Kleding en stereotypen

Ambtenaar
Berichten: 9262
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Ambtenaar »

Zita schreef: 22 apr 2024, 22:02 En bij iemand op haar leeftijd en in haar bubbel ga ik die discussie helemaal niet aan.
Dat lijkt me een goed uitgangspunt, evenzeer dat je je aanpast vanwege oma.

Van gemeenteleden mag je meer flexibiliteit verwachten. Anders blijf je in de 19e eeuw leven.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2886
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door FlyingEagle »

Ambtenaar schreef:
Zita schreef: 22 apr 2024, 22:02 En bij iemand op haar leeftijd en in haar bubbel ga ik die discussie helemaal niet aan.
Dat lijkt me een goed uitgangspunt, evenzeer dat je je aanpast vanwege oma.

Van gemeenteleden mag je meer flexibiliteit verwachten. Anders blijf je in de 19e eeuw leven.
Dat tijds-argument is altijd zo kansloos. Net zoals “het is niet meer van deze tijd”
Wie bepaalt dat eigenlijk? Dus kom met betere argumenten.
Ambtenaar
Berichten: 9262
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Ambtenaar »

FlyingEagle schreef: 23 apr 2024, 06:17
Dat tijds-argument is altijd zo kansloos. Net zoals “het is niet meer van deze tijd”
Wie bepaalt dat eigenlijk? Dus kom met betere argumenten.
Als je niet onder een steen leeft dan kun je waarnemen dat het modebeeld nogal aan verandering onderhevig is. Al decennia is het in onze cultuur algemeen aanvaard dat een broek uniseks kleding is. Behalve dan in enkele subculturen.
Bertiel
Berichten: 4643
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Bertiel »

aan het begin van de 20ste eeuw fulmineerde dominees tegen te lage kraagjes bij dames.
Let wel, kraagjes! Hoor je iemand hier nog over en neemt iemand aanstoot tegen te lage kraagjes?

Zelfde als "vleeschkleurige kousen".
De uitwerking verandert echter de inhoud niet, matig en kuis.

Misschien voldoet een merkloze hoody wel meer aan dat voorschrift, dan een strak gesneden maatpak van weet ik hoeveel
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2886
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door FlyingEagle »

Ambtenaar schreef:
FlyingEagle schreef: 23 apr 2024, 06:17
Dat tijds-argument is altijd zo kansloos. Net zoals “het is niet meer van deze tijd”
Wie bepaalt dat eigenlijk? Dus kom met betere argumenten.
Als je niet onder een steen leeft dan kun je waarnemen dat het modebeeld nogal aan verandering onderhevig is. Al decennia is het in onze cultuur algemeen aanvaard dat een broek uniseks kleding is. Behalve dan in enkele subculturen.
Ik probeer je gewoon uit te dagen om met betere argumenten te komen.
Ambtenaar
Berichten: 9262
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Ambtenaar »

FlyingEagle schreef: 23 apr 2024, 07:04
Ik probeer je gewoon uit te dagen om met betere argumenten te komen.
Voor mij is het culturele argument, het sterkste argument.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1163
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Anselmus »

Ambtenaar schreef: 23 apr 2024, 07:20
FlyingEagle schreef: 23 apr 2024, 07:04
Ik probeer je gewoon uit te dagen om met betere argumenten te komen.
Voor mij is het culturele argument, het sterkste argument.
Volgens mij voor iedereen al wil men dat niet weten. Ik zie geen mannen meer met opgeschorte rokken reizen of aan het werk. Ergens is dat cultureel toch veranderd.
Fides Quaerens Intellectum
Online
merel
Berichten: 9899
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 23 apr 2024, 06:14
Zita schreef: 22 apr 2024, 22:02 En bij iemand op haar leeftijd en in haar bubbel ga ik die discussie helemaal niet aan.
Dat lijkt me een goed uitgangspunt, evenzeer dat je je aanpast vanwege oma.

Van gemeenteleden mag je meer flexibiliteit verwachten. Anders blijf je in de 19e eeuw leven.
Klopt een oudere oma verander je niet meer. Alleen zijn er nog steeds jongere ouders die dit ook van hun niet-thuis wonende kinderen verlangen als zij op bezoek komen. Dat vind ik wel manipulatief.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11431
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Mister »

merel schreef: 23 apr 2024, 08:07
Ambtenaar schreef: 23 apr 2024, 06:14
Zita schreef: 22 apr 2024, 22:02 En bij iemand op haar leeftijd en in haar bubbel ga ik die discussie helemaal niet aan.
Dat lijkt me een goed uitgangspunt, evenzeer dat je je aanpast vanwege oma.

Van gemeenteleden mag je meer flexibiliteit verwachten. Anders blijf je in de 19e eeuw leven.
Klopt een oudere oma verander je niet meer. Alleen zijn er nog steeds jongere ouders die dit ook van hun niet-thuis wonende kinderen verlangen als zij op bezoek komen. Dat vind ik wel manipulatief.
Dat zijn wel grote woorden. Als ouders waarderen/wensen dat je op een bepaalde manier gekleed komt, dan doe je dat a: uit liefde, b: uit respect en c: vanwege het feit dat je bij ouders in hun huis bent. Dat heeft niets met manipuleren te maken.
Online
merel
Berichten: 9899
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door merel »

Tja daar sta ik anders in. Als kinderen niet meer thuis wonen zijn zij verantwoordelijk voor hun eigen leven en zullen daar zelf verantwoording voor af moeten leggen. Als ouders heb je m.i. dan niets te eisen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9231
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door parsifal »

merel schreef: 23 apr 2024, 08:44 Tja daar sta ik anders in. Als kinderen niet meer thuis wonen zijn zij verantwoordelijk voor hun eigen leven en zullen daar zelf verantwoording voor af moeten leggen. Als ouders heb je m.i. dan niets te eisen.
Hangt er deels van af denk ik. Als er nog andere kinderen zijn die wel thuis leven dan kan ik me wel voorstellen dat je bezoek heel dringend verzoekt niet te ver af te wijken van de regels die voor de thuiswonende kinderen gelden.
Als de enige reden van verzoek is om de niet-thuiswonende kinderen naar jouw regels te laten leven is het een ander verhaal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
merel
Berichten: 9899
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door merel »

parsifal schreef: 23 apr 2024, 08:52
merel schreef: 23 apr 2024, 08:44 Tja daar sta ik anders in. Als kinderen niet meer thuis wonen zijn zij verantwoordelijk voor hun eigen leven en zullen daar zelf verantwoording voor af moeten leggen. Als ouders heb je m.i. dan niets te eisen.
Hangt er deels van af denk ik. Als er nog andere kinderen zijn die wel thuis leven dan kan ik me wel voorstellen dat je bezoek heel dringend verzoekt niet te ver af te wijken van de regels die voor de thuiswonende kinderen gelden.
Als de enige reden van verzoek is om de niet-thuiswonende kinderen naar jouw regels te laten leven is het een ander verhaal.
Ook daar staan wij anders in. Het is m.i. heel goed voor kinderen om al jong te leren dat ouders/jijzelf bepaalde keuzes maken en dat anderen daar anders in staan. Wij waren met regelmaat bij familie of familie bij ons die een andere zondagsbesteding hebben dan wij. Daarin lieten wij elkaar vrij. Ook de kinderen leerden zo al jong dat daar verschil in is.
Ambtenaar
Berichten: 9262
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door Ambtenaar »

Mister schreef: 23 apr 2024, 08:34

Dat zijn wel grote woorden. Als ouders waarderen/wensen dat je op een bepaalde manier gekleed komt, dan doe je dat a: uit liefde, b: uit respect en c: vanwege het feit dat je bij ouders in hun huis bent. Dat heeft niets met manipuleren te maken.
Waarom zouden ouders niet meer flexibel kunnen zijn? Waarom altijd die zwart-wit benadering in bepaalde kringen?
HersteldHervormd
Berichten: 6132
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef: 23 apr 2024, 08:44 Tja daar sta ik anders in. Als kinderen niet meer thuis wonen zijn zij verantwoordelijk voor hun eigen leven en zullen daar zelf verantwoording voor af moeten leggen. Als ouders heb je m.i. dan niets te eisen.
Jij bepaald thuis ook wat er gebeurd. Dat is een groot goed; dat je de verantwoording hebt van je eigen huis inclusief gezin als je dat mag hebben. Ik heb heel erg hoog staan dat je dan ook zelf de regels bepaald en dat andere zich daar aan dienen te houden. Jij bepaald wat er in huis gebeurt. Dus als je ouders bepaalde eisen hebben in hun eigen huis, dan heb je je daar aan te houden, het is immers hún huis.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
merel
Berichten: 9899
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kleding en stereotypen

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef: 23 apr 2024, 09:12
merel schreef: 23 apr 2024, 08:44 Tja daar sta ik anders in. Als kinderen niet meer thuis wonen zijn zij verantwoordelijk voor hun eigen leven en zullen daar zelf verantwoording voor af moeten leggen. Als ouders heb je m.i. dan niets te eisen.
Jij bepaald thuis ook wat er gebeurd. Dat is een groot goed; dat je de verantwoording hebt van je eigen huis inclusief gezin als je dat mag hebben. Ik heb heel erg hoog staan dat je dan ook zelf de regels bepaald en dat andere zich daar aan dienen te houden. Jij bepaald wat er in huis gebeurt. Dus als je ouders bepaalde eisen hebben in hun eigen huis, dan heb je je daar aan te houden, het is immers hún huis.
Daar sta ik dus anders in. Ik ben van mening dat met het opgroeien ouders kinderen eigen keuzes moeten leren maken. Ook als dat keuzes zijn waar je anders instaat als ouders.

Ik moet daarin denken aan de dochter van de predikant van mijn jeugd. Zijn 16-17 jarige dochter vulde vakken en had een bedrijfsfeest in een grote discotheek. Zij vroeg in eerste instantie permissie om te gaan. Haar vader antwoordde dat zij zijn standpunt wist, maar inmiddels zelf keuzes moest kunnen maken. Hij wilde nadat het feest was geweest sowieso met haar in gesprek over de keuze die zij had gemaakt. uiteindelijk is zijn dochter mokkend niet gegaan.

Ik vind het dreigement 'in mijn huis geen broek, anders kom je er niet in'bevreemdend en afstotend. Daarmee raak je iig emotioneel verwijderd van jouw kinderen.
Plaats reactie