Roomse trekken/heiligen eren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Op het forum krijg ik al meerdere jaren de kriebels, van de wijze waarop sommige over predikanten spreken.

Let wel, ik heb zeker respect voor predikanten om hun ambt, niet omdat zij als mens meer zijn.
En het komt op het forum ook zeker voor dat er te licht en te plat over predikanten zonder respect wordt gesproken.

MAAR voor mij gaat het nu om het plaatsen van predikanten op een hoog voetstuk, het bijna vereren en kritiekloos spreken over predikanten.
Op Luther mag men kritiek hebben... en ook iemand als Comrie en Van der Groe hadden hun tekortkomingen,
maar predikanten uit de rechtervlak: GG en OGG en GG in Ned krijgen van sommige een haast zondeloze status,
je ziet ook veel gerichtheid op 1 specifieke predikant of een zeer klein aantal predikanten.

Ik vind dit aan het Roomse, grenzen, en daarom deze oproep, stop daar a.u.b. mee,
heb respect voor predikanten, maar ga er niet mee dwepen en houdt op met aanbevelen van 2-3 predikanten met steeds de melding, als u de waarheid echt lief hebt, als u Gods woord lief hebt dan...
Dit werkt sektedenken in de hand.

Terwijl in deze tijd van verdwazing, ontsporing, ontkerkelijking , en verdeeldheid hebben christenen elkaar juist nodig.

Gods woord is leidend, en ja het gaat om genade, maar vergeet Jezus Christus niet, Hij was het die bad: Opdat zij allen één zijn.

En dan gaat het om alle ware Christgelovigen, en niet om slechts enkelingen die dominee A of dominee B nog in ere houden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door -DIA- »

Leraars in de kerk, hoe begenadigd ook, het zijn maar nietige mensen.
Wie daaraan ontdekt is zal niet de hoogte in kunnen met een ambt.

Toch zijn de ambten wel ingesteld van de Koning van de Kerk, die we toch met behoorlijke eer moeten aannemen als van God gezonden. Als we hier met nivellering in doorslaan gaan we fout. We hebben te beseffen dat een prediker een zeer hoog, en zeer gewichtig ambt ontvangen heeft, niet door een mens maar door de Koning van de Kerk.
Wij eren onze Koning die over ons land is gesteld bij de gratie Gods. Zouden we dan de Koning van de Koningen niet tekort doen als we de door Hem gezonden knechten niet achten?
We mogen hen vanzelf nooit menselijk of afgodisch verereren of op een verkeerde manier op een voetstuk stellen.

Maar het hoge door God verordineerde ambt hebben we wel onderdanig te zijn en alle eer te geven, als zijnde een van God zonden dienaar. Nu gaan we dan uit van de waarlijk door God Zelf geroepen knechten in Zijn wijngaard.
De schrijver van de Hebreeënbrief (we gaan ervan uit dat dit waarschijnlijk Paulus is geweest) zegt dit zo:
Zijt uw voorgangers gehoorzaam en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door Henk J »

Toch zie ik in mijn omgeving wel vaker een wat scheef beeld van de ambten. De dominee is ver verheven boven een ieder en heeft altijd gelijk. Ouderlingen komen daarbij in de buurt en diakenen heb je dan ook nog. Terwijl in een goed functionerende kerk juist de ouderlingen het gezag hebben, ook over de dominee. Dat besef is vaak maar beperkt aanwezig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door Tiberius »

Henk J schreef: 21 jun 2023, 11:41 Toch zie ik in mijn omgeving wel vaker een wat scheef beeld van de ambten. De dominee is ver verheven boven een ieder en heeft altijd gelijk. Ouderlingen komen daarbij in de buurt en diakenen heb je dan ook nog. Terwijl in een goed functionerende kerk juist de ouderlingen het gezag hebben, ook over de dominee. Dat besef is vaak maar beperkt aanwezig.
Dat herken ik in mijn omgeving totaal niet. Precies wat je zegt: de ouderlingen hebben het gezag.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door DDD »

Ik herken het ook niet hoor. Ik kan mij er zelfs niets bij voorstellen.

Ik mag wel hopen dat een dominee serieus wordt genomen als hij het Woord verkondigt, maar ook daarbij zullen de meeste mensen altijd hun eigen inzichten meewegen. Dat is ook hoe het mijns inziens hoort.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door Herman »

Een dominee heeft bij mij gezag in zoverre hij het Woord spreekt. Dat gaat doorgaans goed. Verder zijn het gewoon doorsnee mensen met een zelfde alledaagsheid als iedereen.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Een dominee heeft bij mij gezag in zoverre hij het Woord spreekt. Dat gaat doorgaans goed. Verder zijn het gewoon doorsnee mensen met een zelfde alledaagsheid als iedereen.
Nou, ik kom best wel wat minder alledaagse predikanten of ouderlingen tegen hoor :) .

Er is denk ik een verschil in ambtelijke hoogachting of menselijke hoogachting. Het ambt mag en moet met respect en gezag worden aanvaard en mee worden omgegaan. Dat gaat verder dan alleen de Woordverkondiging.

Maar niet vergeten dat de mens daarachter iemand is als ons, met eigen (on)aardigheden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door HersteldHervormd »

Johann Gottfried Walther schreef: 21 jun 2023, 10:20 Op het forum krijg ik al meerdere jaren de kriebels, van de wijze waarop sommige over predikanten spreken.

Let wel, ik heb zeker respect voor predikanten om hun ambt, niet omdat zij als mens meer zijn.
En het komt op het forum ook zeker voor dat er te licht en te plat over predikanten zonder respect wordt gesproken.

MAAR voor mij gaat het nu om het plaatsen van predikanten op een hoog voetstuk, het bijna vereren en kritiekloos spreken over predikanten.
Op Luther mag men kritiek hebben... en ook iemand als Comrie en Van der Groe hadden hun tekortkomingen,
maar predikanten uit de rechtervlak: GG en OGG en GG in Ned krijgen van sommige een haast zondeloze status,
je ziet ook veel gerichtheid op 1 specifieke predikant of een zeer klein aantal predikanten.

Ik vind dit aan het Roomse, grenzen, en daarom deze oproep, stop daar a.u.b. mee,
heb respect voor predikanten, maar ga er niet mee dwepen en houdt op met aanbevelen van 2-3 predikanten met steeds de melding, als u de waarheid echt lief hebt, als u Gods woord lief hebt dan...
Dit werkt sektedenken in de hand.

Terwijl in deze tijd van verdwazing, ontsporing, ontkerkelijking , en verdeeldheid hebben christenen elkaar juist nodig.

Gods woord is leidend, en ja het gaat om genade, maar vergeet Jezus Christus niet, Hij was het die bad: Opdat zij allen één zijn.

En dan gaat het om alle ware Christgelovigen, en niet om slechts enkelingen die dominee A of dominee B nog in ere houden.
Ik kan deze post van harte beamen. Het probleem binnen de, door jou genoemde kerkgenootschappen, is dat ze zeer weinig predikanten hebben. Tientallen duizenden mensen leunen en steunen op nog geen 75 predikanten. Dus ik kan wel begrijpen dat als je dan dominee bent, en dat word je niet erg makkelijk, je dan als een soort profeet behandeld word. Dat is tenminste mijn ervaring, die hier op RF inderdaad bevestigd word.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
KDD
Berichten: 1533
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door KDD »

Het volgende uit Jesaja 52 blijft altijd waar voor een schuldige zondaar:

Hoe liefelijk zijn op de bergen de voeten desgenen, die het goede boodschapt, die den vrede doet horen; desgenen, die goede boodschap brengt van het goede, die heil doet horen; desgenen, die tot Sion zegt: Uw God is Koning.

Een doktor is ook maar een gewoon mens voor ons als we niet ziek zijn.
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door Christen »

Nou, sommige leden weten het een stuk beter dan de ds hoor, in de ggin bijv. Het staat nog weleens in de Wachter Sions. Teveel de Christus dominee... er moet wat meer de mens in de preek... we voelen ons erg heilig blijkbaar..
Laatst gewijzigd door Christen op 21 jun 2023, 17:55, 2 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door GGotK »

Johann Gottfried Walther schreef: 21 jun 2023, 10:20 Op het forum krijg ik al meerdere jaren de kriebels, van de wijze waarop sommige over predikanten spreken.

Let wel, ik heb zeker respect voor predikanten om hun ambt, niet omdat zij als mens meer zijn.
En het komt op het forum ook zeker voor dat er te licht en te plat over predikanten zonder respect wordt gesproken.

MAAR voor mij gaat het nu om het plaatsen van predikanten op een hoog voetstuk, het bijna vereren en kritiekloos spreken over predikanten.
Op Luther mag men kritiek hebben... en ook iemand als Comrie en Van der Groe hadden hun tekortkomingen,
maar predikanten uit de rechtervlak: GG en OGG en GG in Ned krijgen van sommige een haast zondeloze status,
je ziet ook veel gerichtheid op 1 specifieke predikant of een zeer klein aantal predikanten.

Ik vind dit aan het Roomse, grenzen, en daarom deze oproep, stop daar a.u.b. mee,
heb respect voor predikanten, maar ga er niet mee dwepen en houdt op met aanbevelen van 2-3 predikanten met steeds de melding, als u de waarheid echt lief hebt, als u Gods woord lief hebt dan...
Dit werkt sektedenken in de hand.

Terwijl in deze tijd van verdwazing, ontsporing, ontkerkelijking , en verdeeldheid hebben christenen elkaar juist nodig.

Gods woord is leidend, en ja het gaat om genade, maar vergeet Jezus Christus niet, Hij was het die bad: Opdat zij allen één zijn.

En dan gaat het om alle ware Christgelovigen, en niet om slechts enkelingen die dominee A of dominee B nog in ere houden.
Ik vind juist dat de dominees uit de GG/GGiN/OGG veel meer kritiek/gezeur over zich heen krijgen t.o.v. dominees uit de HHK/CGK etc (ook al sluit ik niet uit dat sommigen dat ook mede aan zichzelf te danken hebben). En eerbied voor het ambt blijft een groot goed en dat heeft niets te maken met verering.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door Johann Gottfried Walther »

HersteldHervormd schreef: 21 jun 2023, 13:16
Johann Gottfried Walther schreef: 21 jun 2023, 10:20 Op het forum krijg ik al meerdere jaren de kriebels, van de wijze waarop sommige over predikanten spreken.

Let wel, ik heb zeker respect voor predikanten om hun ambt, niet omdat zij als mens meer zijn.
En het komt op het forum ook zeker voor dat er te licht en te plat over predikanten zonder respect wordt gesproken.

MAAR voor mij gaat het nu om het plaatsen van predikanten op een hoog voetstuk, het bijna vereren en kritiekloos spreken over predikanten.
Op Luther mag men kritiek hebben... en ook iemand als Comrie en Van der Groe hadden hun tekortkomingen,
maar predikanten uit de rechtervlak: GG en OGG en GG in Ned krijgen van sommige een haast zondeloze status,
je ziet ook veel gerichtheid op 1 specifieke predikant of een zeer klein aantal predikanten.

Ik vind dit aan het Roomse, grenzen, en daarom deze oproep, stop daar a.u.b. mee,
heb respect voor predikanten, maar ga er niet mee dwepen en houdt op met aanbevelen van 2-3 predikanten met steeds de melding, als u de waarheid echt lief hebt, als u Gods woord lief hebt dan...
Dit werkt sektedenken in de hand.

Terwijl in deze tijd van verdwazing, ontsporing, ontkerkelijking , en verdeeldheid hebben christenen elkaar juist nodig.

Gods woord is leidend, en ja het gaat om genade, maar vergeet Jezus Christus niet, Hij was het die bad: Opdat zij allen één zijn.

En dan gaat het om alle ware Christgelovigen, en niet om slechts enkelingen die dominee A of dominee B nog in ere houden.
Ik kan deze post van harte beamen. Het probleem binnen de, door jou genoemde kerkgenootschappen, is dat ze zeer weinig predikanten hebben. Tientallen duizenden mensen leunen en steunen op nog geen 75 predikanten. Dus ik kan wel begrijpen dat als je dan dominee bent, en dat word je niet erg makkelijk, je dan als een soort profeet behandeld word. Dat is tenminste mijn ervaring, die hier op RF inderdaad bevestigd word.
Dat kan zeker een reden zijn, maar ook het feit dat de mensen die de predikanten ophemelen en de hoogte in prijzen en meer, dat zelf vaak niet door hebben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door Apologeet »

Ik ben het roerend met de openingspost eens. Het ligt in de menselijke natuur om leiderfiguren op te zoeken en te volgen.
Wij hebben echter maar één leider en dat is Jezus Christus. De rest is maar grondpersoneel.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door Job »

Het is waar hoor JGW, wat je zegt. Ik moet er voor mezelf ook altijd weer zo voor waken. Het tegendeel is ook waar: geen mensen die zo hartstochtelijk verguisd worden als bepaalde predikanten. Vooral wanneer we ze niet in ons kamp krijgen en dat recht op onze godsdienst botst. Het is precies wat de Heere Jezus gebeurde: tussen "Hosanna" en "Kruis Hem" zat maar een korte tijd en het waren dezelfde mensen. Waarbij ik denk dat zo verafgood worden voor predikanten een zwaardere verzoeking en kruis is dan de smaadheid van Christus te moeten dragen. Hoe staat dat ook alweer in de Bijbel? Iets als: "Vrees als de mensen wél van u spreken".
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Roomse trekken/heiligen eren

Bericht door FlyingEagle »

Is het niet zo dat predikanten die het meest ‘verheerlijkt’ worden ook het meest ‘verhuisd’ worden? Sommen komen altijd over de tong en van anderen hoor je nooit wat.
Dit laatste lijkt me het meest aanbevelingswaardig
Plaats reactie