Arbeidsvoorwaarden predikant (Uit: Hoe was je zondag)

Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 13 okt 2023, 09:51 Gaat dit nog over hoe je zondag was? Het lijkt me vreemd te lopen. Het verband zie ik ook niet meer.
Tja, er zijn ook mensen die in dit topic meedelen waar de dominee over gepreekt heeft en eventueel welke psalmen er gezongen zijn. Zegt dát dan iets over hoe je zondag was?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 13 okt 2023, 10:16
-DIA- schreef: 13 okt 2023, 09:51 Gaat dit nog over hoe je zondag was? Het lijkt me vreemd te lopen. Het verband zie ik ook niet meer.
Tja, er zijn ook mensen die in dit topic meedelen waar de dominee over gepreekt heeft en eventueel welke psalmen er gezongen zijn. Zegt dát dan iets over hoe je zondag was?
In feite heeft dit topic bijna niet anders gefungeerd. Laat het dan zo zijn. Niet schimpen of schelden, dat is wel waar we ver vandaan moeten blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Psalm »

Zita schreef: 13 okt 2023, 09:20
Psalm schreef: 12 okt 2023, 20:06 Het is zeker niet zo dat predikanten geen beloning mogen aannemen; maar ik denk wel dat het uitmuntender is als een predikant het Pro Deo doet. De Heere heeft de blijmoedige gever lief.
Waarom zeg je dit specifiek over dominees? Voor bouwvakkers, tandartsassistenten, docenten en alle anderen geldt toch precies hetzelfde? Geef ze genoeg, lijkt mij. Dan houden ze wat ze nodig hebben en geven ze de rest aan de Heere.
Ja, precies. Alleen voor mijn beroepsgroep geldt dit natuurlijk niet ;)

Maar ik kan dit ook over andere beroepsgroepen zeggen. We hadden het nu over dominees. Ik zeg ook niet dat een dominee zich schuldig moet voelen als hij de beloning aanneemt. Hij heeft er eerlijk voor gewerkt. Maar als hij de beloning niet aanneemt is dat beter! Dat is gewoon een goede daad. Dat geldt ook voor andere beroepsgroepen. Alleen is daar de link met Gods koninkrijk vaak zwakker.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Arbeidsvoorwaarden predikant (Uit: Hoe was je zondag)

Bericht door Bruna »

Concreet als ik even snel reken dan kom je uitgaande van een predikant van 47 jaar bij de CGK bij een gemeente van 600 leden uit op een bedrag van ca € 70.000 bruto.
Bij de HHK op een bedrag van € 82.000. Daarnaast worden reiskosten vergoed.
Meestal wordt ook een pastorie ter beschikking gesteld of daar een vergoeding voor gegeven.
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ambtenaar »

Psalm schreef: 13 okt 2023, 10:21 Maar ik kan dit ook over andere beroepsgroepen zeggen. We hadden het nu over dominees. Ik zeg ook niet dat een dominee zich schuldig moet voelen als hij de beloning aanneemt. Hij heeft er eerlijk voor gewerkt. Maar als hij de beloning niet aanneemt is dat beter! Dat is gewoon een goede daad. Dat geldt ook voor andere beroepsgroepen. Alleen is daar de link met Gods koninkrijk vaak zwakker.
Een predikant kan toch niet van de wind leven?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef: 13 okt 2023, 12:10
Psalm schreef: 13 okt 2023, 10:21 Maar ik kan dit ook over andere beroepsgroepen zeggen. We hadden het nu over dominees. Ik zeg ook niet dat een dominee zich schuldig moet voelen als hij de beloning aanneemt. Hij heeft er eerlijk voor gewerkt. Maar als hij de beloning niet aanneemt is dat beter! Dat is gewoon een goede daad. Dat geldt ook voor andere beroepsgroepen. Alleen is daar de link met Gods koninkrijk vaak zwakker.
Een predikant kan toch niet van de wind leven?
Dat, en waar zou je moeten beginnen als predikant? Diensten voor goede doelen gratis doen? Diensten voor kleine gemeenten gratis? Wat is dan een kleine gemeente? Ik las gisteren over GG Delft: schier een paar handen vol leden en ze kunnen nog steeds alles opbrengen.
Laten we niet vergeten dat de predikdienst ook een eer is om te onderhouden. Je geeft de Heere iets terug van wat Hij geeft, bijzonder wel onder de prediking.
Het gaat natuurlijk mis, zoals overal, zodra het geld een machtsmiddel wordt. Extreem hoge uitkeringen om predikanten zoveel mogelijk naar je gemeente te lokken bijvoorbeeld. Daarom is het goed dat er richtlijnen zijn en het lijkt me een prima visitatievraag (niet de belangrijkste) of men zich daar ook aan houdt.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Arbeidsvoorwaarden predikant (Uit: Hoe was je zondag)

Bericht door Delftenaar »

Er zijn wel predikanten die soms een gratis preekbeurt voor een kleine gemeente doen. Dat wordt meestal niet aan de grote klok gehangen: dat is voor hen onderling.

Overigens verdwijnen de meeste gemeenten doordat er geen ambtsdragers meer gevonden kunnen worden.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Arbeidsvoorwaarden predikant (Uit: Hoe was je zondag)

Bericht door Inwoner »

Delftenaar schreef: 14 okt 2023, 14:25 Er zijn wel predikanten die soms een gratis preekbeurt voor een kleine gemeente doen. Dat wordt meestal niet aan de grote klok gehangen: dat is voor hen onderling.

Overigens verdwijnen de meeste gemeenten doordat er geen ambtsdragers meer gevonden kunnen worden.
Des te meer een wonder dat de kleine GG van Delft nog levensvatbaar mag zijn, toch?
Plaats reactie