Beker Heilig Avondmaal

MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 16 jun 2023, 19:32 Als je niet inhoudelijk wilt reageren, kan je beter niet reageren. Nu wekt het alleen maar aversie op.
Doet je spiegel het nog? Ik ben blij dat Valcke het voor mij opnam, want ik ervoer het als bijzonder onprettig hoe jij jezelf opstelde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 16 jun 2023, 20:06
Tiberius schreef: 16 jun 2023, 19:32 Als je niet inhoudelijk wilt reageren, kan je beter niet reageren. Nu wekt het alleen maar aversie op.
Doet je spiegel het nog? Ik ben blij dat Valcke het voor mij opnam, want ik ervoer het als bijzonder onprettig hoe jij jezelf opstelde.
O sorry, neem me niet kwalijk.
Naar mijn idee waren we gewoon in gesprek.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef: 16 jun 2023, 19:53
Tiberius schreef: 16 jun 2023, 16:31
Dat zegt Erskinees toch niet?
Nee, de wens is zeker niet de vader van de gedachte; mij maakt het vrij weinig uit, een beker of een cupje. Grootste nadeel van een cupje vind ik dat mijn neus er niet inpast.
Maar om van die ene beker een nieuwe wet te maken, vind ik wat vreemd. Maar áls iemand dat doet, doe het dan ook goed, drink dan allemaal daaruit. Niet de een uit beker 1 en de ander uit beker 2.
Je opmerking over je neus vind ik ook wat 'banaal' overkomen.
Verder is 'gemeenschappelijk' met 2 bekers of zelfs meer mogelijk en niet met cupjes ieder voor zich. Ik weet van een gemeente die in coronatijd met 6 bekers het Avondmaal bediende. Enerzijds om tegemoet te komen aan de toen geldende opinie over besmettingen en om recht te doen aan het gemeenschappelijke element. Dat is geen nieuwe wet maar uitleg van de Bijbel.
Misschien een beetje banaal, ja, maar wel serieus.
Het gemeenschappelijke zit hem m.i. niet zozeer in het bestek maar in de wijn. Zie ook wat het avondmaal formulier daarover zegt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Jongere »

Ad Anker schreef: 16 jun 2023, 19:53 Verder is 'gemeenschappelijk' met 2 bekers of zelfs meer mogelijk en niet met cupjes ieder voor zich. Ik weet van een gemeente die in coronatijd met 6 bekers het Avondmaal bediende. Enerzijds om tegemoet te komen aan de toen geldende opinie over besmettingen en om recht te doen aan het gemeenschappelijke element. Dat is geen nieuwe wet maar uitleg van de Bijbel.
In onze gemeente is gebruik gemaakt van de cupjes "ieder voor zich". Die werden allemaal tegelijk op hetzelfde moment genuttigd, op aangeven van de predikant.
Ik heb nooit eerder ervaren hoe gemeenschappelijk het samen drinken van dezelfde wijn is als op dat moment, waarop iedereen op hetzelfde moment drinkt. Veel meer dan bij een doorgegeven beker die even 'passeert'. Al vind ik daar de symboliek van het aan elkaar de beker aanreiken weer erg mooi. Maar daar is strikt genomen verder ook geen Bijbelse opdracht voor te vinden.

Voor mij behoren deze keuzes tot de middelmatige zaken, waarover verschillend gedacht mag worden.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Susanna »

huisman schreef: 16 jun 2023, 15:12
Tiberius schreef: 16 jun 2023, 13:53
Mistig schreef: 16 jun 2023, 09:23
Erskinees schreef: 15 jun 2023, 15:45 - In de meeste gemeenten waren al twee bekers. De symboliek van één beker is daar nooit geweest. Dat bedenken we nu opeens. Ook het formulier wijst daar niet op.
- Als je het element van eenheid toch zo fijn vindt, dan kun je ook bedenken dat de wijn uit dezelfde kan komt.
- Ik heb wel eens gehoord dat "drinkt allen daaruit" ook vertaald kan worden met "drinkt allen daarvan". Dat geeft e.e.a. ook weer een andere lading. Daarmee ben je dus niet in overtreding met cupjes of kleine bekers.
- Mijn gemeente wil ook in de toekomst weer terug naar de twee bekers. Ik vind dat erg jammer en ook wat viezig.
Eens met alle vier de punten!
Ja ik dus ook.

Jullie vinden twee bekers viezig? Als ik in gedachten denk Wie deze beker aan mij aanreikt vind ik dat een moeilijke gedachte van jullie. Begrijpen jullie dat?
De Bijbel heeft nergens echt gezegd dat de kerk altijd en overal uit één beker moet drinken. Daarom is de kerk in de loop der eeuwen ook flexibel geweest en zijn er uitzonderingen mogelijk.

Bij de Synode van Middelburg in 1581 werd besloten dat mensen met lepra het Avondmaal mochten ontvangen, maar wel op een aparte plek in de kerk of aan de achterste tafel. En tijdens de Synode van Leeuwarden in 1920 werd bepaald dat de kerkenraden, na overleg met de dokters, passende maatregelen mochten nemen tijdens de viering in ziekenhuizen of andere medische instellingen om te voorkomen dat besmettelijke ziektes, zoals tuberculose destijds, zich zouden verspreiden. Daarbij werd ook toen al gedacht aan het gebruik van speciale kleine bekers.

Dr. Greg Kenyon M.D. zei ooit: als je last hebt van een koortslip, drink dan niet uit één beker met andere gelovigen. Daarnaast is er nog een groep mensen die een groter risico lopen om infecties op te lopen door het drinken uit één beker: mensen die ernstig verzwakt zijn qua immuunsysteem, bepaalde vormen van chemotherapie, sommige vormen van leukemie. Hij zei: "Misschien moeten deze mensen geen gemeenschappelijke beker gebruiken, maar net als wij allemaal lopen ze nog steeds veel meer risico om besmet te worden door iemand die in hun buurt hoest dan door de rand van de beker." Eigen samenvatting van "The common cup and the common cold."
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Susanna »

Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.

Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.

Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door huisman »

Susanna schreef: 16 jun 2023, 21:58 Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.

Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.

Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
Verwar jij nu niet het Pascha met het avondmaal?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32751
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: 16 jun 2023, 22:30
Susanna schreef: 16 jun 2023, 21:58 Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.

Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.

Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
Verwar jij nu niet het Pascha met het avondmaal?
Matzes zijn inderdaad ongezuurde broden...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Terri »

huisman schreef: 16 jun 2023, 22:30
Susanna schreef: 16 jun 2023, 21:58 Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.

Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.

Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
Verwar jij nu niet het Pascha met het avondmaal?
Dit begrijp ik niet. De Heere Jezus stelde het avondmaal in tijdens de Pesach maaltijd.
-DIA-
Berichten: 32751
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Terri schreef: 16 jun 2023, 22:43
huisman schreef: 16 jun 2023, 22:30
Susanna schreef: 16 jun 2023, 21:58 Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.

Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.

Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
Verwar jij nu niet het Pascha met het avondmaal?
Dit begrijp ik niet. De Heere Jezus stelde het avondmaal in tijdens de Pesach maaltijd.
Ja, maar toen was het Pascha voorbij, het was de laatste viering van het Pascha. Het oudtestamentische Pascha werd vervangen door de inzetting van het H. Avondmaal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door huisman »

Terri schreef: 16 jun 2023, 22:43
huisman schreef: 16 jun 2023, 22:30
Susanna schreef: 16 jun 2023, 21:58 Samen uit dezelfde beker drinken is symbolisch sterker dan allemaal apart drinken. Het delen van een beker laat zien dat je een hechte relatie hebt. In het dagelijks leven zou ik niet snel uit dezelfde beker drinken als de man van mijn vriendin er al uit gedronken heeft, maar wel als een van mijn nabije fam. dat heeft gedaan. Het doorgeven van de beker aan elkaar laat ook zien dat je één bent. Dat gevoel heb je niet met aparte bekers. Ook al drink je allemaal tegelijk uit een eigen bekertje.

Maar wat als we de ander niet echt kennen? Als er geen verbondenheid onder elkaar is, als je door de week elkaar niet ziet, spreekt, appt? Dan kan het lastig zijn om een echte verbondenheid te ervaren door simpelweg uit dezelfde beker te drinken.

Sommige mensen uiten hier hun voorkeur voor het gebruik van één gedeelde beker tijdens het avondmaal, terwijl ze tegelijkertijd accepteren dat zacht wit brood wordt gebruikt in plaats van de matzes die Jezus brak. Het gebruik van ongezuurd brood (geen gist) symboliseert de zuiverheid en onschuld van het Lam van God. Terug naar één beker? Dan ook naar de matze.
Verwar jij nu niet het Pascha met het avondmaal?
Dit begrijp ik niet. De Heere Jezus stelde het avondmaal in tijdens de Pesach maaltijd.
Natuurlijk, maar niet met alle ingrediënten van de Pesach maaltijd. Alleen met Brood en wijn. Daar gaf Hij ook een andere betekenis aan. Het geslachte en gebraden lam ligt terecht niet op onze avondmaalstafel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32751
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Of ik dit posten moet? Ik heb in elk geval veel ellende meegemaakt van mensen die niet konden of wilden toegeven fout te zijn. Dan kan heel hard zijn. Maar we weten dat dit voor sommigen met een bepaald karakter moeilijk kan zijn... Het komt er wel op aan of je dan je consciëntie mee hebt. Dat kan rust geven, maar het onrecht blijft onrecht. Wij hoeven ons niet te wreken in zo'n geval als zou je vanbinnen soms steigeren vanwege de beroering die je ziet ontstaan.
Tip: Spreek vrijuit. Niet iemand beledigend, maar ook niet sparend als er iets niet recht is. Niet vermanend in hoogmoed (waar ik nogal eens van beschuldigd lijk te worden, waar ik toch echt niets ben), maar in liefde en waarheid. Kun je iemand nier overreden, dan wordt het tijd om te zwijgen.
Dit lijkt me ook de Bijbelse lijn.

PS Dit n.a.v. het geharrewar hier boven, waar het om brood en beker gaat enz. De context zal genoeg leren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5402
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef: 16 jun 2023, 09:33 Zijn hier mensen die lid zijn in een grote gemeente? Denk aan Barneveld of Opheusden? Zou het daar anders zijn als in Rijssen? Of wil men weer iets zoeken tegen Rijssen? Ja sorry, de beleving van de praktijk kan zo'n vraag wel eens doen stellen... Dat is de ervaring hier.
In Scherpenzeel dezelfde praktijk als in Rijssen, 1 tafel en 2 bekers. Niks mis mee. In elk geval is er sprake van een gemeenschappelijke beker.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Mistig »

Wij hadden de eerste avondmaalsbediening in coronatijd (na afscheid dominee) losse cupjes per persoon. Mooie kleine zilveren bekertjes.
Toen de maatregelen waren afgeschaft hadden we zes bekers. Dit werd door ongeveer 5 mensen gebruikt en daarna schoongemaakt (elke tafel). Dat was een soort middenweg (toch gemeenschappelijk en toch ook de hygiëne in acht) en ik vond dat om die reden wel mooi.

Afgelopen zondag hadden we weer twee bekers. Het stond de zegen niet in de weg, maar ik blijf er (vooral van tevoren) wat moeite mee hebben.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Beker Heilig Avondmaal

Bericht door Apologeet »

dennis schreef: 15 jun 2023, 13:24 In veel gemeenten zijn in de Coronatijd in plaats van de avondmaalsbeker kleine plastic bekers (of iets dergelijks) gebruikt. Inmiddels liggen er nauwelijks meer mensen met Corona in het ziekenhuis, en keren sommige gemeenten terug naar de oude situatie, maar niet alle.
Ik heb de indruk dat bepaalde gemeenten ook niet meer terug willen.
Hoe moeten we dat zien in het licht van de Bijbel? Daarbij denk ik o.a. aan de woorden van de Heere Jezus: 'drinkt allen daaruit.'
Wat een onzin. Alsof de Here Jezus daarmee ook letterlijk één en dezelfde beker bedoeld om te gebruiken.
Hij bedoelt de symbolische betekenis van de beker of bekers die symbool staan voor het vergieten van zijn bloed.
Het gaat om de nagedachtenis, niet om de bekers.
Plaats reactie