Terugkeer naar Hervormde kerk

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 25 jan 2024, 19:00Waarom niet?
Dat weet jij ook wel, het gaat om de inhoud van de preek.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door DDD »

De preek en de inhoud van de preek zijn mijns inziens nauwelijks te onderscheiden, laat staan te scheiden.

Dus nee, ik blijf het een rare opmerking vinden.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 25 jan 2024, 15:59 Wil je eens 5 voorbeelden geven dan van inhoudelijke Bijbelse, niet oppervlakkige preken uit van die moderne gemeenten?
Ik heb recent ook in het topic over de GB een preek aangedragen waarbij de openingszin was ' bent u bekeerd?' En of je dat bij degene naast je in de kerkbanken ook wilde navragen, omdat het van essentieel belang was. Waarschijnlijk zou jij de betreffende predikant ( en onze gemeente) ook niet onder GB scharen, terwijl deze vragen wel degelijk aan bod komen.

Het is zoals @DDD aangeeft dat niet alleen ernstige preken diepgang hebben en voldoen aan de juiste bijbelse boodschap.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Gods woord moet het volle pond krijgen, jij bent al tevreden als het een keer over bekering gaat. Een heel groot gedeelte van Gods woord is ernstig, neem alleen maar de prediking en woorden van de Heere Jezus, Hij spreekt zeer vaak over de hel en de verdoemenis.

Jij wilt toch ook dat een dokter eerlijk is? Of heb je liever dat hij zegt het is niet zo erg hoor?

Stel iemand heeft kanker, wat heeft de patiënt er dan aan als arts zegt maak u geen zorgen het valt allemaal wel mee hoor, er zijn meer mensen die kanker hebben.

Nee, zo iemand moet eerlijk behandeld worden!

Zo ook in de kerk, geen predikanten die de breuk op het lichtst willen genezen.
Van nature hebben wij een hemelhoge schuld bij God,
En ieder die niet geloofd zal eeuwig zijn in de eeuwige verdoemenis; pijn, diepste duisternis en wroeging en vuur. Gruwelijk, daar moeten mensen eerlijk voor gewaarschuwd worden, en niet met als u niet geloofd hebt u geen toekomst.

De zondekwaal moet daarom zeer duidelijk en niet voor tweeerlei uitleg vatbaar zijn, van nature dood in zonde en misdaden, actief dood (Efeze 2). God altijd tegenwerkend, op reis naar de hel,…
Niet zoals veel zogenaamde midden predikanten zeggen, het zit er bij ons niet meer in?!
Nee, wij staan schuldig en wel aan alle geboden, Gods wet eist en de mens van nature, wil gewoon zijn eigen weggaan, ik doe wat ik zelf wil het is mijn leven, met vroom of kerkelijke buitenkant of niet.

Door de wet is de kennis van de zonde, Christus is gekomen om vijanden te verzoenen, niet aardige mensen die een steekje laten vallen, Christus is gekomen om volledige zondaren te roepen tot bekering niet rechtvaardigen,
Christus is gekomen om doodschuldigen verlossing te geven door Zijn offer,
Christus is gekomen om mensen die, die gruwelijke vreselijke eeuwige hel verdienen daarvan te verlossen.

Zonder de Bijbelse ernst is het evangelie een zoethouder en oppervlakkige troost, Gods woord spreekt van zonde én genade, wet én evangelie, totale zondaren die gered worden door een volkomen Zaligmaker!

Soli deo gloria!
Een ander evangelie (de rechtvaardiging van de goddeloze) is er niet, Goddank!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door DDD »

Jezus heeft vaker gesproken over het oordeel dan wie ook in de Bijbel, dat is waar. Maar je kunt toch niet zeggen dat dit centraal staat in zijn prediking? Dan heb je wel een heel eenzijdig leesrooster.

De hele Bijbel moet evenwichtig aan de orde komen. In mijn kerk gebeurt dat niet. Als je kijkt in de preekroosters, dan zie je sommige delen vijf of tien keer naar voren komen, en andere delen nooit.

Dus nee, ik ben het geheel met je oneens.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door merel »

Ik ook. Daarnaast zie ik heel veel tekst waarbij jij niet ingaat op de beantwoording van de vraag die jij zelf stelt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 26 jan 2024, 10:19 Jezus heeft vaker gesproken over het oordeel dan wie ook in de Bijbel, dat is waar. Maar je kunt toch niet zeggen dat dit centraal staat in zijn prediking? Dan heb je wel een heel eenzijdig leesrooster.

De hele Bijbel moet evenwichtig aan de orde komen. In mijn kerk gebeurt dat niet. Als je kijkt in de preekroosters, dan zie je sommige delen vijf of tien keer naar voren komen, en andere delen nooit.

Dus nee, ik ben het geheel met je oneens.
Die ernst komt op veel meer plaatsen terug niet alleen in de woorden van Christus Jezus, dat was een voorbeeld.

Je kan wel willen dat van alles aan de orde komt maar het gaat om beide, en die ernst kun je niet zomaar weglaten!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door DDD »

Dat is volkomen waar, maar doet niets af van wat ik schreef.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef: 26 jan 2024, 20:10 Dat is volkomen waar, maar doet niets af van wat ik schreef.
In die preken die jij waardeert en aanbeveelt mist die ernst vaak!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door DDD »

Dat geeft niet, zolang de preken maar de hele bijbel laten spreken.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Eerst dit-podcast van de IZB en EO. Dat zou dan in jouw beleving lichtzinnig kunnen zijn, maar daar komt héél de Bijbel aan bod, van familieregisters tot klaagliederen.

Het is toch wel wat al te dwaas om dominees die preekteksten selecteren op hun bevindelijke en praktische toepasbaarheid als norm te nemen. Heel de Schrift is door God ingegeven.

In een rechtzinnige prediking komt niet Jozef vijf keer en Hosea nooit aan de orde, of het moet een serie zijn, maar ook die series moeten evenwichtig worden uitgezocht.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door pierre27 »

Johann Gottfried Walther schreef: 26 jan 2024, 10:08 Gods woord moet het volle pond krijgen, jij bent al tevreden als het een keer over bekering gaat. Een heel groot gedeelte van Gods woord is ernstig, neem alleen maar de prediking en woorden van de Heere Jezus, Hij spreekt zeer vaak over de hel en de verdoemenis.

Jij wilt toch ook dat een dokter eerlijk is? Of heb je liever dat hij zegt het is niet zo erg hoor?

Stel iemand heeft kanker, wat heeft de patiënt er dan aan als arts zegt maak u geen zorgen het valt allemaal wel mee hoor, er zijn meer mensen die kanker hebben.

Nee, zo iemand moet eerlijk behandeld worden!

Zo ook in de kerk, geen predikanten die de breuk op het lichtst willen genezen.
Van nature hebben wij een hemelhoge schuld bij God,
En ieder die niet geloofd zal eeuwig zijn in de eeuwige verdoemenis; pijn, diepste duisternis en wroeging en vuur. Gruwelijk, daar moeten mensen eerlijk voor gewaarschuwd worden, en niet met als u niet geloofd hebt u geen toekomst.

De zondekwaal moet daarom zeer duidelijk en niet voor tweeerlei uitleg vatbaar zijn, van nature dood in zonde en misdaden, actief dood (Efeze 2). God altijd tegenwerkend, op reis naar de hel,…
Niet zoals veel zogenaamde midden predikanten zeggen, het zit er bij ons niet meer in?!
Nee, wij staan schuldig en wel aan alle geboden, Gods wet eist en de mens van nature, wil gewoon zijn eigen weggaan, ik doe wat ik zelf wil het is mijn leven, met vroom of kerkelijke buitenkant of niet.

Door de wet is de kennis van de zonde, Christus is gekomen om vijanden te verzoenen, niet aardige mensen die een steekje laten vallen, Christus is gekomen om volledige zondaren te roepen tot bekering niet rechtvaardigen,
Christus is gekomen om doodschuldigen verlossing te geven door Zijn offer,
Christus is gekomen om mensen die, die gruwelijke vreselijke eeuwige hel verdienen daarvan te verlossen.

Zonder de Bijbelse ernst is het evangelie een zoethouder en oppervlakkige troost, Gods woord spreekt van zonde én genade, wet én evangelie, totale zondaren die gered worden door een volkomen Zaligmaker!

Soli deo gloria!
Een ander evangelie (de rechtvaardiging van de goddeloze) is er niet, Goddank!
Mooie en inhoudsvolle posting, mijn instemming heeft dit. Pas nog een ernstige maar ook rijke preek gehoord over de kortste tekst: Jezus weende.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Ararat »

Wat is de definitie van een ernstige preek?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ararat schreef: 27 jan 2024, 08:37 Wat is de definitie van een ernstige preek?
Zoals bij de profeten en niet in de laatste plaats bij de Heere Jezus,
een prediking waarin, de toehoorders eerlijk behandeld worden.
Waarin duidelijk de twee wegen naar vorenkomen, niet zomaar in 1 zinnetje,
Zegt de rechtvaardige dat het hem wel ga, maar de zondaar dat hij zich bekeren, opat hij leve.

Een preek waarin Gods woord het volle pond krijgt, en waarin toehoorders niet gepaaid en niet gerust gesteld worden, buiten Christus, prediking die waarschuwend is, maar ook nodigend, die de zonde en de eeuwige straf niet verzwijgt of verzacht, maar ook Christus werkelijk aan zondaren aanbiedt.

Ernstige prediking is zoals Zondag 31 duidelijk aangeeft !

Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen evangelies ontsloten en toegesloten?
Alzo, als, volgens het bevel van Christus,
aan de gelovigen, allen en een iegelijk,
verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hun,
zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies
met een waar geloof aannemen,
waarachtelijk al hun zonden van God,
om der verdiensten van Christus' wil,
vergeven zijn;
daarentegen allen ongelovigen,
en die zich niet van harte bekeren,
verkondigd en betuigd wordt,
dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt,
zolang als zij zich niet bekeren; a
naar welk getuigenis des Evangelies
God zal oordelen,
beide in dit en in het toekomende leven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Ararat »

Meestal is een definitie wat korter, maar bedankt!

Wat maakt de preek in Mattheüs 5-7 tot een ernstige preek? Is deze preek eigenlijk wel evenwichtig?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Terugkeer naar Hervormde kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ararat schreef: 27 jan 2024, 13:04 Meestal is een definitie wat korter, maar bedankt!

Wat maakt de preek in Mattheüs 5-7 tot een ernstige preek? Is deze preek eigenlijk wel evenwichtig?
Mattheüs 5 vers

20. Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
21. U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult niet doden; en: Wie doodt, zal door de rechtbank schuldig bevonden worden.
22. Maar Ik zeg u: Al wie ten onrechte boos is op zijn broeder, zal schuldig bevonden worden door de rechtbank. En al wie tegen zijn broeder zegt: Raka! zal schuldig bevonden worden door de Raad; maar al wie zegt: Dwaas! die zal schuldig bevonden worden tot het helse vuur.
23. Als u dan uw gave op het altaar offert en u zich daar herinnert dat uw broeder iets tegen u heeft,
24. laat uw gave daar bij het altaar achter en ga heen, verzoen u eerst met uw broeder en kom dan terug en offer uw gave.
25. Stel u zo snel mogelijk welwillend op tegenover uw tegenpartij, terwijl u nog met hem onderweg bent; opdat de tegenpartij u niet misschien aan de rechter overlevert en de rechter u aan de gerechtsdienaar overlevert en u in de gevangenis geworpen wordt.
26. Voorwaar, Ik zeg u: U zult daar beslist niet uitkomen, voordat u de laatste quadrans betaald hebt.
27. U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen.
28. Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.
29. Als dan uw rechteroog u doet struikelen, ruk het uit en werp het van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.
30. En als uw rechterhand u doet struikelen, hak hem af en werp hem van u weg, want het is beter voor u dat een van uw lichaamsdelen te gronde gaat en niet heel uw lichaam in de hel geworpen wordt.
31. Er is ook gezegd: Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een echtscheidingsbrief geven.
32. Maar Ik zeg u dat wie zijn vrouw verstoot om een andere reden dan hoererij, maakt dat zij overspel pleegt; en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel.


Neem dit gedeelte dat is toch heel duidelijk, scherp en ernstig.

Maar ook verderop:

Mattheüs 7:vers
13. Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;
14. maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.
15. Maar wees op uw hoede voor de valse profeten, die in schapenvacht naar u toe komen maar van binnen roofzuchtige wolven zijn.
16. Aan hun vruchten zult u hen herkennen. Men plukt toch geen druif van doornstruiken of vijgen van distels?
17. Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort en een slechte boom brengt slechte vruchten voort.
18. Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen.
19. Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.
20. Zo zult u hen dus aan hun vruchten herkennen.
21. Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.
22. Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23. Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!
24. Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet, die zal Ik vergelijken met een verstandig man, die zijn huis op de rots gebouwd heeft;
25. en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, maar het stortte niet in, want het was op de rots gefundeerd.
26. En ieder die deze woorden van Mij hoort en ze niet doet, zal met een dwaze man vergeleken worden, die zijn huis op zand gebouwd heeft;
27. en de slagregen viel neer en de waterstromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het stortte in en zijn val was groot.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie