Collecte na corona

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Collecte na corona

Bericht door Bezorgd »

MGG schreef: 14 mar 2023, 13:19
Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 13:11 Het is natuurlijk een heel ingewikkelde discussie.
Want het is ook nog zo dat een economie gebaat is bij een beetje zwart geld. Dat wordt zelfs door economen erkent.
Het wordt nl vaak veel makkelijker uitgegeven.

Het gaat om principes niet om de economie. Geen rustdag is volgens economen ook beter voor de economie. Voor mij is het klip en klaar dat een christen niet zwart mag werken. (Helaas heb ik als tiener ook een bijbaantje gehad waar ik contact uitbetaald kreeg. Nu weet ik niet zeker of mijn werkgever de uren niet verloonde, maar ik denk dat het zwart was.)
Ik denk eerlijk gezegd dat er geen ondernemer is die nooit iets zwart doet. Ik ken ze niet. Niet als doel opzich, maar omdat het soms gewoon heel lastig gemaakt wordt.
En ja heel veel van die werkende kinderen en jeugd met hun vakantiebaantjes, goed voor de opvoeding!, worden grotendeels zwart uitbetaald.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Collecte na corona

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 13:24
MGG schreef: 14 mar 2023, 13:19
Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 13:11 Het is natuurlijk een heel ingewikkelde discussie.
Want het is ook nog zo dat een economie gebaat is bij een beetje zwart geld. Dat wordt zelfs door economen erkent.
Het wordt nl vaak veel makkelijker uitgegeven.

Het gaat om principes niet om de economie. Geen rustdag is volgens economen ook beter voor de economie. Voor mij is het klip en klaar dat een christen niet zwart mag werken. (Helaas heb ik als tiener ook een bijbaantje gehad waar ik contact uitbetaald kreeg. Nu weet ik niet zeker of mijn werkgever de uren niet verloonde, maar ik denk dat het zwart was.)
Ik denk eerlijk gezegd dat er geen ondernemer is die nooit iets zwart doet. Ik ken ze niet. Niet als doel opzich, maar omdat het soms gewoon heel lastig gemaakt wordt.
En ja heel veel van die werkende kinderen en jeugd met hun vakantiebaantjes, goed voor de opvoeding!, worden grotendeels zwart uitbetaald.
Hoe wordt het lastig gemaakt?

Ik ken genoeg ondernemers die niks zwart doen. Sommige kunnen niks zwart doen. Bij andere heeft het geen zin, omdat ze B2B leveren. Weer andere doen het uit principe niet.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Collecte na corona

Bericht door KDD »

Ik kan bezorgd goed begrijpen. De overheid heeft ook een taak om hardwerken te stimuleren. En het tegenovergestelde gebeurt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Collecte na corona

Bericht door refo »

Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 12:51
Zita schreef: 14 mar 2023, 12:43
Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 12:38 Toen ik dit hoorde, ben ik er toch wat genuanceerder over gaan denken.
Waarom?
Omdat het een afweging is van keuzes:

Je kunt extra uren maken maar alles afdragen aan belasting zodat je hoegenaamd niets meer over houdt.
Je kunt lui op de bank gaan zitten omdat je nu eenmaal niets extra's meer mag doen.
Je kunt de gedachte hebben, zo help ik ook deze mensen nog, die anders de klus niet hadden kunnen laten doen.

Alles ligt gewoon niet zo zwart wit.

Wat me wel opvalt is dat vooral die mensen kritiek hebben die, en een veilige vaste baan hebben, en weinig kunnen waar mee ze iets extra's zouden kunnen verdienen.
Dat is altijd wel opvallend.
Je houdt altijd nog de helft over van wat je bijverdient. Dus 'hoegenaamd niets' is onzin.
En de anekdote die je naar voren brengt, klinkt heerlijk sappig: een lui iemand die een hardwerkend iemand kapittelt.
Als het niet is gebeurd, dan kan het nog gebeuren, zullen we maar zeggen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Collecte na corona

Bericht door KDD »

Een nederlander zei een keer tegen mij dat als hij naar zijn werk fietst dan zitten er twee andere mensen met hem op de fiets die ongevraagd meeliften. Hij vondt het ook soms fijn om alleen te fietsen. :huhu
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Collecte na corona

Bericht door gallio »

Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 12:51
Omdat het een afweging is van keuzes:

Je kunt extra uren maken maar alles afdragen aan belasting zodat je hoegenaamd niets meer over houdt.
Je kunt lui op de bank gaan zitten omdat je nu eenmaal niets extra's meer mag doen.
Je kunt de gedachte hebben, zo help ik ook deze mensen nog, die anders de klus niet hadden kunnen laten doen.

Alles ligt gewoon niet zo zwart wit.

Wat me wel opvalt is dat vooral die mensen kritiek hebben die, en een veilige vaste baan hebben, en weinig kunnen waar mee ze iets extra's zouden kunnen verdienen.
Dat is altijd wel opvallend.
Als dit echt de afweging is, doe het dan gratis of vraag de mensen waar je voor klust een donatie over te maken naar een goed doel.
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Collecte na corona

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 13:24
MGG schreef: 14 mar 2023, 13:19
Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 13:11 Het is natuurlijk een heel ingewikkelde discussie.
Want het is ook nog zo dat een economie gebaat is bij een beetje zwart geld. Dat wordt zelfs door economen erkent.
Het wordt nl vaak veel makkelijker uitgegeven.

Het gaat om principes niet om de economie. Geen rustdag is volgens economen ook beter voor de economie. Voor mij is het klip en klaar dat een christen niet zwart mag werken. (Helaas heb ik als tiener ook een bijbaantje gehad waar ik contact uitbetaald kreeg. Nu weet ik niet zeker of mijn werkgever de uren niet verloonde, maar ik denk dat het zwart was.)

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen ondernemer is die nooit iets zwart doet. Ik ken ze niet. Niet als doel opzich, maar omdat het soms gewoon heel lastig gemaakt wordt.
En ja heel veel van die werkende kinderen en jeugd met hun vakantiebaantjes, goed voor de opvoeding!, worden grotendeels zwart uitbetaald.

Ik ken er meerdere. Ik vind het heel stigmatiserend. Ik kom uit een ondernemersgezin, en daar werd echt niet zwart gewerkt en bij mijn broers en zussen ook niet. Bij vrienden die ondernemer zijn ook niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Collecte na corona

Bericht door huisman »

DDD schreef: 14 mar 2023, 15:50
Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 13:24
MGG schreef: 14 mar 2023, 13:19

Het gaat om principes niet om de economie. Geen rustdag is volgens economen ook beter voor de economie. Voor mij is het klip en klaar dat een christen niet zwart mag werken. (Helaas heb ik als tiener ook een bijbaantje gehad waar ik contact uitbetaald kreeg. Nu weet ik niet zeker of mijn werkgever de uren niet verloonde, maar ik denk dat het zwart was.)

Ik denk eerlijk gezegd dat er geen ondernemer is die nooit iets zwart doet. Ik ken ze niet. Niet als doel opzich, maar omdat het soms gewoon heel lastig gemaakt wordt.
En ja heel veel van die werkende kinderen en jeugd met hun vakantiebaantjes, goed voor de opvoeding!, worden grotendeels zwart uitbetaald.

Ik ken er meerdere. Ik vind het heel stigmatiserend. Ik kom uit een ondernemersgezin, en daar werd echt niet zwart gewerkt en bij mijn broers en zussen ook niet. Bij vrienden die ondernemer zijn ook niet.
Eens, ik ken ook ondernemers die nooit zwart zullen werken of zwart uitbetalen. Omdat ik altijd een vast en goed inkomen heb gehad ben ik wel voorzichtig om anderen te veroordelen. Was laatst wel verbaasd toen ik hoorde dat iemand met een universitaire professie in de zorg zich zwart liet betalen voor de gegeven behandeling. Ik had geen idee dat zwart werken zelfs in die kringen voorkomt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Collecte na corona

Bericht door Zeeuw »

Een klusje voor een ander doen, zonder er iets voor in rekening te brengen, is dat een vriendendienst, is dat zwart, is dat geoorloofd, ligt dat aan de omvang van het klusje?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Collecte na corona

Bericht door Mannetje »

Zeeuw schreef: 14 mar 2023, 16:40 Een klusje voor een ander doen, zonder er iets voor in rekening te brengen, is dat een vriendendienst, is dat zwart, is dat geoorloofd, ligt dat aan de omvang van het klusje?
Als je niks rekent is het in ieder geval niet zwart.
-
Online
DDD
Berichten: 28475
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Collecte na corona

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef: 14 mar 2023, 16:40 Een klusje voor een ander doen, zonder er iets voor in rekening te brengen, is dat een vriendendienst, is dat zwart, is dat geoorloofd, ligt dat aan de omvang van het klusje?
Iemand gratis helpen is natuurlijk geen zwart werken. Dat noem je vrijwilligerswerk. En iemand veel korting geven is ook geen zwart werken. Het gaat er juist om dat je meer voor jezelf houdt dan waar je recht op hebt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Collecte na corona

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: 14 mar 2023, 15:50


Ik ken er meerdere. Ik vind het heel stigmatiserend. Ik kom uit een ondernemersgezin, en daar werd echt niet zwart gewerkt en bij mijn broers en zussen ook niet. Bij vrienden die ondernemer zijn ook niet.
Maar goed, die zitten misschien allemaal in dezelfde branche als jij?
Met de reguliere tarieven in die beroepsgroep begrijp ik dat het dan ook helemaal niet nodig is. ;)
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Collecte na corona

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 14 mar 2023, 17:34
Zeeuw schreef: 14 mar 2023, 16:40 Een klusje voor een ander doen, zonder er iets voor in rekening te brengen, is dat een vriendendienst, is dat zwart, is dat geoorloofd, ligt dat aan de omvang van het klusje?
Iemand gratis helpen is natuurlijk geen zwart werken. Dat noem je vrijwilligerswerk. En iemand veel korting geven is ook geen zwart werken. Het gaat er juist om dat je meer voor jezelf houdt dan waar je recht op hebt.
Dat ben ik met je eens. Maar...als we dan bv een soort uitruileconomie gaan creëren, doen we daarmee dan niet de overheid tekort? I.e. ligt daarbij ergens een grens?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Collecte na corona

Bericht door Mannetje »

Uitruilen wordt al lastiger. Maar als buren samenwerken lijkt me geen probleem.

Wel als de schilder het huis van de loodgieter schildert in ruil voor het vervangen van de dakgoten. Dan doe je je professionele werk tegen een tarief in natura...
-
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Collecte na corona

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef: 14 mar 2023, 18:13
DDD schreef: 14 mar 2023, 15:50


Ik ken er meerdere. Ik vind het heel stigmatiserend. Ik kom uit een ondernemersgezin, en daar werd echt niet zwart gewerkt en bij mijn broers en zussen ook niet. Bij vrienden die ondernemer zijn ook niet.
Maar goed, die zitten misschien allemaal in dezelfde branche als jij?
Met de reguliere tarieven in die beroepsgroep begrijp ik dat het dan ook helemaal niet nodig is. ;)
Volgens mij heeft DDD meer dan eens uitgelegd dat sociale advocatuur niet meteen vet betaald wordt.
Het lijkt een beetje op een zijpaadje inslaan om de lastige vragen te omzeilen.
-
Plaats reactie