Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 19 sep 2023, 23:57 Daar zien we alweer dat ds Blok net zoals deze man nog wat gewantrouwd word. Aangrijpend, want wie Gods knechten en Zijn volk aanraakt die raak God oogappel aan.
Waar zie je dat?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

newton schreef: 19 sep 2023, 15:47
Job schreef: 19 sep 2023, 15:09 Maar misschien heeft mijn terughoudendheid met de bepaalde cultus te maken die specifiek rond deze predikant hing. Hier zelfs weleens gelezen van busjes die in een ander deel van NL afgehuurd werden om zijn Bijbellezingen te bezoeken. Ik vind het verschijnen van een boek daar wel wat bij passen.
Vertrouwt niet op prinsen, op des mensen kind, bij hetwelk geen heil is.
Psalm 146 staat blijkbaar niet in alle bijbels. Ik sta hier ook versteld van de vele honderden extra meeluisteraars sinds begin juli in een van de rijssense kerken.
Tsja, dan vraag je je af of deze mensen er speciaal voor thuisblijven en de diensten van de eigen gemeente verzuimen? Dat moet bijna wel. Ik snap het niet zo goed, want als ds. Huijser ergens een hekel aan heeft, dan is het aan dat type mensen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

TSD schreef: 19 sep 2023, 15:48
Ik snap je punt wel, maar we weten de inhoud nog niet hé. De autobiografie van Warburton is bijvoorbeeld een prachtig voorbeeld hoe een door iemand zelf geschreven biografie (nota bene!) niet ene mens op een voetstuk zet maar laat zien Wie God is voor iemand die er nu van zichzelf niets van terecht brengt.
Heb je gelijk in, ik ken de inhoud nog niet. We wachten het af, al zal ikzelf het van recensies moeten hebben. En Warburton, die autobiografie is een pareltje ja.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

DDD schreef: 19 sep 2023, 23:54
Wat betreft die opperzaalboeken: daar zou nog eens een historicus onderzoek naar moeten doen.
Dat is vanzelfsprekend onmogelijk. De ervaringen die beschreven worden zijn niet feitelijk te onderzoeken. Bovendien is denk ik iedereen inmiddels overleden die beschreven wordt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Job schreef: 20 sep 2023, 00:46
newton schreef: 19 sep 2023, 15:47
Job schreef: 19 sep 2023, 15:09 Maar misschien heeft mijn terughoudendheid met de bepaalde cultus te maken die specifiek rond deze predikant hing. Hier zelfs weleens gelezen van busjes die in een ander deel van NL afgehuurd werden om zijn Bijbellezingen te bezoeken. Ik vind het verschijnen van een boek daar wel wat bij passen.
Vertrouwt niet op prinsen, op des mensen kind, bij hetwelk geen heil is.
Psalm 146 staat blijkbaar niet in alle bijbels. Ik sta hier ook versteld van de vele honderden extra meeluisteraars sinds begin juli in een van de rijssense kerken.
Tsja, dan vraag je je af of deze mensen er speciaal voor thuisblijven en de diensten van de eigen gemeente verzuimen? Dat moet bijna wel. Ik snap het niet zo goed, want als ds. Huijser ergens een hekel aan heeft, dan is het aan dat type mensen.
Dan zou ik de diensten afschermen. Dit kan niet de bedoeling zijn. Ook de preken die op YouTube geplaatst worden, wat een gedoe toch...

Ds. Blok: ik herinner me dat op tweede feestdagen o.i.d. mensen van de Veluwe bij onze kerk met een thermosflesje koffie aankwamen als ds. Blok preekte. Even een bakkie na een lange autorit.

Er is immers echt geen onderscheid tussen de artiestenwereld en domineesverheerlijking in de rechterflank. Ook het (laten) verschijnen van memoires is wereldgelijkvormig.

