Hoe was je zondag [2]?

DDD
Berichten: 28753
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Daar heb ik geen probleem mee en ook niet met de opvattingen van dr. Troost, zelfs als die op gespannen voet staan met de belijdenisgeschriften, is het een poging om recht te doen aan Gods openbaring.

Maar dat is nog geen reden om het reformatorisch te noemen, want dan gebruik je dat woord wel erg ruim.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 30 mar 2024, 22:02 Daar heb ik geen probleem mee en ook niet met de opvattingen van dr. Troost, zelfs als die op gespannen voet staan met de belijdenisgeschriften, is het een poging om recht te doen aan Gods openbaring.

Maar dat is nog geen reden om het reformatorisch te noemen, want dan gebruik je dat woord wel erg ruim.
Even een paar dingen voor de helderheid.
Ik zeg niet dat mijn opvatting reformatorisch is, wel mijn werkwijze.
Ik wil niet dat je mijn visie vereenzelvigt met die van dr. Troost, want die staat hier echt anders in. Hij ontkent zelfs dat Jezus de Messias is. Wel heeft hij het probleem goed aangevoeld, maar hij is er de verkeerde kant mee op gegaan.
DDD
Berichten: 28753
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door DDD »

Eens.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ararat »

Gisteren hebben (oudere) jongeren hun persoonlijk geloof beleden tijdens een dienst vol vreugde en verwondering. 2 van hen werden gedoopt.

Als gemeente stonden we symbolisch om hen heen door het zwak uit hun mond klinkende "ik zet mijn treden in Uw spoor" aan te vullen met het krachtig klinkende gebed: "Bewaar z' als d' appel van het oog; Wil hen met Uwe vleuglen dekken."

Met hun belijdenis vroegen ze 'toegang tot de tafel'. Ik zie er naar uit binnenkort samen te gast te zijn!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3568
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door MGG »

Het viel mij gisteren op dat zelfs de lijkverzorging van Jezus niet op de sabbat gebeurde. Voor mij plaats dit heel wat discussies over zondagsrust in een andere context.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33319
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

Je weet dat de Joodse sabbat op zaterdag is?
En dat de Joden reinheidswetten hebben m.b.t. overleden mensen?
Zeeuw
Berichten: 11636
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 01 apr 2024, 07:56 Gisteren hebben (oudere) jongeren hun persoonlijk geloof beleden tijdens een dienst vol vreugde en verwondering. 2 van hen werden gedoopt.

Als gemeente stonden we symbolisch om hen heen door het zwak uit hun mond klinkende "ik zet mijn treden in Uw spoor" aan te vullen met het krachtig klinkende gebed: "Bewaar z' als d' appel van het oog; Wil hen met Uwe vleuglen dekken."

Met hun belijdenis vroegen ze 'toegang tot de tafel'. Ik zie er naar uit binnenkort samen te gast te zijn!
Het was een bijzonder mooie en ontroerende dienst, getuigend van Zijn genade.
Geytenbeekje
Berichten: 8300
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Geytenbeekje »

zondagochtend een preek van ds g v reenen gehoord
smiddags zondag 13
vanochtend een leespreek van ds Schultink lukas 24:29
Bertiel
Berichten: 4631
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

Gisteren onze eigen predikant
Schriftlezing: Lukas 24:1-12

Thema: Wat zoekt gij den Levende bij de doden?

Punten:
I. Zoeken op de verkeerde plaats
II. Want Hij is op opgestaan

Avonddienst
Schriftlezing: Lukas 24:13 - 35

Kerntekst:
25. O onverstandigen en tragen van hart om te geloven al hetgeen de profeten gesproken hebben.
32. Was ons hart niet brandende in ons, als Hij tot ons sprak op de weg en als Hij ons de Schriften opende?

Thema: Een brandend hart

Punten:
I. Een traag hart
II. Een traag hart brandend gemaakt door Christus


Vanmorgen ds. C. J. P. van der Bas.
Mat 28, tekst : 2,5-7 & 13-15
Pasen
1 een werk van God
2 werk van de overpriesters
3 werk voor de vrouwen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MGG
Berichten: 3568
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 01 apr 2024, 08:27 Je weet dat de Joodse sabbat op zaterdag is?
En dat de Joden reinheidswetten hebben m.b.t. overleden mensen?
Nee dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat sabbat Hebreeuws voor zondag was :jongle
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11430
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Mister »

MGG schreef: 01 apr 2024, 08:14 Het viel mij gisteren op dat zelfs de lijkverzorging van Jezus niet op de sabbat gebeurde. Voor mij plaats dit heel wat discussies over zondagsrust in een andere context.
En hoe ziet die context er dan uit?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33319
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 01 apr 2024, 12:29
Tiberius schreef: 01 apr 2024, 08:27 Je weet dat de Joodse sabbat op zaterdag is?
En dat de Joden reinheidswetten hebben m.b.t. overleden mensen?
Nee dat is nieuw voor mij. Ik dacht dat sabbat Hebreeuws voor zondag was :jongle
Maar wat bedoel je dan met een andere context? Dat WAS de context. :)
MGG
Berichten: 3568
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door MGG »

Mister schreef: 01 apr 2024, 12:41
MGG schreef: 01 apr 2024, 08:14 Het viel mij gisteren op dat zelfs de lijkverzorging van Jezus niet op de sabbat gebeurde. Voor mij plaats dit heel wat discussies over zondagsrust in een andere context.
En hoe ziet die context er dan uit?
Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33319
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Tiberius »

MGG schreef: 01 apr 2024, 13:58
Mister schreef: 01 apr 2024, 12:41
MGG schreef: 01 apr 2024, 08:14 Het viel mij gisteren op dat zelfs de lijkverzorging van Jezus niet op de sabbat gebeurde. Voor mij plaats dit heel wat discussies over zondagsrust in een andere context.
En hoe ziet die context er dan uit?
Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Snap ik. Maar wat is er anders aan deze context?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4093
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
Mister schreef: 01 apr 2024, 12:41
MGG schreef: 01 apr 2024, 08:14 Het viel mij gisteren op dat zelfs de lijkverzorging van Jezus niet op de sabbat gebeurde. Voor mij plaats dit heel wat discussies over zondagsrust in een andere context.
En hoe ziet die context er dan uit?
Gods gebod stond op de hoogste plaats. De vrouwen hadden, net als veel mensen tegenwoordig doen, tal van redenen kunnen bedenken om het gebod te passeren. Ondanks de grote liefde tot Jezus deden zij dit niet.
Is dit niet een veel beetje inlegkunde?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie