Catechisatie

DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Het uit het hoofd leren van tekstformules zegt nog niet zoveel over het opdoen van kennis. Maar goed, mijn punt was dat mij bij mensen die al jong catechese kregen nooit is opgevallen dat dat meer kennis heeft achtergelaten dan bij anderen, eerder integendeel. Maar dat kan ook aan het type kerk liggen.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Chrisje72 schreef:
Simon0612 schreef: DC staat voor gelijkstroom. AC staat voor wisselstroom. Waarschijnlijk dus een vereniging van gelijkgezinden ofzo iets.
Flauw
Depositum Custodi, een reformatorische studentenvereniging.

https://www.depositumcustodi.nl/
-
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Erdee

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Het uit het hoofd leren van tekstformules zegt nog niet zoveel over het opdoen van kennis. Maar goed, mijn punt was dat mij bij mensen die al jong catechese kregen nooit is opgevallen dat dat meer kennis heeft achtergelaten dan bij anderen, eerder integendeel. Maar dat kan ook aan het type kerk liggen.
Dat zei je net in andere bewoording ook al ongeveer. Waarop onze vraag was hoe je dat dan beoordeelt. Ben je gewoon in een gesprek te vragen hoe jong mensen naar catechisatie zijn gegaan? Of heb je dit dmv een enquete uitgezocht?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Dat constateerde ik op de middelbare school en later ook nog wel in enkele gevallen. Maar het is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Chrisje72 »

Mannetje schreef:
Chrisje72 schreef:
Simon0612 schreef: DC staat voor gelijkstroom. AC staat voor wisselstroom. Waarschijnlijk dus een vereniging van gelijkgezinden ofzo iets.
Flauw
Depositum Custodi, een reformatorische studentenvereniging.

https://www.depositumcustodi.nl/
Bedankt
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Erdee

Bericht door Christen »

DDD schreef:Van J.C. Philpot en van jou allebei. Ik ben niet zo van het weghalen van onwelgevallige teksten maar ik vind dat je als mensen zoiets zeggen echt niet zomaar kunt schrijven dat ze het zich wel verkeerd zullen herinneren.

Pas las ik nog een artikel over kinderen die geofferd worden in satanische rituelen. Daarvan is ook heel lang gezegd: het zal wel verzonnen zijn. Nu zijn er toch duidelijke aanwijzingen dat het gebeurt. Mensen hebben de neiging om dingen die ze niet willen geloven, ook niet te geloven. Maar daarmee doe je mensen die iets hebben meegemaakt, onnodig pijn.

En bovendien is het ook slordig, want kinderen onthouden zulke dingen vaak letterlijk en heel goed.
Over die post zat ik nog na te denken. Je kunt pas lid worden van de Satanskerk als je volwassen bent. Wel heb je kindermisbruik dat satanisch genoemd wordt. Afschuwelijk wat je dan leest.. kinderen.. maar elk misbruik is uiteindelijk satanisch.
Maar ik ben nog nooit in een Satanskerk geweest dus heb geen info verder.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Erdee

Bericht door Ditbenik »

Christen schreef:
DDD schreef:Van J.C. Philpot en van jou allebei. Ik ben niet zo van het weghalen van onwelgevallige teksten maar ik vind dat je als mensen zoiets zeggen echt niet zomaar kunt schrijven dat ze het zich wel verkeerd zullen herinneren.

Pas las ik nog een artikel over kinderen die geofferd worden in satanische rituelen. Daarvan is ook heel lang gezegd: het zal wel verzonnen zijn. Nu zijn er toch duidelijke aanwijzingen dat het gebeurt. Mensen hebben de neiging om dingen die ze niet willen geloven, ook niet te geloven. Maar daarmee doe je mensen die iets hebben meegemaakt, onnodig pijn.

En bovendien is het ook slordig, want kinderen onthouden zulke dingen vaak letterlijk en heel goed.
Over die post zat ik nog na te denken. Je kunt pas lid worden van de Satanskerk als je volwassen bent. Wel heb je kindermisbruik dat satanisch genoemd wordt. Afschuwelijk wat je dan leest.. kinderen.. maar elk misbruik is uiteindelijk satanisch.
Maar ik ben nog nooit in een Satanskerk geweest dus heb geen info verder.
Satanische rituelen zijn er helaas ook buiten de satanskerk.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Framboos schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Toch is het opvallend dat ze daar gemiddeld echt niet zoveel kennis opdoen.
Volgens mij wordt het krijgen van catechisatie overschat. Ik kan mij niet heugen daar iets geleerd te hebben en hoor hetzelfde terug van mijn kinderen.
Overhoor je je kinderen niet dan? Catechese is niet alleen de taak van de dominee/ouderling!
Wat moet ik overhoren? Zoals ik al aangaf leren ze niets. Net zo min als ik dat voorheen deed. Ze gaan trouw, maar komen wekelijks zuchtend thuis dat het te saai was.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

DDD schreef:Het uit het hoofd leren van tekstformules zegt nog niet zoveel over het opdoen van kennis. Maar goed, mijn punt was dat mij bij mensen die al jong catechese kregen nooit is opgevallen dat dat meer kennis heeft achtergelaten dan bij anderen, eerder integendeel. Maar dat kan ook aan het type kerk liggen.
.

Mee eens. Alleen kan ik niet zo goed beoordelen wat wel een juiste vorm van kennis opname is. Daarbij speelt mee dat het gegeven wordt aal tieners met praktijk onderwijs en VWO of gymnasium. Het is lastig om hen beiden te bedienen.
Christen
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Erdee

Bericht door Christen »

Wel sneu...
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

Zou de groepen verdelen op niveau ipv leeftijd helpend kunnen zijn als een deel van de oplossing?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Erdee

Bericht door Ditbenik »

Ararat schreef:Zou de groepen verdelen op niveau ipv leeftijd helpend kunnen zijn als een deel van de oplossing?
Dat zou ik in de kerk niet willen, juist omdat iedereen daar gelijk is. Als je groepen gaat maken op niveau zal dat ook gaan doorwerken in het hele gemeente-zijn. Het is de taak van de catecheet om de stof begrijpelijk te maken voor alle niveaus én interessant te houden voor alle niveaus. Dat vraagt een forse investering in inzet en tijd en dat lukt niet door steeds 'je lesje' te draaien.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Feitelijk kan dat niet of nauwelijks. Ik heb zelden iets geleerd op catechisatie en er zijn anderen die er zelden iets van hebben begrepen. Ik weet niet wat de oplossing is, maar dat is weer een discussie apart.

Het is in ieder geval ook niet omgekeerd, namelijk dat niets uit het hoofd leren per definitie een beter inzicht geeft. Maar ik heb wel meegemaakt dat een catecheet er een probleem van maakte dat een catechisant een antwoord in eigen woorden gaf. Dan heb je er mijns inziens toch weinig van begrepen.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bruna »

JvW schreef:
Bruna schreef: Het zal per regio verschillen, hier vanaf groep 5.

Realiseer me dat ik geeneens weet vanaf welke leeftijd de GG in mijn omgeving catechisatie geven.

In Middelharnis hoor je weer wel van zondagsschool in de GG. Dat heb je ook niet in elke GG.
Maar wat is een zondagsschool? In Vlissingen hebben we die ook, maar dat is echt bedoeld om niet-kerkelijke kinderen iets mee te geven van het christelijk geloof. De kinderen uit onze gemeente gaan daar niet naartoe, afgezien van de kinderen van de leiding van de zondagsschool.
Catechisatie is bij ons vanaf het voortgezet onderwijs (dus grofweg 12 jaar).
Tsja, als ik Flakkee, Tholen, Schouwen-Duiveland bekijk dan heeft in GG alleen Middelharnis zondagsschool.
Dit is echt voor kinderen uit de gemeente. Anderen zijn ongetwijfeld ook welkom.

Ik ken toch diverse GG die op lagere schoolleeftijd beginnen. 6 jaar of 8 jaar.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Erdee

Bericht door Thea »

Ik begrijp echt niet, dat je zegt, dat je niets op catechisatie hebt geleerd. Wist je dan alles al of leerde je je vragen niet? Ik heb de grondstukken van de goddelijke waarheden geleerd op catechisatie, zoals dat op het vragenboekje van Helkenbroek staat.
Plaats reactie