Omtzigt

Wat denken jullie: Wat gaat Omtzigt doen?

Hij richt een eigen partij op
12
43%
Hij verlaat de politiek
7
25%
Hij sluit zich aan bij een bestaande politieke partij
5
18%
Functie elders
2
7%
Anders
2
7%
 
Totaal aantal stemmen: 28

MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Omtzigt

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 18 aug 2023, 12:25 Zijn er forummers die overwegen om op Pieter Omtzigt te stemmen in november, mits hij meedoet uiteraard?
Mijn voorkeur:
1. SGP
2. Omtzigt
3. JA21 (als Nicki Pouw-Verweij niet stopte, had ik haar boven Omtzigt gezet.)
4. CU (Puur voor de ethische standpunten)
5. CDA
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Omtzigt

Bericht door HHR »

HersteldHervormd schreef: 18 aug 2023, 12:25 Zijn er forummers die overwegen om op Pieter Omtzigt te stemmen in november, mits hij meedoet uiteraard?
Nee ik stem altijd SGP.
Hij staat voor mij wel op een gedeelde tweede plek met CU.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Omtzigt

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.rd.nl/artikel/1031258-yeilg ... orhand-uit

Mijn analyse begint wel vorm te krijgen blijkbaar :)
Dit was de hypothese van een tijdje terug:

Persoonlijk denk ik dat de VVD bezig is met een slim plannetje.
VVD gaat proberen het in een nieuw kabinet over rechts proberen. Samen met BBB/Omtzigt en PVV. De BBB/Omtzigt is in grote lijnen onervaren te noemen en de PVV is ook niet echt een betrouwbare coalitiepartner. Wat gebeurd er? Het kabinet valt al snel. De BBB/Omtzigt en de PVV krijgen de schuld in de schoenen geschoven. Dit zou om 2 redenen slim zijn.

1: De VVD laat zien echt wel een rechtse partij te willen zijn;
2: De rechtse kiezer heeft geen alternatief meer, omdat BBB/Omtzigt en PVV blijkbaar geen stabiele partijen zijn, wat dan resulteert in aanwas bij de VVD.

Wat vinden jullie van deze hypothese?

Ik heb even BBB en Omtzigt op één hoop gegooid, als PO niet mee doet zal de BBB hoge ogen gooien, als hij wel mee doet gaat hij vrijwel zeker het kabinet in.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Omtzigt

Bericht door HersteldHervormd »

Overigens ben ik heel benieuwd wat GL/PVDA gaat doen. Ik hoor wisselende geluiden. Enerzijds hoor ik regelmatig dat ze best eens kunnen gaan verrassen, anderzijds hoor ik ook dat er weinig vertrouwen is in dit blok, vooral door PVDA'ers. Ze vinden GL te extreem in bepaalde opzichten.

Maar goed, als linkse stemmer wil je ook gaan regeren, dus dan lijkt GL/PVDA wel de meest strategische optie.
PvdD en Volt gaan denk ook (flink) groeien. Ik hoop dat BIJ1 voorgoed weggaat uit de politiek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Omtzigt

Bericht door GerefGemeente-lid »

MGG schreef: 18 aug 2023, 14:31
HersteldHervormd schreef: 18 aug 2023, 12:25 Zijn er forummers die overwegen om op Pieter Omtzigt te stemmen in november, mits hij meedoet uiteraard?
Mijn voorkeur:
1. SGP
2. Omtzigt
3. JA21 (als Nicki Pouw-Verweij niet stopte, had ik haar boven Omtzigt gezet.)
4. CU (Puur voor de ethische standpunten)
5. CDA
Insgelijks.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Omtzigt

Bericht door HHR »

HersteldHervormd schreef: 18 aug 2023, 14:47

Ik heb even BBB en Omtzigt op één hoop gegooid, als PO niet mee doet zal de BBB hoge ogen gooien, als hij wel mee doet gaat hij vrijwel zeker het kabinet in.[/i]
Er is ook een optie dat hij met een kleinere lijst komt en mee gaat doen in 2 of 3 kiesdistricten.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Omtzigt

Bericht door HersteldHervormd »

HHR schreef: 18 aug 2023, 15:24
HersteldHervormd schreef: 18 aug 2023, 14:47

Ik heb even BBB en Omtzigt op één hoop gegooid, als PO niet mee doet zal de BBB hoge ogen gooien, als hij wel mee doet gaat hij vrijwel zeker het kabinet in.[/i]
Er is ook een optie dat hij met een kleinere lijst komt en mee gaat doen in 2 of 3 kiesdistricten.
Zeker, maar dan zal BBB meer zetels krijgen.
Als VVD niet duidelijk aangeeft welke kant ze op zullen gaan dan gaan ze stemmen verliezen aan Omtzigt/BBB. Eigenlijk zou het beste zijn voor de partij als ze op de voorhand al aangeven over rechts te willen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Omtzigt

Bericht door Chrisje72 »

Hoe kan je nou al weten dat je op Omtzigt gaat stemmen als je nog niet eens weet wat zijn partijprogramma wordt?
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Omtzigt

Bericht door MGG »

Chrisje72 schreef: 18 aug 2023, 16:46 Hoe kan je nou al weten dat je op Omtzigt gaat stemmen als je nog niet eens weet wat zijn partijprogramma wordt?
Wie leest tegenwoordig nog een partijprogramma? Het is mede door zijn boek en vooral zijn daden duidelijk waar Omtzigt voor staat. Daarbij komt dat mensen hem vetrouwen. Hij trekt zijn eigen plan en is echt kritisch. Helaas zien we dat weinig bij kamerleden van coalitiepartijen. Daarnaast is de concurrentie laag. Als je midden/rechts en conservatief bent, dan zijn de opties vrij beperk.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Omtzigt

Bericht door Bonny »

Ik vraag me af of Omtzigt wel zo conservatief is als de meesten denken. Sociaal-economisch zit hij meer op de lijn PvdA volgens mij
The Groom's still waiting at the altar
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Omtzigt

Bericht door TSD »

Bonny schreef: 18 aug 2023, 22:31 Ik vraag me af of Omtzigt wel zo conservatief is als de meesten denken. Sociaal-economisch zit hij meer op de lijn PvdA volgens mij
Precies mijn gedachte. Omtzigt is een zeer goed kamerlid maar heeft zeker niet bewezen om op sociaal conservatief vlak heel dicht bij de SGP te staan. Zijn vrouw heeft eens meegedaan met een regenboogvlag actie o.a.

Ik zou echt niet zomaar op Omtzigt stemmen als het hele regenboog-gebeuren en oa medisch-ethische kwesties je zwaar wegen.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Omtzigt

Bericht door MGG »

TSD schreef: 18 aug 2023, 22:47
Bonny schreef: 18 aug 2023, 22:31 Ik vraag me af of Omtzigt wel zo conservatief is als de meesten denken. Sociaal-economisch zit hij meer op de lijn PvdA volgens mij
Precies mijn gedachte. Omtzigt is een zeer goed kamerlid maar heeft zeker niet bewezen om op sociaal conservatief vlak heel dicht bij de SGP te staan. Zijn vrouw heeft eens meegedaan met een regenboogvlag actie o.a.

Ik zou echt niet zomaar op Omtzigt stemmen als het hele regenboog-gebeuren en oa medisch-ethische kwesties je zwaar wegen.
Omtzigt heeft qua stemgedrag het meeste overlap met de SGP.
Toen hij lijstrekker van het CDA wou worden zei hij
"Die bescherming, dat is misschien net iets links van het midden. Op waarden en normen ben ik wat conservatiever. Zo'n CDA zou je met mij krijgen."

Helaas staat geen enkele partij heel dicht bij de SGP. Ook bij de CU zien we significante verschuivingen. Wat ik van PerspectieF hoor, geeft mij weinig moed. Ik vrees dat de CU steeds verder opschuift.

Mede daardoor is het 100% zeker dat ik SGP stem.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Omtzigt

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 18 aug 2023, 14:31
HersteldHervormd schreef: 18 aug 2023, 12:25 Zijn er forummers die overwegen om op Pieter Omtzigt te stemmen in november, mits hij meedoet uiteraard?
Mijn voorkeur:
1. SGP
2. Omtzigt
3. JA21 (als Nicki Pouw-Verweij niet stopte, had ik haar boven Omtzigt gezet.)
4. CU (Puur voor de ethische standpunten)
5. CDA
Omtzigt en Nicki Pouw-Verweij gaan wellicht een combi vormen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Omtzigt

Bericht door HersteldHervormd »

pierre27 schreef: 19 aug 2023, 00:54
MGG schreef: 18 aug 2023, 14:31
HersteldHervormd schreef: 18 aug 2023, 12:25 Zijn er forummers die overwegen om op Pieter Omtzigt te stemmen in november, mits hij meedoet uiteraard?
Mijn voorkeur:
1. SGP
2. Omtzigt
3. JA21 (als Nicki Pouw-Verweij niet stopte, had ik haar boven Omtzigt gezet.)
4. CU (Puur voor de ethische standpunten)
5. CDA
Omtzigt en Nicki Pouw-Verweij gaan wellicht een combi vormen.
Nicki is wel echt zeer conservatief hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Omtzigt

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef: 19 aug 2023, 08:04
pierre27 schreef: 19 aug 2023, 00:54
MGG schreef: 18 aug 2023, 14:31
HersteldHervormd schreef: 18 aug 2023, 12:25 Zijn er forummers die overwegen om op Pieter Omtzigt te stemmen in november, mits hij meedoet uiteraard?
Mijn voorkeur:
1. SGP
2. Omtzigt
3. JA21 (als Nicki Pouw-Verweij niet stopte, had ik haar boven Omtzigt gezet.)
4. CU (Puur voor de ethische standpunten)
5. CDA
Omtzigt en Nicki Pouw-Verweij gaan wellicht een combi vormen.
Nicki is wel echt zeer conservatief hoor.
We gaan het zien ;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie