GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Merel zou best wel eens een vraag van mijn kunnen beantwoorden, ze heeft er al zoveel genegeerd en links laten liggen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 20 feb 2024, 09:55
merel schreef: 20 feb 2024, 09:50 Mee eens. Het grote schrikken van JGW is mij nog volkomen onduidelijk. Ter geruststelling voor hem; 's middags preekte in dezelfde gemeente ds. vd Akker.
Jij bent heel snel tevreden, dat laat je vaak op het forum wel merken, en ook in dit topic, je waardeert zelfs oppervlakkige preken, omdat dit een verrijking zou zijn.

Wanneer heb je wel problemen met een preek, of vind je een preek te karig/oppervlakkig?
Ik sprak over preken die gaan over de heiliging van het leven na de bekering. Jij haalt daar uit dat ik van oppervlakkige preken houd. Wat heiliging en oppervlakkigheid met elkaar van doen hebben, begrijp ik niet.


Jij geeft aan dat je geschrokken bent van de betreffende preek. Zonder dat je enige duiding aangeeft hierover. @DDD en ik hebben de preek beluisterd en begrijpen jouw schrik niet. Dus opnieuw de vraag; waarom was het zo schrikken? En de tweede vraag; vind jij dat afgelopen zondag in de betreffende kerk het volle Evangelie niet geklonken heeft?
Online
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Zeeuw »

Bourdon16 schreef: 19 feb 2024, 14:35 Zo heb ik weleens orgel gespeeld in een trouwdienst in een katholieke kerk. Of het was oecumenisch, dat weet ik niet meer zo goed.
Het waren wel psalmen op hele noten want veel anders had ik niet in het repertoire.
De beste manier om te spelen :-)
Carsten
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 sep 2017, 19:34

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Carsten »

Mooie en fijne preken deugen zelden en zijn vaak streling voor het vlees weten wij.
In onze tijd horen wij zo vaak van mooie en prachtige preken, maar geestelijke en Bijbelse preken gaan vaak tegen ons zondige vlees en hart in. Die preken zijn niet fijn maar wel heilzaam, die preken zijn vaak scherp maar wel nuttig. Velen willen niet meer weten van de rechtvaardiging van de goddeloze door Christus offer en kruisverdiensten uit genade alleen.

Nee velen willen graag bemoedigd en een klop op de schouders en een aai over hun bol hebben en horen, stil maar wacht maar het komt toch wel goed, en God houdt van iedereen en God is er voor iedereen en God helpt iedereen, heel algemeen. Maar waar hoort men nog dat God buiten Christus een verterend vuur is? Waar horen wij nog dat God alle dagen toornt?

Christus kwam niet voor aardige brave goedbedoelde mensen, nee voor zondaren, voor vijanden, voor helwaardigen.
Zovele zaken horen wij, ja de tijden zijn veranderd en het is niet meer als vroeger, maar toch de HEERE God is niet veranderd, en Sion zal door recht verlost worden, Christus heeft aan Gods recht voldaan, Hij heeft het gedaan voor elk die geloofd, de uitverkorenen.

Als u dat persoonlijk zou mogen geloven is dat een wonder, dan is het een wonder dat God ons nog verdraagt, maar die ware gelovige staan niet naar mooie prettige preekjes, waar de mens centraal staat en Gods toorn wordt verzwegen, waar eenzijdig gesproken wordt en iedereen zo blij is, ja opgewekt omdat men elkaar opwekt…in oppervlakkigheid.

Paulus zegt zelf dat zijn prediking niet was in menselijke wijsheid en mooie woorden, wel schandalig die Paulus heeft weinig aandacht voor de kinderen, en geen verhaaltjes, geen kindermomenten, en geen oppervlakkige liedjes…maar goed dat velen het nu beter denken te weten.

Ernst is voorbij, wij mogen nu blij zijn,
Uitverkiezing is maar moeilijk daar moet je maar over zwijgen….
Enzovoorts.

Nou wij blijven liever staan op het fundament van Profeten en Apostelen, dan mee te gaan met al die lichtzinnigheid en fijne en mooie diensten en preken.

Lees de Romeinen brief maar die zal vele wel weer te scherp zijn, wij weten het Paulus spreekt niet naar de mens, maar wel eerlijk.

En zij die gezond zijn hebben geen dokter nodig.
Maar zondaren, helwaardigen, en zij die weten van de schrik des Heeren die zullen Christus in het uur der minne gaarne omhelzen in het woord Gods, die willen eerlijk behandeld worden in de prediking, die houden het niet uit bij heiligingsdrijverij, en zij die de rechtvaardiging als een gepasseerd station zien.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Ararat »

Sjonge... Als dit een preek was zouden we elkander na thuiskomst onder de koffie ernstig komen toe te knikken en zeggen: "hij heeft het weer eens goed gezegd!"

... en gaan over tot de orde van de dag.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door MePaul »

Ararat schreef: 21 feb 2024, 07:32 Sjonge... Als dit een preek was zouden we elkander na thuiskomst onder de koffie ernstig komen toe te knikken en zeggen: "hij heeft het weer eens goed gezegd!"

... en gaan over tot de orde van de dag.
Dat ligt dan niet aan de preek maar aan de mensen. Mensen zijn geneigd om de boodschap van genade naast zich neer te leggen. De Bijbel geeft een heel eerlijk mensbeeld. Dankzij het werk van de Heilige Geest gaan we in Christus onze Redder zien en wordt onze onwil omgebogen en willen we God volgen en Zijn wil doen. Alle eer aan God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef: 21 feb 2024, 07:32 Sjonge... Als dit een preek was zouden we elkander na thuiskomst onder de koffie ernstig komen toe te knikken en zeggen: "hij heeft het weer eens goed gezegd!"

... en gaan over tot de orde van de dag.
Dat kan je ook zeggen onder een verbondsmatige preek. Ligt er vooral aan welke houding jezelf hebt.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Refojongere »

Ik ben wel benieuwd wat merel en DDD inhoudelijk herkennen wat in de citaten van de predikanten stond over de GB preken.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door DDD »

Dat komt dan hierbij alsnog.
Refojongere schreef: 19 feb 2024, 21:28 Het is evident dat steeds meer GB preken oppervlakkiger worden. Dat constateren GB predikanten nota bene zelf:

Dr. M. Verduin (2017):
Wij moeten van Luther leren dat de beslissende vraag in ons leven is: Hoe krijg ik een genadige God?’ Hij voegde hieraan toe: ‘Maar waar hoor je dat nog?’ In de kerk in ons land, ook binnen de Gereformeerde Bond, is deze vraag aan het wegzakken.

Ds. J.E. de Groot (2017):
Die lijn van zonde en genade, rechtvaardiging en de twee wegen, krijgt vandaag in onze gemeenten minder accent. Hoezeer ik het waardeer dat jonge predikanten actuele thema’s op hun manier naar voren brengen, ik vraag me soms af of het verschil tussen een historisch geloof en een waar, zaligmakend geloof nog in beeld is. Wet en Evangelie moeten de pijlers blijven.

Ds. Blenk (2008):
Ds. Blenk ziet onder ons nogal wat verschuiven als het gaat om de bijbelse thema’s van rechtvaardiging en heiliging. Volgens hem heeft de worsteling om genade vaak plaats gemaakt voor de vraag naar Gods plan. En lijkt het tollenaarsgebed soms vervangen door een opwekkingslied.

Ds. Maasland (2007):
Ten slotte, ik vind soms dat preken onder ons zo langs je heen kunnen gaan. Er is zo weinig appèl op het hart van de hoorder, het is zo beschouwelijk en vanzelfsprekend orthodox, de rafels van het vaak verscheurde mensenhart geplaagd door het ongeloof van de moderne wereld worden nauwelijks zichtbaar.
Ik merk zo weinig van het besef dat het 'normaal' is dat een mens niet gelooft in Christus, maar dat het een geweldig wonder van de Heilige Geest is als een mens zich overgeeft aan God in Christus. En dat maar niet als een eenmalige gebeurtenis waar hij zich vervolgens op beroemt, maar als een voortdurend proces van inleveren en zich uitleveren aan de genade van God, waarbij hij zelf almaar minder wordt en God in Christus almaar groter. Misschien heeft het ook wel te maken met de mentaliteitsverandering binnen het predikantencorps.

Oppervlakkigheid die JGW bedoelt heeft met bovenstaande te maken.

Ds. Budding zegt het nog krasser:
De vraag die u zich moet stellen is deze: ,,Als ik de weg ga, die mij in de prediking gewezen is, en ik moet vandaag sterven en voor Gods rechterstoel verschijnen, ben ik dan behouden?" Zo ja, dan verkeert u onder de rechte prediking.

Waar de mens niet wordt aangewezen in zijn absolute doodstaat, en vijandschap tegen God, is de prediking vals. Waar niet alle schuld en verantwoordelijkheid op de mens wordt gelegd van zijn val in Adam en van de zonde waarin hij leeft, is de prediking vals. Waar aan de mens nog enig vermogen ten goede wordt toegeschreven of nog enige wil of macht zichzelf te verlossen, is de prediking vals. Alle eer die men nog aan het schepsel toeschrijft, wordt immers aan de Schepper ontroofd.
In de rechte prediking zullen wij altijd de twee wegen horen verkondigen. Enz.
Ik ben het daar grotendeels wel mee eens, als het gaat om dingen die hier en daar voorkomen. Alleen deel ik de taxatie niet zo dat dit nu zo'n specifiek probleem is. Het valt me integendeel op dat ook in een toch gematigde podcast als "Eerst dit" van IZB en EO moeilijke thema's als zonden, niet leven naar Gods wil, bekering enzovoort, geregeld aan de orde komen. Vanmorgen nog.

Ik zie er zelf niet zo'n heil in om week in week uit hetzelfde te vertellen. En in zoverre herken ik de zorgen niet in die mate, maar de zorgen hebben wel een reëele grond.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Delftenaar »

Als je week in week uit alleen maar hetzelfde hoort luister je op een bepaald punt niet meer.

De Bijbel stelt ook niet alles in hetzelfde hoofdstuk aan de orde. De thematiek van de preek hangt dus af van het Bijbelgedeelte.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Refojongere »

In reactie hierop citeer ik graag ds. N.den Ouden uit het kerkblad HHK vandaag:

"Niet dat in elke preek alle facetten van de heilsorde in een vast stramien naar voren moeten komen. Dat maakt de prediking saai en voorspelbaar en doet tekort aan de levendigheid en kracht van de Schrift.

Maar wel moet de gemeente voorgehouden worden en gevraagd worden: Kennen wij de kracht van Gods stem in ons leven. Weten wij van het geheim van zondaar zijn en toch rechtvaardig? Is er in ons leven sprake van heiliging? Het is een zorg dat in veel hedendaags kerkelijk leven de toepassing van het heil te veel veronachtzaamd wordt."


Dat in de EerstDit Podcast dit wel eens benoemd wordt is waar. Overigens in de Podcast van Van Ekris deze week ging hij er vanuit dat het de mens 'eenmaal gezet is te sterven en daarna het oordeel' overgenomen is uit de Griekse cultuur.

Ik denk overigens dat deze emeriti er meer kijk op hebben dan DDD gezien DDD Ger. Gem. Kerkt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Delftenaar »

Met het citaat van ds. van Ouden ben ik het eens.

Tegelijk denk ik dat deze boodschap gebracht moet worden binnen de huidige cultuur.
De Boodschap (bewust met een hoofdletter B geschreven) blijft gelijk. De "verpakking" wordt wellicht anders omdat de tijd anders is.
En dus andere vragen heeft. En daarmee andere antwoorden.

De prediking moet niet de Boodschap (let op de hoofdletter B) aanpassen. Maar wel de context . Anders wordt het oudmodisch.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Refojongere »

Oudmodisch, is dat ook een term uit de huidige cultuur soms?

Volgens mij heb ik het steeds over de boodschap met een hoofdletter.
Dat er daarnaast ook nieuwe vragen zijn die om nieuwe antwoorden roepen is waar. Maar ook daar zijn GB predikanten niet goed in.

Bijv.lang geleden dat ik hoorde over drieenheid irt islam/jodendom. Of kunstmatige intelligentie, levenseinde, seksualiteit (en dan concreet), genderissues, schoolkeuze, entertainment, zondagsheiliging

Want ja, al dit soort vragen komt meestal niet op uit het gekozen Schriftgedeelte en roept soms spanningen op in de gemeente.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door MePaul »

Refojongere schreef: 22 feb 2024, 23:30 Oudmodisch, is dat ook een term uit de huidige cultuur soms?

Volgens mij heb ik het steeds over de boodschap met een hoofdletter.
Dat er daarnaast ook nieuwe vragen zijn die om nieuwe antwoorden roepen is waar. Maar ook daar zijn GB predikanten niet goed in.

Bijv.lang geleden dat ik hoorde over drieenheid irt islam/jodendom. Of kunstmatige intelligentie, levenseinde, seksualiteit (en dan concreet), genderissues, schoolkeuze, entertainment, zondagsheiliging

Want ja, al dit soort vragen komt meestal niet op uit het gekozen Schriftgedeelte en roept soms spanningen op in de gemeente.
Dat gebeurt wel denk aan de preek van dominee G. Herwig in Genemuiden (Grote Kerk) in een middagdienst recent en de preek die hij hield in Ermelo (Nieuwe Kerk) over het 7e gebod. Ik moet denken aan een preek van een proponent die in Delft preekte (in wijkgemeente Mattheus) in een ochtenddienst wat ook over concrete, actuele thema's ging terwijl die gemeente daar heel verschillend over denkt. Ik denk aan dominee E. Meijer uit Werkhoven die concrete/gevoelige thema's benoemde in zijn preek in een ochtenddienst in Ermelo (Nieuwe Kerk). Ook in de Waarheidsvriend gaat het regelmatig over actuele thema's waar duidelijk en Bijbels over gesproken wordt.

De andere kant is dat er ook heel veel predikanten zijn die bepaalde thema's nooit benoemen terwijl daar dringende behoefte aan is in deze tijd. Wat mij betreft kan het nog wel wat vaker gaan over actuele thema's ook als het gevoelig ligt. Alleen moeten we niet doen alsof het niet gebeurt.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Refojongere »

MePaul, fijn dit te horen. Ik word daardoor bemoedigd. Zelf hoor ik ook met regelmaat goede GB preken. Maar het is wel een minderheid helaas.

Dus, als ik die suggestie heb gewekt dat er niks goeds is aan GB preken is dat niet de bedoeling.

Evenmin dat al die emeriti predikanten suggereren dat het nooit meer over bekering gaat.

Overigens constateert ook IZB man W. Dekker dat bekering steeds minder klinkt.

Het gaat om de trend, niet dat Gods Geest verdwenen is.
Plaats reactie