Petities

Als christen kun je een petitie ondertekenen

Eens, want
20
83%
Oneens, want
0
Geen stemmen
Weet ik niet
4
17%
 
Totaal aantal stemmen: 24

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Petities

Bericht door refo »

merel schreef: 30 okt 2023, 18:34
refo schreef: 30 okt 2023, 16:40
Piet Puk schreef: 30 okt 2023, 14:58
Mannetje schreef: 30 okt 2023, 09:54 Wat zou er mis zijn met een fatsoenlijke petitie om duidelijk te maken dat een deel van de bevolking zich ergens druk om maakt?
Het middel op zichzelf is niets mis mee, lijkt me.

De manier waarop het gebruikt wordt is regelmatig niet zo fraai.
Inzake de rente vind ik het terrecht dat zij protesteren. Voor het overige heb ik wat moeite met hun geklaag dat zij zo zielig zijn. Niemand heeft hen gedwongen om veel te lenen

Ik vraag me wel af of je het mag gebruiken. Enerzijds omdat ik denk dat onvrede zondig is. En hoevaak word een petitie getekend, zonder zelf in gesprek te gaan met personen die hier daadwerkelijk over gaan.
Aan de pech-generatie, die geen basisbeurs meer kreeg, is toegezegd dat de rente 0% zou blijven. Eerst werd 0% verhoogd tot 0,5%. In de plannen van prinsjesdag zou dat 2,5% worden. Dan is een protest terecht.
Qua verhoging van rente hebben zij gelijk. Aan hen is inderdaad voorgehouden dat ze 'gratis' konden lenen. Voor het overige word ik een beetje moe van hun geweeklaag dat zij zo zielig zijn.
Ga heen en wordt warm.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Petities

Bericht door merel »

Hoezo? Heeft niet elke generatie zo zijn eigen 'pech momenten'? Toen onze kinderen geboren werden was het economische crisis. Hierdoor werd de kinderopvangtoeslag enorm teruggeschroefd en betaalden wij ons blauw aan de opvang. Het netto bedrag was hoger dan mijn netto inkomen. Nadat onze kinderen de opvang niet meer nodig hadden, werd de toeslag verhoogd. Zijn wij nu zielig? Nee, sommige dingen horen bij het leven.
Laatst gewijzigd door merel op 30 okt 2023, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Petities

Bericht door Mister »

merel schreef: 30 okt 2023, 18:34
refo schreef: 30 okt 2023, 16:40
Piet Puk schreef: 30 okt 2023, 14:58
Mannetje schreef: 30 okt 2023, 09:54 Wat zou er mis zijn met een fatsoenlijke petitie om duidelijk te maken dat een deel van de bevolking zich ergens druk om maakt?
Het middel op zichzelf is niets mis mee, lijkt me.

De manier waarop het gebruikt wordt is regelmatig niet zo fraai.
Inzake de rente vind ik het terrecht dat zij protesteren. Voor het overige heb ik wat moeite met hun geklaag dat zij zo zielig zijn. Niemand heeft hen gedwongen om veel te lenen

Ik vraag me wel af of je het mag gebruiken. Enerzijds omdat ik denk dat onvrede zondig is. En hoevaak word een petitie getekend, zonder zelf in gesprek te gaan met personen die hier daadwerkelijk over gaan.
Aan de pech-generatie, die geen basisbeurs meer kreeg, is toegezegd dat de rente 0% zou blijven. Eerst werd 0% verhoogd tot 0,5%. In de plannen van prinsjesdag zou dat 2,5% worden. Dan is een protest terecht.
Qua verhoging van rente hebben zij gelijk. Aan hen is inderdaad voorgehouden dat ze 'gratis' konden lenen. Voor het overige word ik een beetje moe van hun geweeklaag dat zij zo zielig zijn.
Daar zit ook iets bij van financiële opvoeding en bewustwording. Geld is niet gratis. Ook geleend geld met 0 procent rente moet worden terugbetaald.
Inderdaad: ga maar aan de slag. Gewoon ouderwets werken voor je geld, moesten wij ook doen. Vroeger. :D
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Petities

Bericht door merel »

Volkomen mee eens.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Petities

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef: 28 okt 2023, 21:35 Zie bijgaande peiling. Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik denk dat het een groot probleem in onze samenleving is dat er bijna geen grenzen meer zijn. Voorbeeld:
Vroeger werd je geboren als man/vrouw en trouwde je met iemand van het andere geslacht. Tegenwoordig is dat helemaal nog niet zo'n uitgemaakte zaak. Je mag nu zelf persoonlijk kiezen wat je wil zijn, met als gevolg een zoektocht naar identiteit terwijl die er vroeger al was bij een geboorte.

Nog een voorbeeld:
Vroeger wist je als vrouw niet het bed moest delen met een andere man buiten het huwelijk om. Deed je dat wel dan is er natuurlijk wel een kans dat je toch op ten duur met een dikke buik rondloopt, met alle gevolgen van dien. Op ten duur kwam anticonceptie op de markt, dus ja, lets party! Het gevolg is nu dat iedereen persoonlijk grenzen heeft op het gebied van seksualiteit, wat ontzettend verwarrend is. Grenzen worden vaak overschreden, terwijl die grens er vroeger al was.

Het is beter om de 10 geboden (Gods grenzen voor de mens) te volgen dan petities te tekenen. Dat geldt voor christenen en ongelovigen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Petities

Bericht door Maanenschijn »

Ik denk dat een petitie (of het tekenen er van) wel geoorloofd is. Ik zie het als een middel om je aan te sluiten bij een mening of je mening te geven.

Ook vanuit de Bijbel zien we wel dat er mensen komen bij de overheid (de koning) om hun mening kenbaar te maken. Denk aan het boek Ezra, of tijdens de omwandeling van de Heere Jezus ging men naar de stadhouder.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Petities

Bericht door Geytenbeekje »

Als je vindt dat je geen petitie mag ondertekenen zou je ook niet mogen stemmen en zou het christelijk geluid ook uit de kamer geweerd moeten worden.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Petities

Bericht door Job »

merel schreef: 30 okt 2023, 18:34
refo schreef: 30 okt 2023, 16:40
Piet Puk schreef: 30 okt 2023, 14:58
Mannetje schreef: 30 okt 2023, 09:54 Wat zou er mis zijn met een fatsoenlijke petitie om duidelijk te maken dat een deel van de bevolking zich ergens druk om maakt?
Het middel op zichzelf is niets mis mee, lijkt me.

De manier waarop het gebruikt wordt is regelmatig niet zo fraai.
Inzake de rente vind ik het terrecht dat zij protesteren. Voor het overige heb ik wat moeite met hun geklaag dat zij zo zielig zijn. Niemand heeft hen gedwongen om veel te lenen

Ik vraag me wel af of je het mag gebruiken. Enerzijds omdat ik denk dat onvrede zondig is. En hoevaak word een petitie getekend, zonder zelf in gesprek te gaan met personen die hier daadwerkelijk over gaan.
Aan de pech-generatie, die geen basisbeurs meer kreeg, is toegezegd dat de rente 0% zou blijven. Eerst werd 0% verhoogd tot 0,5%. In de plannen van prinsjesdag zou dat 2,5% worden. Dan is een protest terecht.
Qua verhoging van rente hebben zij gelijk. Aan hen is inderdaad voorgehouden dat ze 'gratis' konden lenen. Voor het overige word ik een beetje moe van hun geweeklaag dat zij zo zielig zijn.
Zag dit. https://www.parool.nl/nederland/18-tot- ... b353054d/ Wat een geld.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Petities

Bericht door Anselmus »

refo schreef: 30 okt 2023, 19:24
merel schreef: 30 okt 2023, 18:34
refo schreef: 30 okt 2023, 16:40
Piet Puk schreef: 30 okt 2023, 14:58

Inzake de rente vind ik het terrecht dat zij protesteren. Voor het overige heb ik wat moeite met hun geklaag dat zij zo zielig zijn. Niemand heeft hen gedwongen om veel te lenen

Ik vraag me wel af of je het mag gebruiken. Enerzijds omdat ik denk dat onvrede zondig is. En hoevaak word een petitie getekend, zonder zelf in gesprek te gaan met personen die hier daadwerkelijk over gaan.
Aan de pech-generatie, die geen basisbeurs meer kreeg, is toegezegd dat de rente 0% zou blijven. Eerst werd 0% verhoogd tot 0,5%. In de plannen van prinsjesdag zou dat 2,5% worden. Dan is een protest terecht.
Qua verhoging van rente hebben zij gelijk. Aan hen is inderdaad voorgehouden dat ze 'gratis' konden lenen. Voor het overige word ik een beetje moe van hun geweeklaag dat zij zo zielig zijn.
Ga heen en wordt warm.
Of ga gewoon werken en betaal het zelf. Op mijn 19e begonnen met studeren omdat ik naar basis/kader moest. Mbo/ hbo/2e hbo/WO/Master, nooit heb ik een studiebeurs of OV-pas gehad. Dat is niet zielig. Ik ben dankbaar dat ik die kansen kreeg. Nooit één cent ouderlijke bijdrage. Altijd gekozen om ernaast te gaan werken. Ik vind de pechgeneratie ook een beetje irritante cotton bowls. En naïef als je denkt dat een rente 30 jaar op 0% blijft staan.
Fides Quaerens Intellectum
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Petities

Bericht door Zeeuw »

Anselmus schreef: 07 nov 2023, 18:04
refo schreef: 30 okt 2023, 19:24
merel schreef: 30 okt 2023, 18:34
refo schreef: 30 okt 2023, 16:40

Aan de pech-generatie, die geen basisbeurs meer kreeg, is toegezegd dat de rente 0% zou blijven. Eerst werd 0% verhoogd tot 0,5%. In de plannen van prinsjesdag zou dat 2,5% worden. Dan is een protest terecht.
Qua verhoging van rente hebben zij gelijk. Aan hen is inderdaad voorgehouden dat ze 'gratis' konden lenen. Voor het overige word ik een beetje moe van hun geweeklaag dat zij zo zielig zijn.
Ga heen en wordt warm.
Of ga gewoon werken en betaal het zelf. Op mijn 19e begonnen met studeren omdat ik naar basis/kader moest. Mbo/ hbo/2e hbo/WO/Master, nooit heb ik een studiebeurs of OV-pas gehad. Dat is niet zielig. Ik ben dankbaar dat ik die kansen kreeg. Nooit één cent ouderlijke bijdrage. Altijd gekozen om ernaast te gaan werken. Ik vind de pechgeneratie ook een beetje irritante cotton bowls. En naïef als je denkt dat een rente 30 jaar op 0% blijft staan.
Juist. Ik heb naast mijn studie altijd 20 uur per week gewerkt. Niet 3 per week 's avonds doorgezakt in de kroeg, in de zomervakantie gewerkt voor mijn collegegeld. Ik verwacht dat niet van iedereen, maar dit gepiep.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Petities

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Anselmus schreef: 07 nov 2023, 18:04
refo schreef: 30 okt 2023, 19:24
merel schreef: 30 okt 2023, 18:34 Qua verhoging van rente hebben zij gelijk. Aan hen is inderdaad voorgehouden dat ze 'gratis' konden lenen. Voor het overige word ik een beetje moe van hun geweeklaag dat zij zo zielig zijn.
Ga heen en wordt warm.
Of ga gewoon werken en betaal het zelf. Op mijn 19e begonnen met studeren omdat ik naar basis/kader moest. Mbo/ hbo/2e hbo/WO/Master, nooit heb ik een studiebeurs of OV-pas gehad. Dat is niet zielig. Ik ben dankbaar dat ik die kansen kreeg. Nooit één cent ouderlijke bijdrage. Altijd gekozen om ernaast te gaan werken. Ik vind de pechgeneratie ook een beetje irritante cotton bowls. En naïef als je denkt dat een rente 30 jaar op 0% blijft staan.
Juist. Ik heb naast mijn studie altijd 20 uur per week gewerkt. Niet 3 per week 's avonds doorgezakt in de kroeg, in de zomervakantie gewerkt voor mijn collegegeld. Ik verwacht dat niet van iedereen, maar dit gepiep.
En toch….

Alle stoere verhalen ten spijt van jullie succes: mijn zoon, studerende, zonder beurs omdat pa en ma te veel verdienen, zonder lenen en zonder vergoeding voor OV, die stevig zijn tijd nodig heeft om te studeren door de week, werkt van zaterdag 6 uur ‘s morgens tot ‘s avonds half 8.

Hij klaagt niet, weigert zijn hand op te houden bij pa, maar ik verzeker je dat het behoorlijk magere jaren zijn voor hem. En nog heel wat jaren, studies in het medisch vakgebied duren doorgangs lang. Ik zou het heel niet erg vinden als hij ook iets kon profiteren van mijn betaalde belastingcenten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Petities

Bericht door Chrisje72 »

Waarom geen ov vergoeding dan?
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Petities

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 07 nov 2023, 18:43
Zeeuw schreef:
Anselmus schreef: 07 nov 2023, 18:04
refo schreef: 30 okt 2023, 19:24
Ga heen en wordt warm.
Of ga gewoon werken en betaal het zelf. Op mijn 19e begonnen met studeren omdat ik naar basis/kader moest. Mbo/ hbo/2e hbo/WO/Master, nooit heb ik een studiebeurs of OV-pas gehad. Dat is niet zielig. Ik ben dankbaar dat ik die kansen kreeg. Nooit één cent ouderlijke bijdrage. Altijd gekozen om ernaast te gaan werken. Ik vind de pechgeneratie ook een beetje irritante cotton bowls. En naïef als je denkt dat een rente 30 jaar op 0% blijft staan.
Juist. Ik heb naast mijn studie altijd 20 uur per week gewerkt. Niet 3 per week 's avonds doorgezakt in de kroeg, in de zomervakantie gewerkt voor mijn collegegeld. Ik verwacht dat niet van iedereen, maar dit gepiep.
En toch….

Alle stoere verhalen ten spijt van jullie succes: mijn zoon, studerende, zonder beurs omdat pa en ma te veel verdienen, zonder lenen en zonder vergoeding voor OV, die stevig zijn tijd nodig heeft om te studeren door de week, werkt van zaterdag 6 uur ‘s morgens tot ‘s avonds half 8.

Hij klaagt niet, weigert zijn hand op te houden bij pa, maar ik verzeker je dat het behoorlijk magere jaren zijn voor hem. En nog heel wat jaren, studies in het medisch vakgebied duren doorgangs lang. Ik zou het heel niet erg vinden als hij ook iets kon profiteren van mijn betaalde belastingcenten.
Het maakt ook wel uit per studie. Ik vind medicijnen wel iets anders dan veel andere studies qua belasting en mogelijkheid er naast te werken. Maar...er staat uiteindelijk ook weer een hoger inkomen tegenover, alleen komt dat later.
En als pa zijn hand opent richting zijn zoon? Neemt deze het dan niet aan?
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Petities

Bericht door DDD »

Als je 20 uur per week over hebt om te werken, dan is er iets niet goed met die studie. Of je hebt een geniale zoon, maar ook dan vraag ik me af waarom hij niet gewoon twee studies doet.

Het uitgangspunt zou niet moeten zijn dat je de helft van de tijd aan het werk bent. Studeren is een eigensoortige roeping, die je zo getrouw moet uitoefenen als de engelen in de hemel. Er zijn niet veel mensen die dan daarnaast nog tijd hebben om 20 uur te werken.

Ik zeg niet dat dat nooit mag. In sommige gevallen is het anders onmogelijk om een diploma te halen. Maar de hele tendens dat een studie iets voor erbij is, vind ik heel ongelukkig.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Petities

Bericht door Anselmus »

DDD schreef: 07 nov 2023, 21:06 Als je 20 uur per week over hebt om te werken, dan is er iets niet goed met die studie. Of je hebt een geniale zoon, maar ook dan vraag ik me af waarom hij niet gewoon twee studies doet.

Het uitgangspunt zou niet moeten zijn dat je de helft van de tijd aan het werk bent. Studeren is een eigensoortige roeping, die je zo getrouw moet uitoefenen als de engelen in de hemel. Er zijn niet veel mensen die dan daarnaast nog tijd hebben om 20 uur te werken.

Ik zeg niet dat dat nooit mag. In sommige gevallen is het anders onmogelijk om een diploma te halen. Maar de hele tendens dat een studie iets voor erbij is, vind ik heel ongelukkig.
Niet voor erbij, maar ik vond zowel het antwoord van Frans Timmermans als Dilan Yeşilgöz terecht tegen het meisje met 60.000 euro studieschuld. Frans: dat is een bovengemiddeld fors bedrag, Dilan: ik ben ook net klaar met aflossen, wees dankbaar dat je in dit mooie land mag studeren en zie het als investering in jezelf. Dit meisje heeft zelf bovenmatig veel geleend en moet nu op de blaren zitten.

Ik vind het prima dat ze nu wat gecompenseerd worden, maar voor sommigen is dat zelfs niet goed genoeg. Ik denk dat weinig studenten en ouders realiseren dat elke studie al veel subsidie heeft. Dat merk je pas als je in Amerika gaat studeren. Als je bedenkt dat je startklaar voor de arbeidsmarkt bent met een schuld van bijvoorbeeld 10.000 euro is dat een lachertje vergeleken met het buitenland en je mag er 30 jaar over doen om het af te lossen. Ten slotte kan er altijd wel veel tijd besteed worden aan een studentenvereniging, compleet met tussenjaar en al. Die tijd kun je ook gebruiken om te gaan werken. Dat is ook een kwestie van keuzes maken. Ik zeg niet dat een studentenvereniging niet goed voor je ontwikkeling is, maar het kost wel veel tijd die je in anders kunt besteden. Een beetje studentenvereniging kost je toch 5-10 uur per week, dat zou ik een halve werkweek kunnen zijn.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie