De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door -DIA- »

Het lijkt me goed eens te herinneren wat we vanouds hebben verworpen en beleden.
Dan gaat het hier met name over de valse leer van de algemene genade.

Hier (onder de link) is een heldere weerlegging van deze leer die in de kerken nu bijna aan algemene leer is geworden.
Indien we dit wensen te onderzoeken is dit zeer nuttig. Maar ik denk soms dat er ook mensen zijn die dit liever niet zouden willen weten. Maar is dat wijs? Antwoordt voor uzelf.

Ik geef hier de link naar een artikelenserie die de leer van het het Universalisme of de Algemene Verzoening helder weerlegd. De artikelenreeks werd in De Wachter Sions tussen 1964 en 1966 geplaatst. Zelf ben ik bezig deze artikelen te bundelen en enigszins te herspellen waar dat nodig of gewenst lijkt.

https://www.digibron.nl/zoeken/jaar/196 ... m-oplopend
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef: 18 jul 2023, 13:52

Hier (onder de link) is een heldere weerlegging van deze leer die in de kerken nu bijna aan algemene leer is geworden.
Indien we dit wensen te onderzoeken is dit zeer nuttig. Maar ik denk soms dat er ook mensen zijn die dit liever niet zouden willen weten. Maar is dat wijs? Antwoordt voor uzelf.

https://www.digibron.nl/zoeken/jaar/196 ... m-oplopend
Wat een aannames in 1 zo’n klein stukje tekst, DIA.
Ik antwoord graag voor mezelf en ben blij om niet al steeds alle valse leer tot me te hoeven nemen.

Liever lees ik de bijbel en onderzoek ik mezelf (daar heb ik echt genoeg aan) in plaats van te suggereren wat algemeen is in (andere) kerken en wat (andere) mensen wel of niet zouden willen weten.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door -DIA- »

2e Hans schreef: 18 jul 2023, 15:01
-DIA- schreef: 18 jul 2023, 13:52

Hier (onder de link) is een heldere weerlegging van deze leer die in de kerken nu bijna aan algemene leer is geworden.
Indien we dit wensen te onderzoeken is dit zeer nuttig. Maar ik denk soms dat er ook mensen zijn die dit liever niet zouden willen weten. Maar is dat wijs? Antwoordt voor uzelf.

https://www.digibron.nl/zoeken/jaar/196 ... m-oplopend
Wat een aannames in 1 zo’n klein stukje tekst, DIA.
Ik antwoord graag voor mezelf en ben blij om niet al steeds alle valse leer tot me te hoeven nemen.

Liever lees ik de bijbel en onderzoek ik mezelf (daar heb ik echt genoeg aan) in plaats van te suggereren wat algemeen is in (andere) kerken en wat (andere) mensen wel of niet zouden willen weten.
Een klein stukje? Hebt u alle afleveringen gelezen? Ik snel geteld, het zouden zomaar meer dan 90 afleveringen zijn. En als ik vragen mag, wat is daar mis mee? Kunt u ook concreet aangeven wat u ergert? Dat er veel mensen zijn die zich hieraan stoten wist ik wel, dat kon u ook weten. Maar waar wijkt deze leer af van de oude reformatorische leer. Ik niet in op allerlei vragen die enkel kritisch zijn, wel wil ik ingaan als er echt serieuze vragen hierover zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door DDD »

Het zijn in ieder geval stukken zonder enige onderbouwing. De auteur roept van alles, maar zonder bewijs. Dat is leuk voor op een forum, al moet het daar ook niet te gek worden, maar voor in een kerkblad vind ik dat toch wat minder.

Vooral omdat ik bij een aantal uitspraken sterk het vermoeden heb, dat die onjuist zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door refo »

Is in de belijdenisgeschriften iets te vinden tegen de algemene verzoening?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door Cyrillus »

DDD schreef: 18 jul 2023, 18:49 Het zijn in ieder geval stukken zonder enige onderbouwing. De auteur roept van alles, maar zonder bewijs. Dat is leuk voor op een forum, al moet het daar ook niet te gek worden, maar voor in een kerkblad vind ik dat toch wat minder.

Vooral omdat ik bij een aantal uitspraken sterk het vermoeden heb, dat die onjuist zijn.
Eens - heb het 3e artikel gelezen - , laten we het samenvatten met: vroeger was alles beter.
Ik vind sommige zinnen - 5e artikel of zo - zelfs zorgwekkend: "Wij antwoorden, zegt Trigland, dat men ter plaatse waar Christus gepredikt wordt, niet alle mensen vermaant, nog mag vermanen, om in Christus te geloven. Maar men moet de mensen eerst vermanen hunne zonden te kennen, en tot dien einde hen daarvan door de Wet overtuigen, opdat zij weten hoe noodwendig Christus hen zij."
Dit is gewoon onbijbels. Hoe belangrijk zondekennis ook is, het is geen voorwaarde om te mogen geloven.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef: 18 jul 2023, 19:10
DDD schreef: 18 jul 2023, 18:49 Het zijn in ieder geval stukken zonder enige onderbouwing. De auteur roept van alles, maar zonder bewijs. Dat is leuk voor op een forum, al moet het daar ook niet te gek worden, maar voor in een kerkblad vind ik dat toch wat minder.

Vooral omdat ik bij een aantal uitspraken sterk het vermoeden heb, dat die onjuist zijn.
Eens - heb het 3e artikel gelezen - , laten we het samenvatten met: vroeger was alles beter.
Ik vind sommige zinnen - 5e artikel of zo - zelfs zorgwekkend: "Wij antwoorden, zegt Trigland, dat men ter plaatse waar Christus gepredikt wordt, niet alle mensen vermaant, nog mag vermanen, om in Christus te geloven. Maar men moet de mensen eerst vermanen hunne zonden te kennen, en tot dien einde hen daarvan door de Wet overtuigen, opdat zij weten hoe noodwendig Christus hen zij."
Dit is gewoon onbijbels. Hoe belangrijk zondekennis ook is, het is geen voorwaarde om te mogen geloven.
... is de bescheiden mening van @Cyrillus.

Misschien moet je Psalm 6 eens lezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door Tiberius »

Welke verzen en waarom?
Online
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door DDD »

refo schreef: 18 jul 2023, 19:07 Is in de belijdenisgeschriften iets te vinden tegen de algemene verzoening?
Wat dacht je van de DL?

Daar gaan ze zelfs speciaal over.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door refo »

DDD schreef: 18 jul 2023, 19:32
refo schreef: 18 jul 2023, 19:07 Is in de belijdenisgeschriften iets te vinden tegen de algemene verzoening?
Wat dacht je van de DL?

Daar gaan ze zelfs speciaal over.
Toch staat er niets over in.
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef: 18 jul 2023, 16:59
2e Hans schreef: 18 jul 2023, 15:01
-DIA- schreef: 18 jul 2023, 13:52

Hier (onder de link) is een heldere weerlegging van deze leer die in de kerken nu bijna aan algemene leer is geworden.
Indien we dit wensen te onderzoeken is dit zeer nuttig. Maar ik denk soms dat er ook mensen zijn die dit liever niet zouden willen weten. Maar is dat wijs? Antwoordt voor uzelf.

https://www.digibron.nl/zoeken/jaar/196 ... m-oplopend
Wat een aannames in 1 zo’n klein stukje tekst, DIA.
Ik antwoord graag voor mezelf en ben blij om niet al steeds alle valse leer tot me te hoeven nemen.

Liever lees ik de bijbel en onderzoek ik mezelf (daar heb ik echt genoeg aan) in plaats van te suggereren wat algemeen is in (andere) kerken en wat (andere) mensen wel of niet zouden willen weten.
Een klein stukje? Hebt u alle afleveringen gelezen? Ik snel geteld, het zouden zomaar meer dan 90 afleveringen zijn. En als ik vragen mag, wat is daar mis mee? Kunt u ook concreet aangeven wat u ergert? Dat er veel mensen zijn die zich hieraan stoten wist ik wel, dat kon u ook weten. Maar waar wijkt deze leer af van de oude reformatorische leer. Ik niet in op allerlei vragen die enkel kritisch zijn, wel wil ik ingaan als er echt serieuze vragen hierover zijn.
Beste DIA,

Met aannames in een klein stukje tekst bedoelde ik uw eigen stukje tekst. Ik erger me geheel niet aan iets (dat is ook wéér een aanname): ik lees liever de bijbel en ik doe graag aan zelfonderzoek en dan bid ik of anderen ook mogen geloven, in plaats van te suggereren wat algemeen is in (andere) kerken en wat (andere) mensen wel of niet zouden willen weten.

Ik word namelijk niet zalig door te weten waar de dwalingen zijn en hoe erg dat allemaal is.
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door -DIA- »

We merken voor een groot deel wat we ook verwachten. Maar dit is zonder enige twijfel de leer waar onze vaderen bij leefden en stierven. Zulke ervaringen, dat men in feite niets van die leer moet hebben benemen me niet zelden de vrijmoedigheid en geven vaak moedeloosheid.
Het niets anders dan in de Bijbelse tijden. Men wil een mildere boodschap. Ik wacht nog maar even af of er nog iemand wat positiefs kan benoemen over deze oude Bijbelse leer van vrije soevereine genade.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32750
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door -DIA- »

2e Hans schreef: 18 jul 2023, 19:51
-DIA- schreef: 18 jul 2023, 16:59
2e Hans schreef: 18 jul 2023, 15:01
-DIA- schreef: 18 jul 2023, 13:52

Hier (onder de link) is een heldere weerlegging van deze leer die in de kerken nu bijna aan algemene leer is geworden.
Indien we dit wensen te onderzoeken is dit zeer nuttig. Maar ik denk soms dat er ook mensen zijn die dit liever niet zouden willen weten. Maar is dat wijs? Antwoordt voor uzelf.

https://www.digibron.nl/zoeken/jaar/196 ... m-oplopend
Wat een aannames in 1 zo’n klein stukje tekst, DIA.
Ik antwoord graag voor mezelf en ben blij om niet al steeds alle valse leer tot me te hoeven nemen.

Liever lees ik de bijbel en onderzoek ik mezelf (daar heb ik echt genoeg aan) in plaats van te suggereren wat algemeen is in (andere) kerken en wat (andere) mensen wel of niet zouden willen weten.
Een klein stukje? Hebt u alle afleveringen gelezen? Ik snel geteld, het zouden zomaar meer dan 90 afleveringen zijn. En als ik vragen mag, wat is daar mis mee? Kunt u ook concreet aangeven wat u ergert? Dat er veel mensen zijn die zich hieraan stoten wist ik wel, dat kon u ook weten. Maar waar wijkt deze leer af van de oude reformatorische leer. Ik niet in op allerlei vragen die enkel kritisch zijn, wel wil ik ingaan als er echt serieuze vragen hierover zijn.
Beste DIA,

Met aannames in een klein stukje tekst bedoelde ik uw eigen stukje tekst. Ik erger me geheel niet aan iets (dat is ook wéér een aanname): ik lees liever de bijbel en ik doe graag aan zelfonderzoek en dan bid ik of anderen ook mogen geloven, in plaats van te suggereren wat algemeen is in (andere) kerken en wat (andere) mensen wel of niet zouden willen weten.

Ik word namelijk niet zalig door te weten waar de dwalingen zijn en hoe erg dat allemaal is.
Maar lieve vriend, geeft de waarheid niet altijd ergernis? Als het anders is dan is dat een wonder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
2e Hans
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door 2e Hans »

-DIA- schreef: 18 jul 2023, 19:52 We merken voor een groot deel wat we ook verwachten. Maar dit is zonder enige twijfel de leer waar onze vaderen bij leefden en stierven. Zulke ervaringen, dat men in feite niets van die leer moet hebben benemen me niet zelden de vrijmoedigheid en geven vaak moedeloosheid.
Het niets anders dan in de Bijbelse tijden. Men wil een mildere boodschap. Ik wacht nog maar even af of er nog iemand wat positiefs kan benoemen over deze oude Bijbelse leer van vrije soevereine genade.
DIA,

Wilt u alstublieft ophouden met aannames te doen zoals “men in feite niets van de leer moet hebben”. Kent u mij? Weet u hoe ik in de leer ben?

Voor de 3e keer: wilt u ophouden met algemene aannames over men en de meesten, enz.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De valse leer van het Universalisme of de Algemene Verzoening

Bericht door Cyrillus »

-DIA- schreef: 18 jul 2023, 19:52 We merken voor een groot deel wat we ook verwachten. Maar dit is zonder enige twijfel de leer waar onze vaderen bij leefden en stierven. Zulke ervaringen, dat men in feite niets van die leer moet hebben benemen me niet zelden de vrijmoedigheid en geven vaak moedeloosheid.
Het niets anders dan in de Bijbelse tijden. Men wil een mildere boodschap. Ik wacht nog maar even af of er nog iemand wat positiefs kan benoemen over deze oude Bijbelse leer van vrije soevereine genade.
Ik zie zelfs het probleem niet Dia. Niemand in de gereformeerde gezindte hangt normaal gesproken de algemene verzoeningsleer aan. Maar in de artikelen staan ook zinsnedes die niet Bijbels zijn. Als daar kritiek op is dan volgt daaruit dat 'men' een mildere boodschap wil?? Nee, 'men' wil alleen Bijbels argumenten. Dat is niet per definitie gelijk aan wat de vaderen leerden, wie dat ook mogen zijn.
Plaats reactie