Is het ook voor mij?

Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Is het ook voor mij?

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef: 04 dec 2023, 19:01
Psalm schreef: 04 dec 2023, 18:24 Deze vraag kom je ook bij veel ouderen tegen. Bedoelt God in de evangelieverkondiging mij? Spreekt God nu tot mij? Met de toepassing wordt breed geworsteld in de door mij genoemde kerkverbanden. Dus hoe jij er bij komt dat deze vraag alleen bij jongeren leeft is mij een raadsel. Ook jouw inhoudelijke interpretatie is "grote stappen, snel thuis". De vraag 'Bedoelt God mij wel' kan zeker te maken hebben met de vraag of ik ook 'persoonlijk van mijn zonden gered mag worden'". Als je het evangelie niet durft toe te eigenen, dan is de vraag vaak: "bedoelt God mij wel"? Dus kortom: je doet grote ongefundeerde uitspraken en aannames.

Daarnaast zeg je dat als de thema's van de jongerenavonden eenmaal helder zijn het probleem van de doodstaat niet is opgelost. Dat is een vreemde uitspraak. Bedoel je daarmee dat het evangelie dat op zulke avonden gebracht wordt niet de doodstaat kunnen oplossen? Het middel waardoor God de wedergeboorte werkt is de evangelieverkondiging. Dus ik begrijp niet goed wat je hier precies mee wil zeggen.
Vragen rond verkiezing en deels ook toe-eigening spelen tot een bepaalde leeftijd en daarna een stuk minder. Dat is mijn waarneming. Rond de volwassenheid krijg je dan ofwel een keuze tegen (dus van de kerk af) en een ander deel past zich aan het gegeven aan dat bepaalde godsdienstige zaken niet te begrijpen zijn. Sommigen komen tot waarachtige bekering en verheerlijken hun God.
Dat koppel ik aan de logische constatering dat Dr. G.A. van den Brink zijn toespraken houdt voor geloofstoerusting, die zich toch vooral op de jongere richt (zie onder activiteiten in hun beleidsplan). Misschien ken ik die organisaties niet, maar er zijn volgens mij geen voorlichtingsbijeenkomsten en stichtingen die de doelstelling hebben om 60+ers hier meer kennis bij te brengen en Dordt eens nader te verklaren aan de vrouwenbond ofzo. Het is natuurlijk raar om een stichting op te richten om jezelf te bestrijden, maar goed.. Als je volwassen en belijdend lidmaat ben, dan ben je dus de GerGem. Dat zijn niet nog weer andere mensen ofzo. Die zitten daar omdat zet het daar prima naar de zin hebben. Dat betekent dus dat de vraag 'bemoeid God zich wel met mij' een formele vraag is en geen reële. Wat de reële vraag wordt door God zelf én gewerkt én opgelost.

Als je met die vraag leeft, en je gaat het vervolgens over de prediking hebben, dan heb je toch de vraag niet begrepen? Het eerste het beste bewijs vind je al in Genesis 3: Adam, waar zijt Gij? Als je daar bedoelt wordt, dan wordt, je overal bedoelt, heb je daar niets mee, schei dan gelijk uit met de naar de kerk gaan. Dus als je nog iemand spreekt, vraag dan eens of hij denk dat hij daar wel bedoelt wordt. Of niet. Snap je ook gelijk mijn punt over de doodstaat. Als hij daar ja zegt, is er opening voor het Evangelie. Als dat ook maar en formaliteit is, dan hoef je niet eens over het Evangelie te beginnen, al mag dat natuurlijk altijd wel.

Het tweede is dat ik ook even een linkje legde naar Dirk de Wachter. De hele maatschappij teert op een niet verwerkt gelukstrauma. Prima om dat aan de orde te stellen. Wat zijn we allemaal twijfelaars, en zoekers, enzo. Maar in het koninkrijk van God gaan dingen er fundamenteel anders aan toe. Twijfel en zoeken zijn wel emoties en gedragingen die positief dan wel negatief met het christelijke geloof verbonden worden, maar in de augustijnse en reformatorische genadeleer spelen die geen enkele verdienende rol. Dus ook niet in de zogenaamde psychologische prediking: dan krijgen we allemaal weer een aai over de bol: "Wie bedoelt de Heere hier? Ja ook u hoor, vrouwtje." Daar kom je dan de volgende dag slecht mee op de koffie als je die aandacht van de dominee niet krijgt. Als je in het rechtsgeding wordt vrijgesproken onder voorspraak van Jezus Christus zelf, dan heb je geen aaien over de bol meer nodig. De vraag of God het werkelijk met je meent, heeft daarna wel zijn bevestiging nodig, maar dat kan je dan gewoon de bijbel lezen. Zover het oost verwijderd is van het westen, zee van eeuwige vergetelheid, om het eeuwige welbehagen, enz.

Daarnaast las ik de openingsbladzijden van 'Christen zijn in het dagelijks leven' van Ryle, bladzijde 10 en 11, editie 2006. Ik citeer een van de kernzinnen van het gedeelte wat ik bedoel: Ze zijn altijd maar weer op zoek naar nieuwe opwinding, en het lijkt weinig uit te maken waardoor die veroorzaakt wordt zolang ze die opwinding maar ervaren). Om die reden heb ik het hier over een hype en dat is heel wat anders dan een ordelijke uiteenzetting van leerstellingen waaruit blijkt of zou blijken of de gereformeerde leer aan de rechterzijde tot het hypercalvinisme gerekend moet worden, of niet. Ryle schreef dit in rond 1878, toen dus 95% van de bevolking zich tot het christelijke geloof rekende. Hij doet dat in een hoofdstuk over zelfonderzoek. Over schijn of zijn. Ik vraag daar hier ook aandacht voor. Is een vraag wel een vraag, of een stil excuus.

Als ik het concluderend mag zeggen: het allergrootste gedeelte van dit hele debat leidt ertoe dat je op enig moment beseft dat je midden in de dode orthodoxie zit. Rechtzinnig in de leer (Dordt of HyperDort, maakt niet uit) en dood in het hart.
Ad Anker schreef: 05 dec 2023, 07:47 Je kunt ook een omgeving als die van Onbekende creeëren. Als er geworsteld wordt met de toe-eigening van het het heil en men komt met de boodschap: 'Het wordt toch aangeboden? Jezus biedt Zich toch aan? Geloof het toch! Gods aanbod is zo ontzettend ruim!', loop je het gevaar om een omgeving te creeëren die Onbekende schetst. Daarom is de boodschap van dr. v.d. Brink soms zo ingewikkeld.

Stevig wakker schudden met een zogenaamd ruim evangelie is niet de oplossing. Mensen kunnen mensen niet wakker schudden. Dat gebeurt door Woord en Geest. En ja, daar schakelt hij mensen/predikers bij in. De ruimte in Christus wordt dan gezien als er oog is voor de diepe ontzetting over onze staat voor de eeuwigheid. Als we neergeveld worden en om moeten komen onder het oordeel. Erkennen dat we van nature allemaal vijanden zijn van Gods genade is niet zo makkelijk.

Dat is de Bijbelse lijn. En het evenwicht.
Wellicht is het mogelijk om van deze gedachten een inhoudelijk gesprek te maken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Is het ook voor mij?

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat er een paar aspecten zijn.

Als eerste zou ik graag willen inbrengen dat niemand God zoekt. Niet vanuit zichzelf met een zoekend hart. Welk kan er interesse zijn in God en goddelijke zaken, belangstelling voor kerk en geloof. Ik denk dat @Herman in zijn bijdragen hier de vinger bij heeft gelegd.

Als tweede zou ik willen noemen: de predikant heeft de taak om oordeel aan te zeggen, vergeving aan te bieden door het bloed van Christus, de mens de verantwoording voor bekering aan het hart te leggen.

Het derde is: de door de Heilige Geest bewerkte zielen komen met zielen raadsels te zitten. Ze kennen zich zelf als zondig, of/en leren Christus kennen als de zeer gewenste, maar nog zo onbekende Zaligmaker. Veel twijfel kan het hart bezetten, met daarnaast een innerlijk verlangen om niet te zondigen en heilig te leven. De predikant moet in zijn prediking onderscheiden met deze zielen omgaan, hen de weg naar het Woord wijzen om knopen te ontwarren.

Ik denk dat in dit derde punt veel ruis ontstaat. Hoe vindt separatie plaats. Hoe ordelijk worden de elementen van de geloofsleer (ellende, verlossing, dankbaarheid/heiliging) gepreekt, of loopt alles door elkaar?

Een begerig hart, die er naar verlangt onderwijs te ontvangen heeft ook een gevoelig oor. Satan zal er op uit zijn om zo veel als mogelijk twijfel te zaaien. Als (bijvoorbeeld) de aanzegging van het oordeel voor onbekeerden niet onderscheiden gepreekt wordt van de eerste kennis van het zondig hart, kan er grote verwarring ontstaan, waarbij Satan niet af zal laten de zondaar op zichzelf te laten zien en Christus te verduisteren.

Daarnaast, als de prediker een aantal volgordelijke stappen predikt (alle zaken moeten in meer of minder mate gekend worden, daar is bij mij geen twijfel mogelijk!) maar waar de Heere God een andere weg met die mens gaat, ontstaat ook verwarring. Ik denk dat dit punt met regelmaat voor komt, al kom ik het in eigen kring wat minder tegen.

Onze oude vaders hebben de vraag in de topictitel ‘Is het voor mij?’ regelmatig behandeld in hun preken. Vaak wijzen ze op Gods beloften en bijbelse kenmerken die met het verstand overdacht kunnen worden. Recent las ik daarover een zeer nuttige preek van Teelinck. Zij blijven echter niet in het verstand hangen, maar zien uit naar de uitwerking daarvan in de bevinding van het hart.

“Is het voor mij?” wordt door een tweetal typen mens gesteld: de belangstellende gelovige en de overtuigde zondaar.

Het is een grote troost dat, ondanks dat er mogelijk gebrekkige predikers zijn, of zeer onwillige harten, de Heere God de vraag van de overtuigde zondaar zal beantwoorden. Dan kan het bij een verduisterd geloofsleven bij de dood zeer meevallen, of in dit leven al met regelmaat gesmaakt worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Is het ook voor mij?

Bericht door ZWP »

Maanenschijn schreef: 05 dec 2023, 14:45 Het derde is: de door de Heilige Geest bewerkte zielen komen met zielen raadsels te zitten. Ze kennen zich zelf als zondig, of/en leren Christus kennen als de zeer gewenste, maar nog zo onbekende Zaligmaker. Veel twijfel kan het hart bezetten, met daarnaast een innerlijk verlangen om niet te zondigen en heilig te leven. De predikant moet in zijn prediking onderscheiden met deze zielen omgaan, hen de weg naar het Woord wijzen om knopen te ontwarren.

Ik denk dat in dit derde punt veel ruis ontstaat. Hoe vindt separatie plaats. Hoe ordelijk worden de elementen van de geloofsleer (ellende, verlossing, dankbaarheid/heiliging) gepreekt, of loopt alles door elkaar?
Is dan ook de vraag niet of dit derde punt een Bijbels punt is?

Daarmee bedoel ik of deze 'raadsels' iets zijn waar de Bijbel duidelijk over spreekt of dat het meer een uitvloeisel zijn van de theologie?

Als je het bijvoorbeeld hebt over de drieslag ellende, verlossing, dankbaarheid/heiliging dan zijn dat uiteraard zaken die in de Bijbel voorkomen. Maar kan het ook zo zijn dat er in de loop van de eeuwen na de Reformatie een theologie is ontwikkeld waarbij deze begrippen zo ver zijn doordacht en ontwikkelt (met de beste bedoelingen!) dat er bijna geen mogelijkheid is voor een predikant om hier 'vrij' over te (s)preken? Dat er vanuit de theologie al zoveel is gesproken en geschreven dat er een bepaalde krampachtigheid insluipt die eerdere generaties nog vreemd was? Dat men zo 'op elkaar let' om vooral niet ter linker of ter rechterzijde af te wijken dat de gulden middenweg wel heel voorzichtig wordt betreden en daardoor de Bijbelse radicaliteit op een zijspoor komt.

Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb verwoord, 'k merk dat ik dat erg lastig vind.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Is het ook voor mij?

Bericht door Maanenschijn »

ZWP schreef:
Maanenschijn schreef: 05 dec 2023, 14:45 Het derde is: de door de Heilige Geest bewerkte zielen komen met zielen raadsels te zitten. Ze kennen zich zelf als zondig, of/en leren Christus kennen als de zeer gewenste, maar nog zo onbekende Zaligmaker. Veel twijfel kan het hart bezetten, met daarnaast een innerlijk verlangen om niet te zondigen en heilig te leven. De predikant moet in zijn prediking onderscheiden met deze zielen omgaan, hen de weg naar het Woord wijzen om knopen te ontwarren.

Ik denk dat in dit derde punt veel ruis ontstaat. Hoe vindt separatie plaats. Hoe ordelijk worden de elementen van de geloofsleer (ellende, verlossing, dankbaarheid/heiliging) gepreekt, of loopt alles door elkaar?
Is dan ook de vraag niet of dit derde punt een Bijbels punt is?

Daarmee bedoel ik of deze 'raadsels' iets zijn waar de Bijbel duidelijk over spreekt of dat het meer een uitvloeisel zijn van de theologie?

Als je het bijvoorbeeld hebt over de drieslag ellende, verlossing, dankbaarheid/heiliging dan zijn dat uiteraard zaken die in de Bijbel voorkomen. Maar kan het ook zo zijn dat er in de loop van de eeuwen na de Reformatie een theologie is ontwikkeld waarbij deze begrippen zo ver zijn doordacht en ontwikkelt (met de beste bedoelingen!) dat er bijna geen mogelijkheid is voor een predikant om hier 'vrij' over te (s)preken? Dat er vanuit de theologie al zoveel is gesproken en geschreven dat er een bepaalde krampachtigheid insluipt die eerdere generaties nog vreemd was? Dat men zo 'op elkaar let' om vooral niet ter linker of ter rechterzijde af te wijken dat de gulden middenweg wel heel voorzichtig wordt betreden en daardoor de Bijbelse radicaliteit op een zijspoor komt.

Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb verwoord, 'k merk dat ik dat erg lastig vind.
Dank voor je reactie. Jouw punt vraagt doordenken en onderzoeken, ik hoop er op terug te komen als ik wat meer tijd heb, vandaag heb ik een drukke dag.

Dank ook voor je bijdrage op opbouwende toon, ik hoop dat er meerderen mee willen doen in deze discussie met die houding!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie