Wat is actuele prediking?

DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door DDD »

pierre27 schreef: 16 jan 2024, 21:58
HHR schreef: 16 jan 2024, 21:11
MGG schreef: 16 jan 2024, 21:03
Ararat schreef: 16 jan 2024, 20:44 Wat bedoelt men in de genoemde kringen precies met te ruim prediken?
Dat mensen er makkelijk bijgepreekt worden. Weinig of geen onderscheid tussen zijn en schijn.
Niet alleen dat.
Ook met een onvoorwaardelijke prediking heeft men moeite. 'Straks gaan ze er vandoor met een gestolen Jezus'
Ik citeerde eens ergens een stukje uit preek van Hellenbroek, zonder naam en toenaam te noemen.
Ds vond dat je dit zo niet kon zeggen. Toen ik aangaf dat het letterlijk uit Hellenbroek kwam begon hij te draaien en te stotteren.
Helaas is dit in sommige kringen echt de praktijk.
Nou moet je ook hier niet in generaliseren. Ik ben benieuwd over welke kringen je het dan hebt;).
Dat vind je gewoon iets rechts van het midden in de GG. Wat sommige mensen het midden noemen, dankzij recente ontwikkelingen. Daar is niets nieuws aan. Dat is al minstens 40 jaar zo.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Ararat »

En is ruime prediking actueel, of is actuele prediking ruim? :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 17 jan 2024, 07:49 En is ruime prediking actueel, of is actuele prediking ruim? :)
Beide kan, maar het hoeft niet :haha
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is actuele prediking?

Bericht door Arja »

Naar mijn mening is een actuele prediking een predking die aansluit bij de huidige situatie. Ik weet een preek uit de Bijbel die actuele prediking illustreert en ook de uitwerking.

Preek: Mannen van Athene, ik zie dat gij zeer godsdienstig zijt in alle opzichten. Want toen ik rondging en uw heiligdommen aanschouwde, vond ik ook een altaar waarop het opschrift stond: AAN DE ONBEKENDE GOD. Hetgeen gij dan, zonder het te kennen, vereert, dat verkondig ik u. De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is, Deze, Die een Heer is van hemel en aarde, woont niet in tempels die met handen gemaakt zijn. En laat Zich ook niet door mensenhanden dienen alsof Hij nog iets nodig heeft, omdat Hij Zelf aan allen leven en adem en alle dingen geeft. En Hij heeft uit één bloed heel het menselijk geslacht gemaakt, om op heel de aardbodem te wonen. Hij heeft de tijden van tevoren bepaald en de grenzen van hun woongebied, opdat zij de Heere zouden zoeken, of zij Hem al tastend zouden mogen vinden, hoewel Hij niet ver is van een ieder van ons. Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij, zoals ook enige van uw dichters gezegd hebben: "Want wij zijn ook Zijn geslacht." Wij dan, zijnde het geslacht van God, moeten niet menen dat de Godheid goud, zilver of steen gelijk is, door menselijke kunst en bedenking gevormd. God dan, Die de tijden van de onwetendheid heeft overgezien, verkondigt nu aan alle mensen overal dat zij zich moeten bekeren. Omdat Hij een dag bepaald heeft waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen door een Man Die Hij daartoe aangesteld heeft. Hij heeft dit aan allen bewezen door Hem uit de doden op te wekken.

Reactie: Toen zij van de opstanding van de doden hoorden, bespotten sommigen het, maar anderen zeiden: Wij zullen u hierover nog eens horen. Zo ging Paulus uit hun midden weg. Sommige mannen echter klampten hem aan en geloofden, onder wie ook Dionysius, de Areopagiet, en een vrouw genaamd Dámaris, en anderen met hen.
Plaats reactie