Kleine ergernissen

Erskinees
Berichten: 2767
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Erskinees »

Het formulier heeft een rijke inhoud, het gaat mij meer om de taal.
Job schreef: 08 mei 2024, 11:18
Erskinees schreef: 08 mei 2024, 11:04 Tegelijk moeten we als refo's oppassen dat we niet alleen helemaal lyrisch zijn over eenvoudige zaken. Soms ontmoet je wel eens refo's die vinden dat alles zo eenvoudig, goedkoop, ouderwets en niet-stijlvol moet zijn. In de Bijbelse tijd werd er ook behoorlijk wat geld over de balk gesmeten voor feesten en ik lees daar van de Heere Jezus geen veroordeling over. Ook het boek Prediker laat best wat ruimte voor een goed feest. Desalniettemin vind ik het voorbeeld van Helma prachtig.
Mijzelf gaat het niet in de eerste plaats om de goedkoopste versie. Er mag echt wel uitgepakt worden. Maar als dat bij je past: alsjeblieft eens een beetje origineel.
Eens!
Online
DDD
Berichten: 28919
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

De vraag was ook om een hertaald formulier.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 342
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 08 mei 2024, 10:54 Herkenbaar. Als ik het over had kunnen doen, had ik het ook zo gedaan. Ik liet mij indertijd nog leiden door sociale druk om toch nog bepaalde mensen uit te nodigen waar ik eigenlijk niets mee had en heb.
Jammer is dat, en zo onnodig ook. Een van mijn zussen 'moest' van haar schoonfamilie allerhande tantes uitnodigen die zij nog niet eens had ontmoet. Dat was nog niet zo eenvoudig als het klinkt want als ze dan tante Sjaan niet uitnodigden maar tante Truus wel, dan zou daar ook weer gedoe van komen dus dan maar allebei maar ja toen werd tante Jannie weer boos want... Kom mensen, gun de jongelui eens iets wat van hen is.
Erskinees schreef: 08 mei 2024, 11:04 Tegelijk moeten we als refo's oppassen dat we niet alleen helemaal lyrisch zijn over eenvoudige zaken. Soms ontmoet je wel eens refo's die vinden dat alles zo eenvoudig, goedkoop, ouderwets en niet-stijlvol moet zijn. In de Bijbelse tijd werd er ook behoorlijk wat geld over de balk gesmeten voor feesten en ik lees daar van de Heere Jezus geen veroordeling over. Ook het boek Prediker laat best wat ruimte voor een goed feest. Desalniettemin vind ik het voorbeeld van Helma prachtig.

Ik vind de huwelijksdiensten vaak ook een kleine ergenis. Onpersoonlijk, in de GG vaak minstens 1:30 uur, een formulier wat qua taal erg verouderd is en in een sneltreinvaart wordt doorgelezen. Het zou van mij best wat feestelijker en persoonlijker mogen.
Eens, en eens, zeker met dat laatste. Ik woonde recent een huwelijksdienst in Nederland bij, online, maar toch, waarbij de dominee de naam van de bruid steeds niet meer wist en eigenlijk meer focuste op dat de wereld in de brand staat. Nu is dat zeker zo, en dat is zorgelijk. Dat mag echt wel benoemd worden maar het is voor het echtpaar wel een speciale dag. Het was eigenlijk meer een tijdrede en een 'o ja, er zit hier een bruidspaar'. Ik vond dat toch jammer.

En Job: dat heeft hij mij nog niet toegezongen. Ik zal het straks bij de lunch eens ter sprake brengen :)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Dodo »

Mijn dochter heeft veel heel eenvoudig gedaan. Jurk uit tweedehandswinkel, precies het model dat ze voor ogen had van te voren. Met vriendinnen de dag ervoor eten gekookt en de Chinees er op de dag zelf gekookte rijst bij laten bezorgen. Was een prima maaltijd! De taart was door een vriendin gemaakt, maar heel mooi. Ze zijn in ons dorp in het gemeentehuis getrouwd (door bekende trouwambtenaar, die beide families toevallig goed kende), en toen is het hele gezelschap met de trein naar Utrecht gegaan. Daar de kerkdienst, eten en receptie. De receptie was wel in een dure gelegenheid, en daar werd ook flink uitgepakt, omdat ze op de gastvrijheid niet wilden bezuinigen.
Ze wilden eigenlijk geen cadeaus omdat ze alles al hadden (twee kamerbewoners) maar daar ontkom je niet aan. Dus toen vroegen ze om tweedehands dingen. En ze kregen erg leuke dingen, een theedoek met een wens er op geschreven, stekjes van kamerplanten, koekjes in bakblik met het recept erbij en zo door. Het werden toch nog twee auto's vol, maar bij een trouwerij willen mensen nu eenmaal wat geven.
Het was een mooie dag, heel persoonlijk.
Ambtenaar
Berichten: 9335
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 08 mei 2024, 11:38 De vraag was ook om een hertaald formulier.
Een beetje meer Hooglied zou niet misstaan. En het gaat niet om bevestiging van een huwelijk.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Job »

Dodo schreef: 08 mei 2024, 11:50 Mijn dochter heeft veel heel eenvoudig gedaan. Jurk uit tweedehandswinkel, precies het model dat ze voor ogen had van te voren. Met vriendinnen de dag ervoor eten gekookt en de Chinees er op de dag zelf gekookte rijst bij laten bezorgen. Was een prima maaltijd! De taart was door een vriendin gemaakt, maar heel mooi. Ze zijn in ons dorp in het gemeentehuis getrouwd (door bekende trouwambtenaar, die beide families toevallig goed kende), en toen is het hele gezelschap met de trein naar Utrecht gegaan. Daar de kerkdienst, eten en receptie. De receptie was wel in een dure gelegenheid, en daar werd ook flink uitgepakt, omdat ze op de gastvrijheid niet wilden bezuinigen.
Ze wilden eigenlijk geen cadeaus omdat ze alles al hadden (twee kamerbewoners) maar daar ontkom je niet aan. Dus toen vroegen ze om tweedehands dingen. En ze kregen erg leuke dingen, een theedoek met een wens er op geschreven, stekjes van kamerplanten, koekjes in bakblik met het recept erbij en zo door. Het werden toch nog twee auto's vol, maar bij een trouwerij willen mensen nu eenmaal wat geven.
Het was een mooie dag, heel persoonlijk.
Klinkt goed zeg! Hilarisch lijkt me, met z'n allen met de trein.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 342
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Edelweiss »

Dodo schreef: 08 mei 2024, 11:50 Mijn dochter heeft veel heel eenvoudig gedaan. Jurk uit tweedehandswinkel, precies het model dat ze voor ogen had van te voren. Met vriendinnen de dag ervoor eten gekookt en de Chinees er op de dag zelf gekookte rijst bij laten bezorgen. Was een prima maaltijd! De taart was door een vriendin gemaakt, maar heel mooi. Ze zijn in ons dorp in het gemeentehuis getrouwd (door bekende trouwambtenaar, die beide families toevallig goed kende), en toen is het hele gezelschap met de trein naar Utrecht gegaan. Daar de kerkdienst, eten en receptie. De receptie was wel in een dure gelegenheid, en daar werd ook flink uitgepakt, omdat ze op de gastvrijheid niet wilden bezuinigen.
Ze wilden eigenlijk geen cadeaus omdat ze alles al hadden (twee kamerbewoners) maar daar ontkom je niet aan. Dus toen vroegen ze om tweedehands dingen. En ze kregen erg leuke dingen, een theedoek met een wens er op geschreven, stekjes van kamerplanten, koekjes in bakblik met het recept erbij en zo door. Het werden toch nog twee auto's vol, maar bij een trouwerij willen mensen nu eenmaal wat geven.
Het was een mooie dag, heel persoonlijk.
Wat klinkt dit heerlijk! Met de hele bups in de trein klinkt zo gezellig ook.

Nu ben ik inmiddels wel benieuwd geworden naar jouw visie, Job. Wat is jouw beeld van een originele bruiloft? Welke originele elementen spreken tot jouw verbeelding?
Het meest originele wat ik tot nu toe zelf heb meegemaakt is dat bruid en bruidegom in de overtuiging waren dat de ander het restaurant had gereserveerd (beiden zijn nogal chaotische types). We eindigden daardoor met dertig man bij de welbekende fastfoodketen met de gouden bogen. Wat hebben we gelachen.
Online
DDD
Berichten: 28919
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Dat laatste lijkt me echt heel dramatisch. Maar ik kan mij dus ook onmogelijk voorstellen dat mij zoiets zou kunnen overkomen.

Hoe bestaat het.
Mannetje
Berichten: 7845
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Mannetje »

Nou én, dan heb je toch een prachtverhaal!?
-
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9289
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kleine ergernissen

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef: 08 mei 2024, 13:53 Nou én, dan heb je toch een prachtverhaal!?
Inderdaad :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3074
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 08 mei 2024, 10:54 Herkenbaar. Als ik het over had kunnen doen, had ik het ook zo gedaan. Ik liet mij indertijd nog leiden door sociale druk om toch nog bepaalde mensen uit te nodigen waar ik eigenlijk niets mee had en heb.
Tja we hadden een traditionele bruiloft. En ik kijk er nog steeds met genoegen op terug. Trouwjurk en al. . Die heb ik nog steeds. Dacht indertijd uit mijn trouwjurk hemeltje voor wieg of doopjurk.te maken... het liep anders. De jurk hangt nog steeds in de kast. Pak van mijn man was zijn zondagse pak Gemeentehuis gewoon waar we woonden. Gouda had gekund. Maar vonden we te duur😅Kerk gewoon waar we woonden. En foto's, gewoon de traditionele fotograaf die niks bewerkte. Heerlijk moment samen op deze dag. Receptie en diner. In een restaurant wat er heerlijk.oudbollig uitzag. Een een trouwauto gehuurd... . O ja er was nog een kindrreceptie. Ivm mijn werk. Glaasje limonade en een taartje. Familie dat heel de dag meeging. Dat waren de opa's en oma's, ouders broers en zussen met nichtjes en neefjes. En van ieder twee goede vrienden/vriendinnen. Ooms en tantes en nichten en neven.... die bleven langer op de receptie.
Familie, collega's die een stukje deden.Een bruiloft van dertien in een dozijn. Toendertijd waarschijnlijk. Maar genoten! Ik vond het toen luxe. Maar voor nu zou het eenvoudig zijn geweest. Ach origineel... voor ons was het een unieke eenmalige dag. En hoefden we niet zo nodig iets afwijkende of bijzonders.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23898
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kleine ergernissen

Bericht door refo »

Wij waren van beide kanten de eersten die trouwden. We hadden nog nooit een bruiloft meegemaakt, ook niet van vrienden. Toen we het verenigingsgebouw binnenkwamen, vroeg de beheerster: "Wie is de ceremoniemeester?" Eh, ceremoniemeester? Wat is dat?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4011
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Terri »

refo schreef: 08 mei 2024, 14:18 Wij waren van beide kanten de eersten die trouwden. We hadden nog nooit een bruiloft meegemaakt, ook niet van vrienden. Toen we het verenigingsgebouw binnenkwamen, vroeg de beheerster: "Wie is de ceremoniemeester?" Eh, ceremoniemeester? Wat is dat?
Oke, op deze zat ik te wachten, bij ons idem. :yahoo

Vrijgezelle feesten onbekend.
Dressingcode, hoe dan?
En dan vergeet ik ongetwijfeld nog van alles.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23898
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kleine ergernissen

Bericht door refo »

Terri schreef: 08 mei 2024, 16:31
refo schreef: 08 mei 2024, 14:18 Wij waren van beide kanten de eersten die trouwden. We hadden nog nooit een bruiloft meegemaakt, ook niet van vrienden. Toen we het verenigingsgebouw binnenkwamen, vroeg de beheerster: "Wie is de ceremoniemeester?" Eh, ceremoniemeester? Wat is dat?
Oke, op deze zat ik te wachten, bij ons idem. :yahoo

Vrijgezelle feesten onbekend.
Dressingcode, hoe dan?
En dan vergeet ik ongetwijfeld nog van alles.
Ten huwelijk vragen? Hoezo? Dat is bij verkering toch uiteindelijk het idee?
Ringen tijdens de plechtigheid? Hoezo? Die hebben we toch al om? En aan de andere ringvinger pasten ze niet.
Zeeuw
Berichten: 11725
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleine ergernissen

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef: 08 mei 2024, 16:31
refo schreef: 08 mei 2024, 14:18 Wij waren van beide kanten de eersten die trouwden. We hadden nog nooit een bruiloft meegemaakt, ook niet van vrienden. Toen we het verenigingsgebouw binnenkwamen, vroeg de beheerster: "Wie is de ceremoniemeester?" Eh, ceremoniemeester? Wat is dat?
Oke, op deze zat ik te wachten, bij ons idem. :yahoo

Vrijgezelle feesten onbekend.
Dressingcode, hoe dan?
En dan vergeet ik ongetwijfeld nog van alles.
Dressingcode? Voor op de sla? :)
Plaats reactie