Er is toch al eens een boek van ds. Blok verschenen van dhr. Mastenbroek? Of heb ik dat mis?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 20 sep 2023, 10:29 Er is immers echt geen onderscheid tussen de artiestenwereld en domineesverheerlijking in de rechterflank. Ook het (laten) verschijnen van memoires is wereldgelijkvormig.
Nounou, wat een ferme stellingen.

Ik snap het gevaar, maar ik vraag me ook af waarom we niet gewoon positief kunnen spreken over iemands kwaliteiten. Dat geldt bijvoorbeeld voor de inhoudelijke publicaties van Tim Keller. Zijn biografie ga ik binnenkort ook lezen. Sommige mensen kunnen heel aansprekend zijn, en het is toch fijn dat dat herkend wordt. Misschien zou het zelfs goed zijn als we de kracht daarvan meer onderkennen.

Misschien kan je beter meeluisteren met ds. Huijser, dan ongeïnspireerd een preekje van een slechte voorlezer aanhoren. Daar zijn dan ook allerlei nadelen aan verbonden, maar ik zie niet in waarom je dat praktisch niet kunt regelen tot stichting van de gehele gergem.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: 20 sep 2023, 10:29 Dan zou ik de diensten afschermen. Dit kan niet de bedoeling zijn. Ook de preken die op YouTube geplaatst worden, wat een gedoe toch...
Het lijkt me voor een ds. Huijser ook een ontzettende verzoeking. Ik heb het er echt mee te doen. Je zult maar in je armoede de kansel op en af moeten, terwijl honderden "fans" zich zitten te verlekkeren op je voordracht. Ik heb ds. Huijser daar zelf meermaals iets over horen zeggen op onze preekstoel. Hij had het dan over de zogenaamde saaiheid van zijn schoonvader, ds. Van Gelder, waar sommige mensen "hun schoenen niet voor aantrokken". Maar, zo zei ds. Huijser, dergelijke predikanten zouden weleens heel veel meer vrucht op hun arbeid kunnen hebben dan predikers van naam (geparafraseerd).
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

@Job, eens. Ik denk dat in dit geval Rijssen-Noord de toegankelijkheid voor het meeluisteren moet beperken tot leden. In principe ben ik voor meer openheid, maar in dit geval lijkt me dat niet goed. Verder ook eens met je visie op de 'verzoeking'. Inderdaad is onze gezindte ook een beetje een talentenjacht, inderdaad, bijzonder wereldgelijkvormig.

@Herman, inderdaad, grote woorden. Ik heb zijdelings iets meegemaakt van de cultus rond de predikant waar nu een boek over gaat verschijnen. Ik heb daar een zeer grote aversie tegen. Vandaar mijn sterke uitspraken.
Dat je het je onttrekken aan een leesdienst in je gemeente om in te loggen bij Rijssen Noord een logische zaak vindt begrijp ik niet helemaal. Wellicht kun je dat wat verder toelichten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Verwachte boeken theologie

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:
Ad Anker schreef: 20 sep 2023, 10:29 Dan zou ik de diensten afschermen. Dit kan niet de bedoeling zijn. Ook de preken die op YouTube geplaatst worden, wat een gedoe toch...
Het lijkt me voor een ds. Huijser ook een ontzettende verzoeking. Ik heb het er echt mee te doen. Je zult maar in je armoede de kansel op en af moeten, terwijl honderden "fans" zich zitten te verlekkeren op je voordracht. Ik heb ds. Huijser daar zelf meermaals iets over horen zeggen op onze preekstoel. Hij had het dan over de zogenaamde saaiheid van zijn schoonvader, ds. Van Gelder, waar sommige mensen "hun schoenen niet voor aantrokken". Maar, zo zei ds. Huijser, dergelijke predikanten zouden weleens heel veel meer vrucht op hun arbeid kunnen hebben dan predikers van naam (geparafraseerd).
Ik wil je bekennen dat de saaie, maar zeer inhoudsvolle en persoonlijke preken van ds. Van Gelder voor mij (achteraf bezien) en voor meerderen met mij tot eeuwige zegen zijn geweest.

Ik wens menig predikant veel toe van zijn theologisch evenwicht in lijn met de Puriteinen (waar hij een groot kenner van was) en nadere-reformatoren, rijke Christusprediking voor dode zondaren, zijn eigenheid en onafhankelijkheid.
Ik wens geen predikant toe de kritiek en minachting die hij kreeg, ook (en wel het meest) vanuit het kerkverband en de kerkleiders waar hij zich mee verbonden voelde.

Edit: om on-topic te blijven: ik heb de aankondiging van een levensbeschrijving over zijn leven gemist. Die zou ik dan weer graag lezen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 20 sep 2023, 13:25 @Herman, inderdaad, grote woorden. Ik heb zijdelings iets meegemaakt van de cultus rond de predikant waar nu een boek over gaat verschijnen. Ik heb daar een zeer grote aversie tegen. Vandaar mijn sterke uitspraken.
Dat je het je onttrekken aan een leesdienst in je gemeente om in te loggen bij Rijssen Noord een logische zaak vindt begrijp ik niet helemaal. Wellicht kun je dat wat verder toelichten.
Ik heb van beide in het geheel geen last, niet van de cultus en niet van de aversie. Blij dat we als hervormden een mooie mengvorm kunnen aanhouden van gewoon doen en respect hebben, tegelijkertijd.

Om op je vraag in te gaan. Wat is beter: slecht luisteren naar een leespreek of goed luisteren naar een internetuitzending?

Twee elementen. Ergens hebben we geijkt dat het opgaan naar een plaats ten alle tijde beter is, dan thuis te blijven. Klopt dat? Hoe verhoudt zich dat tot de aanwezigheid van de Heere in heel het leven en op alle momenten?

Een ander element is of je je uitgangspunt mag leggen in de hoorder en de verstaanbaarheid. Dat is een element dat volop in discussie is ten opzichte van de gebruikte bijbelvertaling, maar dat kan ook een rol spelen bij het luisteren naar een dominee. Het geldt ook als een criterium om van gemeente te wisselen, dan wordt dat doorgaans geaccepteerd.

Het lukt me niet een afgeronde mening te geven, maar ik heb er wel een paar gedachten over.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het nut van levensbeschrijvingen

Bericht door Hendrien »

Het gebeurt veel meer dat mensen die bijna altijd leesdienst hebben en niet naar de kerk kunnen zondags, meeluisteren met een dominee uit hun eigen kerkverband. Wat zou hier verkeerd aan kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef: 20 sep 2023, 14:20
Ad Anker schreef: 20 sep 2023, 13:25 @Herman, inderdaad, grote woorden. Ik heb zijdelings iets meegemaakt van de cultus rond de predikant waar nu een boek over gaat verschijnen. Ik heb daar een zeer grote aversie tegen. Vandaar mijn sterke uitspraken.
Dat je het je onttrekken aan een leesdienst in je gemeente om in te loggen bij Rijssen Noord een logische zaak vindt begrijp ik niet helemaal. Wellicht kun je dat wat verder toelichten.
Ik heb van beide in het geheel geen last, niet van de cultus en niet van de aversie. Blij dat we als hervormden een mooie mengvorm kunnen aanhouden van gewoon doen en respect hebben, tegelijkertijd.

Om op je vraag in te gaan. Wat is beter: slecht luisteren naar een leespreek of goed luisteren naar een internetuitzending?

Twee elementen. Ergens hebben we geijkt dat het opgaan naar een plaats ten alle tijde beter is, dan thuis te blijven. Klopt dat? Hoe verhoudt zich dat tot de aanwezigheid van de Heere in heel het leven en op alle momenten?

Een ander element is of je je uitgangspunt mag leggen in de hoorder en de verstaanbaarheid. Dat is een element dat volop in discussie is ten opzichte van de gebruikte bijbelvertaling, maar dat kan ook een rol spelen bij het luisteren naar een dominee. Het geldt ook als een criterium om van gemeente te wisselen, dan wordt dat doorgaans geaccepteerd.

Het lukt me niet een afgeronde mening te geven, maar ik heb er wel een paar gedachten over.
Dank! Inderdaad hebben we met elkaar afgesproken dat we ons verbonden weten aan de gemeente waartoe we behoren (we hebben daar belijdenis gedaan bijv.) en daar ook de samenkomsten bezoeken. Een bijbels uitgangspunt is om naar Hebr. 10 de christelijke bijeenkomsten, waarin Gods Woord klinkt, er gemeenschappelijk gebeden wordt en de sacramenten bediend worden, bij te wonen. Nu is de kwestie: In een leesdienst met een matige voorlezer of in een dienst waar een predikant voorgaat waar je 'niet goed naar kan luisteren' is het moeilijk toeven. De vraag daarbij is: Is dit enkele feit een goede reden om dan via internet uit te wijken naar een dienst waar een predikant voorgaat waar we beter naar kunnen luisteren?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 20 sep 2023, 15:16 De vraag daarbij is: Is dit enkele feit een goede reden om dan via internet uit te wijken naar een dienst waar een predikant voorgaat waar we beter naar kunnen luisteren?
Iemand als George Whitefield zag het als zijn roeping om alleen te preken. Hij is dus nooit ergens gemeentepredikant geweest. Wekelijks kwamen honderden of duizenden naar zijn preken luisteren, van zondag tot en met zaterdag. In dat geval gaat het op zondag met elkaar gemeentezijn hand in hand met de mogelijkheid om overal waar je komt te preken. Dat heft een conflicterend belang tussen de zondag en kerkshoppen op.

Een dergelijke manier van predikant zijn, kennen we niet in Nederland.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:
Herman schreef: 20 sep 2023, 14:20
Ad Anker schreef: 20 sep 2023, 13:25 @Herman, inderdaad, grote woorden. Ik heb zijdelings iets meegemaakt van de cultus rond de predikant waar nu een boek over gaat verschijnen. Ik heb daar een zeer grote aversie tegen. Vandaar mijn sterke uitspraken.
Dat je het je onttrekken aan een leesdienst in je gemeente om in te loggen bij Rijssen Noord een logische zaak vindt begrijp ik niet helemaal. Wellicht kun je dat wat verder toelichten.
Ik heb van beide in het geheel geen last, niet van de cultus en niet van de aversie. Blij dat we als hervormden een mooie mengvorm kunnen aanhouden van gewoon doen en respect hebben, tegelijkertijd.

Om op je vraag in te gaan. Wat is beter: slecht luisteren naar een leespreek of goed luisteren naar een internetuitzending?

Twee elementen. Ergens hebben we geijkt dat het opgaan naar een plaats ten alle tijde beter is, dan thuis te blijven. Klopt dat? Hoe verhoudt zich dat tot de aanwezigheid van de Heere in heel het leven en op alle momenten?

Een ander element is of je je uitgangspunt mag leggen in de hoorder en de verstaanbaarheid. Dat is een element dat volop in discussie is ten opzichte van de gebruikte bijbelvertaling, maar dat kan ook een rol spelen bij het luisteren naar een dominee. Het geldt ook als een criterium om van gemeente te wisselen, dan wordt dat doorgaans geaccepteerd.

Het lukt me niet een afgeronde mening te geven, maar ik heb er wel een paar gedachten over.
Dank! Inderdaad hebben we met elkaar afgesproken dat we ons verbonden weten aan de gemeente waartoe we behoren (we hebben daar belijdenis gedaan bijv.) en daar ook de samenkomsten bezoeken. Een bijbels uitgangspunt is om naar Hebr. 10 de christelijke bijeenkomsten, waarin Gods Woord klinkt, er gemeenschappelijk gebeden wordt en de sacramenten bediend worden, bij te wonen. Nu is de kwestie: In een leesdienst met een matige voorlezer of in een dienst waar een predikant voorgaat waar je 'niet goed naar kan luisteren' is het moeilijk toeven. De vraag daarbij is: Is dit enkele feit een goede reden om dan via internet uit te wijken naar een dienst waar een predikant voorgaat waar we beter naar kunnen luisteren?
In onze cultuur is het samenkomen versmald tot het beluisteren van de predikant. In schriftlezing, gebed en verkondiging. Het gezamenlijke deel wordt ingevuld door samenzang. Door die versmalling is het zwaartepunt ook gelijk de achilleshiel. Als de prediking ‘matig’ is, zijn er geen andere elementen waar de samenkomst nog meerwaarde heeft.

In een samenkomst waar meer elementen aanwezig zijn zoals zang, maaltijd, onderling gesprek, gebed door gemeenteleden, sacrementsbediening, jeugd/kinderactiviteiten geeft dat een mindere nadruk op een eventuele matige preek of predikant.

Edit: bovenstaande is natuurlijk geen antwoord op je vraag, meer een analyse.

Als antwoord: ik denk dat de onderlinge bijeenkomst niet moet worden nagelaten, ondanks dat we niet goed kunnen luisteren. Wel ontstaat er dan op momenten dat er geen samenkomst is (waarschijnlijk) de behoeft naar voedsel te zoeken die tijdens de kerkdienst niet aanwezig was.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Adagio »

Herman schreef: 20 sep 2023, 14:20
Ad Anker schreef: 20 sep 2023, 13:25 @Herman, inderdaad, grote woorden. Ik heb zijdelings iets meegemaakt van de cultus rond de predikant waar nu een boek over gaat verschijnen. Ik heb daar een zeer grote aversie tegen. Vandaar mijn sterke uitspraken.
Dat je het je onttrekken aan een leesdienst in je gemeente om in te loggen bij Rijssen Noord een logische zaak vindt begrijp ik niet helemaal. Wellicht kun je dat wat verder toelichten.
Ik heb van beide in het geheel geen last, niet van de cultus en niet van de aversie. Blij dat we als hervormden een mooie mengvorm kunnen aanhouden van gewoon doen en respect hebben, tegelijkertijd.

Om op je vraag in te gaan. Wat is beter: slecht luisteren naar een leespreek of goed luisteren naar een internetuitzending?

Twee elementen. Ergens hebben we geijkt dat het opgaan naar een plaats ten alle tijde beter is, dan thuis te blijven. Klopt dat? Hoe verhoudt zich dat tot de aanwezigheid van de Heere in heel het leven en op alle momenten?

Een ander element is of je je uitgangspunt mag leggen in de hoorder en de verstaanbaarheid. Dat is een element dat volop in discussie is ten opzichte van de gebruikte bijbelvertaling, maar dat kan ook een rol spelen bij het luisteren naar een dominee. Het geldt ook als een criterium om van gemeente te wisselen, dan wordt dat doorgaans geaccepteerd.

Het lukt me niet een afgeronde mening te geven, maar ik heb er wel een paar gedachten over.
De HC verklaart bij het 4e gebod onder andere: "dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen". Het predikambt en de kerkedienst moeten onderhouden worden staat er inderdaad ook, maar bij het opkomen op de sabbat is dat niet naar de dominee, maar naar de gemeente.
"Ik boodschap de gerechtigheid in de grote gemeente; zie, mijn lippen bedwing ik niet; HEERE, Gij weet het. Uw gerechtigheid bedek ik niet in het midden mijns harten; Uw waarheid en Uw heil spreek ik uit; Uw weldadigheid en Uw trouw verheel ik niet in de grote gemeente."
Plaats reactie