Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Wat zou een christen moeten doen?

Het is je plicht om je (gezin) praktisch voor te bereiden op een dergelijke escalatie
12
48%
Een christen vertrouwd op Gods voorzienigheid en zorg, en houd zich verre van deze voorbereidingen
4
16%
Geen mening
9
36%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door J.C. Philpot »

Afgelopen week sprak ik een collega die erg bezig is met de dreiging vanuit Rusland, het Midden Oosten en China. Het beangstigd hem, en hij slaat al vast zakken rijst en potten met bruine bonen in.

Tevens sprak ik iemand die liters water opslaat voor als in Nederland de infrastructuur aangevallen wordt, en adviseerde mij om voldoende zaklampen in huis te halen.

Ik ben zelf helemaal niet met dergelijke voorbereidingen bezig, al denk ik wel dat er een bepaalde kans is op globale escalatie.

Horen jullie in jullie omgeving van mensen die dergelijke voorbereidingen treffen? Hoe staan jullie hier zelf in?

En hoe zouden we als christenen zich hiertoe moeten verhoudingen? Een waar christen zou zijn hoofd op moeten heffen, want zijn verlossing genaakt. Maar moet een christenman daarnaast ook praktische voorbereidingen treffen vanuit zijn plicht als hoofd van het gezin? Of moeten we ons hier helemaal verre van houden?

Ik sta hier op voorhand redelijk neutraal in, dus ik ben benieuwd naar uw gedachten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvD
Berichten: 160
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door CvD »

J.C. Philpot schreef: 27 jan 2024, 14:30 Afgelopen week sprak ik een collega die erg bezig is met de dreiging vanuit Rusland, het Midden Oosten en China. Het beangstigd hem, en hij slaat al vast zakken rijst en potten met bruine bonen in.

Tevens sprak ik iemand die liters water opslaat voor als in Nederland de infrastructuur aangevallen wordt, en adviseerde mij om voldoende zaklampen in huis te halen.

Ik ben zelf helemaal niet met dergelijke voorbereidingen bezig, al denk ik wel dat er een bepaalde kans is op globale escalatie.

Horen jullie in jullie omgeving van mensen die dergelijke voorbereidingen treffen? Hoe staan jullie hier zelf in?

En hoe zouden we als christenen zich hiertoe moeten verhoudingen? Een waar christen zou zijn hoofd op moeten heffen, want zijn verlossing genaakt. Maar moet een christenman daarnaast ook praktische voorbereidingen treffen vanuit zijn plicht als hoofd van het gezin? Of moeten we ons hier helemaal verre van houden?

Ik sta hier op voorhand redelijk neutraal in, dus ik ben benieuwd naar uw gedachten.
Overbezorgd zijn is niet bijbel. Maar ik denk toch wel dat je bepaalde voorzorgsmaatregelen kan nemen. Vooral als je wat afgelegen woont. Water op voorraad is nooit verkeerd bijvoorbeeld als er een waterleiding in de buurt kapot springt een het en lange tijd duurt eer het gerepareerd is. Kan je eventueel toch wat baby voeding maken tandenpoesten enz. Voor wat eten in pot is ook wel makkelijk vooral als je geen moestuin hebt. Dus bepaalde dingen is niet eens zo verkeerd dat iets op voorraad hebt voor en paar dagen bijvoorbeeld 14 dagen. Jozef gaf in Egypte zelf bevel om schuren bij te bouwen in de 7 vette jaren.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Ararat »

Ik ken 1 persoon die zichzelf bestempelt als 'prepper', ik denk dat hij dat ook wel is, gezien het feit dat hij zelfs vindt dat hij als Zeeuw (nee, niet 'onze' Zeeuw) een opblaasbootje op zolder moet hebben.

Zelf denk ik dat een mix van vertrouwen en verantwoordelijkheid nemen goed is.

Tegelijk ben ik dan weer wel zo laconiek (of nuchter, of slap) om enerzijds te vinden dat er eigenlijk best een kleine voorraad zou moeten zijn, maar anderzijds actie steeds maar voor zich uit schuift.
Kortom, als het goed mis gaat moeten de Ararats legkorrels eten en uit de stortbak van de wc drinken...
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Delftenaar »

Dat verhaal gaat, in diverse varianten, al langer rond.

Iemand in mijn omgeving heeft al 10 jaar geleden een voorraad aan voedsel voor drie maanden in huis gehaald omdat (persoon in kwestie is evangelisch) een of andere evangelische leider een profetie kreeg dat het bancaire systeem zou instorten waardoor mensen drie maanden lang geen eten of drinken kunnen bekomen. Vandaar die voorraad voedsel.

Dit bericht komt bij mij over als een andere variant van dat verhaal.
CvdW
Berichten: 2951
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door CvdW »

Hoe doen ze het op een vliegdekschip waar meer dan 4000 mensen op leven? Ze zullen vast niet elke dag naar de AH gaan. Dus thuis een voorraad hebben voor meerdere dagen is handig. Al genoemd door een ander als je wat afgelegen woont heb je ook voorraad.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door huisman »

De aandacht voor dit onderwerp komt door de toespraak die Generaal Bauer (hoogste NAVO militair) een paar week geleden heeft gehouden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... er-rusland

Denk dat het hem er meer omging dat het Westen meer en sneller bereid is te investeren in defensie. Vooral dat er meer ‘oorlogsindustrie’ komt. Meer capaciteit om wapens en munitie te maken.

Dat lijkt mij ook belangrijker dan dat ik wat flesjes water in huis haal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door HersteldHervormd »

Enerzijds is het heel goed om je voor te bereiden op zulke scenario’s. Heel af en toe heb ik wel het idee om daar wat mee te doen. Aan de andere kant is er maar Één waar je 100% van op aan kan, in leven en sterven. Dan verbleken al onze eigen pogingen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Hendrien »

Sinds de oorlog in Oekraïne hebben wij een noodvoorraad in huis. Voedsel, maar ook allerlei andere dingen. En ook een watervoorraad. Dat kwam ook door de hamster-ervaringen in coronatijd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door refo »

Hendrien schreef: 27 jan 2024, 18:15 Sinds de oorlog in Oekraïne hebben wij een noodvoorraad in huis. Voedsel, maar ook allerlei andere dingen. En ook een watervoorraad. Dat kwam ook door de hamster-ervaringen in coronatijd.
En wat doe je als de voorraden (als ze nodig blijken te zijn) op zijn?
Dat is wat me weerhoudt van het aanleggen van zulke voorraden: voor hoe lang doe je dat? We hebben meestal wel voor een weekje eten in huis, dat is het probleem niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door refo »

huisman schreef: 27 jan 2024, 17:06 De aandacht voor dit onderwerp komt door de toespraak die Generaal Bauer (hoogste NAVO militair) een paar week geleden heeft gehouden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... er-rusland

Denk dat het hem er meer omging dat het Westen meer en sneller bereid is te investeren in defensie. Vooral dat er meer ‘oorlogsindustrie’ komt. Meer capaciteit om wapens en munitie te maken.

Dat lijkt mij ook belangrijker dan dat ik wat flesjes water in huis haal.
Ja, God beschermt Nederland, maar daar heeft Hij natuurlijk wel spullen voor nodig.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Ararat »

In hoeverre is het aanleggen van voorraden een vorm van verzekering?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Bourdon16 »

Ik denk er over na en vind de mensen die het doen ergens ook wel verstandig. Maar ja hoeveel sla je dan weer in. Twee keukenkastjes vol of de hele zolder?

Op het journaal zag ik iets over apparaatjes waarmee je water kan zuiveren. Dat lijkt me dan wel handig en een radio op batterijen. Wat cash in huis ook.
Gezang
Verbannen
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 jan 2024, 19:40

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Gezang »

J.C. Philpot schreef: 27 jan 2024, 14:30 Afgelopen week sprak ik een collega die erg bezig is met de dreiging vanuit Rusland, het Midden Oosten en China. Het beangstigd hem, en hij slaat al vast zakken rijst en potten met bruine bonen in.

Tevens sprak ik iemand die liters water opslaat voor als in Nederland de infrastructuur aangevallen wordt, en adviseerde mij om voldoende zaklampen in huis te halen.

Ik ben zelf helemaal niet met dergelijke voorbereidingen bezig, al denk ik wel dat er een bepaalde kans is op globale escalatie.

Horen jullie in jullie omgeving van mensen die dergelijke voorbereidingen treffen? Hoe staan jullie hier zelf in?

En hoe zouden we als christenen zich hiertoe moeten verhoudingen? Een waar christen zou zijn hoofd op moeten heffen, want zijn verlossing genaakt. Maar moet een christenman daarnaast ook praktische voorbereidingen treffen vanuit zijn plicht als hoofd van het gezin? Of moeten we ons hier helemaal verre van houden?

Ik sta hier op voorhand redelijk neutraal in, dus ik ben benieuwd naar uw gedachten.


Dat gaat veel te ver. Je moet wel vertrouwen hebben.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Hendrien »

refo schreef: 27 jan 2024, 18:46
Hendrien schreef: 27 jan 2024, 18:15 Sinds de oorlog in Oekraïne hebben wij een noodvoorraad in huis. Voedsel, maar ook allerlei andere dingen. En ook een watervoorraad. Dat kwam ook door de hamster-ervaringen in coronatijd.
En wat doe je als de voorraden (als ze nodig blijken te zijn) op zijn?
Dat is wat me weerhoudt van het aanleggen van zulke voorraden: voor hoe lang doe je dat? We hebben meestal wel voor een weekje eten in huis, dat is het probleem niet.
We doen alleen producten/merken die we altijd eten en verversen de voorraad steeds.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Voorbereidingen treffen voor mondiale rampen

Bericht door Ararat »

Het moet natuurlijk ook wel lekker zijn.
Bestaan er frietpannen op accu? :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie