Helpend Feedback over Preek

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Helpend Feedback over Preek

Bericht door Arja »

Ik hoorde pas een preek over Johannes 14 vers 1-14 (niet in een reformatorische gemeente)

Hieronder een verzameling van dingen die gezegd zijn. Is er iemand die me kan helpen hierover na te denken?

1. Bewering: De christologie van de apostelen klopte, maar deze was nog niet compleet. Ze schoten tekort in hun drie-eenheids-theologie.
Mijn vraag: mag je dat een drie-eenheidtheologie noemen hier?

2. Bewering: Soms hebben we problemen met doctrines, oftewel leerstellingen. Maar ze zijn niets anders dan kennis over een bepaald onderwerp. En het is kennis die, indien overtuigend overgebracht, een individu tot een vast geloof erin kan leiden. Het investeren in kennis is zo belangrijk, ook in je geloofsleven. Met de juiste kennis kun je met vertrouwen elke uitdaging aangaan, wetende dat je bent voorbereid om in gehoorzaamheid en vrijmoedigheid te handelen.
Mijn vraag: Is het zo dat kennis tot een vast geloof leidt, als het overtuigende gebracht wordt? En dat je dan met vertrouwen elke uitdaging aan kunt gaan?

2. Bewering: In het boek Johannes zien we dat Jezus weet dat de juiste kennis over Hem rust en zelfvertrouwen zal geven aan Zijn discipelen. Als er problemen opdoemen, raken zij in paniek, maar Jezus begint niet met groepsgesprekken te geven over gevoelens. Nee, Hij onderwijst hen, geeft hen kennis, omdat Hij weet dat door Hem te vertrouwen, ze alles aankunnen, zelfs sterven voor Hem.
Mijn vraag: Is het niet zo dat Hij hen troost dan? Heeft de Heere geen aandacht voor emoties? Als er iets ergs gebeurt, moet er dan alleen maar geleerd worden in de kerk of mag er ook getroost worden?

3. Bewering: Wat hier gebeurt, is dat Hij hen onderwijst over de Drie-eenheid, over de essentie en aard ervan. Hoewel het niet direct wordt genoemd, leert Christus zijn discipelen hier over het leerstuk van de Drie-eenheid, de eenheid tussen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Mijn vraag: is dit waar?

4. Bewering: Hoe vergroot je je geloof? Je relatie groeit evenredig met het begrip van de Schrift. De Schrift openbaart God, en hoe meer je God geopenbaard ziet in de Schrift, des te groter wordt je geloof. Dit is waarom Christus en de Bijbel zelf zo'n nadruk leggen op onderwijs en leerstellingen.
Mijn vraag: wat zegt de Bijbel hierover? Hoe zien jullie dit? Legt de Bijbel nadruk op leerstellingen en onderwijs?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Helpend Feedback over Preek

Bericht door Ararat »

Verduidelijkingsvraag:
Ik lees bij je eerste bewering 2 dat kennis over een leerstelling een vast geloof in de (waarheid van) die leerstelling oplevert. Je vraag gaat vervolgens over een vast geloof. Dat laatste vul ik dan niet in als geloof in de (waarheid van) de leerstelling, maar als 'hét geloof'. Zie ik het goed dat het eigenlijk over twee verschillende soorten geloof gaat?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Helpend Feedback over Preek

Bericht door Arja »

Ararat schreef: 04 jan 2024, 21:47 Verduidelijkingsvraag:
Ik lees bij je eerste bewering 2 dat kennis over een leerstelling een vast geloof in de (waarheid van) die leerstelling oplevert. Je vraag gaat vervolgens over een vast geloof. Dat laatste vul ik dan niet in als geloof in de (waarheid van) de leerstelling, maar als 'hét geloof'. Zie ik het goed dat het eigenlijk over twee verschillende soorten geloof gaat?
Dat onderscheid werd in de preek niet gemaakt
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Helpend Feedback over Preek

Bericht door Arja »

Niemand? Aaaah jullie kunnen dit toch wel :love
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12060
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Helpend Feedback over Preek

Bericht door Herman »

Johannes 14 gaat over de eenheid tussen Jezus en de Vader. Daar zou ik het bij laten. De eenheid tussen beiden vormt in de systematische theologie inderdaad een onderdeel van de leer van de Drie-Eenheid. Maar in Johannes 14 (deel 1) is de volle omvang van de Persoon en het Werk van de Heilige Geest nog niet bekend, omdat Hij nog niet uitgestort is. Ook is Jezus nog niet verhoogd, zoals na Zijn opstanding is gebeurd. Dat is ook het moment dat de discipelen meer zicht kregen op het geheel van Jezus optreden en dus ook Zijn relatie tot de Vader.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Helpend Feedback over Preek

Bericht door Arja »

Herman schreef: 05 jan 2024, 16:27 Johannes 14 gaat over de eenheid tussen Jezus en de Vader. Daar zou ik het bij laten. De eenheid tussen beiden vormt in de systematische theologie inderdaad een onderdeel van de leer van de Drie-Eenheid. Maar in Johannes 14 (deel 1) is de volle omvang van de Persoon en het Werk van de Heilige Geest nog niet bekend, omdat Hij nog niet uitgestort is. Ook is Jezus nog niet verhoogd, zoals na Zijn opstanding is gebeurd. Dat is ook het moment dat de discipelen meer zicht kregen op het geheel van Jezus optreden en dus ook Zijn relatie tot de Vader.
Bedankt @Herman.
Iemand
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Helpend Feedback over Preek

Bericht door Iemand »

Arja schreef: 04 jan 2024, 21:18 Is het zo dat kennis tot een vast geloof leidt, als het overtuigend gebracht wordt? En dat je dan met vertrouwen elke uitdaging aan kunt gaan?
Paulus schrijft in Romeinen 10 over de verhouding tussen de prediking en het geloof. In vers 17: "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods". Het geloof is er dus niet zonder de prediking. Dat is ook wat in de Heidelbergse Catechismus staat (zondag 25, vraag 65): "Vanwaar komt zulk een geloof? Van den Heiligen Geest, die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des Heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten."

Het is wel belangrijk hierbij dat het niet zo is dat kennis automatisch tot geloof leidt. Dat is ook waarom Zacharias Ursinus zijn verklaring op vraag 65 als volgt begint: "Aangezien de Heilige Geest de werkmeester van het geloof is, schrijf het dan aan geen schepsel, noch veel minder aan uzelf toe, hoe goed uw natuurlijk verstand en hoe uitstekend uw natuurlijke gaven zouden mogen zijn, want dit is een werk wat de kracht van de natuur te boven gaat, Matt. 16:17, 1 Kor. 2:14. ... En aangezien de Heilige Geest de versterker van het geloof is, bid God ook voortdurend dat Hij het geloof meer en meer in u versterke door Zijn Geest."
Arja schreef: 04 jan 2024, 21:18 Is het niet zo dat Hij hen troost dan? Heeft de Heere geen aandacht voor emoties? Als er iets ergs gebeurt, moet er dan alleen maar geleerd worden in de kerk of mag er ook getroost worden?
De Heere heeft wel aandacht voor emoties, maar Hij troost door te onderwijzen. Bijvoorbeeld in Johannes 16 zegt de Heere: "de droefheid heeft uw hart vervuld" (dat is dus de emotie), maar vervolgens zegt Hij: "Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden" (dat is het leren). Ook bij de Emmaüsgangers zie je dat. Ze waren droevig (de emotie), maar de Heere gaat hun vervolgens uitgebreid verklaren dat het nodig was: "Moest de Christus niet deze dingen lijden, en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan? En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was." (het leren).

Bijzonder is wel dat het in beide geschiedenissen juist de Heere is die de emotie noemt, en daar zogezegd aandacht voor heeft ("de droefheid heeft uw hart vervuld" en "wat ziet gij droevig?").
Arja schreef: 04 jan 2024, 21:18 4. Bewering: Hoe vergroot je je geloof? Je relatie groeit evenredig met het begrip van de Schrift. De Schrift openbaart God, en hoe meer je God geopenbaard ziet in de Schrift, des te groter wordt je geloof. Dit is waarom Christus en de Bijbel zelf zo'n nadruk leggen op onderwijs en leerstellingen.
Mijn vraag: wat zegt de Bijbel hierover? Hoe zien jullie dit? Legt de Bijbel nadruk op leerstellingen en onderwijs?
Ik zou niet zeggen dat je relatie of je geloof evenredig groeit met het begrip van de Schrift. De Heilige Geest werkt en versterkt het geloof, dat doe je niet zelf door de Schrift veel te onderzoeken (hoewel je dat wel moet doen, maar biddend etc. Zacharias Ursinus geeft daar duidelijke tips voor bij vraag 65). "Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan."

Over het laatste deel van je vraag, Rom. 15:4 "Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven, opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden." Leerstellingen vind ik een wat moeilijker woord, maar dat er in de Bijbel nadruk ligt op onderwijs zou ik wel durven zeggen.

@Arja ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Helpend Feedback over Preek

Bericht door Arja »

Iemand schreef: 05 jan 2024, 19:15
Arja schreef: 04 jan 2024, 21:18 Is het zo dat kennis tot een vast geloof leidt, als het overtuigend gebracht wordt? En dat je dan met vertrouwen elke uitdaging aan kunt gaan?
Paulus schrijft in Romeinen 10 over de verhouding tussen de prediking en het geloof. In vers 17: "Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods". Het geloof is er dus niet zonder de prediking. Dat is ook wat in de Heidelbergse Catechismus staat (zondag 25, vraag 65): "Vanwaar komt zulk een geloof? Van den Heiligen Geest, die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging des Heiligen Evangelies, en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten."

Het is wel belangrijk hierbij dat het niet zo is dat kennis automatisch tot geloof leidt. Dat is ook waarom Zacharias Ursinus zijn verklaring op vraag 65 als volgt begint: "Aangezien de Heilige Geest de werkmeester van het geloof is, schrijf het dan aan geen schepsel, noch veel minder aan uzelf toe, hoe goed uw natuurlijk verstand en hoe uitstekend uw natuurlijke gaven zouden mogen zijn, want dit is een werk wat de kracht van de natuur te boven gaat, Matt. 16:17, 1 Kor. 2:14. ... En aangezien de Heilige Geest de versterker van het geloof is, bid God ook voortdurend dat Hij het geloof meer en meer in u versterke door Zijn Geest."
Arja schreef: 04 jan 2024, 21:18 Is het niet zo dat Hij hen troost dan? Heeft de Heere geen aandacht voor emoties? Als er iets ergs gebeurt, moet er dan alleen maar geleerd worden in de kerk of mag er ook getroost worden?
De Heere heeft wel aandacht voor emoties, maar Hij troost door te onderwijzen. Bijvoorbeeld in Johannes 16 zegt de Heere: "de droefheid heeft uw hart vervuld" (dat is dus de emotie), maar vervolgens zegt Hij: "Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden" (dat is het leren). Ook bij de Emmaüsgangers zie je dat. Ze waren droevig (de emotie), maar de Heere gaat hun vervolgens uitgebreid verklaren dat het nodig was: "Moest de Christus niet deze dingen lijden, en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan? En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was." (het leren).

Bijzonder is wel dat het in beide geschiedenissen juist de Heere is die de emotie noemt, en daar zogezegd aandacht voor heeft ("de droefheid heeft uw hart vervuld" en "wat ziet gij droevig?").
Arja schreef: 04 jan 2024, 21:18 4. Bewering: Hoe vergroot je je geloof? Je relatie groeit evenredig met het begrip van de Schrift. De Schrift openbaart God, en hoe meer je God geopenbaard ziet in de Schrift, des te groter wordt je geloof. Dit is waarom Christus en de Bijbel zelf zo'n nadruk leggen op onderwijs en leerstellingen.
Mijn vraag: wat zegt de Bijbel hierover? Hoe zien jullie dit? Legt de Bijbel nadruk op leerstellingen en onderwijs?
Ik zou niet zeggen dat je relatie of je geloof evenredig groeit met het begrip van de Schrift. De Heilige Geest werkt en versterkt het geloof, dat doe je niet zelf door de Schrift veel te onderzoeken (hoewel je dat wel moet doen, maar biddend etc. Zacharias Ursinus geeft daar duidelijke tips voor bij vraag 65). "Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan."

Over het laatste deel van je vraag, Rom. 15:4 "Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven, opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden." Leerstellingen vind ik een wat moeilijker woord, maar dat er in de Bijbel nadruk ligt op onderwijs zou ik wel durven zeggen.

@Arja ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Ja, hier heb ik echt wat aan omdat je het zo genuanceerd zegt. Ik ga het boek van Ursinus weer uit de kast pakken en ook de teksten lezen die je noemt.
Plaats reactie