Gereformeerde Gemeenten

Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannes »

DDD schreef:Dat is totaal het punt niet. Het gaat erom dat ze enig idee hebben van het moderne levensgevoel. De meeste dominees hebben echt geen idee en dat geeft een belangrijk risico van over de hoofden van heel veel kerkgangers heen te praten.
Dus van een weekje per jaar tv kijken krijgen ze enig idee van het moderne levensgevoel?

Het is dat ik je gedachten al eerder met verbazing heb gelezen anders had ik gedacht dat dit een flauwe grap was.
Als een predikant dagelijks zijn goed gefilterd internet daarvoor inzet moet hij ook een eind komen. Het echte werk moet van Boven komen, niet uit een verdorven kast.

1 week per jaar tv kijkende predikanten omdat anders het risico bestaat dat ze over de hoofden van heel veel kerkgangers heen praten. :bobo :humhihi
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jeremiah »

GZB schreef: Nou in de Hervormde kerk is het evenwicht best zoek hoor. De actualiteit neemt een enorme plaats in wat ten koste gaat van wat ik noemde.
Daar is een ouderwetse prediking zoals van ds Kievit zeer gewenst.
De prediking zoals van ds Kievit is overal zeer gewenst. Niets ouderwets aan.
GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GZB »

Jeremiah schreef:
GZB schreef: Nou in de Hervormde kerk is het evenwicht best zoek hoor. De actualiteit neemt een enorme plaats in wat ten koste gaat van wat ik noemde.
Daar is een ouderwetse prediking zoals van ds Kievit zeer gewenst.
De prediking zoals van ds Kievit is overal zeer gewenst. Niets ouderwets aan.
Klopt, maar in de meeste hervormde kerken wordt het als ouderwets beschouwd.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:@ Zeeuw:
Daarmee bedoel ik vanuit/ in relatie tot/ in rapport met de dominante levenshouding / geest van deze tijd. Een preek is het tegenwoordig stellen van het evangelie in de huidige context. Als dat niet gebeurt, is er geen werkelijke preek in de diepste zin van het woord.

Daarvoor is het beslist niet nodig om allerlei actuele voorbeelden te noemen, dat is juist totaal níet in de geest van deze tijd.
Dat laatste begrijp ik niet. Iets meer voorbeeld zou handig zijn.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik vind dat helemaal niet zo goed. Het zou een goed gesprek waard zijn hoe wereldvreemd een christen moet zijn.

Ik vind ook dat dominees en docenten minstens een keer per jaar een weekje zouden moeten kijken.
Natuurlijk. Stel voor dat ze geen idee hebben wat overspel, achterklap, roddel, liegen en bedriegen is.
Een dominee hoeft inderdaad zeker niet alles te weten. Echter is het wel goed om de leefwereld van de gemeenteleden te weten en je te kunnen verplaatsen in de leefwereld van jongeren. Daarvoor hoef je zeker niet alles te volgen, maar enigzins op de hoogte te zijn is onontbeerlijk.
Aan mijzelf merk ik al, hoewel ik dagelijks in contact kom met pubers, dat je bij het ouder worden snel vervreemd van hun leefwereld. Zij houden mij nog wel enigzins scherp, maar de kloof wordt snel groot als je er niet bij blijft. In dit opzicht denk ik dat een toepassing van "wel in de wereld, niet van de wereld" ook belangrijk is om pastoraal en geestelijk leiding te kunnen geven.
Helemaal eens wandelende.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:@ Zeeuw:
Daarmee bedoel ik vanuit/ in relatie tot/ in rapport met de dominante levenshouding / geest van deze tijd. Een preek is het tegenwoordig stellen van het evangelie in de huidige context. Als dat niet gebeurt, is er geen werkelijke preek in de diepste zin van het woord.

Daarvoor is het beslist niet nodig om allerlei actuele voorbeelden te noemen, dat is juist totaal níet in de geest van deze tijd.
Dat laatste begrijp ik niet. Iets meer voorbeeld zou handig zijn.
Het is me onduidelijk wat je niet begrijpt. Als ik het nog eens nalees, lijkt mij wat ik schrijf erg helder. Maar concrete ethische richtlijnen zijn niet erg 2018, dat is toch geen groot nieuws?
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Mannes schreef:
DDD schreef:Dat is totaal het punt niet. Het gaat erom dat ze enig idee hebben van het moderne levensgevoel. De meeste dominees hebben echt geen idee en dat geeft een belangrijk risico van over de hoofden van heel veel kerkgangers heen te praten.
Dus van een weekje per jaar tv kijken krijgen ze enig idee van het moderne levensgevoel?

Het is dat ik je gedachten al eerder met verbazing heb gelezen anders had ik gedacht dat dit een flauwe grap was.
Als een predikant dagelijks zijn goed gefilterd internet daarvoor inzet moet hij ook een eind komen. Het echte werk moet van Boven komen, niet uit een verdorven kast.

1 week per jaar tv kijkende predikanten omdat anders het risico bestaat dat ze over de hoofden van heel veel kerkgangers heen praten. :bobo :humhihi
Ik vraag me af waarom jij het nodig vindt een ander belachelijk te maken zonder ook maar één argument aan te dragen voor een andere visie. En dat is niet de eerste keer. Geen idee of er veel mensen van onder de indruk zijn, maar ik meld het toch maar even.

Overigens vermoed ik dat je niet veel begrijpt van wat ik schrijf, maar dat terzijde. Helemaal zeker weten kan ik dat niet, omdat je er verder niet op ingaat...
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:@ Zeeuw:
Daarmee bedoel ik vanuit/ in relatie tot/ in rapport met de dominante levenshouding / geest van deze tijd. Een preek is het tegenwoordig stellen van het evangelie in de huidige context. Als dat niet gebeurt, is er geen werkelijke preek in de diepste zin van het woord.

Daarvoor is het beslist niet nodig om allerlei actuele voorbeelden te noemen, dat is juist totaal níet in de geest van deze tijd.
Dat laatste begrijp ik niet. Iets meer voorbeeld zou handig zijn.
Het is me onduidelijk wat je niet begrijpt. Als ik het nog eens nalees, lijkt mij wat ik schrijf erg helder. Maar concrete ethische richtlijnen zijn niet erg 2018, dat is toch geen groot nieuws?
Evangelie in de huidige context zonder actuele voorbeelden te noemen. Als jij dit helder vindt, ligt het ongetwijfeld aan mij dat ik het niet begrijp. Betekent dit dat je spreekt over verslaving, zonder de smartphone te noemen oid?
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Het gaat niet om de voorbeelden. Dat is veel te eenzijdig gedacht. Het gaat om inlevingsvermogen en zelfreflectie en om het inzien van hoe de Bijbeltekst schuurt met het huidige levensgevoel en hoe je de gemeente daarin vanuit het Evangelie moet toerusten. En daar hebben predikanten in de GG over het algemeen geen flauw benul van. Ze hebben gemiddeld genomen echt geen idee van de meest voor de hand liggende vragen bij een bijbelgedeelte of ze durven die in ieder geval niet te bespreken. Ik kan me een recent interview met ds. G.W.S. Mulder herinneren dat daar een schokkend voorbeeld van was. Dat is hier ook besproken op het forum. En zeker niet om hem nu de schuld te geven want het is exemplarisch en er zijn veel ergere voorbeelden. En voor zover de vragen dan aan de orde komen, dan zeggen mensen dat het niet de juiste vragen zijn. Dat zal waar zijn, maar het is evenzeer onjuist.

Volgens mij stond dit allemaal in mijn eerste twee zinnen hierover, trouwens.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Het gaat niet om de voorbeelden. Dat is veel te eenzijdig gedacht. Het gaat om inlevingsvermogen en zelfreflectie en om het inzien van hoe de Bijbeltekst schuurt met het huidige levensgevoel en hoe je de gemeente daarin vanuit het Evangelie moet toerusten. En daar hebben predikanten in de GG over het algemeen geen flauw benul van. Ze hebben gemiddeld genomen echt geen idee van de meest voor de hand liggende vragen bij een bijbelgedeelte of ze durven die in ieder geval niet te bespreken. Ik kan me een recent interview met ds. G.W.S. Mulder herinneren dat daar een schokkend voorbeeld van was. Dat is hier ook besproken op het forum. En zeker niet om hem nu de schuld te geven want het is exemplarisch en er zijn veel ergere voorbeelden. En voor zover de vragen dan aan de orde komen, dan zeggen mensen dat het niet de juiste vragen zijn. Dat zal waar zijn, maar het is evenzeer onjuist.

Volgens mij stond dit allemaal in mijn eerste twee zinnen hierover, trouwens.
Nee, dat stond er niet. Nu maak je het iets helderder. Ik kom toch echt veel dominees tegen die dit wel doen. HHK waar ik nu lid van ben doet dit wel meer. Echter, ik vind het ene niet in algemene zin beter dan het ander.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik hoor toch veel dominees in de GG. Ik kom het zelden of nooit tegen. Misschien stel ik wat hogere eisen, dat kan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Gisteren was er weer één van de geboden aan de beurt bij de behandeling van de Heidelbergse Catechismus. Dan moet je toch concreet de zaken van géboden en vérboden benoemen?

Overigens ben ik wel benieuwd naar het concrete interview van ds. Mulder. Zou je een link willen plaatsen? Ik stel nu een concrete vraag, hopelijk vind je dat geen bezwaar.

Overigens vind ik dit weer een hele kwalijke discussie, maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... en#p746825

Verder heb ik helemaal geen bezwaar tegen een concrete behandeling van de tien geboden. Anders is het niet mogelijk daarover scherp te preken, terwijl dat wel de roeping van een predikant is.

Maar dat staat volkomen los van het punt waar ik het over had. Dat ging over de verkondiging van het evangelie en wat daarvoor nodig is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Uiteraard ben ik het 100% met ds. Mulder eens. Maar dat zal jouw niet verbazen.

Je doet nu werkelijk voorkomen alsof dominees geen radio, internet en krant hebben en alles maar vernemen van horen zeggen. Maar ik hoor regelmatig een zeer zuivere Woordbediening met hedendaagse voorbeelden, soms van predikanten die al tientallen jaren juichen voor Gods troon, soms van predikanten die jij zeer fel bekritiseert en soms van predikanten waar we beiden graag naar luisteren. Dus ik snap in het geheel niks van jouw probleem; en ik mag er wel bij zeggen: 'Gelukkig maar.'
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Je kunt het 100 procent met de dominee eens zijn en ook 100 procent met mij. Dus ik begrijp werkelijk niet wat je wilt zeggen.

Maar ik denk ook dat je niets snapt van wat ik wil zeggen. En het is mij een raadsel waarom, want het is toch geen Spaans.

Tenslotte: ik weet niet van predikanten die ik fel bekritiseer. Ik heb echt geen idee waar je het over hebt. Ik krijg meestal het commentaar dat ik eindeloos genuanceerd ben. Dus ik ben benieuwd over welke kritiek je het hebt.
Plaats reactie