Hoe was je zondag [2]?

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3058
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Lilian1975 »

De vrouwen hadden Jezus zeker lief. Zo lief dat zij naar het graf gingen. De haat van de vijanden van Christus ten spijt. Maar verstonden nog niet het Middelaar/verzoeningswerk van Christus. Dat het een heilsfeit/werkelijkheid was geworden. Hun Meester zochten ze bij de doden! Het Hij voor mij. Dat zouden ze binnenkort gaan zien. Het is een bijzondere tijd. Wij leven na Pasen. Het heilsfeit. De vrouwen stonden op het "kantelpunt" . Zij wisten nog niet van de opstanding. Ze hadden Jezus onderwijs niet verstaan. Of waren door hun verdriet zo overmand dat zij ook niet dachten aan wat Jezus gezegd had. Gevolg ze zoeken op de verkeerde plek.
Dus ja. Ze hadden Jezus zeer lief. Hadden ze de geboden liever? Ja, omdat Jezus meer Martelaar dan Middelaar was voor hen? Het waren Joodse vrouwen.ze wisten (nog) niet anders. Maar zij konden en wij ook niet 100 procent gehoorzamen. (Zondeval) Jezus, hun Meester heeft de Wet gehouden. Volkomen vervuld zelfs. En volkomen onschuldig de straf gedragen. Dat God de Vader tevreden was met dat offer. Hem opgewekt heeft, moesten ze nog leren zien. En dat gingen ze ook zien! Toen het Levende Woord aan hen zelf verscheen. Toen werd het ook werkelijkheid/heilsfeit voor hen! En ze gingen uit om het te verkondigen. Vol blijdschap, verwondering.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 02 apr 2024, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef: 01 apr 2024, 21:15 Meer liefde tot de geboden dan tot Christus. Misschien verklaart dat wel veel van de huidige situatie in onze gezindte
Op zich begrijp ik je bevreemding bij de reactie van MGG, omdat e.e.a. plaatsvindt in de context van de oudtestamentische wetten. De evangelieschrijvers, in ieder geval Lukas, legt vaak verbinding met die context (denk bijvoorbeeld alleen maar aan de plaats van de tempel aan het begin en het eind van zijn evangeliebeschrijving).
Die context mag op dit forum denk ik wel bekend verondersteld worden.
Dus vandaar ook mijn verbazing.

Maar anderzijds is het ook niet Bijbels om een tegenstelling te creëren tot Christus en Gods geboden. Alsof de keuze voor de één de Ander op de tweede plaats stelt. (Of net andersom met de hoofdletters).
Jezus zegt zelf: Die Mij lief heeft, bewaart Mijn geboden.
Het is beide: de liefde tot Christus blijkt uit het bewaren van Zijn geboden.
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Ik had ook zeker geen afkeuring voor hoe de vrouwen handelden en zie ook geen tegenstelling tussen Christus en Gods geboden.
waar ik moeite mee heb is de conclusie die eruit getrokken werd, en daarin een link gelegd naar de veelal voorkomende situatie, dat we prima aan alle regels en wetjes voldoen, maar we het vooral niet over Jezus moeten hebben.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33318
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

Bertiel schreef: 02 apr 2024, 09:09 Ik had ook zeker geen afkeuring voor hoe de vrouwen handelden en zie ook geen tegenstelling tussen Christus en Gods geboden.
waar ik moeite mee heb is de conclusie die eruit getrokken werd, en daarin een link gelegd naar de veelal voorkomende situatie, dat we prima aan alle regels en wetjes voldoen, maar we het vooral niet over Jezus moeten hebben.
Ok, ja dat ben ik helemaal met je eens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Herman »

Gisteren een Anglicaanse dienst bezocht. Daar kan ik me prima thuis voelen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Maanenschijn schreef: 01 apr 2024, 21:02
MGG schreef:
Maanenschijn schreef: 01 apr 2024, 14:56
MGG schreef:
Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Is dit niet een veel beetje inlegkunde?
Er staat op den sabbat rusten zij naar het gebod. Vrijdag gaan de vrouwen aan de slag, zaterdag rusten zij naar Gods gebod en zondagochtend gaan de vrouwen vroeg naar het graf. Ik vind het geen inlegkunde en al helemaal niet een veel beetje.

Het verhaal staat zo duidelijk beschreven dat het mij verbaast dat ik het nog niet eerder zo gelezen heb.
Ik ben de grondtalen niet machtig. Verwijst het woord voor gebod hier naar de wetten van God, of naar de wetten en geboden van de (kerkelijke) leiders?

Dit is voor mij de eerste vraag waar ik het antwoord op zou willen weten alvorens hier verdergaande conclusies uit te trekken.
De vrouwen rustten op de sabbatdag "volgens het gebod", zoals voorgeschreven in Exodus 20:8-11, wat aangeeft dat hun acties een directe naleving waren van de sabbatswet zoals gegeven door God. De term "ἐντολή" wordt in het Nieuwe Testament gebruikt om zowel de individuele geboden van God aan te duiden als het geheel van de goddelijke wet. Het benadrukt de autoriteit van de instructies die gegeven zijn en de verplichting van de gelovigen om deze te volgen.

https://www.blueletterbible.org/lexicon ... jv/tr/0-1/
https://www.bibletools.org/index.cfm/fu ... entole.htm
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Arja »

Ik heb 2 preken gehoord met Pasen. Allebei mooi en goed maar deze laatste wil ik delen.

Prop. A.M. van Maanen
Schriftlezingen: Johannes 20: 1 – 23
Tekst: Johannes 20: 19 en 20

https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 5660000759
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef: 02 apr 2024, 12:27 Gisteren een Anglicaanse dienst bezocht. Daar kan ik me prima thuis voelen.
Waardoor voelde je je thuis?
Je wordt gelijk lid? :)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mistig »

Twee mooie leesdiensten.

In de ochtenddienst over 'Jezus verschijning aan de discipelen op de berg', naar aanleiding van Mattheüs 28.
Deze preek was van Ds. M.J. van Gelder

In de middagdienst over 'Jobs paaslied', naar aanleiding van Job 19.
Deze preek was van Ds. W.A. Zondag en is na te lezen via https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/26954
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bertiel
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Gisterenmorgen bediening Heilige Doop
Psalm 81, tekst: 11
Bidden = ontvangen
1. Zingt de HEERE een lied
2. Bid de Heere om de beloften te ontvangen

Gisteravond Psalm 25 HC zondag 5
Verzoening door voldoening
1. Voldoen aan Gods recht
2. Niet vertrouwen op mesen
3. Vluchten tot de sterke God

Een bijzondere zondag, veel vragen, nog geen antwoorden, maar het was wel goed!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door newton »

Herman schreef: 02 apr 2024, 12:27 Gisteren een Anglicaanse dienst bezocht. Daar kan ik me prima thuis voelen.
Anglicanen met een viering op 2e paasdag? Waar was je?

Ik ga geen kerkdiensten in eigen gemeente verzuimen, dus zo vaak kan ik niet terecht bij de Anglican Church hier in de buurt, maar op paasmorgen om 6 uur hadden ze hier al een eerste dienst. Het was wat vroeg met de wekker op 5 uur (voor het gevoel 4 uur, want de zomertijd ging in), maar goed om daar in een klein, gemêleerd gezelschap, in een ingetogen viering de opstanding van onze Zaligmaker te mogen gedenken, in gemeenschap met de kerk van alle tijden en plaatsen. Na een dienst van 1,5 uur op tijd weer terug om te ontbijten met het gezin en de rest van de diensten in eigen gemeente te volgen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Herman »

newton schreef: 08 apr 2024, 09:20
Herman schreef: 02 apr 2024, 12:27 Gisteren een Anglicaanse dienst bezocht. Daar kan ik me prima thuis voelen.
Anglicanen met een viering op 2e paasdag? Waar was je?
In Utrecht. Zondagmorgen hadden ze achter elkaar twee engelstalige diensten en maandagochtend een nederlandstalige.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door newton »

Zeeuw schreef: 30 mar 2024, 18:23
HannekeL schreef: 30 mar 2024, 15:00 Ik kijk uit naar de dienst morgen. Niet alleen is het Pasen, ook hebben we 2 dopen en 2 belijdenissen. Zo dankbaar dat onze piepkleine gemeente wat groei kent en dit dankzij de tomeloze inzet van de dominee 👍🏻
Mooi vooruitzicht! Wij hebben een aantal belijdenissen en een volwassendoop. Mooi om dat mee te maken.
Hier is 2e paasdag ook altijd een belijdenisdienst. Deze keer 48 belijdeniscatechisanten en een volwassen doop. Over de volgorde was ik even verbaast: eerst doop en daarna belijdenis. Het staat me nog levendig bij hoe ds. Kleppe tientallen jaren geleden bij een belijdenis en volwassen doop het nadrukkelijk had over: 'wie gelooft zal hebben gedoopt zal zijn'.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4092
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

Goede zondag gehad.

In de morgen een zeer leerzame en praktisch toegepaste preek, de middagdienst een begenadigd spreker en heerlijk zingende gemeente.

Het was goed om in de kerk te zijn.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 08 apr 2024, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

newton schreef: 08 apr 2024, 10:22
Zeeuw schreef: 30 mar 2024, 18:23
HannekeL schreef: 30 mar 2024, 15:00 Ik kijk uit naar de dienst morgen. Niet alleen is het Pasen, ook hebben we 2 dopen en 2 belijdenissen. Zo dankbaar dat onze piepkleine gemeente wat groei kent en dit dankzij de tomeloze inzet van de dominee 👍🏻
Mooi vooruitzicht! Wij hebben een aantal belijdenissen en een volwassendoop. Mooi om dat mee te maken.
Hier is 2e paasdag ook altijd een belijdenisdienst. Deze keer 48 belijdeniscatechisanten en een volwassen doop. Over de volgorde was ik even verbaast: eerst doop en daarna belijdenis. Het staat me nog levendig bij hoe ds. Kleppe tientallen jaren geleden bij een belijdenis en volwassen doop het nadrukkelijk had over: 'wie gelooft zal hebben gedoopt zal zijn'.
Ja, dat klopt inderdaad niet. Er moet eerst belijdenis gedaan worden.
Plaats reactie