Waarom kies je een oude schrijver? Dat vergt inspanning voor vele lezers. Die laatste toelichting, compleet met vette tekst, is, zo ik net even nazocht, een samenvatting van jou.Cyrillus schreef: ↑19 jul 2023, 12:45 Nog een keer dan, ik zal het uitgebreide citaat geven uit DWS om de achtergrond duidelijk te maken. Want ik heb het idee dat dit niet helder is voor ieder.
"Tegen die algemene voldoening door Christus voor alle mensen kan ook gelden Wat Jacohus Trigland, de grote kampioen tegen de algemene voldoening, zegt in zijn Werken of Schriften, 2e deel, 1639, als hij op fol. 168 een bedenking van de Remonstranten weerlegt. Deze bedenking luidt als volgt: Men zegt, dat men immers ter plaatse waar Christus gepredikt wordt alle mensen vermaant in Christus te geloven, hetwelk ook geschiedt aan degenen, die Christus niet aannemen. En dat daaruit noodzakelijk moet volgen, dat Christus voor meer anderen dan die in Hem geloven, en door Hem zalig worden, gestorven is en vergeving der zonden verworven heeft, — of dat men anders de mensen zou vermanen leugen te geloven, als men hen zou vermanen te geloven, dat Christus voor hen gestorven is, daar het nochtans niet waarachtig zou zijn. Wij antwoorden, zegt Trigland, dat men ter plaatse waar Christus gepredikt wordt, niet alle mensen vermaant, nog mag vermanen, om in Christus te geloven. Maar men moet de mensen eerst vermanen hunne zonden te kennen, en tot dien einde hen daarvan door de Wet overtuigen, opdat zij weten hoe noodwendig Christus hen zij. Het Woord Gods heeft twee delen, de Wet en het Evangelie. Men moet eerst de Wet prediken en dan het Evangelie. Men moet de mensen eerst door de Wet verslaan, en dan door het Evangelie, en door Christus in het Evangelie geopenbaard, vertroosten. Men moet de mensen eerst door de Wet van hunne zonden en van de vervloeking overtuigen, en dan in het Evangelie de Zaligmaker aanwijzen. Die hen van de zonde en de vervloeking verlost, Galaten 3 : 24. Hetwelk ook hier zijn plaats heeft."
Toelichting: Trigland zegt dat je niet eens mag prediken in Christus te geloven, dus verbiedt de verkondiging van het Evangelie(!), voordat je voldoende zondekennis hebt.
Die moet wel even opnieuw. Want Trigland schrijft juist over die situaties, waarin "Christus gepredikt wordt alle mensen vermaant in Christus te geloven". Dan volgen daaruit moeilijkheden (uitlopend op verkiezing op grond van voorgezien geloof, en weer afval van het geloof enz.) die door de remonstranten worden opgeworpen. En dan een antwoord van Trigland. Maar het ging en gaat dus om situaties, waarin "Christus gepredikt wordt alle mensen vermaant in Christus te geloven". Beetje bijzondere samenvatting is daarvan gemaakt.
Het is wel zo, dat als het gaat om Jer. 31: 31-34 en 39-40; Ezech. 36: 25 e.v. (en Joh. 3:3), dat ds. Trigland dan een verwijzing maakt naar Rom. 9: 6-8, en dan stelt dat niet alle vleselijke nakomelingen van Israël behoorden tot de 'kinderen der beloftenis', zoals Paulus dat schrijft.
Maar (iets van agree en disagree) tot zover maar weer vandaag.