“Vraag er maar veel om.”

Piet Puk
Berichten: 5466
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Piet Puk »

Orchidee schreef: 08 aug 2023, 10:58
HersteldHervormd schreef:
Orchidee schreef: 07 aug 2023, 16:40
HersteldHervormd schreef:
Dat dit niet persé G.A. hoeft te zijn.
De link van Nasrani is trouwens niet naar een HHG, ik dacht altijd dat hij/zij verbonden was aan de HHK.
Denk je dat er verschil zit tussen een hhg en een hhk?Afbeelding
Zeker, ik vraag me af of jij het verschil wel weet.
Wat een denigrerende opmerking!
Natuurlijk weet ik het verschil!
Waarom vraag je het dan, als je het al weet? 😂
Henk J
Berichten: 2613
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 08 aug 2023, 08:13
Henk J schreef: 08 aug 2023, 04:59
Bertiel schreef: 07 aug 2023, 23:17 1 vraag dan.
Waar in de bijbel vinden we deze oproep als onderdeel van een preek?
Tollenaar in de tempel.
is dat de concrete oproep van Christus in een preek aan ongelovigen?
Nee het is een uitwerking genoemd in een gelijkenis
Dat klopt, maar ik zie deze gelijkenis zeker wel als Bijbelse grond voor deze oproep. Verder gaat het erom in welke context deze oproep klinkt, maar is al vaker gezegd hier.
Henk J
Berichten: 2613
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 09:44 Ah, oh nee. Het park waar we heen gingen bleek 2 vestigingen te hebben. We stonden in Lunteren, maar bleken Garderen geboekt te hebben :-)
Garderen is weer niet ver van Harskamp :huhu
Omgeving Garderen vind ik ook mooier dan Lunteren. Prachtige bossen en heidevelden daar en een fraaie oude dorpskerk, ook in radio Kootwijk geweest? Dat is een aanrader, zeer fraai pand.
Zeeuw
Berichten: 11657
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef: 08 aug 2023, 16:33
Zeeuw schreef: 08 aug 2023, 09:44 Ah, oh nee. Het park waar we heen gingen bleek 2 vestigingen te hebben. We stonden in Lunteren, maar bleken Garderen geboekt te hebben :-)
Garderen is weer niet ver van Harskamp :huhu
Omgeving Garderen vind ik ook mooier dan Lunteren. Prachtige bossen en heidevelden daar en een fraaie oude dorpskerk, ook in radio Kootwijk geweest? Dat is een aanrader, zeer fraai pand.
Ja, het is een prachtige omgeving. 3 jaar terug 2 weken in Apeldoorn. Toen veel op de mountainbike rond radio Kootwijk gereden. Dat was in de droge hete zomer. Wel veel zand toen daar, wat het soms wel pittig maakte.
Cornelia83
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cornelia83 »

Sinds hij afgelopen april bevestigd is in Bleiswijk zijn wij trouwe (terug) luisteraars van Ds. J. v. Vliet. Toen we afgelopen week ons verdiepte in welke diensten we vlakbij ons vakantieadres konden bezoeken zagen we tot onze verrassing dat deze dominee de hele zondag voorging in de Dorpskerk in Wezep wat goed aan te rijden was.
Dus 2x onder het gehoor van Ds. J. v. Vliet geweest.

Ochtenddienst preek over 1 Samuel 24
Thema: David wat drijft je om Saul niet te doden?

Avonddienst preek over 1 Timotheus 2: 1 t/m 7 en H.C. Zondag 6
Thema: Waarom Jezus Christus de enige middelaar is tussen God en mensen.

Het waren uiteindelijk 2 preken die hij al in Bleiswijk had gehouden, maar het was goed eens live onder zijn gehoor te zijn en toch genoeg nieuws gehoord.
Goede zondag gehad!
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6652
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Eens met de zeer wijze woorden van broeder Anker.

Fijn dat ik dit geluid hier mag horen.
2e Hans
Berichten: 180
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door 2e Hans »

Ad Anker schreef: 08 aug 2023, 09:48 Ik vraag me af of deze toepassing terecht is. Het gaat niet in Matth. 6 om het veel bidden, maar om de veelheid van woorden, gebabbel, staat er letterlijk in Matth. 6. De Baälpriesters maakten met elkaar veel kabaal en bleven roepen, vanwege het verkeerde godsbeeld, een onbereikbare god.
Het is goed om na te denken over de functie van het gebed. Het is niet dat we God daarmee bewegen iets te doen, dat is heidens bidden. Dus de uitspraak kán bijdragen aan een heidens godsbeeld. Dat moeten we zeker uit blijven leggen. Het hangt niet af van het vele gebed.
Het is namelijk echt wel Bijbels dat aanhoudend bidden een opdracht is.
Goed dat u benoemd om na te denken over de functie van het gebed, het moedigde mij aan.
GerefGemeente-lid schreef: 08 aug 2023, 23:31 Eens met de zeer wijze woorden van broeder Anker.

