Bijbelverklaring (2 delen): Thomas Scott

Plaats reactie
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bijbelverklaring (2 delen): Thomas Scott

Bericht door mayflower »

Iemand bekend met de Nederlandse vertaling van Thomas Scott (1747-1821): Bijbelverklaring - 2 delen?

Thomas Scott leefde van 1747 tot 1821 in het oosten van Engeland. Hij was priester in de Anglicaanse kerk en grondlegger van de evangelische zendingsorganisatie Church Mission Society. In de jaren '80 van de 18e eeuw begon hij met het schrijven van zijn 'Commentaar op de hele Bijbel'. Eerst in 174 wekelijkse edities, die later werden samengevoegd in een vijf- of zesdelige serie, die goed werd ontvangen. In de Bijbelverklaring staat de complete tekst van de Statenvertaling, aangevuld met een inleiding per bijbelboek, dwarsverwijzingen naar andere bijbelteksten, commentaar op de bijbeltekst en praktische opmerkingen. Cor van der Meiden heeft in tien jaar tijd de Bijbelverklaring van Thomas Scott in het Nederlands vertaald.
€ 275,00
https://www.refoboek.com/webshop/nieuwe ... aring.html
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Bijbelverklaring (2 delen): Thomas Scott

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ja deze verklaring heb ik sinds 2 jaar in bezit.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Bijbelverklaring (2 delen): Thomas Scott

Bericht door mayflower »

Wat zijn je gedachten of beoordeling mbt dit commentaar? Volgens mij zijn het behoorlijk groot formaat boeken?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Bijbelverklaring (2 delen): Thomas Scott

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De bladzijden zijn erg dun en de letters erg klein, zeker van de verklaring.
De verklaring is inhoudelijk erg goed vind ik. Verklaring en toepassing zijn gescheiden i.t.t. Henry.

Hoogte zal 25 cm zijn, dikte beide delen bij elkaar ongeveer 10 cm.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bijbelverklaring (2 delen): Thomas Scott

Bericht door TSD »

mayflower schreef: 10 nov 2023, 19:43 Iemand bekend met de Nederlandse vertaling van Thomas Scott (1747-1821): Bijbelverklaring - 2 delen?

Thomas Scott leefde van 1747 tot 1821 in het oosten van Engeland. Hij was priester in de Anglicaanse kerk en grondlegger van de evangelische zendingsorganisatie Church Mission Society. In de jaren '80 van de 18e eeuw begon hij met het schrijven van zijn 'Commentaar op de hele Bijbel'. Eerst in 174 wekelijkse edities, die later werden samengevoegd in een vijf- of zesdelige serie, die goed werd ontvangen. In de Bijbelverklaring staat de complete tekst van de Statenvertaling, aangevuld met een inleiding per bijbelboek, dwarsverwijzingen naar andere bijbelteksten, commentaar op de bijbeltekst en praktische opmerkingen. Cor van der Meiden heeft in tien jaar tijd de Bijbelverklaring van Thomas Scott in het Nederlands vertaald.
€ 275,00
https://www.refoboek.com/webshop/nieuwe ... aring.html
Ja, ik heb hem nu 2,5 jaar en het is sindsdien mijn 1e keus Bijbelverklaring. Ik sluit me wel aan met wat JGW zegt.

Je kan deze het beste vergelijken met de verklaring van Matthew Henry, maar dan beter (vind ik). Het is een betrouwbare verklaring, gericht op het hart maar inderdaad wel met verklaring en toepassing gescheiden.

Door dat de bladzijden flinterdun zijn en lettertype klein, is het een verklaring in slechts 2 delen, maar qua omvang is Scott wel vergelijkbaar met de 9-delige van M.H.
Ik weet niet wat je zoekt, maar in algemene zin is deze verklaring zeker aan te bevelen.

Je had het al gelezen waarschijnlijk, maar ik sluit me van harte aan met de woorden van Ds. de Vries in de link:
Ds P. de Vries over de uitleg van Gen. 37-50: de geschiedenis van Jozef. Wie deze uitleg leest, zal bemerken dat Scott de Schrift leest en verklaart in de wetenschap dat deze niet alleen betrouwbaar en authentiek is maar ook het onfeilbare Woord van God. In en door de woorden van de Schrift spreekt God Zelf tot ons. Zaak is dat wij ons aan het woord van God onderwerpen. Dat betekent dat wij ons rein laten wassen door Christus’ bloed. Dat wij overtuigd dat wij nog met onze allerbeste werken schuldig staan Gods gericht, vrijspraak zoeken en ont-vangen op grond van de gerechtigheid van Christus als Borg en Zaligmaker. En dat wij beseffen dat wij het onmogelijk is een ware christen te zijn zonder de vernieuwende werking van Gods Geest.

Ds. de Vries besluit met: In lijn van Scott zeg ik: lees zijn verklaring met de bede: ‘Heere, maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend.’ Dan komt u niet beschaamd uit.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Re: Bijbelverklaring (2 delen): Thomas Scott

Bericht door mayflower »

Bedankt voor de reactie.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Bijbelverklaring (2 delen): Thomas Scott

Bericht door Marck »

Ook inhoudelijk tevreden met deze verklaring. Alleen bij het gebruik soms moeite met de erg dunne bladzijden
Plaats reactie