Gereformeerde Gemeenten

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[
Maar je staat toch niet verder van de kerkenraad vandaan? Zeker niet als je als emeritus-predikant tot een vacante gemeente kerkelijk behoort en dus je dus geregeld bijstand verleent in het pastoraat (denk aan rouw- en trouwdiensten, gemeenteavonden, (zondagse) erediensten (vooral op feestdagen), bijeenkomsten voor de verenigingen en wat dies meer zij).
Je bezoekt geen kerkenraadsvergaderingen meer, geen afgevaardigde meer van meerdere vergaderingen. Geen deputaatschappen.
Dus ja je komt er wel 'buiten' te staan"
Als gewoon lid heb je te maken met de kerkenraad bv de jaarlijkse huisbezoeken, maar niet meer als opzicht over het ambt.
Gewoon lid? Een dominee blijft toch dominee, ook nadat hij niet meer kan preken? Hier is dat altijd zo geweest. Een emeritus predikant is hier niet minder. Ds. Karels mocht nog geruime tijd na zijn emeritaat Rijssen-West als hulpprediker dienen. Ook ds. J. Mol preekte tot hij lichamelijk niet meer kon. Ook hij diende daarvoor de gemeente van Rijssen-West als hulpprediker. (ofwel hulpdiensten, want het ambt van hulpprediker kennen we in feite niet).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[ Dus ik geloof dat niet.
Prima.
Gelukkig.

Maar daarmee heb ik nog steeds geen antwoord op mijn eerdere vraag hou dat nou zou komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[
Maar je staat toch niet verder van de kerkenraad vandaan? Zeker niet als je als emeritus-predikant tot een vacante gemeente kerkelijk behoort en dus je dus geregeld bijstand verleent in het pastoraat (denk aan rouw- en trouwdiensten, gemeenteavonden, (zondagse) erediensten (vooral op feestdagen), bijeenkomsten voor de verenigingen en wat dies meer zij).
Je bezoekt geen kerkenraadsvergaderingen meer, geen afgevaardigde meer van meerdere vergaderingen. Geen deputaatschappen.
Dus ja je komt er wel 'buiten' te staan"
Als gewoon lid heb je te maken met de kerkenraad bv de jaarlijkse huisbezoeken, maar niet meer als opzicht over het ambt.
Gewoon lid? Een dominee blijft toch dominee, ook nadat hij niet meer kan preken? Hier is dat altijd zo geweest. Een emeritus predikant is hier niet minder. Ds. Karels mocht nog geruime tijd na zijn emeritaat Rijssen-West als hulpprediker dienen. Ook ds. J. Mol preekte tot hij lichamelijk niet meer kon. Ook hij diende daarvoor de gemeente van Rijssen-West als hulpprediker. (ofwel hulpdiensten, want het ambt van hulpprediker kennen we in feite niet).
Pff, soms begrijp ik de opstellers van de verklaring... Lees nu gewoon iets.
Je reageert op iets wt ik helemaal niet zeg.
Natuurlijk mag hij blijven preken. Maar de verhouding met de kkraad is kerkrechtelijk wel degelijk anders geworden.
En ja dan zijn ze gewoon lid en maken dan geen deel meer uit van de kerkenraad.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[ Dus ik geloof dat niet.
Prima.
Gelukkig.

Maar daarmee heb ik nog steeds geen antwoord op mijn eerdere vraag hou dat nou zou komen.
Nou ja, vraag het ze zelf, of familie van hen, dan zul je zien dat ze met het antwoord komen dat ik gaf.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[
Maar je staat toch niet verder van de kerkenraad vandaan? Zeker niet als je als emeritus-predikant tot een vacante gemeente kerkelijk behoort en dus je dus geregeld bijstand verleent in het pastoraat (denk aan rouw- en trouwdiensten, gemeenteavonden, (zondagse) erediensten (vooral op feestdagen), bijeenkomsten voor de verenigingen en wat dies meer zij).
Je bezoekt geen kerkenraadsvergaderingen meer, geen afgevaardigde meer van meerdere vergaderingen. Geen deputaatschappen.
Dus ja je komt er wel 'buiten' te staan"
Als gewoon lid heb je te maken met de kerkenraad bv de jaarlijkse huisbezoeken, maar niet meer als opzicht over het ambt.
Gewoon lid? Een dominee blijft toch dominee, ook nadat hij niet meer kan preken? Hier is dat altijd zo geweest. Een emeritus predikant is hier niet minder. Ds. Karels mocht nog geruime tijd na zijn emeritaat Rijssen-West als hulpprediker dienen. Ook ds. J. Mol preekte tot hij lichamelijk niet meer kon. Ook hij diende daarvoor de gemeente van Rijssen-West als hulpprediker. (ofwel hulpdiensten, want het ambt van hulpprediker kennen we in feite niet).
Pff, soms begrijp ik de opstellers van de verklaring... Lees nu gewoon iets.
Je reageert op iets wt ik helemaal niet zeg.
Natuurlijk mag hij blijven preken. Maar de verhouding met de kkraad is kerkrechtelijk wel degelijk anders geworden.
En ja dan zijn ze gewoon lid en maken dan geen deel meer uit van de kerkenraad.
Zeer geachte mevrouw/mijnheer,
Ik bied u hierbij mijn excuses aan als ik iets verkeerd heb gezegd.
Ik las wat snel, ik was van streek, en dan kunnen er ongelukken gebeuren.
Nogmaals mijn excuses als ik iets verkeerd zei, het zeker niet mijn bedoeling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Er is een heel andere verklaring voor dit fenomeen. De Gereformeerde Gemeenten verschuiven gewoon enorm. Dominees die 30 jaar gelezen in het moderamen van de synode of in het curatorium waren omdat ze toen (net rechts van) het midden waren, beschouwen sommige mensen nu als linkerflankdominees (omdat ze uitgaan van de predikanten die er nu in de GG zijn).

Dus emerituspredikanten zijn eigenlijk altijd gematigd, als je het vergelijkt met het type predikanten dat in de tussentijd is toegelaten. Daar heeft de leeftijd en het kerkelijk opzicht maar erg weinig mee te maken. Dat zegt mijns inziens meer over het karakter dat nodig is om aan de eisen van het curatorium te voldoen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Volgens mij, @DIA, geeft je dit keer eens te snel je excuses.

Ik vraag me namelijk heel sterk af of in de praktijk de hulpdiensten (en de hulp in het pastoraat) van wijlen ds. J. Mol in Rijssen-West én in Drachten, ds. J. Karels in Rijssen-West, maar ook bijvoorbeeld ds. A. Moerkerken in Capelle aan den IJssel-West en wijlen ds. J. Karens in Kruiningen niet dezelfde 'rechten' hadden als een gewone gemeente-predikant. Ik kan me niet zomaar aan die indruk ontwennen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Er is een heel andere verklaring voor dit fenomeen. De Gereformeerde Gemeenten verschuiven gewoon enorm. Dominees die 30 jaar gelezen in het moderamen van de synode of in het curatorium waren omdat ze toen (net rechts van) het midden waren, beschouwen sommige mensen nu als linkerflankdominees (omdat ze uitgaan van de predikanten die er nu in de GG zijn).

Dus emerituspredikanten zijn eigenlijk altijd gematigd, als je het vergelijkt met het type predikanten dat in de tussentijd is toegelaten. Daar heeft de leeftijd en het kerkelijk opzicht maar erg weinig mee te maken. Dat zegt mijns inziens meer over het karakter dat nodig is om aan de eisen van het curatorium te voldoen.
Denkt u dat predikanten kunnen kiezen in welk vak ze willen?
Is dat een menselijke afweging?
Vergelijk met links/rechts in de politiek.
Ik denk niet dat dit op geestelijk terrein mogelijk is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nee. Maar het is mijns inziens wel een feit dat er veel dominees (precies genoeg, wel te verstaan) geroepen worden om in de Gereformeerde Gemeenten te dienen, maar dat slechts een kleine selectie daarvan dominee wordt. Sommigen die niet worden toegelaten of bij voorbaat geen kans maken, kiezen ervoor om dan elders dominee te worden, en anderen leggen zich er bij neer.

En die selectie is (als je kijkt naar de uitkomsten) tamelijk eenzijdig, en eenzijdiger geworden, zij het dat er een kleine correctieve vlaag is geweest. Dat heeft niets met Gods roeping te maken, maar met de selectie door de kerk.

En dat verklaart mijns inziens de observatie van Jantje.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Volgens mij, @DIA, geeft je dit keer eens te snel je excuses.

Ik vraag me namelijk heel sterk af of in de praktijk de hulpdiensten (en de hulp in het pastoraat) van wijlen ds. J. Mol in Rijssen-West én in Drachten, ds. J. Karels in Rijssen-West, maar ook bijvoorbeeld ds. A. Moerkerken in Capelle aan den IJssel-West en wijlen ds. J. Karens in Kruiningen niet dezelfde 'rechten' hadden als een gewone gemeente-predikant. Ik kan me niet zomaar aan die indruk ontwennen.
Het gaat niet over rechten. Het feit is gewoon dat de normale verhouding kr - predikant niet meer opgaat. Zoals Bezorgd postte:

Je bezoekt geen kerkenraadsvergaderingen meer, geen afgevaardigde meer van meerdere vergaderingen. Geen deputaatschappen.
Dus ja je komt er wel 'buiten' te staan"
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Panny »

Van sommige discussies op dit forum ontgaat me echt al het nut. :fi
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Volgens mij, @DIA, geeft je dit keer eens te snel je excuses.

Ik vraag me namelijk heel sterk af of in de praktijk de hulpdiensten (en de hulp in het pastoraat) van wijlen ds. J. Mol in Rijssen-West én in Drachten, ds. J. Karels in Rijssen-West, maar ook bijvoorbeeld ds. A. Moerkerken in Capelle aan den IJssel-West en wijlen ds. J. Karens in Kruiningen niet dezelfde 'rechten' hadden als een gewone gemeente-predikant. Ik kan me niet zomaar aan die indruk ontwennen.
Het ligt dacht ik zo, dat men bij emeritering vrijgesteld wordt van een eigen gemeente. Maar daarmee vervalt niet het ambt. Dat blijft in waarde. Ik dacht eigenlijk dat hier in onze kringen nooit anders over is gedacht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Volgens mij, @DIA, geeft je dit keer eens te snel je excuses.

Ik vraag me namelijk heel sterk af of in de praktijk de hulpdiensten (en de hulp in het pastoraat) van wijlen ds. J. Mol in Rijssen-West én in Drachten, ds. J. Karels in Rijssen-West, maar ook bijvoorbeeld ds. A. Moerkerken in Capelle aan den IJssel-West en wijlen ds. J. Karens in Kruiningen niet dezelfde 'rechten' hadden als een gewone gemeente-predikant. Ik kan me niet zomaar aan die indruk ontwennen.
Het ligt dacht ik zo, dat men bij emeritering vrijgesteld wordt van een eigen gemeente. Maar daarmee vervalt niet het ambt. Dat blijft in waarde. Ik dacht eigenlijk dat hier in onze kringen nooit anders over is gedacht.
Dat is zo. En ik geloof niet dat iemand dit ontkent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nee. Maar het is mijns inziens wel een feit dat er veel dominees (precies genoeg, wel te verstaan) geroepen worden om in de Gereformeerde Gemeenten te dienen, maar dat slechts een kleine selectie daarvan dominee wordt. Sommigen die niet worden toegelaten of bij voorbaat geen kans maken, kiezen ervoor om dan elders dominee te worden, en anderen leggen zich er bij neer.

En die selectie is (als je kijkt naar de uitkomsten) tamelijk eenzijdig, en eenzijdiger geworden, zij het dat er een kleine correctieve vlaag is geweest. Dat heeft niets met Gods roeping te maken, maar met de selectie door de kerk.

En dat verklaart mijns inziens de observatie van Jantje.
Juist ja; maar met die observatie ben ik het dus absoluut niet eens. Maar dat had je zelf ook kunnen bedenken, mij kennende.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11629
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef: Is die weg als je met emeritaat bent? Volgens mij kun je dan ook nog druk ervaren van de kerkenraad van de plaats der inwoning. Of niet?

Nee, je staat verder van kerkenraad, classis en synodes vandaan. Dat geeft blijkbaar rust.
Slecht teken overigens.
In mijn ervaring zie ik mensen in algemene zin wat minder vatbaar voor de mening van anderen worden bij het ouder worden eigenlijk. Is niet per definitie altijd goed overigens.
Plaats reactie