Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Als christen hoor je in NL alleen te stemmen op een partij die de christelijke belangen verdedigt.

Ja
17
52%
Nee
16
48%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9276
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door parsifal »

merel schreef: 13 sep 2023, 21:04
Psalm schreef: 13 sep 2023, 20:13
merel schreef: 13 sep 2023, 17:11 Waarom is dat zondig? Een christen is niet gelijk een goed bestuurder. Natuurlijk is beiden mooi meegenomen, maar mijns inziens geen vereiste.
Omdat in een democratie het volk regeert. Ons stemgedrag bepaalt het beleid in Den Haag. Dus als je op een onchristelijke partij stemt, ben je verantwoordelijk voor de daaruit voortkomende onchristelijke wetgeving. De SGP of CU zullen nooit actief bijdragen aan onchristelijke wetgeving. Je bent daarom echt zondig bezig als je op christelijke partijen kunt stemmen maar het niet doet.

Ik ben het met je eens dat een Christen niet automatisch een goed bestuurder is. Maar dat is echt van tweede orde. Het beleid wat de bestuurder voert is veel belangrijker.
Ik ben op op dat punt niet met jouw eens. Afgelopen keren heb ik op CU gestemd, alleen vind ik wel dat zij slechte bestuurders hebben geleverd. Daarom twijfel ik over mijn stem.
Maar je stemt in eerste plaats voor Tweede Kamer. Ik denk dat zeker Bikker, Grinwis en de Graaf niet als slechte Kamerleden gezien kunnen worden en Ceder wordt over het algemeen ook als een effectief Kamerlid gezien. Voor mij blijft stemmen echt voor Tweede Kamerleden (en daarom sluit ik Omtzigt niet a-priori uit, hoewel ik hem niet graag in een kabinet zie).

Met Bontenbal nu bij CDA heb ik trouwens wel weer wat meer vertrouwen in een principiele koers van CDA. Bij mij is het lijstje dus waarschijnlijk op het moment CU, CDA, SGP. Partijen die artikel 23 willen aanvallen vallen voorlopig af bij mij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9962
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door merel »

Psalm schreef: 13 sep 2023, 21:14 @Merel

Maar hoe zie jij het dan? Vind jij dat bestuurderskwaliteiten boven het daadwerkelijk gevoerde beleid gaan? En waarom is het volgens jou geen zonde als je medeverantwoordelijk bent voor onchristelijk beleid?
Bestuurderskwaliteiten en goed beleid gaan m.i. samen. Ik vind bv Aboutaleb een geweldige burgemeester voor Rotterdam. Hij is moslim, maar een goed bestuurder. Op zijn beleid heb ik als christen niets aan te merken. Waarom zou ik niet op hem stemmen, maar wel op iemand van bv SGP die m.i. steken laten vallen op het gebied van duurzaamheid en milieu. Ik had trouwens ook CU kunnen noemen. Zij hebben op landbouw er ook een puinhoop van gemaakt.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Psalm »

Ja, maar Aboutaleb zal bijvoorbeeld wel voor zondagsopenstelling van winkels en het openen van bordelen zijn. Dan stem jij dus op een persoon die de zondagsopenstelling en hoererij bevordert. Verder is een burgermeester natuurlijk niet te vergelijken met landelijke politiek.

Is die puinhoop door CU veroorzaakt? Daar geloof ik niks van. CU heeft juist een goed landbouwbeleid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6681
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 13 sep 2023, 21:47
Psalm schreef: 13 sep 2023, 21:14 @Merel

Maar hoe zie jij het dan? Vind jij dat bestuurderskwaliteiten boven het daadwerkelijk gevoerde beleid gaan? En waarom is het volgens jou geen zonde als je medeverantwoordelijk bent voor onchristelijk beleid?
Bestuurderskwaliteiten en goed beleid gaan m.i. samen. Ik vind bv Aboutaleb een geweldige burgemeester voor Rotterdam. Hij is moslim, maar een goed bestuurder. Op zijn beleid heb ik als christen niets aan te merken. Waarom zou ik niet op hem stemmen, maar wel op iemand van bv SGP die m.i. steken laten vallen op het gebied van duurzaamheid en milieu. Ik had trouwens ook CU kunnen noemen. Zij hebben op landbouw er ook een puinhoop van gemaakt.
Je hebt het steeds over duurzaamheid en milieu. Maar de waarde van het ongeboren leven, de waarde van het huwelijk zoals God dat heeft ingesteld is toch veel belangrijker? Waarom hoor ik je daar helemaal niet over? Hoe kun jij zeggen dat Aboutaleb een geweldige burgemeester is als hij het hele lhbti-gebeuren verheerlijkt en hiermee aantoonbaar tegen Gods Woord ingaat, wat zegt dat het huwelijk voorbestemd is voor één man en één vrouw? Dat druist toch regelrecht tegen Gods geboden in?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6681
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 13 sep 2023, 21:37
GerefGemeente-lid schreef: 13 sep 2023, 18:46Ik heb de vraag gesteld of degenen die niet op een christelijke partij stemmen dit Bijbels willen onderbouwen!

Dus dat is de insteek van dit draadje. Dus nu moet je het niet omdraaien.

Dat wij niet mogen meewerken aan een regering die Gods geboden met voeten treedt, zoals dat in de 10 geboden beschreven is, lijkt me duidelijk genoeg! Het meest wenselijke is natuurlijk een theocratie. Maar dat is helaas niet mogelijk.
Ik mag toch wel vragen stellen?
Wat bedoel je met: niet meewerken aan een regering die... Moet de SGP overal tegenstemmen als het om voorstellen van de regering gaat?
Waarom is het meest wenselijke een theocratie? Kun je dat onderbouwen vanuit de Bijbel?
Dat was mijn punt niet. Mijn punt is dat wij nooit mogen stemmen op een partij die zaken voorstaat die rechtstreeks tegen Gods Woord en de 10 geboden ingaan.

Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 36
Wij geloven, dat onze goede God, uit oorzaak der verdorvenheid des menselijken geslachts, koningen, prinsen en overheden verordend heeft; willende, dat de wereld geregeerd worde door wetten en politiën, opdat de ongebondenheid der mensen bedwongen worde, en het alles met goede ordinantie onder de mensen toega. Tot dat einde heeft Hij de overheid het zwaard in handen gegeven tot straf der bozen en bescherming der vromen, Romeinen 13: 4. En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkedienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk des antichrists te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.

Voorts, een ieder, van wat kwaliteit, conditie of staat hij zij, is schuldig zich aan de overheden te onderwerpen, schattingen te betalen, hun eer en eerbied toe te dragen, en hun gehoorzaam te zijn in alle dingen, die niet strijden tegen Gods Woord; voor hen biddende in hun gebeden, opdat hen de Heere stieren wille in al hun wegen, en dat wij een gerust en stil leven leiden in alle godzaligheid en eerbaarheid, 1 Timothéüs 2: 2.

En hierin verwerpen wij de wederdopers en andere oproerige mensen, en in het gemeen al degenen, die de overheden en magistraten verwerpen en de justitie omstoten willen, invoerende de gemeenschap der goederen, en verwarren de eerbaarheid, die God onder mensen gesteld heeft.


Het dikgedrukte deel is volgens mij alleen mogelijk als we een overheid hebben die de Heere vreest. En dan is er dus sprake van een theocratie, omdat het de taak is van de overheid dat het Evangelie overal klinkt, zodat haar gehele bevolking Gods Woord hoort, waardoor Hij mensen bekeert.
Philip
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Philip »

Misschien goed als ik wat langer toelicht waarom ik bij de Provinciale Staten op GroenLinks heb gestemd.

Allereerst waren dat geen verkiezingen voor de Tweede Kamer. Medisch-ethische standpunten spelen daar niet. De Eerste Kamer fungeert vooral als stempelmachine en helaas komen de meeste voorstellen daar met zo'n ruime meerderheid door dat ik daar niets aan kan veranderen. De CU was toen nog gebonden aan een coalitieakkoord en ik vond het provinciaal programma ronduit slecht.

Wat is belangrijker? Klimaat of huwelijk? Nou, klimaatverandering leidt tot grote ellende en gaat tot veel meer ellende leiden. Menselijkerwijs gesproken is een decimering van de mensheid niet geheel onwaarschijnlijk. Nu al raken velen ontheemd in landen in Afrika en Azië. Daar moet dus snel en veel aan gebeuren.

Ik zie daarentegen niet zo makkelijk mogelijkheden rondom het huwelijk. Is het zoveel zondiger als twee mensen van hetzelfde geslacht trouwen die voorheen samenwoonden? We kunnen onze christelijke levenswandel niet opleggen, want die wandel komt voort uit onze relatie met God. Idem voor bijvoorbeeld de zondagsrust. Vanzelfsprekend ben ik daarvoor, maar het is een illusie dat mensen naar de kerk gaan als ze met kunnen winkelen. Waarschijnlijk gaan ze online winkelen ofzo. Dan maakt dat dit soort standpunten voor mij minder zwaar weegt dan voor de meeste anderen hier op het forum.

De SGP heeft flinke anti-rechtstatelijke tendensen, zie de motie-Stoffer over het beperken van de toegang tot de rechter, en toont weinig compassie met vluchtelingen en dieren. Economisch zijn ze vaak liberaal, wat zorgt voor grotere armoede in Nederland.

Illustratief is ook dat de klimaatmaatregelen niet ten koste mogen gaan van het luxe leventje van de gemiddelde Nederlander.

Nu de CU is bevrijd uit Rutte IV, lijkt dat een goede optie, maar ze hebben nog geen programma gepubliceerd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4800
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Theocratie, kan toch alleen zonder democratie?
Mee-eens dat Gods woord leidend dient te zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GerefGemeente-lid
Berichten: 6681
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Johann Gottfried Walther schreef: 13 sep 2023, 22:21 Theocratie, kan toch alleen zonder democratie?
Mee-eens dat Gods woord leidend dient te zijn.
Dat klopt niet helemaal.

Zie: https://sgp.nl/standpunten/theocratie

Al zou ik nog een stap verder gaan, zie artikel 36 van de NGB.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6681
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Philip schreef: 13 sep 2023, 22:20 Ik zie daarentegen niet zo makkelijk mogelijkheden rondom het huwelijk. Is het zoveel zondiger als twee mensen van hetzelfde geslacht trouwen die voorheen samenwoonden?
Ik bedoelde vooral het accepteren van de genderideologie. Als ik iemand in mijn omgeving zou hebben, die van een man zich tot een vrouw laat transformeren, zou ik die persoon als man blijven aanspreken. Dit schijnt soms al bij de rechter te komen.

Ik vind dat echt belangrijker dan het klimaat. Zeker als die wetten dusdanig zijn dat onze voedselproductie op een oneigenlijke wijze kapot wordt gemaakt.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Psalm »

Philip schreef: 13 sep 2023, 22:20 Wat is belangrijker? Klimaat of huwelijk? Nou, klimaatverandering leidt tot grote ellende en gaat tot veel meer ellende leiden. Menselijkerwijs gesproken is een decimering van de mensheid niet geheel onwaarschijnlijk. Nu al raken velen ontheemd in landen in Afrika en Azië. Daar moet dus snel en veel aan gebeuren.
De vraag is natuurlijk: wat vind God belangrijker? De zonde van Sodom heeft geleid tot totale verwoesting. En wat te denken van het eeuwige oordeel wat rust op alle mensen die buiten Christus zijn? Dit is allemaal veel zwaarwegender dan de klimaatverandering. GroenLinks heeft het constant over het redden van het klimaat. Maar de mensen moeten gered worden van het eeuwige oordeel! De liefde van de SGP en CU tot de naaste gaat veel dieper.
Philip schreef: 13 sep 2023, 22:20 Ik zie daarentegen niet zo makkelijk mogelijkheden rondom het huwelijk. Is het zoveel zondiger als twee mensen van hetzelfde geslacht trouwen die voorheen samenwoonden? We kunnen onze christelijke levenswandel niet opleggen, want die wandel komt voort uit onze relatie met God. Idem voor bijvoorbeeld de zondagsrust. Vanzelfsprekend ben ik daarvoor, maar het is een illusie dat mensen naar de kerk gaan als ze met kunnen winkelen. Waarschijnlijk gaan ze online winkelen ofzo. Dan maakt dat dit soort standpunten voor mij minder zwaar weegt dan voor de meeste anderen hier op het forum


Je zegt: we kunnen onze Christelijke levenswandel niet opleggen aan anderen. Maar de seculiere partijen leggen hun visie toch ook op aan anderen? Vooral partijen als GroenLinks drukken hun visie door en willen wetgeving die anderen beknelt. Waarom mogen de idealen van GroenLinks wel worden opgelegd en de Christelijke idealen niet?
Philip schreef: 13 sep 2023, 22:20De SGP heeft flinke anti-rechtstatelijke tendensen, zie de motie-Stoffer over het beperken van de toegang tot de rechter, en toont weinig compassie met vluchtelingen en dieren. Economisch zijn ze vaak liberaal, wat zorgt voor grotere armoede in Nederland.


Nou, de zorg van de SGP is natuurlijk dat clubjes als Urgenda onevenredige invloed hebben op de rechtspraak en jurisprudentie. Dus dat heeft niks met anti-rechtstatelijke tendensen te maken. De SGP wil juist hier meer evenwicht bereiken.

De SGP toont wel degelijk compassie voor vluchtelingen. Maar niet voor vluchtelingen die het in eigen land best kunnen rooien. Deze vluchtigingen zijn vaker hoger opgeleid en zijn daarom juist nuttig in hun eigen land. De SGP heeft hier dus een hele gezonde visie op.

Tja, dat de SGP armoede in de hand werkt is natuurlijk ook ver gezocht. SGP is sterk voor het gezin. Dus de financiële bijdragen zouden veel arme gezinnen helpen.
DDD
Berichten: 28890
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door DDD »

Het kan natuurlijk best zijn dat het beleid van de SGP voor meer doden in Afrika zorgt dan het beleid van GroenLinks voor extra geaborteerde kinderen zorgt.

Maar verder is het inderdaad spijtig dat de ChristenUnie deze periode niet een sterke minister van Landbouw vond.

Ik vind dat GG-lid niet zulke grote woorden moet gebruiken. Dat zal ik vast zelf ook wel eens doen, maar het is een deugd om uit te gaan van de integriteit van de anders. Door ootmoedigheid moet je de andersdenkende uitnemender achten dan jezelf. Dat geldt ook voor een christen die GroenLinks stemt.

Hoewel ik meen dat de invloed van de Eerste Kamer door Philip ongelofelijk wordt onderschat.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6681
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 13 sep 2023, 22:59 Het kan natuurlijk best zijn dat het beleid van de SGP voor meer doden in Afrika zorgt dan het beleid van GroenLinks voor extra geaborteerde kinderen zorgt.
De afgelopen 13 jaar in ieder geval niet. Want toen heeft GroenLinks niet meegeregeerd.

Verder helemaal eens met @Psalm.
Profesto
Berichten: 806
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door Profesto »

Ik heb mijn keuze voor komende verkiezingen nog niet gemaakt. Ik ken het programma van de CU nog niet, dus ik weet niet of daarin voldoende aanknopingspunten staan.
SGP wordt het sowieso niet, gezien redenen die anderen hier aandragen.

Voor mij is rentmeesterschap heel belangrijk. We zien in de afgelopen tijd een lange serie aan overstromingen, stormen, natuurbranden en andere rampen gebeuren. Dat is het gevolg van hoe de mensheid met de aarde omgaat. Wij als het Westen hebben te lang op veel te grote voet geleefd. Ik ga daarom op een partij stemmen die daarin mijns inziens voldoende prioriteit aangeeft.
Als dat betekent dat wij eenvoudiger moeten gaan leven, dan vind ik dat geen reden om niet op die partij te stemmen.

@Psalm, kun je aangeven hoe de plannen van GroenLinks anderen beknellen?
@GGlid, bestaat er een kans op een genderdivers persoon in Oostkapelle? Ik vraag me af of die niet allang vertrokken zijn als jij je opstelt zoals je beschrijft.. Dat is dus toch eigenlijk een fictief probleem? Bovendien zuig je uit een hele dikke duim dat zoiets voor een rechter komt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6681
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Profesto schreef: 13 sep 2023, 23:07 Voor mij is rentmeesterschap heel belangrijk. We zien in de afgelopen tijd een lange serie aan overstromingen, stormen, natuurbranden en andere rampen gebeuren. Dat is het gevolg van hoe de mensheid met de aarde omgaat. Wij als het Westen hebben te lang op veel te grote voet geleefd. Ik ga daarom op een partij stemmen die daarin mijns inziens voldoende prioriteit aangeeft.
Als dat betekent dat wij eenvoudiger moeten gaan leven, dan vind ik dat geen reden om niet op die partij te stemmen.
En abortussen dan? De waarde van het christelijke onderwijs voor onze reformatorische samenleving? Jij kan vanalles willen op het gebied van klimaatverandering en milieu. Maar dat is een zaak die wereldwijd aandacht verdient. Laat op wereldtoppen men gewoon afspreken dat alle landen die niets doen met het milieu, zoals China of Indonesië of Brazilië, gewoon volledig gesanctioneerd worden. Dáár los je in absolute aantallen veel meer mee op, dan Nederlanders verplichten een elektrische auto te rijden die ze niet kunnen betalen. Zeg gewoon als Europa tegen de fabrikanten dat benzineauto's over 10 jaar niet meer gefabriceerd mogen worden. Dan hebben ze morgen een elektrisch model, kan ik je verzekeren.
Profesto schreef: 13 sep 2023, 23:07 @GGlid, bestaat er een kans op een genderdivers persoon in Oostkapelle? Ik vraag me af of die niet allang vertrokken zijn als jij je opstelt zoals je beschrijft.. Dat is dus toch eigenlijk een fictief probleem? Bovendien zuig je uit een hele dikke duim dat zoiets voor een rechter komt.
Dat is zeker geen fictief probleem. Beluister maar eens deze lezing, speciaal voor jou, maar zeker ook voor alle andere lezers: https://www.youtube.com/live/c3wv177OMw ... TYuKJNEq0f
Van harte aanbevolen!
En het blijkt dat jij inderdaad wel heel naïef bent. Ik heb zeker geen dikke duim:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... g-virginia
https://cvandaag.nl/89633-zweedse-lerar ... aamwoorden
https://geziningevaar.nl/artikelen/onts ... ht-mij-uit
En wat dacht je van de haat richting de vooraanstaande Finse christendemocratische politica en oud-minister Päivi Räsänen?
Moet ik doorgaan?

Het kan vandaag de dag allemaal nog wel fictief zijn, maar dat is het 'morgen' niet meer! Dat is mijn punt, @Profesto! Ik vrees dat het de nieuwe beproeving wordt die over onze reformatorische gezindte zal gaan. En dan is de vraag: gaan we mee met de goddeloze massahysterie van de genderideologie die eindigt in de eeuwige nacht? Of blijven we bij de waarheid van Gods Woord?
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 13 sep 2023, 23:31, 2 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3626
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Waarom stem jij wel of niet op een christelijke partij?

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 13 sep 2023, 23:07 Ik heb mijn keuze voor komende verkiezingen nog niet gemaakt. Ik ken het programma van de CU nog niet, dus ik weet niet of daarin voldoende aanknopingspunten staan.
SGP wordt het sowieso niet, gezien redenen die anderen hier aandragen.

Voor mij is rentmeesterschap heel belangrijk. We zien in de afgelopen tijd een lange serie aan overstromingen, stormen, natuurbranden en andere rampen gebeuren. Dat is het gevolg van hoe de mensheid met de aarde omgaat. Wij als het Westen hebben te lang op veel te grote voet geleefd. Ik ga daarom op een partij stemmen die daarin mijns inziens voldoende prioriteit aangeeft.
Als dat betekent dat wij eenvoudiger moeten gaan leven, dan vind ik dat geen reden om niet op die partij te stemmen.

@Psalm, kun je aangeven hoe de plannen van GroenLinks anderen beknellen?
@GGlid, bestaat er een kans op een genderdivers persoon in Oostkapelle? Ik vraag me af of die niet allang vertrokken zijn als jij je opstelt zoals je beschrijft.. Dat is dus toch eigenlijk een fictief probleem? Bovendien zuig je uit een hele dikke duim dat zoiets voor een rechter komt.
Is jouw ecologische voetafdruk aanzienlijl lager dan het gemiddelde in Nederland?
Het ironische is dat veel linkse stemmers door hun levensstijl actief helpen om de aarde uit te putten. Wat dat betreft heb ik respect voor de PVDD die inzet op consuminderen. Echt rentmeesterschap vraagt om pijnlijke keuzes en het inleveren van welvaart.
Plaats reactie