Een goddelijk beroep

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Een goddelijk beroep

Bericht door huisman »

DDD schreef: 13 jan 2024, 18:17
Erskinees schreef: 13 jan 2024, 17:28 De EU zet zich qua spoor vooral in voor vrije marktwerking. Uit verschillende onderzoeken en geflopte initiatieven blijkt dat het spoor, en zeker een internationale treinen, zich niet leent voor een vrije markt.

Ik vind vliegen persoonlijk fantastisch. Er zijn verschillende cursussen tegen vliegangst.
Ik ook, maar het is heel slecht voor het milieu.
@DDD ik zat er vandaag over na te denken. Denk jij dat er iemand binnen de luchtvaart een Goddelijk beroep uitoefent?
Door mijn missies in o.a. Polen en Roemenië (tijdens de koude oorlog) en het veilig houden van NATO luchtruim heb ik de sterke overtuiging dat de HEERE mij op deze plaats heeft gebracht. Verder kon ik door mijn werk ons gezin met 6 kinderen onderhouden. Ik heb dat altijd als zegeningen van de HEERE ontvangen. Zat ik daar mis?…
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vakantie

Bericht door DDD »

Ik ben DDD wel en ik vind het een moeilijke vraag. Zo'n vraag is niet zwart-wit te beantwoorden.

Heeft een tabaksverkoper een goddelijk beroep? Wat mij betreft, niet, maar is hij een exponent van het rijk der duisternis. Maar natuurlijk zijn er godvrezende mensen geweest, die zich daarmee bezighielden. De geesten onderscheiden, is voor christenen altijd al moeilijk geweest.

In zijn algemeenheid kun je wel zeggen dat sommige beroepen meer bijdragen aan Gods koninkrijk dan andere beroepen. Een autoverkoper bijvoorbeeld, zou ik een twijfelgeval vinden.

Maar het voornaamste is niet wat ik ervan vind, maar wat God ervan vindt. Daarom denk ik dat je je het beste kunt afvragen of de bezigheid een christen past.

Ik denk dat zondige beroepen geen goddelijke beroepen zijn. En dat Luther in een tijd leefde dat er niet of nauwelijks onzinbanen waren. Die zijn er nu wel. Iedere baan die niet bijdraagt aan het koninkrijk van God, past een christen niet. En daar zijn er veel van. Bepaalde commerciële functies en bepaalde overbodige managementfuncties voegen niets toe aan de samenleving.

Maar waar de grens ligt, kan ik niet zeggen. Zelfs een vakantievlucht is in zichzelf niet verkeerd. De maatschappelijke orde zit verkeerd in elkaar, en de kostprijsverdeling is onevenwichtig en wat mij betreft, moeten er inderdaad stevige maatregelen worden genomen zodat niet iedereen jaarlijks met het vliegtuig op vakantie kan.

Dat gezegd hebbende, is een functie in het leger in de Nederlandse context naar mijn beperkte inzicht een goddelijk beroep. In Rusland is het een goddeloos beroep. Maar zo is dat niet altijd geweest en daarom past ons een oordeel over het hart nooit.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vakantie

Bericht door huisman »

DDD schreef: 15 jan 2024, 19:12 Ik ben DDD wel en ik vind het een moeilijke vraag. Zo'n vraag is niet zwart-wit te beantwoorden.

Heeft een tabaksverkoper een goddelijk beroep? Wat mij betreft, niet, maar is hij een exponent van het rijk der duisternis. Maar natuurlijk zijn er godvrezende mensen geweest, die zich daarmee bezighielden. De geesten onderscheiden, is voor christenen altijd al moeilijk geweest.

In zijn algemeenheid kun je wel zeggen dat sommige beroepen meer bijdragen aan Gods koninkrijk dan andere beroepen. Een autoverkoper bijvoorbeeld, zou ik een twijfelgeval vinden.

Maar het voornaamste is niet wat ik ervan vind, maar wat God ervan vindt. Daarom denk ik dat je je het beste kunt afvragen of de bezigheid een christen past.

Ik denk dat zondige beroepen geen goddelijke beroepen zijn. En dat Luther in een tijd leefde dat er niet of nauwelijks onzinbanen waren. Die zijn er nu wel. Iedere baan die niet bijdraagt aan het koninkrijk van God, past een christen niet. En daar zijn er veel van. Bepaalde commerciële functies en bepaalde overbodige managementfuncties voegen niets toe aan de samenleving.

Maar waar de grens ligt, kan ik niet zeggen. Zelfs een vakantievlucht is in zichzelf niet verkeerd. De maatschappelijke orde zit verkeerd in elkaar, en de kostprijsverdeling is onevenwichtig en wat mij betreft, moeten er inderdaad stevige maatregelen worden genomen zodat niet iedereen jaarlijks met het vliegtuig op vakantie kan.

Dat gezegd hebbende, is een functie in het leger in de Nederlandse context naar mijn beperkte inzicht een goddelijk beroep. In Rusland is het een goddeloos beroep. Maar zo is dat niet altijd geweest en daarom past ons een oordeel over het hart nooit.
Lukas 3 : 14. Wees tevreden met je soldij. Dat zei de Heere Jezus tegen Romeinse soldaten, Hij riep ze niet op om het leger te verlaten. O.a. deze tekst gaf mij de vrijmoedigheid om een carrière te lopen als militair . Nooit spijt van gehad.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door Ambtenaar »

Vind het een vreemde discussie, maar dat terzijde. Als militair een normaal beroep is, hoe kan dan een Russische militair fout zitten en een Nederlandse niet? Enkel omdat de Rus Poetin als baas heeft, en de Nederlander Rutte? Een beroep is enkel positief te duiden als je aan de goede kant van de geschiedenis staat?

En hoe zit het met Raymond Westerling?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het wel een goede discussie. Om even goed over na te denken.

Een advocaat die iemand verdedigt die echt fout is geweest?
Een onderwijzer die op een openbare school werkt en zijn/haar leerlingen de boodschap van het evangelie onthoudt?
Een boekhandelaar die boeken verkoopt met een dwaalzieke inhoud, goddeloos taalgebruik etc.?
Een verpleger die soms moeite heeft met het bepalen van de ethische grens van handelen, waar hij soms ook overheen gaat?
Een verkoper die televisies verkoopt?
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door HHR »

Als je God kunt bidden voor het werk dat je doet en danken als het weer gelukt is heb je m.i. een goddelijk beroep.
Wij hebben hier veel te menselijke gedachten over.

Bv het onderscheid dat DDD maakt tussen een NL en Russische militair klopt m.i. niet.
Ook een Russische militair kan een goddelijk beroep hebben, die nu tijdelijk onder dwang dingen moet doen die misschien tegen zijn geweten ingaan.
Tegelijkertijd is het de vraag of hij dat ook zo ziet en ervaart. Iets is goed of kwaad afhankelijk van de context en de samenleving waarin je je begeeft en de informatie die je krijgt. Een Rus die voor zijn idee vecht tegen het goddeloze westen met allerlei Godonterende normen en waarden kan wel degelijk ervaren dat hij voor de goede zaak staat.

Wij denken er nu anders over. Maar de geschiedenis leert ook dat na jaren soms over gebeurtenissen en situaties anders gedacht wordt. En dat bleek dat we beïnvloed waren door de tijdgeest en dat het allemaal net anders zat.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door Herman »

Vechten in zichzelf is natuurlijk tegengesteld tegen de boodschap van vrede. Dat is ook de reden dat christenen in de Romeinse tijd als snel dienstweigeraar werden.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door DDD »

Ik heb nergens gezegd dat een militair in Rusland geen goddelijk beroep kan hebben. Maar op dit moment werkt hij in dienst van het koninkrijk van de duivel .
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door HHR »

En toch reageerde Jezus zo op een bezetter, de hoofdman over honderd:
En Jezus, dit horende, verwonderde Zich over hem; en Zich omkerende, zeide tot de schare, die Hem volgde: Ik zeg ulieden: Ik heb zo groot een geloof zelfs in Israel niet gevonden.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door Job »

HHR schreef: 16 jan 2024, 08:17 Als je God kunt bidden voor het werk dat je doet en danken als het weer gelukt is heb je m.i. een goddelijk beroep. (...)
Raak! :super En vragen om Gods leiding in het uitstippelen van je carrière, daarin niets zonder Hem doen.

Wat werken bij defensie betreft: mooi wat je aanhaalt over het Bijbelse 'soldij', @Huisman. De Heilige Geest bedient Zich in de Bijbel van veel beelden uit de militaire dienst. Het ware geloof wordt zelfs vergeleken met het dragen van een geestelijke wapenrusting. Ik denk dat je dit werk alleen daarom al een goddelijk beroep mag noemen.

Met wel een aangelegen side note:
Alles in dit aardse leven is doortrokken van de gevolgen van onze zonden. Veel aardse beroepen waren er niet geweest als we niet gezondigd hadden. Toch zijn er een paar beroepen die bij uitstek bestaan als gevolg van onze rebellie tegen God en mensen. Om te beginnen alle banen in de uitvaartsector. Maar ook het werken rondom ziekte en lichamelijk gebrek. En zeker ook werk bij defensie. Ik denk dat dat in de beroepsuitoefening in deze sectoren ook wel bescheiden mag maken.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door DDD »

Voor alle duidelijkheid: huisman werkt helemaal niet meer bij defensie, voor zover ik zelf weet. Dus daar ben ik bij de beantwoording van uitgegaan.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 16 jan 2024, 07:47 Vind het een vreemde discussie, maar dat terzijde. Als militair een normaal beroep is, hoe kan dan een Russische militair fout zitten en een Nederlandse niet? Enkel omdat de Rus Poetin als baas heeft, en de Nederlander Rutte? Een beroep is enkel positief te duiden als je aan de goede kant van de geschiedenis staat?

En hoe zit het met Raymond Westerling?
Het gaat niet om de goede kant van de geschiedenis. Ook in de toekomst kan een moreel kompas falen. Ook in een goed beroep kun je verkeerde keuzes maken.

Wat beroepen betreft kan een hoop goed gedaan worden, al is niet iedereen het over alles eens. Huurmoordenaar is denk ik voor niemand goed, werken voor een hedge-fund kan al wat dubieus zijn. Advocaat, zelfs voor zware criminelen, lijkt me een heel eerbaar beroep als het goed wordt uitgevoerd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: 16 jan 2024, 08:05 Ik vind het wel een goede discussie. Om even goed over na te denken.

Een advocaat die iemand verdedigt die echt fout is geweest?
Een onderwijzer die op een openbare school werkt en zijn/haar leerlingen de boodschap van het evangelie onthoudt?
Een boekhandelaar die boeken verkoopt met een dwaalzieke inhoud, goddeloos taalgebruik etc.?
Een verpleger die soms moeite heeft met het bepalen van de ethische grens van handelen, waar hij soms ook overheen gaat?
Een verkoper die televisies verkoopt?
Ik heb moeite met de term goddelijk beroep. Wat is het goddelijke in een beroep of zou dat kunnen zijn?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door huisman »

DDD schreef: 16 jan 2024, 08:41 Voor alle duidelijkheid: huisman werkt helemaal niet meer bij defensie, voor zover ik zelf weet. Dus daar ben ik bij de beantwoording van uitgegaan.
Niet helemaal waar. Ik ben met pre-pensioen maar blijf tot mijn 67ste militair. En zo oud ben ik nog lang niet. :) Ben nu ingehuurd (parttime) door een partner in de burgerluchtvaart. Dus ja ik ben ook een heel klein schakeltje in de vakantievluchten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een goddelijk beroep

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef: 16 jan 2024, 09:33
Ad Anker schreef: 16 jan 2024, 08:05 Ik vind het wel een goede discussie. Om even goed over na te denken.

Een advocaat die iemand verdedigt die echt fout is geweest?
Een onderwijzer die op een openbare school werkt en zijn/haar leerlingen de boodschap van het evangelie onthoudt?
Een boekhandelaar die boeken verkoopt met een dwaalzieke inhoud, goddeloos taalgebruik etc.?
Een verpleger die soms moeite heeft met het bepalen van de ethische grens van handelen, waar hij soms ook overheen gaat?
Een verkoper die televisies verkoopt?
Ik heb moeite met de term goddelijk beroep. Wat is het goddelijke in een beroep of zou dat kunnen zijn?
Die term staat in het klassieke huwelijksformulier. Voor een uitleg zie: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 797bf1666f
Plaats reactie