Genade door recht

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Oké, dank! Ik begrijp dan niet zo wat je bedoelt met afwijken van hedendaagse prediking. Want ik herken in de lijn die jij schetst en die van Floor de lijn die in mijn kerk bv gepreekt wordt.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Genade door recht

Bericht door Bertiel »

Hoor je dat echt in je prediking? Dat als je uitgaan en verlangen naar Christus, een geloofsdaad is?
Of wordt die conclusie getrokken aan de hand van de belevenissen die je hebt mogen ervaren?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Zeker! Dat is de enige grond.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Genade door recht

Bericht door Bertiel »

wat?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Jezus
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Genade door recht

Bericht door Bertiel »

dat zijn we dan eens, maar klinkt er in de verkondiging in je gemeente dat de uitgaande geloofsdaad zaligmakend is? Of wordt dit omschreven met een rits aan ervaringen en belevenissen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Ik hoorde vanmorgen zelfs in een preek, dat de enige reden voor dankdag Jezus is, bij een hele 'zware' dominee....
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Die geloifsdaad is bevinding, een ervaring. Dat wordt gepreekt.
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Genade door recht

Bericht door Bertiel »

waarom beantwoord je mijn vraag niet?
Want er zal geen dominee ter wereld zijn die niet buiten Christus om preekt, de vraag is alleen wanneer mag je deel hebben aan Hem, en hoe wordt dat in de prediking verkondigd.
Dan wezen de reformatoren, nadere reformatoren, puriteinen en ook Floor op de uitgaande daad (zekerheid van het geloof)
In veel hedendaagse prediking is dit helaas verwaterd naar enkel de wederkerende daad (zekerheid van het gevoel) met alle gevolgen van dien
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Genade door recht

Bericht door Thea »

Nou, dat vul je toch voor me in @bertiel. Ik hoor juist heel erg in preken in 'mijn' kerk dat de uitgaande daad al zaligmakend is. Dat zijn de kleinen, de bekommerden etc.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Genade door recht

Bericht door Terri »

sorry ik ben niet zo bekend met deze termen, maar wat is een uitgaande/ wederkerende daad?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Genade door recht

Bericht door Posthoorn »

Beetje moeilijk om vast te stellen wat 'de' oudvaders, puriteinen etc. geleerd hebben, want daar was verschil tussen hen. Zo is er verschil over waar zij bijv. het begin van het geestelijk leven zagen. Is dat als de zondaar stilgezet wordt, of is dat als de zondaar verlost wordt?
Hoe je daar ook over moge denken, het gaat wel om die verlossing! In dit verband is het goed te bedenken dat Wulfert Floor pas aan het eind van zijn leven werkelijk tot ruimte kwam, zie het boekje over Wulfert Floor van drs. J. Mulder, blz. 36.
Het gaat er om dat het vlak ligt tussen God en ons, en niet alleen maar over de vraag 'of ik genade heb'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Genade door recht

Bericht door J.C. Philpot »

Terri schreef: 01 nov 2023, 13:18 sorry ik ben niet zo bekend met deze termen, maar wat is een uitgaande/ wederkerende daad?
De oude theologen spraken wel eens van een actus directus en een actus reflectus. De eerste (de actus directus) is de handeling van het geloof, die de begenadigde zondaar beoefent, wanneer hij vlucht tot Christus, ziet op Christus. Dan zal hij, zoals de moordenaar aan het kruis, schuld belijden, en bidden: Heere, ontferm U mijner, gedenk mij.

Bij de actus reflectus denken wij aan de begenadigde zondaar, die antwoord ontving, zoals de moordenaar aan het kruis antwoord ontving. Zoals de zondares antwoord ontving. Zij keerde terug met de wetenschap dat haar zonden vergeven waren. In vrede ging zij nu haar weg. Dan wordt de vrucht genoten van wat Jezus Christus verworven heeft.

Dan weten wij persoonlijk: voor mij heeft Hij dat alles geleden en dat volle heil verworven. Wij kunnen dan meezingen: ‘De straf, die ons de vrede brengt, Heeft Hij aan ‘t Kruis geboet’.


Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Genade door recht

Bericht door Terri »

Ik vind het wel interessant dat ik op mijn vraag een antwoord krijg met nog moeilijkere woorden :) Nee hoor, dank je wel Philpot!
Dus de uitkerende daad (actus directus) is tot Christus vluchten en de wederkerende daad (actus reflectusis) het antwoord van Christus aan jou?
Maar als je tot Christus vlucht geloof je toch?
Zijn er dan mensen die vluchten en pas na jaren, of zelfs pas aan het eind van hun leven daar een antwoord op krijgen?
Zo is de Heere toch niet?
Plaats reactie