Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3063
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Lilian1975 »

Bertiel schreef: 26 apr 2024, 17:34 Concurrentie in rechtzinnigheid. Er is er school. Statenvertaling, 1773, en nog is het niet goed genoeg.
Kan me er oprecht boos over maken.
Terecht! Boos, verontwaardigd en pijnlijk. Er schiete n nog veel meer woorden door mijn hoofd! Ook de ouders uit de Gergem enz stonden altijd achter de school, betrokken! Ik ken de situatie. Ze hebben het vaker geprobeerd. En dan bij huisbezoek gewezen op het belang van een reformatorische school! Aanvankelijk niet gelukt. En nu gewoon in je eigen grensgebied zo dicht mogelijk bij de SmdeB. En het is gewoon heel lelijk wat er nu gaat gebeuren. Het is een school met de Bijbel met een duidelijke identiteit. In personeel, onderwijs en bestuur! Ook wij als personeel onderschteven en schrijven de 3 formulieren. Onderwijs is erop geztoeld. 25 jaar geleden, maar ook nu! Alleen een open beleid wbt leerlingen. Maar waar men zuinig is op de indentiteit. Heel veel, de meeste?, kinderen zijn nog steeds kerkelijk van reformatorische signatuur. Hoe maak je een christelijke school stuk! Het is ook de plek waar een aparte reformatorische begraafplaats is gekomen. Ik kan hier weinig positiefs in zien!
Jannah
Berichten: 62
Lid geworden op: 24 apr 2021, 22:30

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Jannah »

Persoonlijk vind ik het jammer dat deze school er komt en zou er niet voor kiezen om over te stappen. Zoals al aangegeven zit het verschil alleen in een open of gesloten toelatingsbeleid. De ene ouder maakt de keuze voor gesloten en de ander voor open. In tegenstelling tot de vorige poging, zijn er nu voldoende ouderverklaringen om een nieuwe school te starten.

Ik weet dat er ouders zijn die bewust kiezen voor een school met een gesloten toelatingsbeleid en die al jaren vanuit Lunteren, aan de kant van Wekerom, elke dag op en neer rijden naar bijv. de reformatorische basisschool in Barneveld. Voor hen zal een nieuwe school dichtbij fijn zijn.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3996
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

Lilian1975 schreef: 26 apr 2024, 18:15
Bertiel schreef: 26 apr 2024, 17:34 Concurrentie in rechtzinnigheid. Er is er school. Statenvertaling, 1773, en nog is het niet goed genoeg.
Kan me er oprecht boos over maken.
Terecht! Boos, verontwaardigd en pijnlijk. Er schiete n nog veel meer woorden door mijn hoofd! Ook de ouders uit de Gergem enz stonden altijd achter de school, betrokken! Ik ken de situatie. Ze hebben het vaker geprobeerd. En dan bij huisbezoek gewezen op het belang van een reformatorische school! Aanvankelijk niet gelukt. En nu gewoon in je eigen grensgebied zo dicht mogelijk bij de SmdeB. En het is gewoon heel lelijk wat er nu gaat gebeuren. Het is een school met de Bijbel met een duidelijke identiteit. In personeel, onderwijs en bestuur! Ook wij als personeel onderschteven en schrijven de 3 formulieren. Onderwijs is erop geztoeld. 25 jaar geleden, maar ook nu! Alleen een open beleid wbt leerlingen. Maar waar men zuinig is op de indentiteit. Heel veel, de meeste?, kinderen zijn nog steeds kerkelijk van reformatorische signatuur. Hoe maak je een christelijke school stuk! Het is ook de plek waar een aparte reformatorische begraafplaats is gekomen. Ik kan hier weinig positiefs in zien!
Ik merk dat je van binnen uit dingen weet, ik ook. En daarom ben ik ook verontwaardigd, maar vooral ook onthutst. Hoe ver durven mensen te gaan in hun machtsstrijd onder de dekmantel van religie. Ooit zei iemand: "in de godsdienst en de politiek is alles mogelijk". Wat laat je je ware gezicht zien zo.
En dat in zo'n ernstige tijd.
MGG
Berichten: 3589
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Dat de school is Kootwijkerbroek overvol zit, is een feit. Wat is volgens jullie wel een wenselijke oplossing?
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Framboos »

Wat een grote woorden worden hier gebruikt...
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5451
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Framboos schreef: 26 apr 2024, 22:58 Wat een grote woorden worden hier gebruikt...
Eens, helemaal omdat ze ver bij deze groep vandaan staan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3013
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

Framboos schreef: 26 apr 2024, 22:58 Wat een grote woorden worden hier gebruikt...
Dat komt omdat dit een oude, gemene wond is die door deze actualiteit weer open wordt gehaald.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4119
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Maanenschijn »

pierre27 schreef:
Framboos schreef: 26 apr 2024, 22:58 Wat een grote woorden worden hier gebruikt...
Eens, helemaal omdat ze ver bij deze groep vandaan staan.
Als ik hier twee reacties lees van direct betrokkenen, lijkt mij je conclusie onjuist.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3013
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

MGG schreef: 26 apr 2024, 22:50 Dat de school is Kootwijkerbroek overvol zit, is een feit. Wat is volgens jullie wel een wenselijke oplossing?
Dat reformatorische Wekerommers hun schouders zetten onder de plaatselijke school en dat de kerkenraad alle ouders daarin steunt. Een vorm van kerkelijke machtspolitiek zoals er in dit plaatsje is gevoerd, mag niet beloond worden.
MGG
Berichten: 3589
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Job schreef: 26 apr 2024, 23:42
MGG schreef: 26 apr 2024, 22:50 Dat de school is Kootwijkerbroek overvol zit, is een feit. Wat is volgens jullie wel een wenselijke oplossing?
Dat reformatorische Wekerommers hun schouders zetten onder de plaatselijke school en dat de kerkenraad alle ouders daarin steunt. Een vorm van kerkelijke machtspolitiek zoals er in dit plaatsje is gevoerd, mag niet beloond worden.
En geen gehoor geven aan de wens van een deel van de ouders? Deze ouders kiezen bewust voor de school in Kootwijkerbroek. Stel de kerkenraad houdt zich volledig afzijdig, dan kiest nog steeds een deel voor de school in Kootwijkerbroek. Die school blijft te klein, omdat er zoveel kinderen geboren worden.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Framboos »

Job schreef: 26 apr 2024, 23:42
MGG schreef: 26 apr 2024, 22:50 Dat de school is Kootwijkerbroek overvol zit, is een feit. Wat is volgens jullie wel een wenselijke oplossing?
Dat reformatorische Wekerommers hun schouders zetten onder de plaatselijke school en dat de kerkenraad alle ouders daarin steunt. Een vorm van kerkelijke machtspolitiek zoals er in dit plaatsje is gevoerd, mag niet beloond worden.
Waarom is dit machtspolitiek?
Online
DDD
Berichten: 28849
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Het ronselen van steun voor een strikter initiatief kan wel degelijk manipulatief zijn.
MGG
Berichten: 3589
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Framboos schreef: 27 apr 2024, 00:00
Job schreef: 26 apr 2024, 23:42
MGG schreef: 26 apr 2024, 22:50 Dat de school is Kootwijkerbroek overvol zit, is een feit. Wat is volgens jullie wel een wenselijke oplossing?
Dat reformatorische Wekerommers hun schouders zetten onder de plaatselijke school en dat de kerkenraad alle ouders daarin steunt. Een vorm van kerkelijke machtspolitiek zoals er in dit plaatsje is gevoerd, mag niet beloond worden.
Waarom is dit machtspolitiek?
De kerkenraad en een deel van de ouders wil een strikter beleid. Afhankelijk van je standpunt kan dat als machtspolitiek worden gezien. Gelukkig zijn ouders vrij om zelf te kiezen naar welke school hun kinderen gaan. Net als dat het de SMDB vrij stond om niet mee te gaan in wensen vanuit de kerkenraad en een deel van de ouders.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3013
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

MGG schreef: 26 apr 2024, 23:55
Job schreef: 26 apr 2024, 23:42
MGG schreef: 26 apr 2024, 22:50 Dat de school is Kootwijkerbroek overvol zit, is een feit. Wat is volgens jullie wel een wenselijke oplossing?
Dat reformatorische Wekerommers hun schouders zetten onder de plaatselijke school en dat de kerkenraad alle ouders daarin steunt. Een vorm van kerkelijke machtspolitiek zoals er in dit plaatsje is gevoerd, mag niet beloond worden.
En geen gehoor geven aan de wens van een deel van de ouders? Deze ouders kiezen bewust voor de school in Kootwijkerbroek. Stel de kerkenraad houdt zich volledig afzijdig, dan kiest nog steeds een deel voor de school in Kootwijkerbroek. Die school blijft te klein, omdat er zoveel kinderen geboren worden.
Het is juist deels andersom. Op aangeven van deze kerkenraad zijn juist veel ouders hun kinderen elders naar school gaan doen. Het is een schibboleth op Wekerom geworden waar je je kroost onderbrengt, ook gelijk als antwoord op de vraag van @Framboos.
MGG
Berichten: 3589
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Job schreef: 27 apr 2024, 00:32
MGG schreef: 26 apr 2024, 23:55
Job schreef: 26 apr 2024, 23:42
MGG schreef: 26 apr 2024, 22:50 Dat de school is Kootwijkerbroek overvol zit, is een feit. Wat is volgens jullie wel een wenselijke oplossing?
Dat reformatorische Wekerommers hun schouders zetten onder de plaatselijke school en dat de kerkenraad alle ouders daarin steunt. Een vorm van kerkelijke machtspolitiek zoals er in dit plaatsje is gevoerd, mag niet beloond worden.
En geen gehoor geven aan de wens van een deel van de ouders? Deze ouders kiezen bewust voor de school in Kootwijkerbroek. Stel de kerkenraad houdt zich volledig afzijdig, dan kiest nog steeds een deel voor de school in Kootwijkerbroek. Die school blijft te klein, omdat er zoveel kinderen geboren worden.
Het is juist deels andersom. Op aangeven van deze kerkenraad zijn juist veel ouders hun kinderen elders naar school gaan doen. Het is een schibboleth op Wekerom geworden waar je je kroost onderbrengt, ook gelijk als antwoord op de vraag van @Framboos.
Daarom zei ik stel de kerkenraad houdt zich volledig afzijdig. De school in Kootwijkerbroek groeit ook dan uit haar jas.

De kerkenraad is destijds met de SMDB in gesprek gegaan. Dit had niet het gewenste resultaat waarna geprobeerd is zelf een school op te zetten. Het huidige plan lijkt mij een stuk geschikter. Ik hoop alleen dat de kerkenraad de keus volledig bij de ouders laat liggen. Pas als ouders advies vragen vind ik dat een kerkenraad haar voorkeur mag laten blijken. Ongetwijfeld speelt mee dat de gergem Valk-Wekerom een erg conservatieve gemeente is. Ik twijfel daarom ook niet aan de intenties die de kerkenraad destijds had. Aan zaken zoals het dragen van broeken, grote oorbellen of andere accenten bij de dagopening wordt in die regio zwaarder getild.
Plaats reactie