000 was. Maar dat klopt kennelijk niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: CGK convent

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 25 apr 2024, 21:35
Tiberius schreef: 25 apr 2024, 21:12
HHKtE schreef: 25 apr 2024, 21:06 Denk goede 30 BWP gemeenten
Dus dat is zo'n 17%, 13% niet BhP dan.
Ja laten we er een rekensom van maken. :bobo
Ik zou wel willen weten hoe de verhouding native-nonnative binnen die 30 en 70% liggen.
Refojongere
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 25 apr 2024, 21:45 Wat bedoel je met 'evenwichtig'?
Dat het onevenwichtig leid ik af uit het gegeven dat er een knieval gemaakt wordt voor de 30% die vrouwelijke ambtsdragers invoert (en grotendeels ook homostellen aan het avondmaal toelaat) terwijl die bewust aan de synodebesluiten ongehoorzaam zijn geweest. Die ongehoorzaamheid heeft tot verdeeldheid geleid.

De 70% die tegen de vrouw in het ambt is heeft dat dus maar te accepteren. Daar is Loonstra blij om. Terwijl hij tot een minderheid behoort.

Het is de omgekeerde wereld en ondermijnt potentieel veel synodebesluiten. Waarom wil je dan nog tot 1 verband behoren als je toch je eigen zin doet?
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Er is geen 70 procent tegen de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Er zijn veel meer tussenvarianten. Je hebt de mensen voor wie het openstellen van het ambt inmiddels om allerlei binnengemeentelijke redenen zo dringend is dat het tegen het besluit van de synode in is ingevoerd. Maar er zijn ook gemeenten die met meer verdraagzaamheid gezegend zijn en die wachten op landelijke toestemming. Dan zijn er nog gemeenten die vinden dat er iets voor en iets tegen te zeggen is, maar die bij twijfel niet inhalen. En er zijn de gemeenten die vinden dat het niet moet, waarvan een deel daarenboven vindt dat anderen daar ook niet anders over mogen denken, omdat ze dan niet belijdend gereformeerd meer zouden zijn.

Ik geloof niet dat je kunt zeggen dat de ongehoorzaamheid tot verdeeldheid leidt. Dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat de besluitvorming op de synode tot verdeeldheid leidt. De verdeeldheid is er al, omdat de kerken verschillend omgaan met de veranderingen in de cultuur.

Je ziet dat de linkerflank al heel lang een gesprek daarover wil voeren, en dat dat heel moeizaam gaat. Zie op dit forum bijvoorbeeld de discussies over dr. Loonstra. Hij beklaagde zich 20 jaar geleden al dat er geen inhoudelijk gesprek op basis van argumenten mogelijk is. Het punt is, dat er vanuit de groep BhP wel wordt gezegd hoe het niet zit, maar dat er geen gesprek is over hoe het dan wel zit. En voor zover dat wel gebeurt, is de onderbouwing meestal nogal mager. Ik kan mijn bericht pas over het NGK-rapport niet vinden maar dat staat misschien in moderatie.
JanRap
Berichten: 177
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:04

Re: CGK convent

Bericht door JanRap »

DDD schreef: 25 apr 2024, 23:00 Er is geen 70 procent tegen de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Er zijn veel meer tussenvarianten. Je hebt de mensen voor wie het openstellen van het ambt inmiddels om allerlei binnengemeentelijke redenen zo dringend is dat het tegen het besluit van de synode in is ingevoerd. Maar er zijn ook gemeenten die met meer verdraagzaamheid gezegend zijn en die wachten op landelijke toestemming. Dan zijn er nog gemeenten die vinden dat er iets voor en iets tegen te zeggen is, maar die bij twijfel niet inhalen. En er zijn de gemeenten die vinden dat het niet moet, waarvan een deel daarenboven vindt dat anderen daar ook niet anders over mogen denken, omdat ze dan niet belijdend gereformeerd meer zouden zijn.

Ik geloof niet dat je kunt zeggen dat de ongehoorzaamheid tot verdeeldheid leidt. Dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat de besluitvorming op de synode tot verdeeldheid leidt. De verdeeldheid is er al, omdat de kerken verschillend omgaan met de veranderingen in de cultuur.

Je ziet dat de linkerflank al heel lang een gesprek daarover wil voeren, en dat dat heel moeizaam gaat. Zie op dit forum bijvoorbeeld de discussies over dr. Loonstra. Hij beklaagde zich 20 jaar geleden al dat er geen inhoudelijk gesprek op basis van argumenten mogelijk is. Het punt is, dat er vanuit de groep BhP wel wordt gezegd hoe het niet zit, maar dat er geen gesprek is over hoe het dan wel zit. En voor zover dat wel gebeurt, is de onderbouwing meestal nogal mager. Ik kan mijn bericht pas over het NGK-rapport niet vinden maar dat staat misschien in moderatie.
Als lid van de PKN heb ik het Convent van de CGK met grote belangstelling en tevens diepe zorg gevolgd.
Er kwam bij mij een woord in mijn gedachten: 'onbekeerlijkheid'. een fors aantal CGKers wenst niet te buigen voor Gods woord. En dat wordt gecamoufleerd met eindeloos om elkaar heendraaien, suggestieve vraagstelling, lieve woordjes en toch intussen de eigen gang gaan. Ik zeg dat niet hoogmoedig, want die onbekeerlijkheid kom ik ook in mijn eigen hart tegen. en in de PKN zijn we er ook meesters in om diplomatiek met elkaar om te gaan en intussen steeds een beetje verder op te schuiven richting Schriftkritiek. Typisch modern om de Schriftuitleg aan te passen aan wat wij fijn en lekker en goed vinden @DDD zit er echte falikant naast als hij stelt dat BhP slechts zegt hoe het niet zit, en niet vertelt hoe het wel zit. Kletskoek! BhP laat slechts de Schrfift spreken om aan te tonen hoe het wel zit. Maar dat wordt niet op prijs gesteld. En de schriftkritische kerkmens wordt vervolgens nog boos ook als je hem duidelijk maakt dat hij op zand bouwt, en dat hij gemeentes ..... verwoest. Dan ben je niet lief genoeg.
Refojongere
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: CGK convent

Bericht door Refojongere »

DDD schreef: 25 apr 2024, 23:00 Er is geen 70 procent tegen de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeente. Er zijn veel meer tussenvarianten. Je hebt de mensen voor wie het openstellen van het ambt inmiddels om allerlei binnengemeentelijke redenen zo dringend is dat het tegen het besluit van de synode in is ingevoerd. Maar er zijn ook gemeenten die met meer verdraagzaamheid gezegend zijn en die wachten op landelijke toestemming. Dan zijn er nog gemeenten die vinden dat er iets voor en iets tegen te zeggen is, maar die bij twijfel niet inhalen. En er zijn de gemeenten die vinden dat het niet moet, waarvan een deel daarenboven vindt dat anderen daar ook niet anders over mogen denken, omdat ze dan niet belijdend gereformeerd meer zouden zijn.

Ik geloof niet dat je kunt zeggen dat de ongehoorzaamheid tot verdeeldheid leidt. Dan zou je net zo goed kunnen zeggen dat de besluitvorming op de synode tot verdeeldheid leidt. De verdeeldheid is er al, omdat de kerken verschillend omgaan met de veranderingen in de cultuur.

Je ziet dat de linkerflank al heel lang een gesprek daarover wil voeren, en dat dat heel moeizaam gaat. Zie op dit forum bijvoorbeeld de discussies over dr. Loonstra. Hij beklaagde zich 20 jaar geleden al dat er geen inhoudelijk gesprek op basis van argumenten mogelijk is. Het punt is, dat er vanuit de groep BhP wel wordt gezegd hoe het niet zit, maar dat er geen gesprek is over hoe het dan wel zit. En voor zover dat wel gebeurt, is de onderbouwing meestal nogal mager. Ik kan mijn bericht pas over het NGK-rapport niet vinden maar dat staat misschien in moderatie.
DDD, v.w.b. je eerste alinea, eens. Toch vraag ik me af hoe de verhoudingen echt liggen bij de 60% die zegt: laat het vrij. Zijn die allemaal pro-vrouw ambt? Nee, maar of het slechts 30% is zoals ik stelde is inderdaad vermoedelijk te laag. Daar zullen we nooit achterkomen. Als het wordt doorgevoerd ontstaan scheuringen waardoor gemeenten van kleur verschieten of verdwijnen.

Ook eens met je tweede alinea dat de kerken reeds verdeeld zijn. Maar door je niet te onderwerpen aan de synode blijf je vasthouden aan de verdeeldheid en vergroot je die. De synode wil immers eenheid brengen. Daar heb je nota bene een synode voor.

De linkerflank wil een gesprek en heeft allang het gesprek gevoerd. Er was in 1998 immers een meerderheids en minderheidsrapport en het meerderheidsrapport ging "in gesprek" met het minderheidsrapport. Dus dat gesprek wordt gevoerd. En dat betrof ook Loonstra. De linkerflank wil net zo lang gesprek totdat het doorgevoerd wordt. Dit tot schade van de kerken. Want de linkerflank zegt ook: laat dit geen hoofdzaak zijn. Terwijl zíj het zijn die het agenderen.

Uiteindelijk geef je weer de rechterflank de schuld van de ellende door te zeggen dat zij vooral zeggen hoe "het" niet zit. Wat bedoel je?

En BhP volgt slechts de synodale lijn, wat is daar verkeerd aan. Dat is toch volstrekt normaal? De onderbouwing uit het meerderheidsrapport is toch echt niet mager te noemen!

Het bizarre gaat zijn dat zij die altijd de synodale lijn hebben vastgehouden zich genoodzaakt voelen heen te gaan en degenen die de synode ongehoorzaam zijn blijven.
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: CGK convent

Bericht door DDD »

Dat is een misverstand. Ik geef niet de rechterflank de schuld. Ik vind in en uit principe dat kerken zich aan de bovenplaatselijke afspraken moeten houden. Dus ik leg zeker niet de verantwoordelijkheid eenzijdig bij de rechterflank neer.

Maar het is in mijn beleving wel zo dat de doordenking van relevante vragen toch meer uit de linkerflank komt. Ik lees zelden iets goeds daarover vanuit de rechterflank. Men verwijt natuurlijk wel, en schrijft ook wat er onjuist is. Maar ingaan op de relevante vragen die gesteld worden, is een zeldzaamheid.

Een boek van het niveau van dr. Loonstra ken ik niet vanuit de rechterflank CGK (en trouwens ook niet uit de GG of HHK).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: CGK convent

Bericht door huisman »

DDD schreef: 26 apr 2024, 00:29 Dat is een misverstand. Ik geef niet de rechterflank de schuld. Ik vind in en uit principe dat kerken zich aan de bovenplaatselijke afspraken moeten houden. Dus ik leg zeker niet de verantwoordelijkheid eenzijdig bij de rechterflank neer.

Maar het is in mijn beleving wel zo dat de doordenking van relevante vragen toch meer uit de linkerflank komt. Ik lees zelden iets goeds daarover vanuit de rechterflank. Men verwijt natuurlijk wel, en schrijft ook wat er onjuist is. Maar ingaan op de relevante vragen die gesteld worden, is een zeldzaamheid.

Een boek van het niveau van dr. Loonstra ken ik niet vanuit de rechterflank CGK (en trouwens ook niet uit de GG of HHK).
Loonstra een niveau toedichten vind ik al veelzeggend. Jij dicht ook Kuitert een niveau toe verwacht ik? Het zal dan niet op de diepte en breedte van een Bijbels niveau zijn. Het meerderheidsrapport van 1998 en 2022 vind jij blijkbaar geen niveau hebben.
Terwijl vriend en vijand het doorwrochte rapporten vindt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie