Gereformeerde Gemeenten

MGG
Berichten: 3565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ararat schreef: 04 apr 2024, 20:40
RD 4 april 2024 schreef:"De Jeugdbond wil het vertrouwen in het ‘midden’ vasthouden en in de breedte van het kerkverband vergroten”, meldt het beleidsplan dat de jongerenorganisatie deze week publiceerde. Extra aandacht gaat daarom uit naar het contact leggen met gemeenten die „bewust niet (meer) aangesloten zijn”, zodat er meer „wederzijds begrip” ontstaat.
Hoe is dat gebrek aan vertrouwen bij een deel van de gemeenten ontstaan?
Hoe weet jij dat bij een deel van de gemeenten een gebrek aan vertrouwen is? Die conclusie kan je naar mijn idee niet uit de eerste zin halen. Hoewel ik begrijp dat je met die zin alle kanten op kan.

Zover ik weet zijn een aantal (conservatieve) gemeenten altijd al terughoudend geweest. Ik vermoed dat een aantal gemeenten nooit aangesloten zijn. Van 1 gemeente weet ik dat zij niet meer aangesloten zijn, omdat zij de koers van de JBGG te conservatief vinden. Deze gemeente is duidelijk opgeschoven, waardoor het verschil met de JBGG groter werd. Ik ken de JBGG niet goed genoeg om te beoordelen of zij mogelijk ook opgeschoven zijn.

150 gemeenten tevreden houden is een flinke opgaaf. Het midden vasthouden en met andere in gesprek gaan vind ik een goed idee.
Laatst gewijzigd door MGG op 04 apr 2024, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Het is een heel lastige positie voor de JBGG.
In eerste instantie was er wat wantrouwen vanuit de rechterflank.
In de loop van de jaren is de JBGG wat meer naar rechts geschoven, wat resulteert in het feit dat er nu ook ter linkerzijde gemeenten zijn die weer vragen stellen bij die verschuiving.
Persoonlijk denk ik dat deze verschuiving van de JBGG pas binnen de wat naar rechts verschuivende koers die de hele GG de laatste jaren maakt.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1792
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

MGG schreef: 04 apr 2024, 22:07
Ararat schreef: 04 apr 2024, 20:40
RD 4 april 2024 schreef:"De Jeugdbond wil het vertrouwen in het ‘midden’ vasthouden en in de breedte van het kerkverband vergroten”, meldt het beleidsplan dat de jongerenorganisatie deze week publiceerde. Extra aandacht gaat daarom uit naar het contact leggen met gemeenten die „bewust niet (meer) aangesloten zijn”, zodat er meer „wederzijds begrip” ontstaat.
Hoe is dat gebrek aan vertrouwen bij een deel van de gemeenten ontstaan?
Hoe weet jij dat bij een deel van de gemeenten een gebrek aan vertrouwen is? Doe conclusie kan je naar mijn idee niet uit de eerste zin halen. Hoewel ik begrijp dat je met die zin alle kanten op kan.

Zover ik weet zijn een aantal (conservatieve) gemeenten altijd al terughoudend geweest. Ik vermoed dat een aantal gemeenten nooit aangesloten zijn. Van 1 gemeente weet ik dat zij niet meer aangesloten zijn, omdat zij de koers van de JBGG te conservatief vinden. Deze gemeente is duidelijk opgeschoven, waardoor het verschil met de JBGG groter werd. Ik ken de JBGG nier goed genoeg om te beoordelen of zij mogelijk ook opgeschoven zijn.

150 gemeenten tevreden houden is een flinke opgaaf. Het midden vasthouden en met andere in gesprek gaan vind ik een goed idee.
Eerder in het artikel werd gesproken over "Meer vertrouwen verkrijgen in het kerkverband". Vandaar.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nou, als ik lees dat de JBGG in de discussie over het gebruik van bijbelvertalingen geen partner is, en ook zie dat er allerlei projecten zijn om een voor het overgrote deel van de doelgroep onleesbare bijbelvertaling te gebruiken, dan vergaat mij ook wel de lust om daaraan bij te dragen enigszins.

Maar ik besef dat dit ook lastig anders kan zonder nog meer gedoe te krijgen over het draagvlak.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JvW »

DDD schreef: 04 apr 2024, 23:18 Nou, als ik lees dat de JBGG in de discussie over het gebruik van bijbelvertalingen geen partner is, en ook zie dat er allerlei projecten zijn om een voor het overgrote deel van de doelgroep onleesbare bijbelvertaling te gebruiken, dan vergaat mij ook wel de lust om daaraan bij te dragen enigszins.

Maar ik besef dat dit ook lastig anders kan zonder nog meer gedoe te krijgen over het draagvlak.
Helemaal eens (zowel het eerste deel als het teeede deel). En de HGJB is er ook nog, dus die kan (niet direct op gemeentelijk niveau, maar wel op gezinsniveau) als alternatief gebruikt worden.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1792
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

HHR schreef: 04 apr 2024, 23:05 Het is een heel lastige positie voor de JBGG.
In eerste instantie was er wat wantrouwen vanuit de rechterflank.
In de loop van de jaren is de JBGG wat meer naar rechts geschoven, wat resulteert in het feit dat er nu ook ter linkerzijde gemeenten zijn die weer vragen stellen bij die verschuiving.
Persoonlijk denk ik dat deze verschuiving van de JBGG pas binnen de wat naar rechts verschuivende koers die de hele GG de laatste jaren maakt.
Hoe merk je dat een organisatie naar rechts verschuift binnen een naar rechts verschuivend geheel?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Er is een groep conservatieve gemeenten die zich fel tegen het mediagebruik van de JBGG keren (Danielonline, social media, videos). Ik vermoed dat hier op gedoeld wordt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

JvW schreef: 05 apr 2024, 07:11
DDD schreef: 04 apr 2024, 23:18 Nou, als ik lees dat de JBGG in de discussie over het gebruik van bijbelvertalingen geen partner is, en ook zie dat er allerlei projecten zijn om een voor het overgrote deel van de doelgroep onleesbare bijbelvertaling te gebruiken, dan vergaat mij ook wel de lust om daaraan bij te dragen enigszins.

Maar ik besef dat dit ook lastig anders kan zonder nog meer gedoe te krijgen over het draagvlak.
Helemaal eens (zowel het eerste deel als het teeede deel). En de HGJB is er ook nog, dus die kan (niet direct op gemeentelijk niveau, maar wel op gezinsniveau) als alternatief gebruikt worden.
Ik denk dat de HHJO/HJW/LCJ beter zou aansluiten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

JvW schreef: 05 apr 2024, 07:11
DDD schreef: 04 apr 2024, 23:18 Nou, als ik lees dat de JBGG in de discussie over het gebruik van bijbelvertalingen geen partner is, en ook zie dat er allerlei projecten zijn om een voor het overgrote deel van de doelgroep onleesbare bijbelvertaling te gebruiken, dan vergaat mij ook wel de lust om daaraan bij te dragen enigszins.

Maar ik besef dat dit ook lastig anders kan zonder nog meer gedoe te krijgen over het draagvlak.
Helemaal eens (zowel het eerste deel als het teeede deel). En de HGJB is er ook nog, dus die kan (niet direct op gemeentelijk niveau, maar wel op gezinsniveau) als alternatief gebruikt worden.
Neem dan de HHJO of het LCJ. HGJB en hun materiaal staat ver van mij af. Als buitenstaander heb ik een 180 graden andere kijk op de ontwikkeling van de JBGG dan hier wordt geschreven. Wij lazen de Daniël vanaf ons trouwen tot alle kinderen de deur uit waren. Zo’n 30 jaar. Onze kijk was dat het van een leerzaam en diepgaand jongerenblad ging naar een oppervlakkig blaadje met wat korte weinig zeggende artikeltjes.
Lees hem nu nog wel eens bij familie en zie nog weinig diepgang. Heb trouwens wel vertrouwen in de vrij nieuwe directeur van de JBGG en verwacht dat hij de diepgang wel weer terug gaat brengen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

huisman schreef: 05 apr 2024, 09:54
JvW schreef: 05 apr 2024, 07:11
DDD schreef: 04 apr 2024, 23:18 Nou, als ik lees dat de JBGG in de discussie over het gebruik van bijbelvertalingen geen partner is, en ook zie dat er allerlei projecten zijn om een voor het overgrote deel van de doelgroep onleesbare bijbelvertaling te gebruiken, dan vergaat mij ook wel de lust om daaraan bij te dragen enigszins.

Maar ik besef dat dit ook lastig anders kan zonder nog meer gedoe te krijgen over het draagvlak.
Helemaal eens (zowel het eerste deel als het teeede deel). En de HGJB is er ook nog, dus die kan (niet direct op gemeentelijk niveau, maar wel op gezinsniveau) als alternatief gebruikt worden.
Neem dan de HHJO of het LCJ. HGJB en hun materiaal staat ver van mij af. Als buitenstaander heb ik een 180 graden andere kijk op de ontwikkeling van de JBGG dan hier wordt geschreven. Wij lazen de Daniël vanaf ons trouwen tot alle kinderen de deur uit waren. Zo’n 30 jaar. Onze kijk was dat het van een leerzaam en diepgaand jongerenblad ging naar een oppervlakkig blaadje met wat korte weinig zeggende artikeltjes.
Lees hem nu nog wel eens bij familie en zie nog weinig diepgang. Heb trouwens wel vertrouwen in de vrij nieuwe directeur van de JBGG en verwacht dat hij de diepgang wel weer terug gaat brengen.
De Daniel is inderdaad enorm veranderd/opgeschoven. Het zou mooi zijn als qua inhoud de oude lijn opgepakt wordt. De vormgeving hoeft niet terug naar de stijl van 20 jaar geleden ;).
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Die ontwikkeling heb ik helemaal gemist. Ik zal eens een nieuwe Daniel lezen.

Ik heb altijd gevonden dat de BEAM! de toon veel beter raakt, even los van de inhoud.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

MGG schreef: 05 apr 2024, 10:04
huisman schreef: 05 apr 2024, 09:54
JvW schreef: 05 apr 2024, 07:11
DDD schreef: 04 apr 2024, 23:18 Nou, als ik lees dat de JBGG in de discussie over het gebruik van bijbelvertalingen geen partner is, en ook zie dat er allerlei projecten zijn om een voor het overgrote deel van de doelgroep onleesbare bijbelvertaling te gebruiken, dan vergaat mij ook wel de lust om daaraan bij te dragen enigszins.

Maar ik besef dat dit ook lastig anders kan zonder nog meer gedoe te krijgen over het draagvlak.
Helemaal eens (zowel het eerste deel als het teeede deel). En de HGJB is er ook nog, dus die kan (niet direct op gemeentelijk niveau, maar wel op gezinsniveau) als alternatief gebruikt worden.
Neem dan de HHJO of het LCJ. HGJB en hun materiaal staat ver van mij af. Als buitenstaander heb ik een 180 graden andere kijk op de ontwikkeling van de JBGG dan hier wordt geschreven. Wij lazen de Daniël vanaf ons trouwen tot alle kinderen de deur uit waren. Zo’n 30 jaar. Onze kijk was dat het van een leerzaam en diepgaand jongerenblad ging naar een oppervlakkig blaadje met wat korte weinig zeggende artikeltjes.
Lees hem nu nog wel eens bij familie en zie nog weinig diepgang. Heb trouwens wel vertrouwen in de vrij nieuwe directeur van de JBGG en verwacht dat hij de diepgang wel weer terug gaat brengen.
De Daniel is inderdaad enorm veranderd/opgeschoven. Het zou mooi zijn als qua inhoud de oude lijn opgepakt wordt. De vormgeving hoeft niet terug naar de stijl van 20 jaar geleden ;).
Mijns inziens is de Daniel niet opgeschoven (en volgens mij zegt Huisman dat ook niet). Wel is het allemaal niet zo inhoudelijk meer en mist de diepgang. Maar dat heeft niet zoveel met links, rechts of opschuiven te maken.

Overigens zie je dat ook in de Saambinder (wanneer je deze bijvoorbeeld vergelijkt met de Wachter Sions).
Online
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Als de teksten inhoudelijk oppervlakkiger worden, maar meer op het gevoel gericht, dan zou je dat ook juist wel een verrechtsing kunnen noemen. :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17376
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

DDD schreef: 05 apr 2024, 10:10 Die ontwikkeling heb ik helemaal gemist. Ik zal eens een nieuwe Daniel lezen.

Ik heb altijd gevonden dat de BEAM! de toon veel beter raakt, even los van de inhoud.
Je bent wel voorspelbaar DDD :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door HHR »

Ararat schreef: 05 apr 2024, 08:04
HHR schreef: 04 apr 2024, 23:05 Het is een heel lastige positie voor de JBGG.
In eerste instantie was er wat wantrouwen vanuit de rechterflank.
In de loop van de jaren is de JBGG wat meer naar rechts geschoven, wat resulteert in het feit dat er nu ook ter linkerzijde gemeenten zijn die weer vragen stellen bij die verschuiving.
Persoonlijk denk ik dat deze verschuiving van de JBGG pas binnen de wat naar rechts verschuivende koers die de hele GG de laatste jaren maakt.
Hoe merk je dat een organisatie naar rechts verschuift binnen een naar rechts verschuivend geheel?
Door aan te sluiten bij rechtsere gemeenten ging men andere sprekers uitnodigen etc dan voorheen.
Terwijl er eerder vooral gekeken werd naar: wat zijn aansprekende sprekers voor jongeren.
Begrijpelijk overigens als je ook van de rechterflank vertrouwen wil winnen.
Maar ik weet ook van (voormalig) jongerenwerkers dat het altijd op eieren lopen is. En nieuwe initiatieven maar heel moeilijk van de grond kwamen vanwege allerlei gevoeligheden.
In het geheel is men wat voorzichtiger gaan opereren, terwijl men vroeger wat duidelijker een standpunt in durfde te nemen.
Plaats reactie