Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Wat zou een christen moeten doen?

Het is je plicht om je (gezin) praktisch voor te bereiden op een dergelijke escalatie
12
48%
Een christen vertrouwd op Gods voorzienigheid en zorg, en houd zich verre van deze voorbereidingen
4
16%
Geen mening
9
36%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door huisman »

refo schreef: 27 jan 2024, 18:47
huisman schreef: 27 jan 2024, 17:06 De aandacht voor dit onderwerp komt door de toespraak die Generaal Bauer (hoogste NAVO militair) een paar week geleden heeft gehouden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... er-rusland

Denk dat het hem er meer omging dat het Westen meer en sneller bereid is te investeren in defensie. Vooral dat er meer ‘oorlogsindustrie’ komt. Meer capaciteit om wapens en munitie te maken.

Dat lijkt mij ook belangrijker dan dat ik wat flesjes water in huis haal.
Ja, God beschermt Nederland, maar daar heeft Hij natuurlijk wel spullen voor nodig.
10 mei 1940
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Hendrien »

Ararat schreef: 27 jan 2024, 19:49 In hoeverre is het aanleggen van voorraden een vorm van verzekering?
Sowieso is het ook een advies van de overheid. Dus iets wat je op dient te volgen als christen. We hebben met corona gezien hoe mensen plotseling kunnen gaan hamsteren, dus een voorraad voor een maandje ofzo is volgens mij niets mis mee, maar een goede voorzorgsmaatregel. Het was trouwens helemaal niet mijn idee, maar van mijn man. En die is nogal nuchter van aard.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1500
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Bourdon16 »

Ararat schreef: 27 jan 2024, 20:09 Het moet natuurlijk ook wel lekker zijn.
Bestaan er frietpannen op accu? :)
Misschien dat je die kan aansluiten op zo'n hometrainer..
Dan kan je de calorieën direct weer verbranden.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: 27 jan 2024, 20:10
10 mei 1940
Toen hadden we een armzalig leger.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door huisman »

Hendrien schreef: 27 jan 2024, 20:12
Ararat schreef: 27 jan 2024, 19:49 In hoeverre is het aanleggen van voorraden een vorm van verzekering?
Sowieso is het ook een advies van de overheid. Dus iets wat je op dient te volgen als christen. We hebben met corona gezien hoe mensen plotseling kunnen gaan hamsteren, dus een voorraad voor een maandje ofzo is volgens mij niets mis mee, maar een goede voorzorgsmaatregel. Het was trouwens helemaal niet mijn idee, maar van mijn man. En die is nogal nuchter van aard.
Volgens mij wonen jullie vlak bij ons. Als jullie wat extra voorraad nemen komen wij wel bij jullie eten. :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef: 27 jan 2024, 16:43 Dat verhaal gaat, in diverse varianten, al langer rond.

Iemand in mijn omgeving heeft al 10 jaar geleden een voorraad aan voedsel voor drie maanden in huis gehaald omdat (persoon in kwestie is evangelisch) een of andere evangelische leider een profetie kreeg dat het bancaire systeem zou instorten waardoor mensen drie maanden lang geen eten of drinken kunnen bekomen. Vandaar die voorraad voedsel.

Dit bericht komt bij mij over als een andere variant van dat verhaal.
Dit is helemaal geen verhaal. Dit is gewoon gezond verstand. Ik heb ook eten voor een aantal weken in huis, en water.

Een bootje heb ik niet, maar vind ik eigenlijk wel verstandig.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Posthoorn »

Ik heb altijd een paar pakken water op voorraad. Heb ook wel voor een paar dagen eten in huis. Een zaklamp. En een oud radiootje.
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door HHR »

Een paar dagen terug hoorde ik Oud-commandant der Landstrijdkrachten Mart de Kruif op de radio hier over.
Die vond het wat overdreven begreep ik.
Een zaklamp is verstandig zo zei hij, misschien wat water voor een paar dagen. Maar dat is het wel.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door refo »

huisman schreef: 27 jan 2024, 20:10
refo schreef: 27 jan 2024, 18:47
huisman schreef: 27 jan 2024, 17:06 De aandacht voor dit onderwerp komt door de toespraak die Generaal Bauer (hoogste NAVO militair) een paar week geleden heeft gehouden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... er-rusland

Denk dat het hem er meer omging dat het Westen meer en sneller bereid is te investeren in defensie. Vooral dat er meer ‘oorlogsindustrie’ komt. Meer capaciteit om wapens en munitie te maken.

Dat lijkt mij ook belangrijker dan dat ik wat flesjes water in huis haal.
Ja, God beschermt Nederland, maar daar heeft Hij natuurlijk wel spullen voor nodig.
10 mei 1940
Als we toen meer spullen hadden gehad, waren er veel meer doden gevallen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door DDD »

Hoe bedoel je? Nu zijn die doden ook gevallen, in concentratiekampen en in de Amerikanen die hun leven gegeven hebben.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door merel »

DDD schreef: 27 jan 2024, 21:18
Delftenaar schreef: 27 jan 2024, 16:43 Dat verhaal gaat, in diverse varianten, al langer rond.

Iemand in mijn omgeving heeft al 10 jaar geleden een voorraad aan voedsel voor drie maanden in huis gehaald omdat (persoon in kwestie is evangelisch) een of andere evangelische leider een profetie kreeg dat het bancaire systeem zou instorten waardoor mensen drie maanden lang geen eten of drinken kunnen bekomen. Vandaar die voorraad voedsel.

Dit bericht komt bij mij over als een andere variant van dat verhaal.
Dit is helemaal geen verhaal. Dit is gewoon gezond verstand. Ik heb ook eten voor een aantal weken in huis, en water.

Een bootje heb ik niet, maar vind ik eigenlijk wel verstandig.
Mijn overgrootopa woonde vlak bij de Zuiderzee en had altijd een vastgemaakte boot liggen bij zijn hooiberg. Bij hoge waterstanden konden ze daar gebruik van maken.

Wij hebben ook altijd wel een voorraad aan eten thuis, maar niet voor een weken. Voor 6 personen is dat bijna niet mogelijk. Dan zouden wij eerder naar een andere regio vertrekken waar wel eten/voorzieningen zijn.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door merel »

refo schreef: 27 jan 2024, 22:52
huisman schreef: 27 jan 2024, 20:10
refo schreef: 27 jan 2024, 18:47
huisman schreef: 27 jan 2024, 17:06 De aandacht voor dit onderwerp komt door de toespraak die Generaal Bauer (hoogste NAVO militair) een paar week geleden heeft gehouden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... er-rusland

Denk dat het hem er meer omging dat het Westen meer en sneller bereid is te investeren in defensie. Vooral dat er meer ‘oorlogsindustrie’ komt. Meer capaciteit om wapens en munitie te maken.

Dat lijkt mij ook belangrijker dan dat ik wat flesjes water in huis haal.
Ja, God beschermt Nederland, maar daar heeft Hij natuurlijk wel spullen voor nodig.
10 mei 1940
Als we toen meer spullen hadden gehad, waren er veel meer doden gevallen.
Ik krijg bij jou altijd de indruk dat de bevolking bij elke vorm van oorlog weg moet duiken en lijdzaam elke overheersing moet dulden.
Laatst gewijzigd door merel op 29 jan 2024, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Henk J »

HHR schreef: 27 jan 2024, 21:44 Een paar dagen terug hoorde ik Oud-commandant der Landstrijdkrachten Mart de Kruif op de radio hier over.
Die vond het wat overdreven begreep ik.
Een zaklamp is verstandig zo zei hij, misschien wat water voor een paar dagen. Maar dat is het wel.
Luister regelmatig de podcast veldheren met generaals b.d. Peter van Uhm en Mart de Kruif en daar zij De Kruif ook iets vergelijkbaars. Sowieso is het goed om rekening te houden met een stroomuitval, nagaan wat je nodig hebt als voor een langere tijd de stroom uitvalt is geen gek idee lijkt me.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door merel »

Henk J schreef: 29 jan 2024, 09:19
HHR schreef: 27 jan 2024, 21:44 Een paar dagen terug hoorde ik Oud-commandant der Landstrijdkrachten Mart de Kruif op de radio hier over.
Die vond het wat overdreven begreep ik.
Een zaklamp is verstandig zo zei hij, misschien wat water voor een paar dagen. Maar dat is het wel.
Luister regelmatig de podcast veldheren met generaals b.d. Peter van Uhm en Mart de Kruif en daar zij De Kruif ook iets vergelijkbaars. Sowieso is het goed om rekening te houden met een stroomuitval, nagaan wat je nodig hebt als voor een langere tijd de stroom uitvalt is geen gek idee lijkt me.
Wat is de kans dat de stroom voor langere tijd in heel Nederland uitvalt?
Online
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Henk J »

merel schreef: 29 jan 2024, 09:26 Wat is de kans dat de stroom voor langere tijd in heel Nederland uitvalt?
Ik acht die kans groter dan dat er een militaire invasie vanuit Rusland komt. Het net loopt op dit moment al op zijn tenen omdat er (te) veel van gevraagd wordt, dus dat is zeker een risico. Verder heb je altijd het risico dat door een storm het net beschadigd raakt dus dat je daardoor enige tijd zonder stroom zit.
Plaats reactie