Komoot of een andere wandelapp

Plaats reactie
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Komoot of een andere wandelapp

Bericht door Mannetje »

Zijn er hier mensen met ervaring met Komoot? Lijkt me een handige wandelapp, maar wat is de betrouwbaarheid ervan? (Afgelopen jaar op vakantie bleek dat je beter niet kunt wandelen op basis van Google Maps, leverde wel een leuke ervaring op :) ).
Of zijn er andere handige apps?

Wat mij, zover ik het nu kan zien, aan de site van Komoot bevalt, is dat je meteen een inschatting van de zwaarte van een wandelroute krijgt, hoogtemeters, hellingspercentages, enz.

Nu vind ik wandelen met een mobiel in de hand wel verschrikkelijk, dus liefst zou ik de route plannen met behulp van een app en vervolgens met een goede kaart in de hand aan de wandel gaan :)
-
Online
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Komoot of een andere wandelapp

Bericht door JvW »

Mannetje schreef: 23 jan 2024, 12:21 Zijn er hier mensen met ervaring met Komoot? Lijkt me een handige wandelapp, maar wat is de betrouwbaarheid ervan? (Afgelopen jaar op vakantie bleek dat je beter niet kunt wandelen op basis van Google Maps, leverde wel een leuke ervaring op :) ).
Of zijn er andere handige apps?

Wat mij, zover ik het nu kan zien, aan de site van Komoot bevalt, is dat je meteen een inschatting van de zwaarte van een wandelroute krijgt, hoogtemeters, hellingspercentages, enz.

Nu vind ik wandelen met een mobiel in de hand wel verschrikkelijk, dus liefst zou ik de route plannen met behulp van een app en vervolgens met een goede kaart in de hand aan de wandel gaan :)
Mijn ervaring met Komoot is erg positief. Ik gebruik deze zowel om te wandelen als te fietsen. Wel zet ik de Komoot-route altijd om naar een Garmin-apparaat. Ik vind een kaart altijd erg lastig…
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3054
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Komoot of een andere wandelapp

Bericht door Lilian1975 »

Mannetje schreef: 23 jan 2024, 12:21 Zijn er hier mensen met ervaring met Komoot? Lijkt me een handige wandelapp, maar wat is de betrouwbaarheid ervan? (Afgelopen jaar op vakantie bleek dat je beter niet kunt wandelen op basis van Google Maps, leverde wel een leuke ervaring op :) ).
Of zijn er andere handige apps?

Wat mij, zover ik het nu kan zien, aan de site van Komoot bevalt, is dat je meteen een inschatting van de zwaarte van een wandelroute krijgt, hoogtemeters, hellingspercentages, enz.

Nu vind ik wandelen met een mobiel in de hand wel verschrikkelijk, dus liefst zou ik de route plannen met behulp van een app en vervolgens met een goede kaart in de hand aan de wandel gaan :)
Ik gebruik Komoot al paar jaar. De betaalde versie. Daardoor kaarten wereldwijd. En omdat ik vaak lange wandeltochten alleen loop, de mogelijkheid dat mijn man mij via livetracking kan volgen. Heel handig om de mooiste routes samen te stellen. Korte tijd n.a.v. een update wat met bepaalde Android toestellen wat problemen gehad. Maar via een goed bereikbare klantenservice die meedachten uitstekend opgelost. Uiterst nauwkeurige app. Die regelmatig een update heeft waardoor alles actueel blijft.

Inderdaad goed in te schatten welke paden je tegenkomt. Of je veel moet klimmen (bergen) en wanneer. Ook geeft hij aan als paden tijdelijk niet toegankelijk zijn vw broedseizoen.

Je kunt je mobiel ook gewoon in je zak doen. En dan spraak navigatie aanzetten. (Moet je wel oortje in doen :)

Of je zet tril functie aan. Bij aanwijzing trilt hij. Kijk je even op kaartje wat de bedoeling is. En ga je weer verder. Loop je verkeerd, dan geeft hij dat vriendelijk aan. Loop je heel erg verkeerd dan past hij de route aan zodat je niet te veel extra moet lopen. (Kan je instellen)

Leuk ook om je route via highlights van andere gebruikers samen te stellen. Met foto's en omschrijving. Zo kom je op de leukste plekjes.

Je kunt de routes die je loopt bewaren voor een andere keer of wijzigen.



Kaart is heel duidelijk. Elk paadje staat erop. En met pijl wordt ook nog eens aangegeven als je af moet slaan.

Verdwalen is m.i. onmogelijk via de app.

Ohja hij geeft ook de actuele weersverwachting aan. Dus wanneer zon, wanneer regen, hoe hard het gaat waaien. En vanuit welke hoek.

En je kunt ook mensen die je kent volgen door toe te voegen aan je contacten op de app. Daardoor kan je leuke ideeën uitwisselen als je wilt.

Accuverbruik vind ik meevallen. Ik zorg dat hij 100 procent is bij start. Alleen bij tochten langer dan 5 uur, laad ik mijn telefoon extra op met powerbank als ik toch ergen rust. Maar mijn telefoon is dan nog niet leeg.

Na afloop van hé tocht zie je je gemiddelde snelheid en afgelegde afstand. De hoogtemeters neem ik wel met een korreltje zout. In Nederland telt hij alles bij elkaar op. Dus da kan het zijn dat je 350 meter hoogteverschil had. Maar je hebt dan nergens 350 meter achter elkaar geklommen hoor. Vooraf, dus geplande tour, klopt wel😉
Nog meer vragen?
Stel ze gerust!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Komoot of een andere wandelapp

Bericht door Delftenaar »

Meestal gebruik ik Waymarked Trails -Hiking. Dat is een gratis app op basis van Open Streetmap waar vrijwel alle wandelroutes instaan en makkelijk te gebruiken is (als je uitgezoomd bent wordt het wel een soort spaghetti).
Hier alle knooppunten, streekpaden en LAW's in.

Afstanden worden niet aangegeven maar het bij een eventuele meerdaagse trip niet moeilijk om dat op te zoeken.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Komoot of een andere wandelapp

Bericht door Anselmus »

Hier ook goede ervaringen met Komoot. We hebben het eerst een jaar onbetaald gehad, toen een jaar betaald waarbij we eigen routes uitgezet hebben. Nu weer de onbetaalde variant. Fijne app en betrouwbaar. Het verbaast ons altijd weer waar mensen de moeite hebben genomen om hun route op te nemen. Mooie paadjes waar we anders niet gekomen waren. Ook heel bruikbaar in het buitenland als je de weg niet weet en toch een rondje van 5-10km wilt lopen. Er staat genoeg op.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Komoot of een andere wandelapp

Bericht door huisman »

Vandaag de Komoot app voor het eerst gebruikt voor een wandeling in het Limburgse. Handige app met veel info.

Dankzij dit topic deze app gedownload. Dus bedankt :super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie