Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9278
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef: 01 mei 2024, 14:38
parsifal schreef: 01 mei 2024, 14:07 Rekenonderwijs is wel iets wat me aangaat en dat is ideologisch vrij neutraal. (...)
In de basis is dat zo. In de praktijk liep ik pas met leerlingen tegen een op zichzelf grappig ding aan.
Er moesten gegevens uit een grafiek gehaald worden. De mannen waren met rood aangegeven en de vrouwen met blauw.
Je raadt het al, iedereen las de grafieken verkeerd om af.

Als ik dit voorbeeld los van verdere dingen bekijk, is het grappig. Maar ik weet van een collega die aardrijkskunde geeft, dat een aantal jaar geleden alle bevolkingsopbouwgrafieken zijn aangepast. Vroeger waren was blauw voor de mannen en roze voor de vrouwen. Exact dezelfde grafieken stonden in een nieuwe editie in groen/rood in het boek.

Dan zou je zeggen: een grafiek is waardenvrij. Maar de vormgeving...
Dat is wel een grappig voorbeeld ja. Er zit wel wat achter natuurlijk. Ook rekenen met oneindigheid kan wel wat levensbeschouwelijke gevolgen hebben. De voorbeelden zitten verder vooral in het taalgebruik en vormgeving.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11691
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef: 01 mei 2024, 14:02
Zeeuw schreef: 01 mei 2024, 10:01 Dat voor een vliegveld wel de stikstofregels worden versoepeld en voor een eenvoudige boer niet. Niet uit te leggen inderdaad.
https://nos.nl/artikel/2518690-nrc-kabi ... r-schiphol
Dat is prima uit te leggen. Het belang van Schiphol voor de economie is vele malen groter dan het belang van de individuele boer of van de agrarische sector in het geheel. Het algemene belang is er mee gediend. Is dat wrang voor de individuele boer? Natuurlijk. Is goed voor Nederland? Absoluut.
Nee, het is in het licht van de discussie die rond de stikstof toch al heel schimmig is totaal niet uitlegbaar.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid
Berichten: 6686
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 01 mei 2024, 12:52 Jij gaat niet met onkerkelijke mensen om?
Zeker, elke dag. Maar dat heeft hier niets mee te maken.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef: 01 mei 2024, 17:50
merel schreef: 01 mei 2024, 12:52 Jij gaat niet met onkerkelijke mensen om?
Zeker, elke dag. Maar dat heeft hier niets mee te maken.
Natuurlijk heeft het wel ergens mee te maken. Alleen lijkt het dat de liefde tot de wereld boven de liefde tot God gaat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4006
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Terri »

pierre27 schreef: 01 mei 2024, 18:43
GerefGemeente-lid schreef: 01 mei 2024, 17:50
merel schreef: 01 mei 2024, 12:52 Jij gaat niet met onkerkelijke mensen om?
Zeker, elke dag. Maar dat heeft hier niets mee te maken.
Natuurlijk heeft het wel ergens mee te maken. Alleen lijkt het dat de liefde tot de wereld boven de liefde tot God gaat.
Hoe bedoel je dat @Pierre? Uit welke posting van Merel leid je dat af?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Terri schreef: 01 mei 2024, 18:50
pierre27 schreef: 01 mei 2024, 18:43
GerefGemeente-lid schreef: 01 mei 2024, 17:50
merel schreef: 01 mei 2024, 12:52 Jij gaat niet met onkerkelijke mensen om?
Zeker, elke dag. Maar dat heeft hier niets mee te maken.
Natuurlijk heeft het wel ergens mee te maken. Alleen lijkt het dat de liefde tot de wereld boven de liefde tot God gaat.
Hoe bedoel je dat @Pierre? Uit welke posting van Merel leid je dat af?

Helemaal niet specifiek op de posting van Merel. Het valt me gewoon vaak op dat de drive om de wereld te bereiken ten kostte gaat van de liefde tot Gods Eer.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4148
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Maanenschijn »

pierre27 schreef:
Helemaal niet specifiek op de posting van Merel. Het valt me gewoon vaak op dat de drive om de wereld te bereiken ten kostte gaat van de liefde tot Gods Eer.
Een gedachte die misschien wat meer uitwerking verdient. Bedoel je dat het reformatorisch onderwijs meer tot eer van God strekt, dan reformatorische kinderen op niet-reformatorisch onderwijs?

Is ‘de wereld bereiken’ niet juist tot Gods Eer omdat er dan mogelijk toegebracht kunnen worden aan Gods Kerk die anders mogelijk verstoken waren van het evangelie? Of begrijp ik je verkeerd?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef: 01 mei 2024, 19:04
pierre27 schreef:
Helemaal niet specifiek op de posting van Merel. Het valt me gewoon vaak op dat de drive om de wereld te bereiken ten kostte gaat van de liefde tot Gods Eer.
Een gedachte die misschien wat meer uitwerking verdient. Bedoel je dat het reformatorisch onderwijs meer tot eer van God strekt, dan reformatorische kinderen op niet-reformatorisch onderwijs?

Is ‘de wereld bereiken’ niet juist tot Gods Eer omdat er dan mogelijk toegebracht kunnen worden aan Gods Kerk die anders mogelijk verstoken waren van het evangelie? Of begrijp ik je verkeerd?

God is heilig, Zijn dienst is heilig. De drive om mensen tot de kerk te brengen gaat vaak ten kostte van die heiligheid. Reformatorische scholen zijn zeker niet beter qua onderwijs, wel was de bedoeling dat de mensen hier meer aansluiting bij vonden bij wat ze zelf voorstonden. Helaas is de verkwanseling van Bijbelse normen en waarden op reformatorische scholen binnen het VO al even geleden begonnen. Een grote oorzaak zie ik hier in het toelatingsbeleid van medewerkers en het materialisme wat de gezindte als een gif doortrekt. Verder de oppervlakkige geloofsbeleving waarin hoorbaar de noodzaak van enige zondenkennis soms helaas ontbreekt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6686
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door GerefGemeente-lid »

pierre27 schreef: 01 mei 2024, 18:43
GerefGemeente-lid schreef: 01 mei 2024, 17:50
merel schreef: 01 mei 2024, 12:52 Jij gaat niet met onkerkelijke mensen om?
Zeker, elke dag. Maar dat heeft hier niets mee te maken.
Natuurlijk heeft het wel ergens mee te maken. Alleen lijkt het dat de liefde tot de wereld boven de liefde tot God gaat.
Maar mijn opmerking 'Wel in de wereld staan, maar niet van de wereld zijn', heeft toch niets te maken met de veronderstelling dat ik niet met onkerkelijke mensen zou omgaan?

Ik spreek ze iedere dag. Ik sta dus met beide benen ín de wereld. Maar als ware christen dienen we niet ván de wereld te zijn, als het goed ligt. Het is hier een vreemdelingschap. We zijn op doorreis.
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

Wat is het verschil tussen hen dagelijks spreken en ' niet van de wereld zijn'. Kom je ook niet bij onbekeerden over de vloer?
KDD
Berichten: 1548
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door KDD »

Misschien helpt dit:
John Bunyan schreef: De pelgrims, zoals ik tevoren zei, moesten door deze kermis; gelijk zij ook deden. Maar zie, zodra zij hun voeten erop gezet hadden, kwam er een grote opschudding onder al de kermisgasten; ook was de stad zelf rondom hen geheel beroerd; en wel om verscheidene redenen.

Allereerst: de pelgrims waren gekleed in een gewaad, geheel verschillend van het gewaad van de mensen, die hier kermis hielden; iedereen zag hen daarom aan, alle ogen richtten zich op hen: sommigen zeiden, dat het zotten en gekken waren, anderen beweerden: het zijn buitenlanders. (1Cor.2:7, 8).

Ten tweede waren zij niet minder verwonderd over hun taal. Want daar waren er maar weinigen, die hen verstaan konden; zij spraken natuurlijk de tale Kanaäns en zij die hier kermis hielden, waren mensen van deze wereld, zodat zij elkaar van het ene einde van de kermis tot het andere niet konden verstaan.

Ten derde. Wat echter de kooplieden niet weinig verbaasde, was, dat deze pelgrims al de waren, die hier werden geveild, van zeer weinig belang achtten; ja van zo weinig belang, dat zij die niet eens wilden aanzien; want als men hen toeriep, dat zij wat zouden kopen, staken zij hun vingers in de oren en riepen: Wend mijn ogen af, opdat zij geen ijdelheid zien (Ps.119:37); en opwaarts ziende gaven zij te kennen, dat hun burgerschap en wandel in de hemel was (Fil.3:19, 20).

Daar was er een, die hun gedrag opmerkte en zich spottende tot hen keerde, en zei: "Mannen, wat wilt u kopen?" Zei zeiden tot hem met een ernstig gezicht: "Wij kopen de waarheid" (Spr. 23:23). Dit gaf gelegenheid, om deze mannen des te meer te verachten; sommigen staken er de gek mee, anderen beschimpten hen, weer anderen spraken zeer verachtelijk van hen beiden; daar waren er ook, die anderen aanhitsten om hen te slaan; kortom ten laatste geraakte alles in beweging en kwam er grote opschudding en wanorde op de kermis.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door pierre27 »

KDD schreef: 01 mei 2024, 20:39 Misschien helpt dit:
John Bunyan schreef: De pelgrims, zoals ik tevoren zei, moesten door deze kermis; gelijk zij ook deden. Maar zie, zodra zij hun voeten erop gezet hadden, kwam er een grote opschudding onder al de kermisgasten; ook was de stad zelf rondom hen geheel beroerd; en wel om verscheidene redenen.

Allereerst: de pelgrims waren gekleed in een gewaad, geheel verschillend van het gewaad van de mensen, die hier kermis hielden; iedereen zag hen daarom aan, alle ogen richtten zich op hen: sommigen zeiden, dat het zotten en gekken waren, anderen beweerden: het zijn buitenlanders. (1Cor.2:7, 8).

Ten tweede waren zij niet minder verwonderd over hun taal. Want daar waren er maar weinigen, die hen verstaan konden; zij spraken natuurlijk de tale Kanaäns en zij die hier kermis hielden, waren mensen van deze wereld, zodat zij elkaar van het ene einde van de kermis tot het andere niet konden verstaan.

Ten derde. Wat echter de kooplieden niet weinig verbaasde, was, dat deze pelgrims al de waren, die hier werden geveild, van zeer weinig belang achtten; ja van zo weinig belang, dat zij die niet eens wilden aanzien; want als men hen toeriep, dat zij wat zouden kopen, staken zij hun vingers in de oren en riepen: Wend mijn ogen af, opdat zij geen ijdelheid zien (Ps.119:37); en opwaarts ziende gaven zij te kennen, dat hun burgerschap en wandel in de hemel was (Fil.3:19, 20).

Daar was er een, die hun gedrag opmerkte en zich spottende tot hen keerde, en zei: "Mannen, wat wilt u kopen?" Zei zeiden tot hem met een ernstig gezicht: "Wij kopen de waarheid" (Spr. 23:23). Dit gaf gelegenheid, om deze mannen des te meer te verachten; sommigen staken er de gek mee, anderen beschimpten hen, weer anderen spraken zeer verachtelijk van hen beiden; daar waren er ook, die anderen aanhitsten om hen te slaan; kortom ten laatste geraakte alles in beweging en kwam er grote opschudding en wanorde op de kermis.
Enigzins herkenbaar, ook in 2024!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door merel »

https://www.trouw.nl/binnenland/twijfel ... ~b219b9d3/

Het topic homoseksualiteit staat al even in moderatie. Daarom post ik het hier. Er is vaker genoemd dat het Dutch protocol in het buitenland ter discussie staat. In dit stuk wordt ook aangegeven dat voor dit protocol veel te weinig wetenschappelijke basis is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9007
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 03 mei 2024, 08:27 https://www.trouw.nl/binnenland/twijfel ... ~b219b9d3/

Het topic homoseksualiteit staat al even in moderatie. Daarom post ik het hier. Er is vaker genoemd dat het Dutch protocol in het buitenland ter discussie staat. In dit stuk wordt ook aangegeven dat voor dit protocol veel te weinig wetenschappelijke basis is.
Het artikel gaat over transseksualiteit, dus het artikel zou ook offtopic zijn in het topic homoseksualiteit.

Ik kan het artikel niet lezen. Maar dat er zaken ter discussie staan omdat er te weinig wetenschappelijke basis is verbaasd me niets. Het hele onderwerp is dusdanig door ideologie gedreven, dat wetenschap of uberhaubt nuchter verstand ondergeschikt zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie