Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

MGG
Berichten: 3578
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door MGG »

Job schreef: 18 apr 2024, 09:41
MGG schreef: 18 apr 2024, 09:17
Job schreef: 18 apr 2024, 08:57
MGG schreef: 18 apr 2024, 08:45

Ik herken dit gelukkig vaak niet. Mogelijk ook omdat ik niet zo nostalgisch ben. Welke oude schrijvers vind je erg rijk?
Dat heeft echt niets met nostalgie te maken, MGG. Maar oude schrijvers hebben menigmaal een diepgang, een pit, een merg, een radicaliteit, daarvan kan het duizelen. De godsvreze druipt van de bladzijden. Diep doorwrocht. Het verschil met bijv. de hedendaagse meditaties van dertien in een dozijn proef je toch wel?

@Bertiel, deels wel met je eens, alleen ik bedoelde: in haar personalia is te lezen dat ze lid is van de GG van Middelburg-Zuid, en in het interview zegt ze (geparafraseerd): ik moet het hebben van wat ik lees en niet van wat ik hoor. Het is eerlijk, maar ik zelf vind het jammer als je daar in het openbaar een specifieke gemeente en predikant aan kunt koppelen.
Vanzelf, maar gelukkig hoor ik weinig van zulke meditaties. Wij zijn gezegd met een predikant die de opdracht om het Evangelie te verkondigen goed verstaat. Door de week lees ik liever oude schrijvers of luister ik preken van dominees die geen dertien in een dozijn preken houden. Daarom herken ik het gelukkig vaak niet.
Ik begrijp dan je opmerking en vraag niet: ik ben niet zo nostalgisch en: welke schrijvers vind je erg rijk? Als je ze zelf graag leest is dat toch geen vraag meer?

Met de weinig doorwrochte meditaties (duizenden moeten er in de loop van de tijd al zijn voortgebracht) van hedendaagse predikanten in allerhande periodieken en krantjes en tijdschriften zou men vandaag nog moeten stoppen. De intentie om mensen niet zonder het Woord te hebben meegegeven iets te laten lezen, is zuiver. Maar wat mij betreft is het ontspoord.
Ik lees vaak van dezelfde schrijvers. Gezien de groep oude schrijvers groot is, kan het goed zijn dat hij schrijvers rijk vindt die ik niet of nauwelijks lees. Bijvoorbeeld schrijvers uit de vroeg christelijke kerk. In dat geval had ik direct een mooie leestip voor als mijn huidige boek uit is.
Online
Henk J
Berichten: 2608
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Henk J »

Kan het artikel (nu) niet lezen maar dacht dat Pieterman ook had aangegeven dat ze 'breed' luisterde dus het straalt niet alleen af op haar kerkelijke gemeente.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17406
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 18 apr 2024, 09:50
huisman schreef: 18 apr 2024, 09:07
DDD schreef: 17 apr 2024, 22:22 Veel dank.

De citaten uit bladen tellen natuurlijk niet mee. Maar inderdaad zijn er dan nog steeds nóg twee van zulke artikelen, dus is het op zijn minst niet zo uitzonderlijk als ik dacht. Dan is mijn ophef een beetje overdreven.

Ik lees toch al ruim 20 jaar het ND, en ik kan mij niet herinneren dat mij dit eerder is opgevallen. Misschien heeft dat te maken met de nieuwe vacature die zich richt op reformatorische christenen en is het een nieuw beleid van de krant. Of misschien is het me gewoon nooit eerder opgevallen.

Ik zal bij gelegenheid eens navragen hoe dat nu zit.
Je hebt onwaarheden zonder enige grond verkondigd. Dan had ik wat meer verwacht dan ‘ mijn ophef een beetje overdreven’.
Je bent zelf nogal snel om iets een ‘christen onwaardig’ te noemen. Hoe zou jij je beschuldigingen richting deze mevrouw kwalificeren?

Ten eerste: heel goed dat je mij daarop aanspreekt. Meten met twee maten is een gevaar waar ik zeker niet aan ontkom.

Maar als ik het gesprek zo teruglees, en zie dat er nóg twee mensen uit de reformatorische achterban zijn gevonden in het laatste jaar waarbij het ND voor deze spelling koos, dan heb ik vooralsnog de neiging om van 'heel bijzonder' 'bijzonder' te maken. Maar het punt blijft wat mij betreft staan, al zou ik me bij nader inzien kunnen voorstellen dat het ND dit actief aanbiedt. In dat geval is het een ander verhaal en heb ik mij vergist.

Veel van de aangevoerde artikelen zijn knipsels uit de Saambinder en uit de Waarheidsvriend. Dat is allemaal leuk en aardig, maar dat zijn geen redactionele artikelen, maar citaten uit andere bladen.

En voor alle duidelijkheid: met 'beschuldiging' doel je op mijn (mogelijk onjuiste) conclusie dat de geïnterviewde 'daar kennelijk een punt van maakt'?

Ik vind dat zelf niet zo'n schokkende beschuldiging. Maar dat is misschien ook onbewust meten met twee maten.
Als je zegt dat je onbewust meet met twee maten dan doe je dat bewust. Dus bewust onbewust meten met twee maten.

Verder vind ik het nogal kinderachtig dat je zelfs nu je ongelijk met wat zinnen probeert te verbloemen. Ik had van jou verwacht dat je ruimhartig zou bekennen dat je er naast zat. Dat je beschuldiging niet op feiten waren gebaseerd en dat je daarom je bericht intrekt.
Karakterologisch ben ik iig weer wat meer van een mede-forummer te weten gekomen. We blijven levenslang leerling….
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28794
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Dat lijkt me niet.

Je kunt je ervan bewust zijn dat je de neiging hebt om, net als veel andere mensen, met twee maten te meten. Dat wil niet zeggen dat je dat dan expres doet.

En verder ben ik er inderdaad niet van overtuigd dat ik mij vergis. Vooralsnog vermoed ik dat het fenomeen zich breder voordoet dan ik wist. Maar als ik had geweten dat dit de laatste tijd vaker voorkwam, had ik me voorzichtiger uitgedrukt.

Maar als blijkt dat dit nieuw beleid is van het ND, dan trek ik mijn bericht in en heb ik mij inderdaad vergist, wat natuurlijk heel goed kan zijn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Tiberius »

Het kan ook zijn dat deze vrouw wortels heeft in de Alblasserwaard. Daar spreken ze Heere ook uit met twee e's.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17406
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door huisman »

DDD schreef: 18 apr 2024, 10:42 Dat lijkt me niet.

Je kunt je ervan bewust zijn dat je de neiging hebt om, net als veel andere mensen, met twee maten te meten. Dat wil niet zeggen dat je dat dan expres doet.

En verder ben ik er inderdaad niet van overtuigd dat ik mij vergis. Vooralsnog vermoed ik dat het fenomeen zich breder voordoet dan ik wist. Maar als ik had geweten dat dit de laatste tijd vaker voorkwam, had ik me voorzichtiger uitgedrukt.

Maar als blijkt dat dit nieuw beleid is van het ND, dan trek ik mijn bericht in en heb ik mij inderdaad vergist, wat natuurlijk heel goed kan zijn.
Volharding, jammer. Goede dag nog toegewenst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door crossmountain »

DDD schreef: 18 apr 2024, 10:42 Dat lijkt me niet.

Je kunt je ervan bewust zijn dat je de neiging hebt om, net als veel andere mensen, met twee maten te meten. Dat wil niet zeggen dat je dat dan expres doet.

En verder ben ik er inderdaad niet van overtuigd dat ik mij vergis. Vooralsnog vermoed ik dat het fenomeen zich breder voordoet dan ik wist. Maar als ik had geweten dat dit de laatste tijd vaker voorkwam, had ik me voorzichtiger uitgedrukt.

Maar als blijkt dat dit nieuw beleid is van het ND, dan trek ik mijn bericht in en heb ik mij inderdaad vergist, wat natuurlijk heel goed kan zijn.
Jammer DDD. Je bagataliseert mijn eerdere bewijzen als "zijn er maar twee, rest zijn citaten" Wat al niet waar is. En ik had ook géén periode van een jaar bekeken, maar alleen dit jaar. Maar vooruit. Ik heb er nog een paar. Opvallend juist ook van niet-GerGemmers. Dus denk dat het tijd wordt voor een wat uitgebreidere en oprechte verontschuldiging.

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... -werd-domi
Dominee Al-Chalabi: ‘Als de Heere werkt, zit de duivel ook niet stil.’

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... jgen-de-ge
De Heere heeft heel duidelijk via de Bijbel gesproken. Dat is ons kompas’, aldus Agteresch.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1198315 ... m-ze-wel-o
Ik ben betrokken bij zending in China’, vertelt de christelijk-gereformeerde dominee Egas. ‘We danken de Heere ook elk jaar voor zijn goedheid dat we ons kerkelijk leven nog in alle vrijheid kunnen vieren.’

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... n-als-de-d
Dominee Willem Jan op ‘t Hof is niet verzekerd. Principieel niet. Een pensioenregeling heeft hij ook niet, vertelde hij zaterdag in deze krant. Dat voelt namelijk als ‘een zeker wantrouwen richting de Heere’.

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... eigen-kerk
Waar nu nog fruitbomen staan, bloeit begin 2025 een reformatorische school en een kerk voor de Gereformeerde Gemeente Kesteren. ‘Wij zien heel erg uit naar de nieuwbouw maar hopen bovenal dat de Heere zelf in ons midden mag zijn.’

https://www.nd.nl/nieuws/klimaat/118898 ... daarom-geb
Geurtsen is lid van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en haar geloof motiveert haar. ‘Ik denk dat het onze plicht is tegenover de Heere om de aarde te bewaren voor de volgende generaties.

https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... nog-herken
Die ‘ernstige’ preek maakte volgens Bolier veel indruk op Kersten, toen nog kind. ‘Al vrij jong is de Heere in zijn hart gaan werken.’

https://www.nd.nl/leven/leven/1188462/n ... n-delen-me
Tegelijk lijkt een leven in vrijheid en vertrouwen in Oman ver weg. ‘Omdat er maar weinig getuigen zijn geweest van de Heere Jezus. Mensen leven zó in angst.’ Dat begint al met hoe zij hun kinderen opvoeden.

https://www.nd.nl/geloof/protestant/117 ... emeenten-w
Alleen in de pauze praten de vrouwen met elkaar. Van Ruitenburg ‘vermoedt ernstig’ dat zijn gehoor vaak in nood bidt maar weinig dankt: ‘We hebben de Heere zo vaak gebruikt als EHBO-post’. En: ‘Zou u niet ontzettend dankbaar moeten zijn dat de Heere naar u als zondares wil omzien?’
DDD
Berichten: 28794
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door DDD »

Aha. Je hebt duidelijk gelijk. Dan heb ik me inderdaad vergist. Dat is mogelijk wel vervelend voor de geïnterviewde en daar bied ik graag mijn excuses voor aan.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 3009
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Job »

Bertiel schreef: 18 apr 2024, 09:53
Job schreef: 18 apr 2024, 09:43
Jawel, eens, ik zeg ook niet dat ze ongelijk heeft, maar een predikant hier openbaar van "betichten", wat voor de goede lezer feitelijk gebeurt, dat vind ik een lastige.
ze heeft geen predikant genoemd, dat soort interviews worden meestal wat langer voor publicatie gedaan, dus ik vraag me af of ze haar huidige predikant expliciet bedoeld (was net na zijn intrede) en of ze refereerd aan hetgeen wat ze in de vacante periode voorafgaand heeft voorbij komen.
Daar heb je een punt Bertiel!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3994
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

DDD schreef: 18 apr 2024, 11:16 Aha. Je hebt duidelijk gelijk. Dan heb ik me inderdaad vergist. Dat is mogelijk wel vervelend voor de geïnterviewde en daar bied ik graag mijn excuses voor aan.
Groots!
Ik hoop dat je opponenten nu tevreden zijn... :hum
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door crossmountain »

Terri schreef: 18 apr 2024, 12:20
DDD schreef: 18 apr 2024, 11:16 Aha. Je hebt duidelijk gelijk. Dan heb ik me inderdaad vergist. Dat is mogelijk wel vervelend voor de geïnterviewde en daar bied ik graag mijn excuses voor aan.
Groots!
Ik hoop dat je opponenten nu tevreden zijn... :hum
Zeer zeker! Dank je DDD dat je volmondig toegeeft een inschattingsfout te hebben gemaakt. Hier kunnen veel mensen (op dit forum) een voorbeeld aan nemen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17406
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door huisman »

Terri schreef: 18 apr 2024, 12:20
DDD schreef: 18 apr 2024, 11:16 Aha. Je hebt duidelijk gelijk. Dan heb ik me inderdaad vergist. Dat is mogelijk wel vervelend voor de geïnterviewde en daar bied ik graag mijn excuses voor aan.
Groots!
Ik hoop dat je opponenten nu tevreden zijn... :hum
Tevreden is een groot woord. Het excuus komt pas na het zoveelste bewijs. Ik blijf de eerste beschuldiging onbegrijpelijk vinden. Dat zegt wat over een diep wantrouwen en dat vind ik nogal lastig. Ik geloof namelijk dat wantrouwen geen christelijke deugd is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1158
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Anselmus »

huisman schreef: 18 apr 2024, 12:36
Terri schreef: 18 apr 2024, 12:20
DDD schreef: 18 apr 2024, 11:16 Aha. Je hebt duidelijk gelijk. Dan heb ik me inderdaad vergist. Dat is mogelijk wel vervelend voor de geïnterviewde en daar bied ik graag mijn excuses voor aan.
Groots!
Ik hoop dat je opponenten nu tevreden zijn... :hum
Tevreden is een groot woord. Het excuus komt pas na het zoveelste bewijs. Ik blijf de eerste beschuldiging onbegrijpelijk vinden. Dat zegt wat over een diep wantrouwen en dat vind ik nogal lastig. Ik geloof namelijk dat wantrouwen geen christelijke deugd is.
Kuch. Vergevingsgezindheid is wel een christelijke deugd.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 18 apr 2024, 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4793
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef: 18 apr 2024, 12:36
Terri schreef: 18 apr 2024, 12:20
DDD schreef: 18 apr 2024, 11:16 Aha. Je hebt duidelijk gelijk. Dan heb ik me inderdaad vergist. Dat is mogelijk wel vervelend voor de geïnterviewde en daar bied ik graag mijn excuses voor aan.
Groots!
Ik hoop dat je opponenten nu tevreden zijn... :hum
Tevreden is een groot woord. Het excuus komt pas na het zoveelste bewijs. Ik blijf de eerste beschuldiging onbegrijpelijk vinden. Dat zegt wat over een diep wantrouwen en dat vind ik nogal lastig. Ik geloof namelijk dat wantrouwen geen christelijke deugd is.
Nou zeg Huisman, mag het iets minder? Of is je azijn nog niet op?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
HersteldHervormd
Berichten: 6126
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door HersteldHervormd »

Een excuus wil niet altijd maar gelijk zeggen dat de kous direct is afgedaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie