GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef: 19 feb 2024, 14:01
Geytenbeekje schreef: 19 feb 2024, 13:53
parsifal schreef: 19 feb 2024, 13:48 Discussie over vrouwen in ambt is wel een moeilijke. Wij zijn geloof ik de enige PKN gemeente in de regio die geen vrouwelijke ambtsdragers toelaten. Een predikant die bij ons beroepen wordt moet daarom wel willen preken bij gemeentes waar er vrouweljjke ouderlingen of diakenen in de bank zitten. En we hebben af en toe predikanten die staan in een gemeente met vrouwelijke ambtsdragers. We hebben in de buurt van Groningen niet de luxe van bijvoorberld de Alblasserwaard of Veluwe.
Die predikant kan toch weigeren?
Hij zou ook gewoon steeds in Oude Pekela-Juliana kapel kunnen preken als hij vrij is bij wijze van spreken.
Of even wat verder rijden en dan wel in de Veluwe zitten ;)
Waarom weigeren? Ook al ben je het ergens niet mee eens, juist dan heeft zo'n gemeente een Bijbelse preek nodig. Ook zij hebben de Heere Jezus nodig voor tijd en eeuwigheid.
Je legitimeert zaken die niet naar de Schrift zijn en je kan niet vrij bepalen wat je wilt gaan preken want je wilt ook geen heibel veroorzaken.
Mensen die graag willen dat de predikant het Woord Bijbels verkondigt zullen die niet in zo'n kerk gaan zitten die vrouwen in het ambt toestaan.
MePaul
Berichten: 511
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef: 19 feb 2024, 15:47
MePaul schreef: 19 feb 2024, 14:01
Geytenbeekje schreef: 19 feb 2024, 13:53
parsifal schreef: 19 feb 2024, 13:48 Discussie over vrouwen in ambt is wel een moeilijke. Wij zijn geloof ik de enige PKN gemeente in de regio die geen vrouwelijke ambtsdragers toelaten. Een predikant die bij ons beroepen wordt moet daarom wel willen preken bij gemeentes waar er vrouweljjke ouderlingen of diakenen in de bank zitten. En we hebben af en toe predikanten die staan in een gemeente met vrouwelijke ambtsdragers. We hebben in de buurt van Groningen niet de luxe van bijvoorberld de Alblasserwaard of Veluwe.
Die predikant kan toch weigeren?
Hij zou ook gewoon steeds in Oude Pekela-Juliana kapel kunnen preken als hij vrij is bij wijze van spreken.
Of even wat verder rijden en dan wel in de Veluwe zitten ;)
Waarom weigeren? Ook al ben je het ergens niet mee eens, juist dan heeft zo'n gemeente een Bijbelse preek nodig. Ook zij hebben de Heere Jezus nodig voor tijd en eeuwigheid.
Je legitimeert zaken die niet naar de Schrift zijn en je kan niet vrij bepalen wat je wilt gaan preken want je wilt ook geen heibel veroorzaken.
Mensen die graag willen dat de predikant het Woord Bijbels verkondigt zullen die niet in zo'n kerk gaan zitten die vrouwen in het ambt toestaan.
Jezus ging ook voor in de synagoge waar enorme zondes werden goedgekeurd. Verder ken ik genoeg rechtse predikanten die weleens voorgaan of voor zijn gegaan in gemeentes die de vrouw in het ambt kennen: prop A.R. van Assalt, dominee K.H. Bogerd, dominee G. Herwig, dominee G.H. Vlijm, dominee J.A.J. Pater etc. Er zijn echt gemeentes met de vrouw in het ambt die regelmatig Bijbelgetrouwe predikanten uitnodigen omdat een deel van de gemeente daar behoefte aan heeft.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef: 19 feb 2024, 15:58
Geytenbeekje schreef: 19 feb 2024, 15:47
MePaul schreef: 19 feb 2024, 14:01
Geytenbeekje schreef: 19 feb 2024, 13:53
Die predikant kan toch weigeren?
Hij zou ook gewoon steeds in Oude Pekela-Juliana kapel kunnen preken als hij vrij is bij wijze van spreken.
Of even wat verder rijden en dan wel in de Veluwe zitten ;)
Waarom weigeren? Ook al ben je het ergens niet mee eens, juist dan heeft zo'n gemeente een Bijbelse preek nodig. Ook zij hebben de Heere Jezus nodig voor tijd en eeuwigheid.
Je legitimeert zaken die niet naar de Schrift zijn en je kan niet vrij bepalen wat je wilt gaan preken want je wilt ook geen heibel veroorzaken.
Mensen die graag willen dat de predikant het Woord Bijbels verkondigt zullen die niet in zo'n kerk gaan zitten die vrouwen in het ambt toestaan.
Jezus ging ook voor in de synagoge waar enorme zondes werden goedgekeurd. Verder ken ik genoeg rechtse predikanten die weleens voorgaan of voor zijn gegaan in gemeentes die de vrouw in het ambt kennen: prop A.R. van Assalt, dominee K.H. Bogerd, dominee G. Herwig, dominee G.H. Vlijm, dominee J.A.J. Pater etc. Er zijn echt gemeentes met de vrouw in het ambt die regelmatig Bijbelgetrouwe predikanten uitnodigen omdat een deel van de gemeente daar behoefte aan heeft.
Tzal wel aan mij liggen maar ik vind het bijzonder dat dat deel nog in die kerk blijft ipv vertrekt.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door merel »

Dat is logisch voor iemand die zich thuisvoelt in de GGIN. Voor mensen die zich thuisvoelen in de PKN is dat minder logisch. Helemaal als zij in het noorden van het land wonen. Daar is qua kerk niet zo heel veel keuze.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef: 19 feb 2024, 16:05
MePaul schreef: 19 feb 2024, 15:58
Geytenbeekje schreef: 19 feb 2024, 15:47
MePaul schreef: 19 feb 2024, 14:01
Waarom weigeren? Ook al ben je het ergens niet mee eens, juist dan heeft zo'n gemeente een Bijbelse preek nodig. Ook zij hebben de Heere Jezus nodig voor tijd en eeuwigheid.
Je legitimeert zaken die niet naar de Schrift zijn en je kan niet vrij bepalen wat je wilt gaan preken want je wilt ook geen heibel veroorzaken.
Mensen die graag willen dat de predikant het Woord Bijbels verkondigt zullen die niet in zo'n kerk gaan zitten die vrouwen in het ambt toestaan.
Jezus ging ook voor in de synagoge waar enorme zondes werden goedgekeurd. Verder ken ik genoeg rechtse predikanten die weleens voorgaan of voor zijn gegaan in gemeentes die de vrouw in het ambt kennen: prop A.R. van Assalt, dominee K.H. Bogerd, dominee G. Herwig, dominee G.H. Vlijm, dominee J.A.J. Pater etc. Er zijn echt gemeentes met de vrouw in het ambt die regelmatig Bijbelgetrouwe predikanten uitnodigen omdat een deel van de gemeente daar behoefte aan heeft.
Tzal wel aan mij liggen maar ik vind het bijzonder dat dat deel nog in die kerk blijft ipv vertrekt.
Je kan het ook bijzonder vinden in positieve zin, maar dat bedoel je vast niet ;)
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door DDD »

Ik kom geregeld in een GB-gemeente waar vrouwelijke diakenen zijn. Die zijn er omdat de gemeente te klein is voor voldoende ambtsdragers. Bij de preekvoorziening worden bij voorkeur GB-predikanten gevraagd, maar heel wat predikanten die op de Veluwe wel preken, preken daar niet. Het is niet dat ze niet worden gevraagd, en ook niet dat ze niet passen in het profiel van de gemeente, maar ze willen gewoon niet komen.

Dus Geytenbeekje is niet de enige die er zo over denkt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 19 feb 2024, 18:32 Ik kom geregeld in een GB-gemeente waar vrouwelijke diakenen zijn. Die zijn er omdat de gemeente te klein is voor voldoende ambtsdragers. Bij de preekvoorziening worden bij voorkeur GB-predikanten gevraagd, maar heel wat predikanten die op de Veluwe wel preken, preken daar niet. Het is niet dat ze niet worden gevraagd, en ook niet dat ze niet passen in het profiel van de gemeente, maar ze willen gewoon niet komen.

Dus Geytenbeekje is niet de enige die er zo over denkt.
Er zijn andere vormen van kerk-zijn. In Groenekan zijn ze een huisgemeente geworden bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 19 feb 2024, 09:48
Johann Gottfried Walther schreef: 19 feb 2024, 09:44 Wat langer geleden sprak ik iemand die in de GKv gezeten heeft, die merkt wel heel duidelijk ontwikkelingen op die er ook in de GKv waren.

Verder vallen mij wel steeds meer zaken op:
Ds. A.D.L. Terlouw, van de moderne PKN/protestantse gemeente van Boskoop, die voorgaat in de Hervormde gemeente van Nieuwerkerk a.d. IJssel
Ds. W.G. van der Top die voorgaat in de behoudende Hervormde gemeente van Arnemuiden.
Ds. E. van der Poel, die voorgaat in de (vroeger behoudende) Hervormde gemeente van Veen.

Verder vallen in beroepingswerk ook wel steeds meer zaken op, en dan gaat het niet om predikanten die het ietsje anders zeggen, of die een ander karakter hebben,
nee regelmatig zijn er overduidelijke verschuivingen en ontwikkelingen.
Ik begrijp het enkel benoemen van deze predikanten niet zo. Waarom valt het jou op? Wat is daar verontrustend aan? Heb je de betreffende preken van de door jou genoemde predikanten ook beluisterd?
De verschuivingen, de vervlakking, de kern die steeds minder gehoord wordt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bourdon16 schreef: 19 feb 2024, 10:03 Gisterenochtend beluisterde ik in onze voorheen behoudende gemeente;) de onderstaande preek.

Voor sommigen wellicht te kort en te licht maar ik vond dat er toch wel rake dingen werden gezegd. Thema Zijn kruis alleen.

https://www.youtube.com/live/fLah3CGBJP ... NDAVk1n9JF
Hij had zeker meer kunnen zeggen, maar wat hij zei, was kernachtig en duidelijk, en niet mis te verstaan en Bijbels.
Heb je meer preken van hem gehoord?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 19 feb 2024, 20:17
merel schreef: 19 feb 2024, 09:48
Johann Gottfried Walther schreef: 19 feb 2024, 09:44 Wat langer geleden sprak ik iemand die in de GKv gezeten heeft, die merkt wel heel duidelijk ontwikkelingen op die er ook in de GKv waren.

Verder vallen mij wel steeds meer zaken op:
Ds. A.D.L. Terlouw, van de moderne PKN/protestantse gemeente van Boskoop, die voorgaat in de Hervormde gemeente van Nieuwerkerk a.d. IJssel
Ds. W.G. van der Top die voorgaat in de behoudende Hervormde gemeente van Arnemuiden.
Ds. E. van der Poel, die voorgaat in de (vroeger behoudende) Hervormde gemeente van Veen.

Verder vallen in beroepingswerk ook wel steeds meer zaken op, en dan gaat het niet om predikanten die het ietsje anders zeggen, of die een ander karakter hebben,
nee regelmatig zijn er overduidelijke verschuivingen en ontwikkelingen.
Ik begrijp het enkel benoemen van deze predikanten niet zo. Waarom valt het jou op? Wat is daar verontrustend aan? Heb je de betreffende preken van de door jou genoemde predikanten ook beluisterd?
De verschuivingen, de vervlakking, de kern die steeds minder gehoord wordt.
Je had voordat je het bericht plaatste de betreffende preken niet eens gehoord. Hoe kan jij dan daar al een oordeel over hebben?

Daarbij is het mijns inziens een verrijking om predikanten van verschillende pluimages te horen.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 19 feb 2024, 20:19
Bourdon16 schreef: 19 feb 2024, 10:03 Gisterenochtend beluisterde ik in onze voorheen behoudende gemeente;) de onderstaande preek.

Voor sommigen wellicht te kort en te licht maar ik vond dat er toch wel rake dingen werden gezegd. Thema Zijn kruis alleen.

https://www.youtube.com/live/fLah3CGBJP ... NDAVk1n9JF
Hij had zeker meer kunnen zeggen, maar wat hij zei, was kernachtig en duidelijk, en niet mis te verstaan en Bijbels.
Heb je meer preken van hem gehoord?
Ik wel. Hij gaat ook wel eens bij ons voor.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 19 feb 2024, 20:30

Je had voordat je het bericht plaatste de betreffende preken niet eens gehoord. Hoe kan jij dan daar al een oordeel over hebben?

Daarbij is het mijns inziens een verrijking om predikanten van verschillende pluimages te horen.
Dat heb ik niet gezegd !
Bij ds. Terlouw ben ik afgehaakt ik schrok zo erg.
Ds. Van der Poel ken heb ik wel gehoord in het verleden, in Arnemuiden moet hij nog voorgaan, dus die preek kan ik nog niet gehoord hebben.

Waarom is het verrijkend om oppervlakkige preken te horen?
Of preken vol oppervlakkige exegese, voorbeelden, verhaaltjes en erger....

In de dienst die Bourdon linkte ging ds. B.J.W. Ouwehand voor die had ik niet eens genoemd!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 19 feb 2024, 20:36
merel schreef: 19 feb 2024, 20:30

Je had voordat je het bericht plaatste de betreffende preken niet eens gehoord. Hoe kan jij dan daar al een oordeel over hebben?

Daarbij is het mijns inziens een verrijking om predikanten van verschillende pluimages te horen.
Dat heb ik niet gezegd !
Bij ds. Terlouw ben ik afgehaakt ik schrok zo erg.
Ds. Van der Poel ken heb ik wel gehoord in het verleden, in Arnemuiden moet hij nog voorgaan, dus die preek kan ik nog niet gehoord hebben.

Waarom is het verrijkend om oppervlakkige preken te horen?
Of preken vol oppervlakkige exegese, voorbeelden, verhaaltjes en erger....
Je schrok zo erg? Wat was er te schrikken tijdens de dienst van gisteren?

Ik vind het verrijkend om het volle spectrum aan preken te horen; wisseling tussen bekering en heiliging.
Refojongere
Berichten: 382
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door Refojongere »

Het is evident dat steeds meer GB preken oppervlakkiger worden. Dat constateren GB predikanten nota bene zelf:

Dr. M. Verduin (2017):
Wij moeten van Luther leren dat de beslissende vraag in ons leven is: Hoe krijg ik een genadige God?’ Hij voegde hieraan toe: ‘Maar waar hoor je dat nog?’ In de kerk in ons land, ook binnen de Gereformeerde Bond, is deze vraag aan het wegzakken.

Ds. J.E. de Groot (2017):
Die lijn van zonde en genade, rechtvaardiging en de twee wegen, krijgt vandaag in onze gemeenten minder accent. Hoezeer ik het waardeer dat jonge predikanten actuele thema’s op hun manier naar voren brengen, ik vraag me soms af of het verschil tussen een historisch geloof en een waar, zaligmakend geloof nog in beeld is. Wet en Evangelie moeten de pijlers blijven.

Ds. Blenk (2008):
Ds. Blenk ziet onder ons nogal wat verschuiven als het gaat om de bijbelse thema’s van rechtvaardiging en heiliging. Volgens hem heeft de worsteling om genade vaak plaats gemaakt voor de vraag naar Gods plan. En lijkt het tollenaarsgebed soms vervangen door een opwekkingslied.

Ds. Maasland (2007):
Ten slotte, ik vind soms dat preken onder ons zo langs je heen kunnen gaan. Er is zo weinig appèl op het hart van de hoorder, het is zo beschouwelijk en vanzelfsprekend orthodox, de rafels van het vaak verscheurde mensenhart geplaagd door het ongeloof van de moderne wereld worden nauwelijks zichtbaar.
Ik merk zo weinig van het besef dat het 'normaal' is dat een mens niet gelooft in Christus, maar dat het een geweldig wonder van de Heilige Geest is als een mens zich overgeeft aan God in Christus. En dat maar niet als een eenmalige gebeurtenis waar hij zich vervolgens op beroemt, maar als een voortdurend proces van inleveren en zich uitleveren aan de genade van God, waarbij hij zelf almaar minder wordt en God in Christus almaar groter. Misschien heeft het ook wel te maken met de mentaliteitsverandering binnen het predikantencorps.

Oppervlakkigheid die JGW bedoelt heeft met bovenstaande te maken.

Ds. Budding zegt het nog krasser:
De vraag die u zich moet stellen is deze: ,,Als ik de weg ga, die mij in de prediking gewezen is, en ik moet vandaag sterven en voor Gods rechterstoel verschijnen, ben ik dan behouden?" Zo ja, dan verkeert u onder de rechte prediking.

Waar de mens niet wordt aangewezen in zijn absolute doodstaat, en vijandschap tegen God, is de prediking vals. Waar niet alle schuld en verantwoordelijkheid op de mens wordt gelegd van zijn val in Adam en van de zonde waarin hij leeft, is de prediking vals. Waar aan de mens nog enig vermogen ten goede wordt toegeschreven of nog enige wil of macht zichzelf te verlossen, is de prediking vals. Alle eer die men nog aan het schepsel toeschrijft, wordt immers aan de Schepper ontroofd.
In de rechte prediking zullen wij altijd de twee wegen horen verkondigen. Enz.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: GB lijkt steeds meer op de vroegere GKv

Bericht door merel »

Niets ten nadele van deze predikanten, maar het is een oudere generatie die anders is opgeleid.
Plaats reactie