Fijn dat ik dit geluid hier mag horen.
Jazeker: een goed geluid!

Inderdaad, het is een Bijbelse opdracht om veel te bidden:

- Offert Gode dank, en betaalt den Allerhoogste uw geloften. Psalmen 50:14
- Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Mattheüs 7:7
- En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Lukas 11:9
- Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden? Lukas 11:13
- Bidt zonder ophouden. 1 Thessalonicenzen 5:17

Vraag en antwoord 116 van de Heidelbergse Catechismus luidt op grond daarvan
Waarom is het gebed den christenen van node?
ANTWOORD:

Het is:
1) het voornaamste stuk der dankbaarheid,
2) welke God van ons vordert,
3) en dat God Zijn genade en den Heiligen Geest
alleen aan diegenen geven wil, die Hem met hartelijke zuchten zonder ophouden daarom bidden en daarvoor danken.

Dan volgen de vragen en antwoorden over welk gebed God aangenaam is en door Hem verhoord wordt, over de inhoud van het gebed (Onze Vader) en dan eindigt het mét AMEN: dat vind ik persoonlijk het meest troostrijke:

VRAAG 129
Wat beduidt het woordeken: Amen?

ANTWOORD:
'Amen' wil zeggen:
Het zal waar en zeker zijn. Want mijn gebed is veel zekerder van God verhoord, dan ik in mijn hart gevoel, dat ik zulks van Hem begeer.

Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons. 2 Korinthe 1:20

Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw; Hij kan Zichzelven niet verloochenen. 2 Timotheüs 2:13

Daarom: Bid er maar veel om!

PS: de toon in spreken/preken kan misschien voor de irritatie zorgen. Maar is er een beter advies dan het aanmoedigen tot gebed?
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Mooie aanvulling, 2e Hans! :super
GerefGemeente-lid
Berichten: 6652
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 09 aug 2023, 08:18 Mooie aanvulling, 2e Hans! :super
:)
Bertiel
Berichten: 4653
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Niemand die hier niet zegt dat het fout is om tot het gebed op te roepen.
De HC plaatst die trouwens wel in het gedeelte van de dankbaarheid, dat heeft veel te zeggen!

Waar ik over val, en waar ik ook wat (mijner inziens) lezenswaardigs over gedeeld heb, is dat als de prediking enkel oproept tot veel bidden, of enkel vragen tot zelfonderzoek (kent u er iets van), of afsluit met een wens, dan geen prediking zoals bijvoorbeeld de Dordts vaderen in DL 2, V voorstaan.
Dus een beter advies en een advies waar ook de profeten al tot oproepen (ik lees 's ochtends Ezechiel stukje bij beetje, was nu bij het prachtige 33ste hoofdstuk), is het bevel tot bekering en geloof.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
2e Hans
Berichten: 180
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door 2e Hans »

Ad Anker schreef: 09 aug 2023, 08:18 Mooie aanvulling, 2e Hans! :super
Dank, Anker.

De laatste tijd ben ik steeds dankbaarder voor alle uitleg die na “de enige gezangen” in mijn psalmboek staat. Als ik de tekstverwijzingen eerst opzoek en daarna de tekst lees, kan ik alleen maar hartelijk ermee instemmen: de nuchtere en heldere uitleg en de doorvertaling naar het dagelijks leven maken de teksten “levend” en helemaal voor “nu”.

Bevinding vanuit het Woord.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6652
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

2e Hans schreef: 09 aug 2023, 08:54
Ad Anker schreef: 09 aug 2023, 08:18 Mooie aanvulling, 2e Hans! :super
Dank, Anker.

De laatste tijd ben ik steeds dankbaarder voor alle uitleg die na “de enige gezangen” in mijn psalmboek staat. Als ik de tekstverwijzingen eerst opzoek en daarna de tekst lees, kan ik alleen maar hartelijk ermee instemmen: de nuchtere en heldere uitleg en de doorvertaling naar het dagelijks leven maken de teksten “levend” en helemaal voor “nu”.

Bevinding vanuit het Woord.
Inderdaad!
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Cyrillus »

Bertiel schreef: 09 aug 2023, 08:43 Niemand die hier niet zegt dat het fout is om tot het gebed op te roepen.
De HC plaatst die trouwens wel in het gedeelte van de dankbaarheid, dat heeft veel te zeggen!

Waar ik over val, en waar ik ook wat (mijner inziens) lezenswaardigs over gedeeld heb, is dat als de prediking enkel oproept tot veel bidden, of enkel vragen tot zelfonderzoek (kent u er iets van), of afsluit met een wens, dan geen prediking zoals bijvoorbeeld de Dordts vaderen in DL 2, V voorstaan.
Dus een beter advies en een advies waar ook de profeten al tot oproepen (ik lees 's ochtends Ezechiel stukje bij beetje, was nu bij het prachtige 33ste hoofdstuk), is het bevel tot bekering en geloof.
Eens Bertiel, 'Bid er maar veel om' wordt vaak gehanteerd in combinatie met het krijgen van een nieuw hart(je). En dan werkt het als een excuus om je me maar niet te bekeren, immers God moet het doen. Aan kinderen wordt dus al vroeg bijgebracht dat het bijna niet mogelijk is om behouden te worden. Immers, ze kunnen zich niet bekeren is de boodschap. Ik wil graag een voorbeeld in de Bijbel zien waarin opgeroepen wordt om veel te bidden om bekeerd te worden.
2e Hans
Berichten: 180
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door 2e Hans »

Bertiel schreef: 09 aug 2023, 08:43 Niemand die hier niet zegt dat het fout is om tot het gebed op te roepen.
De HC plaatst die trouwens wel in het gedeelte van de dankbaarheid, dat heeft veel te zeggen!

Waar ik over val, en waar ik ook wat (mijner inziens) lezenswaardigs over gedeeld heb, is dat als de prediking enkel oproept tot veel bidden, of enkel vragen tot zelfonderzoek (kent u er iets van), of afsluit met een wens, dan geen prediking zoals bijvoorbeeld de Dordts vaderen in DL 2, V voorstaan.
Dus een beter advies en een advies waar ook de profeten al tot oproepen (ik lees 's ochtends Ezechiel stukje bij beetje, was nu bij het prachtige 33ste hoofdstuk), is het bevel tot bekering en geloof.
Ik denk dat het niet alleen “een beter” advies is: het gebed is een machtig middel (nodig!) en de bekering (noodzakelijk!) is daarin zelfs besloten. Bidders en doeners (navolgers) worden we door bekering en geloof. Het staat nooit los van elkaar. Daartoe roept de prediking op.
Laatst gewijzigd door 2e Hans op 09 aug 2023, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10612
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

Bertiel schreef: 09 aug 2023, 08:43 Niemand die hier niet zegt dat het fout is om tot het gebed op te roepen.
De HC plaatst die trouwens wel in het gedeelte van de dankbaarheid, dat heeft veel te zeggen!

Waar ik over val, en waar ik ook wat (mijner inziens) lezenswaardigs over gedeeld heb, is dat als de prediking enkel oproept tot veel bidden, of enkel vragen tot zelfonderzoek (kent u er iets van), of afsluit met een wens, dan geen prediking zoals bijvoorbeeld de Dordts vaderen in DL 2, V voorstaan.
Dus een beter advies en een advies waar ook de profeten al tot oproepen (ik lees 's ochtends Ezechiel stukje bij beetje, was nu bij het prachtige 33ste hoofdstuk), is het bevel tot bekering en geloof.
Ik snap je. Klopt. Appelleren is nogal eens ingewisseld door wensen. En dat is niet (helemaal) naar het Woord. Althans, we moeten daar ook niet in doorslaan. Paulus legt in Handelingen 26 Agrippa het christelijke geloof uit, wijst hem op zijn historiële geloof en spreekt een wens uit.
In 2 Kor. 5 zegt diezelfde Paulus: "Laat u met God verzoenen". Niet: "verzoen uzelf met God" ofzo.
Ezechiël 33 is prachtig. Aanwijzen van de zonde, oproep tot wederkeer én, vergeet dat niet, heel veel keer 'Ik zal', zoals in heel Ezechiël. Het is een opdracht om je te bekeren maar in één adem zegt God: Ik doe het! En waarom? Dat staat in H. 34:23. Daarom!
Plaats reactie