Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

DDD
Berichten: 28755
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Bruna schreef: 17 apr 2024, 11:18
DDD schreef: 17 apr 2024, 09:30 Een interview met Abigaïl Janse in het ND. Op zich best een aardig artikel, maar ik vind het toch wel heel bijzonder dat ze kennelijk heeft bedongen om het woord Heere met drie e's te schrijven.

Dat is een volstrekt onbelangrijke zaak mijns inziens, en ik vind het wel een beetje zorgelijk dat iemand die verder toch verstandige dingen lijkt te zeggen daar kennelijk een punt van maakt. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Maar daar kun je ongetwijfeld verschillend over denken.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1220420 ... -heere-hee
Ik begrijp je niet helemaal. Het is onbelangrijk en wel een post.
Ik kan het artikel niet lezen. Maar staat in het artikel dat ze dit heeft bedongen? Het ND schrijft het anders altijd met een 'e' minder?
En waarom is dit een volstrekt onbelangrijke zaak?
Het kan belangrijk zijn om te zien dat iemand van een onbelangrijke zaak een belangrijke zaak maakt. Dat lijkt me in dit geval zeker aan de orde. Ik weet niet precies wat er achter zit, misschien maakt zij zich erg bezorgd wat andere mensen vinden.

Los daarvan vond ik het artikel het lezen waard. Ik had niet gezien dat het een premium-artikel is, en misschien is het dat ook pas halverwege de morgen geworden.

De spelling Here of Heere is volkomen willekeurig, afhankelijk van welke spellingsregels je hanteert. De GBS hanteert die uit 1700 en de meeste nieuwe vertalingen behalve de HSV hanteren de huidige spellingregels. De GBS zegt daarbij dat namen niet veranderen, maar dat is feitelijk niet helemaal juist. Verder vind ik dat een onbelangrijke kwestie.
DDD
Berichten: 28755
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

ZWP schreef: 17 apr 2024, 13:01
Hoopvol schreef: 17 apr 2024, 12:59
DDD schreef: 17 apr 2024, 09:30 Een interview met Abigaïl Janse in het ND. Op zich best een aardig artikel, maar ik vind het toch wel heel bijzonder dat ze kennelijk heeft bedongen om het woord Heere met drie e's te schrijven.

Dat is een volstrekt onbelangrijke zaak mijns inziens, en ik vind het wel een beetje zorgelijk dat iemand die verder toch verstandige dingen lijkt te zeggen daar kennelijk een punt van maakt. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Maar daar kun je ongetwijfeld verschillend over denken.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1220420 ... -heere-hee
Als je het echt onbelangrijk had gevonden zou je het waarschijnlijk niet op het forum vermelden.
Of DDD denkt dat mensen hier het óók belangrijk vinden, om zo te achterhalen waarom het zo belangrijk voor ze is.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat zou zeker ook interessant zijn. In mijn beleving was ik volkomen duidelijk over wat ik een slecht voorbeeld vond. Toch lijkt dat niet het geval, nu drie mensen op rij niet lijken te begrijpen wat ik schrijf.
Henk J
Berichten: 2604
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 17 apr 2024, 09:30 Een interview met Abigaïl Janse in het ND. Op zich best een aardig artikel, maar ik vind het toch wel heel bijzonder dat ze kennelijk heeft bedongen om het woord Heere met drie e's te schrijven.

Dat is een volstrekt onbelangrijke zaak mijns inziens, en ik vind het wel een beetje zorgelijk dat iemand die verder toch verstandige dingen lijkt te zeggen daar kennelijk een punt van maakt. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Maar daar kun je ongetwijfeld verschillend over denken.
Even voor de duidelijkheid, staat in het artikel dat Janse dit bedwongen heeft of merk jij dat op omdat het ND meestal niet 'Heere' schrijft? Want nu het een premium artikel is zullen de meesten het niet kunnen lezen.
Volgens mij is het punt wat we altijd moeten maken het verschil tussen 'JHWH' en 'Adonai', het is goed als dit onderscheid terug komt in de vertaling. Maar dat kun je ook doen met 2 e's.
DDD
Berichten: 28755
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Henk J schreef: 17 apr 2024, 13:26
DDD schreef: 17 apr 2024, 09:30 Een interview met Abigaïl Janse in het ND. Op zich best een aardig artikel, maar ik vind het toch wel heel bijzonder dat ze kennelijk heeft bedongen om het woord Heere met drie e's te schrijven.

Dat is een volstrekt onbelangrijke zaak mijns inziens, en ik vind het wel een beetje zorgelijk dat iemand die verder toch verstandige dingen lijkt te zeggen daar kennelijk een punt van maakt. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Maar daar kun je ongetwijfeld verschillend over denken.
Even voor de duidelijkheid, staat in het artikel dat Janse dit bedwongen heeft of merk jij dat op omdat het ND meestal niet 'Heere' schrijft? Want nu het een premium artikel is zullen de meesten het niet kunnen lezen.
Volgens mij is het punt wat we altijd moeten maken het verschil tussen 'JHWH' en 'Adonai', het is goed als dit onderscheid terug komt in de vertaling. Maar dat kun je ook doen met 2 e's.
Het staat er volgens mij niet bij, maar het is een afwijking van de normale gang van zaken. Bij geschreven citaten gebeurt het wel, bij gesproken citaten hanteert de krant normaal gesproken de eigen spellingsregels.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33320
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Tiberius »

Het staat er zeker niet bij.
HHR
Berichten: 995
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door HHR »

Prachtig interview.
En DDD haalt er weer van alles bij waar totaal geen grond voor is. Jammer.
DDD
Berichten: 28755
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Niet erg onderbouwd. :nonnon
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

HHR schreef: 17 apr 2024, 17:12 Prachtig interview.
En DDD haalt er weer van alles bij waar totaal geen grond voor is. Jammer.
Wil je de essentie ervan delen? Ik kan het niet lezen.
HHR
Berichten: 995
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door HHR »

Job schreef: 17 apr 2024, 18:07
HHR schreef: 17 apr 2024, 17:12 Prachtig interview.
En DDD haalt er weer van alles bij waar totaal geen grond voor is. Jammer.
Wil je de essentie ervan delen? Ik kan het niet lezen.
Dit vond ik het mooiste:
Abigaïl Janse schreef:Vanaf mijn zevende mag ik bewust weten: ‘Het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.’ Pure genade. Dat heeft mij daarna zoveel vertrouwen in Hem gegeven.

Als tiener is mijn lievelingspsalmversje geworden: ‘Want deze God is onze God; Hij is ons deel, ons zalig lot, door tijd noch eeuwigheid te scheiden: Ter dood toe zal Hij ons geleiden.’ Dat kinderlijke vertrouwen heb ik tot de dag van vandaag. Daarom staat, denk ik, ook in de Bijbel: ‘Gedenk aan Uw Schepper in de dagen van uw jongelingschap.’ Als kind laat je je menselijk verstand buiten beschouwing. Ik zie bij zoveel volwassenen dat ze blijven worstelen op geloofsgebied, omdat ze zoveel willen beredeneren.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

HHR schreef: 17 apr 2024, 18:10
Job schreef: 17 apr 2024, 18:07
HHR schreef: 17 apr 2024, 17:12 Prachtig interview.
En DDD haalt er weer van alles bij waar totaal geen grond voor is. Jammer.
Wil je de essentie ervan delen? Ik kan het niet lezen.
Dit vond ik het mooiste:
Abigaïl Janse schreef:Vanaf mijn zevende mag ik bewust weten: ‘Het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.’ Pure genade. Dat heeft mij daarna zoveel vertrouwen in Hem gegeven.

Als tiener is mijn lievelingspsalmversje geworden: ‘Want deze God is onze God; Hij is ons deel, ons zalig lot, door tijd noch eeuwigheid te scheiden: Ter dood toe zal Hij ons geleiden.’ Dat kinderlijke vertrouwen heb ik tot de dag van vandaag. Daarom staat, denk ik, ook in de Bijbel: ‘Gedenk aan Uw Schepper in de dagen van uw jongelingschap.’ Als kind laat je je menselijk verstand buiten beschouwing. Ik zie bij zoveel volwassenen dat ze blijven worstelen op geloofsgebied, omdat ze zoveel willen beredeneren.
Bedankt HHR.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door newton »

Job schreef: 17 apr 2024, 18:07
HHR schreef: 17 apr 2024, 17:12 Prachtig interview.
En DDD haalt er weer van alles bij waar totaal geen grond voor is. Jammer.
Wil je de essentie ervan delen? Ik kan het niet lezen.
Als je forumleden toestaat contact met je op te nemen via e-mail kan ik je het artikel wel toesturen.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door crossmountain »

DDD schreef: 17 apr 2024, 13:29
Henk J schreef: 17 apr 2024, 13:26
DDD schreef: 17 apr 2024, 09:30 Een interview met Abigaïl Janse in het ND. Op zich best een aardig artikel, maar ik vind het toch wel heel bijzonder dat ze kennelijk heeft bedongen om het woord Heere met drie e's te schrijven.

Dat is een volstrekt onbelangrijke zaak mijns inziens, en ik vind het wel een beetje zorgelijk dat iemand die verder toch verstandige dingen lijkt te zeggen daar kennelijk een punt van maakt. Dat lijkt me geen goed voorbeeld. Maar daar kun je ongetwijfeld verschillend over denken.
Even voor de duidelijkheid, staat in het artikel dat Janse dit bedwongen heeft of merk jij dat op omdat het ND meestal niet 'Heere' schrijft? Want nu het een premium artikel is zullen de meesten het niet kunnen lezen.
Volgens mij is het punt wat we altijd moeten maken het verschil tussen 'JHWH' en 'Adonai', het is goed als dit onderscheid terug komt in de vertaling. Maar dat kun je ook doen met 2 e's.
Het staat er volgens mij niet bij, maar het is een afwijking van de normale gang van zaken. Bij geschreven citaten gebeurt het wel, bij gesproken citaten hanteert de krant normaal gesproken de eigen spellingsregels.
Zomaar wat artikelen uit het ND van dit jaar waar gewoon Heere met 3 e's is geschreven. En ik kan er nog wel 10-tallen geven. Jammer DDD voor dit onterrechte veronderstelde verwijt aan mevr. Janse.

https://www.nd.nl/leven/leven/1215718/g ... -deze-were
Toen Miriam stierf, was ik in verwachting. We noemden onze zoon Ezra. Op de puinhopen van Jeruzalem zei Ezra toch: De vreugde van de Heere is uw kracht.

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... jzijnde-ge
Het zet hem aan tot denken over zijn levensdoel. ‘Mijn eenzaamheid was een symptoom. Ik was niet waarvoor ik geschapen was. Prachtig hoe de Heere dat gewerkt heeft; dat deed ik niet zelf, ik wilde niet.’

https://www.nd.nl/opinie/opinie/1211210 ... -schept-he
Nu hoor ik mijn ouders weer zingen over ‘de vrije gunst die eeuwig Hem bewoog’ (Psalm 27: 3, berijmd). Dat zongen zij zo heerlijk, zo bevindelijk, zo uitnodigend, zo liefdevol voor ons als kinderen. Je merkte het: de Heere zet een mens in de ruimte.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1210258 ... de-gevange
Van der Spoel haalt ook een voorbeeld aan van een persoonlijk gebed voor iemand tijdens zijn werk bij het Leger des Heils. ‘Ik begon keurig: ‘Heere God, ik sta hier met... en wil U vragen om dicht bij hem te zijn’, maar voor ik meer kon zeggen, riep de benarde man het uit:

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1207355 ... edoen-aan-
‘Is er nog wel gebed of de Heere er dagelijks zou toedoen aan de gemeente die zalig werden?’

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1207105 ... -je-moet-w
Nu kan het wel weer elke week, als anderen me ophalen en weer thuisbrengen. Ik hoop dat te blijven doen als de Heere me kracht en gezondheid geeft.

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... eerde-geme
Dan treft een preek over de blindgeborene uit Johannes 9 hem diep. ‘Eén ding weet ik, zegt die man: dat ik blind was en nu zie.’ Teunis voelt zich ook blind in zijn geloof. ‘In de worsteling daarmee sprak de Heere uit 1 Johannes 1 vers 9. Daarin mocht ik zijn stem horen. Gods Geest overtuigde me van mijn zonden, maar ook mocht ik zien op hetgeen de Heere Jezus deed aan het kruis.’ Het licht breekt door, ervaart de twintiger. ‘Het was en is enkel genade.’
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1793
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ararat »

Dit alles met dank aan de E van @DDD :)

Dit interview hoort bij de serie 'Wat is uw houvast in leven en sterven?'
Door het schrijven van Een open boek ben ik milder naar anderen geworden. Ik onderzocht de rol van emoties in de Bijbel en keek daarvoor naar Jezus’ omwandelingen op aarde. Iets sprong er zo ontzettend voor mij uit: Christus’ innerlijke ontferming. Je ziet het vaak terug bij ontmoetingen die Hij met mensen had.

Ik verslind de Bijbel al vanaf kinds af aan, maar dit raakte mij diep. Ik ervaar daardoor een vrijheid en vreugde die niet te beschrijven is. Het heeft mij nog veel meer aan Hem verbonden. Dat is het werk van Gods Geest. En dan kom ik bij Romeinen 8 uit: ‘Want uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen.’ Dat is een tekst die mij veel houvast geeft. De Heere moet aan Zijn eer komen, dat zie je ook in Christus’ leven: het ging om Gods werk en Gods eer.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28755
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Veel dank.

De citaten uit bladen tellen natuurlijk niet mee. Maar inderdaad zijn er dan nog steeds nóg twee van zulke artikelen, dus is het op zijn minst niet zo uitzonderlijk als ik dacht. Dan is mijn ophef een beetje overdreven.

Ik lees toch al ruim 20 jaar het ND, en ik kan mij niet herinneren dat mij dit eerder is opgevallen. Misschien heeft dat te maken met de nieuwe vacature die zich richt op reformatorische christenen en is het een nieuw beleid van de krant. Of misschien is het me gewoon nooit eerder opgevallen.

Ik zal bij gelegenheid eens navragen hoe dat nu zit.
MGG
Berichten: 3568
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

newton schreef: 17 apr 2024, 20:13
Job schreef: 17 apr 2024, 18:07
HHR schreef: 17 apr 2024, 17:12 Prachtig interview.
En DDD haalt er weer van alles bij waar totaal geen grond voor is. Jammer.
Wil je de essentie ervan delen? Ik kan het niet lezen.
Als je forumleden toestaat contact met je op te nemen via e-mail kan ik je het artikel wel toesturen.
Ik denk dat in de algemene voorwaarden staat opgenomen dat dit niet mag. Nog los van een stukje ethiek.
Plaats reactie