Dure kleding als christen?

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Anselmus »

Bertiel schreef: 19 sep 2023, 12:48 Dus de uitverkoop heeft meer voordeel voor de huisgenoten?
Ik ben altijd dankbaar voor sponsoring van bedrijven aan een kerkelijke gemeente op bijvoorbeeld een gemeentedag. Of vorig jaar gingen we met de JV op kamp. Van een broeder uit een dorp in de omgeving, lid van een andere kerkelijke denominatie kregen we een busje en een barbecue inclusief vlees, stokbrood en salades gesponsord. We hebben daar als JV en leiding erg van genoten. Daarin zie ik soms ook wederkerigheid.
Fides Quaerens Intellectum
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Bertiel »

En dat billijkt een prijs ver boven de niet huisgenoten?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 19 sep 2023, 22:32 En dat billijkt een prijs ver boven de niet huisgenoten?
Dat zegt Anselmus toch niet. Ik ken ook een broeder met een winkel die net wat duurder is dan elders. Vrij eenvoudig: is kleiner, minder inkoopvoordelen etc. Het moet in redelijkheid en billijkheid wat mij betreft, maar je moet wel appels met appels vergelijken.
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Henk J »

Winkels als College Style en Rosedale bedienen een specifiek segment in de markt, vooral een wat luxer segment. Zie niet in waarom je daar zou moeten kopen als je niet van die kleding houdt of er simpelweg het budget niet voor hebt. Ook al zijn de eigenaren en medewerkers grotendeels 'huisgenoten des geloofs'.
Ander voorbeeld, koster van onze kerk heeft een gereedschapswinkel maar zit kwartier rijden verderop terwijl eenzelfde soort winkel op amper een minuut rijden zit. Maar dan van iemand die niet bij ons naar de kerk gaat, ik voel me dan niet verplicht om een kwartier heen en terug te rijden als je wat nodig hebt. Misschien een keer bij een grote bestelling maar dat komt zelden voor.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Toch koop ik liever bijv. een trui van 200 euro dan 2 wat goedkopere.
Kwaliteitsverschil is soms echt wel groter, sommige duurdere kleding blijft ook echt mooier.

Maar het klopt dat wij niet aan de mode mee hoeven doen, en al helemaal niet aan hypes.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: 20 sep 2023, 09:38 Toch koop ik liever bijv. een trui van 200 euro dan 2 wat goedkopere.
Kwaliteitsverschil is soms echt wel groter, sommige duurdere kleding blijft ook echt mooier.

Maar het klopt dat wij niet aan de mode mee hoeven doen, en al helemaal niet aan hypes.
Herkenbaar! Ik koop over het algemeen duurdere basiskleding en wat goedkopere mode gevoelige items.wel houd ik bij het laatste vast aan mijn voorkeur om zo min mogelijk kleding te dragen die gemaakt zijn van fossiele brandstoffen.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Psalm »

Johann Gottfried Walther schreef: 20 sep 2023, 09:38 Toch koop ik liever bijv. een trui van 200 euro dan 2 wat goedkopere.
Kwaliteitsverschil is soms echt wel groter, sommige duurdere kleding blijft ook echt mooier.

Maar het klopt dat wij niet aan de mode mee hoeven doen, en al helemaal niet aan hypes.
Ja, tot nu toe is mijn ervaring dat dit er niet veel kwaliteitsverschil zit tussen een trui van € 200 euro of een trui van € 50. Misschien doe ik iets mis. Maar ik heb het geld er dan niet voor over om een trui van € 200 te kopen.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door merel »

Psalm schreef: 20 sep 2023, 12:03
Johann Gottfried Walther schreef: 20 sep 2023, 09:38 Toch koop ik liever bijv. een trui van 200 euro dan 2 wat goedkopere.
Kwaliteitsverschil is soms echt wel groter, sommige duurdere kleding blijft ook echt mooier.

Maar het klopt dat wij niet aan de mode mee hoeven doen, en al helemaal niet aan hypes.
Ja, tot nu toe is mijn ervaring dat dit er niet veel kwaliteitsverschil zit tussen een trui van € 200 euro of een trui van € 50. Misschien doe ik iets mis. Maar ik heb het geld er dan niet voor over om een trui van € 200 te kopen.
Het kwaliteitsverschil zit met name in het gebruik van andere stoffen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door parsifal »

Pas was er bij "The Rest is History" een podcast over mode in de jaren 60. Blijkbaar hadden voor die tijd veel mensen een jas voor het leven (en soms van generatie op generatie), omdat het gewoon duur was en wegwerpkleding niet echt een optie was. Dat veranderde sterk in jaren 60.

Zelf geef ik niet veel om mode. Maar ik ben best bereid om wat extra te betalen voor outdoor-kleding van bijvoorbeeld Bergans of Fjällräven. Een goede wolle trui/jas van Dale, die ik ooit in Noorwegen met veel korting kon kopen is nog steeds een van mijn favoriete kledingstukken. Zonder korting zijn die truien mij echter wel veel te duur.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door merel »

parsifal schreef: 20 sep 2023, 12:22 Pas was er bij "The Rest is History" een podcast over mode in de jaren 60. Blijkbaar hadden voor die tijd veel mensen een jas voor het leven (en soms van generatie op generatie), omdat het gewoon duur was en wegwerpkleding niet echt een optie was. Dat veranderde sterk in jaren 60.

Zelf geef ik niet veel om mode. Maar ik ben best bereid om wat extra te betalen voor outdoor-kleding van bijvoorbeeld Bergans of Fjällräven. Een goede wolle trui/jas van Dale, die ik ooit in Noorwegen met veel korting kon kopen is nog steeds een van mijn favoriete kledingstukken. Zonder korting zijn die truien mij echter wel veel te duur.
Klopt mijn opa had een oude duffeljas en droeg deze elke winter opnieuw.

Ik heb afgelopen winter met de hoge gasprijzen (en de verwarming laag) ook weer oude wollen truien tevoorschijn gehaald. Deze droeg ik thuis tijdens het werken, maar zou ik niet meer naar kantoor dragen. Heel lekker warm, maar niet meer hip.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Chrisje72 »

Ik heb een hekel aan winkelen, doe het dus ook niet vaak. Maar als ik ga dan koop ik vaak wel goede kwaliteit in wat duurdere winkels. Omdat ik er ook lang mee doe.
Ook draag ik wel tweedehands kleding, soms krijgen we een paar zakken van iemand uit de kerk ofzo. Altijd een verrassing of er nog wat leuks bij zit.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Anselmus »

Henk J schreef: 20 sep 2023, 08:28 Winkels als College Style en Rosedale bedienen een specifiek segment in de markt, vooral een wat luxer segment. Zie niet in waarom je daar zou moeten kopen als je niet van die kleding houdt of er simpelweg het budget niet voor hebt. Ook al zijn de eigenaren en medewerkers grotendeels 'huisgenoten des geloofs'.
Ander voorbeeld, koster van onze kerk heeft een gereedschapswinkel maar zit kwartier rijden verderop terwijl eenzelfde soort winkel op amper een minuut rijden zit. Maar dan van iemand die niet bij ons naar de kerk gaat, ik voel me dan niet verplicht om een kwartier heen en terug te rijden als je wat nodig hebt. Misschien een keer bij een grote bestelling maar dat komt zelden voor.
College Style is al ongeveer zes jaar niet meer van een 'huisgenoot van het geloof'.
Fides Quaerens Intellectum
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Henk J »

Oh, dat wist ik niet. Er is daar ook niet zo veel kleding voor mij.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dure kleding als christen?

Bericht door Orchidee »

Of het géén christelijke eigenaar is tegenwoordig weet ik niet, mijn tante en nicht zijn er iig heel blij mee dat ze er nu ook kunnen slagen voor mooie nette dames broeken.
De stijl houden zij van, ze kopen er graag maar moesten voorheen een bijpassende broek/pantalon elders kopen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie