Arbeidsvoorwaarden predikant (Uit: Hoe was je zondag)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 12 okt 2023, 20:20
Psalm schreef: 12 okt 2023, 20:06 Ik denk dat het salaris van dominees niet te hoog moeten zijn. In het geval van de Gereformeerde Gemeente zou ik een gemiddeld HBO-salaris acceptabel vinden. Daarnaast denk ik dat de Gereformeerde Gemeente een normale pensioenregeling moet treffen. Dat is vrij eenvoudig te regelen. Dan hebben de predikanten ook een normaal pensioen. Verder zou je nog een variabel component kunnen toevoegen naar het aantal gewerkte uren. Een dominee van een gemeente van 2.000 leden heeft het drukker dan een dominee van 500 leden. Dit maakt de beloning marktconform en houdt het verband met de verrichte prestatie (aantal uren).

Maar waarom geen hoger salaris? Ik denk dat een hoger salaris tot perverse prikkels kan leiden en dat hierdoor de integriteit aangetast kan worden. Daarnaast is Paulus positief over zichzelf dat hij zo min mogelijk teert op de zaken van de gemeenteleden. Ik denk dat je dit wel kunt doortrekken naar de de praktijk van vandaag de dag. Het is zeker niet zo dat predikanten geen beloning mogen aannemen; maar ik denk wel dat het uitmuntender is als een predikant het Pro Deo doet. De Heere heeft de blijmoedige gever lief.
Hier hoef je niet bang voor te zijn.
In veel pastorieën is het geen weelde.
Ik denk dat binnen de GG nog aardig voor de predikanten gezorgd wordt, daar kunnen de CGK en HHK nog iets van leren.
Daar is men academisch geschoold maar krijgt men het traktement van een LBO'er.
HHK weet ik niet, maar voor CGK is dat niet juist HHR. Of het moet een LBO'er zijn die dag en nacht zwart bijbeunt.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ik zag pas nog een mbo-4 medewerker met een salaris van 6000 bruto op 30-jarige leeftijd. Dat is heel veel, overigens, maar het is dus allemaal nogal relatief. Aan de overkant van mijn straat staan de dure huizen, en daar wonen veel bouwvakkers etc.

Dus opleidingsniveau zegt niet alles. De mate waarin je een maximaal uurtarief vraagt, is veel bepalender voor je inkomen.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HHR »

Tiberius schreef: 12 okt 2023, 20:23
HHR schreef: 12 okt 2023, 20:20
Psalm schreef: 12 okt 2023, 20:06 Ik denk dat het salaris van dominees niet te hoog moeten zijn. In het geval van de Gereformeerde Gemeente zou ik een gemiddeld HBO-salaris acceptabel vinden. Daarnaast denk ik dat de Gereformeerde Gemeente een normale pensioenregeling moet treffen. Dat is vrij eenvoudig te regelen. Dan hebben de predikanten ook een normaal pensioen. Verder zou je nog een variabel component kunnen toevoegen naar het aantal gewerkte uren. Een dominee van een gemeente van 2.000 leden heeft het drukker dan een dominee van 500 leden. Dit maakt de beloning marktconform en houdt het verband met de verrichte prestatie (aantal uren).

Maar waarom geen hoger salaris? Ik denk dat een hoger salaris tot perverse prikkels kan leiden en dat hierdoor de integriteit aangetast kan worden. Daarnaast is Paulus positief over zichzelf dat hij zo min mogelijk teert op de zaken van de gemeenteleden. Ik denk dat je dit wel kunt doortrekken naar de de praktijk van vandaag de dag. Het is zeker niet zo dat predikanten geen beloning mogen aannemen; maar ik denk wel dat het uitmuntender is als een predikant het Pro Deo doet. De Heere heeft de blijmoedige gever lief.
Hier hoef je niet bang voor te zijn.
In veel pastorieën is het geen weelde.
Ik denk dat binnen de GG nog aardig voor de predikanten gezorgd wordt, daar kunnen de CGK en HHK nog iets van leren.
Daar is men academisch geschoold maar krijgt men het traktement van een LBO'er.
HHK weet ik niet, maar voor CGK is dat niet juist HHR. Of het moet een LBO'er zijn die dag en nacht zwart bijbeunt.
Het is beeldspraak natuurlijk. @DDD heeft een terecht punt, onderbetaling van ambachtslieden komt gelukkig steeds minder voor.
Maar het traktement binnen de CGK is niet hoog. Zie ook adviezen: https://cgk.nl/binnen-de-kerk/cao-en-traktementen/
Gezien opleiding en verantwoording vind ik het zeker niet veel.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Psalm »

DDD schreef: 12 okt 2023, 20:25 Ik zag pas nog een mbo-4 medewerker met een salaris van 6000 bruto op 30-jarige leeftijd. Dat is heel veel, overigens, maar het is dus allemaal nogal relatief. Aan de overkant van mijn straat staan de dure huizen, en daar wonen veel bouwvakkers etc.

Dus opleidingsniveau zegt niet alles. De mate waarin je een maximaal uurtarief vraagt, is veel bepalender voor je inkomen.
Ja, maar ik denk dat bouwvakkers toch echt aan strengere controles moeten worden onderworpen. Dat is een groep die bij beunt zonder hierover belasting af te dragen.

Verder denk ik dat er ook kritisch gekeken moet worden naar alle aftrekposten die zulke ondernemers hebben. Je ziet in heel veel branches dat veel mensen hierom er voor kiezen om zelfstandig te worden.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Ik vind het ook niet weinig, persoonlijk.

Maar een leraar op het VO verdient meer.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Psalm schreef: 12 okt 2023, 20:39
DDD schreef: 12 okt 2023, 20:25 Ik zag pas nog een mbo-4 medewerker met een salaris van 6000 bruto op 30-jarige leeftijd. Dat is heel veel, overigens, maar het is dus allemaal nogal relatief. Aan de overkant van mijn straat staan de dure huizen, en daar wonen veel bouwvakkers etc.

Dus opleidingsniveau zegt niet alles. De mate waarin je een maximaal uurtarief vraagt, is veel bepalender voor je inkomen.
Ja, maar ik denk dat bouwvakkers toch echt aan strengere controles moeten worden onderworpen. Dat is een groep die bij beunt zonder hierover belasting af te dragen.

Verder denk ik dat er ook kritisch gekeken moet worden naar alle aftrekposten die zulke ondernemers hebben. Je ziet in heel veel branches dat veel mensen hierom er voor kiezen om zelfstandig te worden.
Het kan best dat het oplichters zijn. Maar de uurtarieven van ambachtsmensen zijn ook echt hoog tegenwoordig. Ik heb mijn uurtarieven ook maar omhoog gedaan toen ik daar achter kwam.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: 12 okt 2023, 20:25 Ik zag pas nog een mbo-4 medewerker met een salaris van 6000 bruto op 30-jarige leeftijd. Dat is heel veel, overigens, maar het is dus allemaal nogal relatief. Aan de overkant van mijn straat staan de dure huizen, en daar wonen veel bouwvakkers etc.

Dus opleidingsniveau zegt niet alles. De mate waarin je een maximaal uurtarief vraagt, is veel bepalender voor je inkomen.
Bouwvakkers bouwen vaak hun eigen huis in vrije tijd, met hulp van collega's. Er wordt wat gebeunhaasd op zaterdag! Als de huizen in onze nieuwbouwwijk uitsluitend door aannemers gebouwd hadden mogen worden, zou de wijk niet half zo groot zijn geweest.
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

pierre27 schreef: 12 okt 2023, 20:10
GGG038 schreef: 12 okt 2023, 19:34
Tiberius schreef: 12 okt 2023, 19:21
pierre27 schreef: 12 okt 2023, 19:19

Dit vind ik een leuke, ga ik onthouden.
Volgens mij komt die uitspraak bij Spurgeon vandaan.
Nee, bij Luther.
In elk geval mooi om te onthouden. Deze laat ik niet weg-pikken DDD:).
Wij hebben de uitdrukking 'de krenten uit de pap halen'. Maar goed, ik houd niet van krenten, dus mij lijkt dit wel een betere.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door HHR »

Hendrikus schreef: 12 okt 2023, 22:40
DDD schreef: 12 okt 2023, 20:25 Ik zag pas nog een mbo-4 medewerker met een salaris van 6000 bruto op 30-jarige leeftijd. Dat is heel veel, overigens, maar het is dus allemaal nogal relatief. Aan de overkant van mijn straat staan de dure huizen, en daar wonen veel bouwvakkers etc.

Dus opleidingsniveau zegt niet alles. De mate waarin je een maximaal uurtarief vraagt, is veel bepalender voor je inkomen.
Bouwvakkers bouwen vaak hun eigen huis in vrije tijd, met hulp van collega's. Er wordt wat gebeunhaasd op zaterdag! Als de huizen in onze nieuwbouwwijk uitsluitend door aannemers gebouwd hadden mogen worden, zou de wijk niet half zo groot zijn geweest.
Dat is alleen in Rijssen en contreien gebruikelijk ;)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 12 okt 2023, 19:06 Op zich is kritisch niet verkeerd: de vis opeten en de graten laten liggen. Stel je voor dat je kritiekloos een graat inslikt, dat is ook zowat
Klopt. Alleen is het de kunst om het dan vooral te hebben over hoe lekker de vis was en niet over die graten die nog op het bord liggen. Als je goed kijkt, eet je die namelijk toch niet op.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef: 12 okt 2023, 22:40
DDD schreef: 12 okt 2023, 20:25 Ik zag pas nog een mbo-4 medewerker met een salaris van 6000 bruto op 30-jarige leeftijd. Dat is heel veel, overigens, maar het is dus allemaal nogal relatief. Aan de overkant van mijn straat staan de dure huizen, en daar wonen veel bouwvakkers etc.

Dus opleidingsniveau zegt niet alles. De mate waarin je een maximaal uurtarief vraagt, is veel bepalender voor je inkomen.
Bouwvakkers bouwen vaak hun eigen huis in vrije tijd, met hulp van collega's. Er wordt wat gebeunhaasd op zaterdag! Als de huizen in onze nieuwbouwwijk uitsluitend door aannemers gebouwd hadden mogen worden, zou de wijk niet half zo groot zijn geweest.
Dat gebeurt hier niet, of nauwelijks. Daarvoor zijn er te weinig kavels. Maar los daarvan is het een bijzaak in dit gesprek natuurlijk.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door MGG »

Psalm schreef: 12 okt 2023, 20:06 Ik denk dat het salaris van dominees niet te hoog moeten zijn. In het geval van de Gereformeerde Gemeente zou ik een gemiddeld HBO-salaris acceptabel vinden. Daarnaast denk ik dat de Gereformeerde Gemeente een normale pensioenregeling moet treffen. Dat is vrij eenvoudig te regelen. Dan hebben de predikanten ook een normaal pensioen. Verder zou je nog een variabel component kunnen toevoegen naar het aantal gewerkte uren. Een dominee van een gemeente van 2.000 leden heeft het drukker dan een dominee van 500 leden. Dit maakt de beloning marktconform en houdt het verband met de verrichte prestatie (aantal uren).

Maar waarom geen hoger salaris? Ik denk dat een hoger salaris tot perverse prikkels kan leiden en dat hierdoor de integriteit aangetast kan worden. Daarnaast is Paulus positief over zichzelf dat hij zo min mogelijk teert op de zaken van de gemeenteleden. Ik denk dat je dit wel kunt doortrekken naar de de praktijk van vandaag de dag. Het is zeker niet zo dat predikanten geen beloning mogen aannemen; maar ik denk wel dat het uitmuntender is als een predikant het Pro Deo doet. De Heere heeft de blijmoedige gever lief.
Dit is veel te kort door de bocht. Vergeet je niet dat veel taken binnen het kerkverband onbetaald zijn?

Ooit kwam het onderwerp vergoedingen voor preekbeurten (in kleine gemeentes) langs tijdens catechisatie. Onze dominee gaf aan dat ook kleine gemeentes er vaak op stonden om te betalen voor een preekbeurt. Een dominee kan zelf beslissen wat hij met het verdiende geld doet. Mogelijk schenkt hij het aan de SDOK of een ander goed doel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

:offtopic ::please
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zita »

Psalm schreef: 12 okt 2023, 20:06 Het is zeker niet zo dat predikanten geen beloning mogen aannemen; maar ik denk wel dat het uitmuntender is als een predikant het Pro Deo doet. De Heere heeft de blijmoedige gever lief.
Waarom zeg je dit specifiek over dominees? Voor bouwvakkers, tandartsassistenten, docenten en alle anderen geldt toch precies hetzelfde? Geef ze genoeg, lijkt mij. Dan houden ze wat ze nodig hebben en geven ze de rest aan de Heere.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Gaat dit nog over hoe je zondag was? Het lijkt me vreemd te lopen. Het verband zie ik ook niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie