Gereformeerde Gemeenten

MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 21 mar 2023, 09:00 Wat als een predikant weigert dat zijn preek live uitgezonden wordt via de kerktelefoon, dat zouden we heel raar vinden. Ds. Al-Chalabi is in alles nogal zwart-wit en ik kan dat ook nog wel begrijpen. Maar als predikant ben je te gast in andere gemeenten. Het is dan niet aan de predikant om eisen te stellen. Dan is het logisch dat je niet meer uitgenodigd wordt.
In goed overleg kan dat een prima oplossing zijn. Hij kan zijn preekbeurten ongetwijfeld wel kwijt. Het is de keis van een kerkenraad of ze liever een leesdienst hebben dat een dominee zonder beeld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Erskinees schreef: 21 mar 2023, 09:00 Wat als een predikant weigert dat zijn preek live uitgezonden wordt via de kerktelefoon, dat zouden we heel raar vinden. Ds. Al-Chalabi is in alles nogal zwart-wit en ik kan dat ook nog wel begrijpen. Maar als predikant ben je te gast in andere gemeenten. Het is dan niet aan de predikant om eisen te stellen. Dan is het logisch dat je niet meer uitgenodigd wordt.
Het kan nog zwart-witter.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/657623/ ... vs-niet-in

Denk dat de predikant van Hilversum wel een foto in zijn paspoort heeft? :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 21 mar 2023, 08:51
Herman schreef: 21 mar 2023, 08:25
MGG schreef: 21 mar 2023, 08:21Je dient de gemeente waar je een roeping voor heb. Het gaat niet over gestreeld worden, maar over een principe of een onprettig gevoel. Ik zie niet in waarom de genodigde moet inschikken. De gemeente (preekregelaar) legt een vraag bij een dominee neer. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je dan rekening houdt met de wens van de genodigde.
Maar dat geldt niet als je uitgaat van het woord dwang. Dat woord gaat twee kanten op. Of de dominee zegt: ik kom wel en de camera gaat uit. Of de gemeente zegt: u komt wel en de camera blijft aan. Beide houdingen zijn afkeurenswaardig. Ik snap niet dat je dat niet ziet.
Juist. De minste zijn, behalve als ik mijn zin niet krijg.
Als de vrager de minste is, dan hoeft iemand niet tegen zijn principe in te gaan. Sowieso wegen principes vaak zwaarder dan andere argumenten. Zo zijn best wat kerken niet verzekerd omdat een of enkele leden daar principieel tegen bezwaard zijn.

Ik ben overigens niet tegen beeld in de kerk, maar wel tegen druk die uitgevoerd wordt om vernieuwingen door te voeren.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 21 mar 2023, 09:14 Als de vrager de minste is, dan hoeft iemand niet tegen zijn principe in te gaan. Sowieso wegen principes vaak zwaarder dan andere argumenten. Zo zijn best wat kerken niet verzekerd omdat een of enkele leden daar principieel tegen bezwaard zijn.

Ik ben overigens niet tegen beeld in de kerk, maar wel tegen druk die uitgevoerd wordt om vernieuwingen door te voeren.
Dus als je iets bestempelt als 'dit is mijn principe', heb je per definitie de overhand op een ander argument? Denk je niet dat het 'mijn principe' soms wat te makkelijk wordt gebruikt en als je het afpelt meer traditie/'ik denk dat dit is wat ik/men meent wat ik moet doen' dan principe is?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 21 mar 2023, 09:14
Erskinees schreef: 21 mar 2023, 09:00 Wat als een predikant weigert dat zijn preek live uitgezonden wordt via de kerktelefoon, dat zouden we heel raar vinden. Ds. Al-Chalabi is in alles nogal zwart-wit en ik kan dat ook nog wel begrijpen. Maar als predikant ben je te gast in andere gemeenten. Het is dan niet aan de predikant om eisen te stellen. Dan is het logisch dat je niet meer uitgenodigd wordt.
Het kan nog zwart-witter.

https://www.nd.nl/geloof/geloof/657623/ ... vs-niet-in

Denk dat de predikant van Hilversum wel een foto in zijn paspoort heeft? :OO3
Ik krijg stiekem toch even een gedachte aan jouw paspoort met de foto van dit forum erbij in mijn hoofd...Dat biedt interessante gesprekken denk ik.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ph W H Eskes schreef: 21 mar 2023, 08:12 De predikant van de Gereformeerde Gemeente van Genemuiden is tegen het uitzenden van kerkdiensten met beeld.
Echter als hij in gemeenten preekt waar men wel uitzendt met beeld, vind hij dat vallen onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad aldaar.

Dit zei hij enkele weken terug in de middagdienst bij de behandeling van zondag 35 van de Heidelbergse Cathechismus.
Dat lijkt mij een heel verstandige keuze. Twistgierigheid is niet goed, maar met principes hebben is niets mis. Het zijn middelmatige kwesties waarover je echt geen ruzie hoeft te maken.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 21 mar 2023, 09:19
MGG schreef: 21 mar 2023, 09:14 Als de vrager de minste is, dan hoeft iemand niet tegen zijn principe in te gaan. Sowieso wegen principes vaak zwaarder dan andere argumenten. Zo zijn best wat kerken niet verzekerd omdat een of enkele leden daar principieel tegen bezwaard zijn.

Ik ben overigens niet tegen beeld in de kerk, maar wel tegen druk die uitgevoerd wordt om vernieuwingen door te voeren.
Dus als je iets bestempelt als 'dit is mijn principe', heb je per definitie de overhand op een ander argument? Denk je niet dat het 'mijn principe' soms wat te makkelijk wordt gebruikt en als je het afpelt meer traditie/'ik denk dat dit is wat ik/men meent wat ik moet doen' dan principe is?
Niet per definitie, maar wel in combinatie met de situatie vrager en gevraagde. Zeker in deze situatie waarin het verleden meespeelt. 'Mijn principe' kan inderdaad misbruikt worden. Daarom moeten principes vergeleken worden met iemand zijn hele levenswandel. Als je bijvoorbeeld tegen het verzekeren van een kerk bent, maar je woning wel verzekerd dan is het een zwak principe.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 21 mar 2023, 09:20
Ph W H Eskes schreef: 21 mar 2023, 08:12 De predikant van de Gereformeerde Gemeente van Genemuiden is tegen het uitzenden van kerkdiensten met beeld.
Echter als hij in gemeenten preekt waar men wel uitzendt met beeld, vind hij dat vallen onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad aldaar.

Dit zei hij enkele weken terug in de middagdienst bij de behandeling van zondag 35 van de Heidelbergse Cathechismus.
Dat lijkt mij een heel verstandige keuze. Twistgierigheid is niet goed, maar met principes hebben is niets mis. Het zijn middelmatige kwesties waarover je echt geen ruzie hoeft te maken.
Precies. Daarom benadruk ik het goede gesprek en overleg. De conclusie kan in mijn ogen prima zijn dat je elkaars standpunten respecteert en je een andere dominee vraagt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 21 mar 2023, 09:22
Zeeuw schreef: 21 mar 2023, 09:19
MGG schreef: 21 mar 2023, 09:14 Als de vrager de minste is, dan hoeft iemand niet tegen zijn principe in te gaan. Sowieso wegen principes vaak zwaarder dan andere argumenten. Zo zijn best wat kerken niet verzekerd omdat een of enkele leden daar principieel tegen bezwaard zijn.

Ik ben overigens niet tegen beeld in de kerk, maar wel tegen druk die uitgevoerd wordt om vernieuwingen door te voeren.
Dus als je iets bestempelt als 'dit is mijn principe', heb je per definitie de overhand op een ander argument? Denk je niet dat het 'mijn principe' soms wat te makkelijk wordt gebruikt en als je het afpelt meer traditie/'ik denk dat dit is wat ik/men meent wat ik moet doen' dan principe is?
Niet per definitie, maar wel in combinatie met de situatie vrager en gevraagde. Zeker in deze situatie waarin het verleden meespeelt. 'Mijn principe' kan inderdaad misbruikt worden. Daarom moeten principes vergeleken worden met iemand zijn hele levenswandel. Als je bijvoorbeeld tegen het verzekeren van een kerk bent, maar je woning wel verzekerd dan is het een zwak principe.
Ik ken deze dominee niet. Ik weet niet hoe hij in het algemeen in 'het leven' staat. Als het een zachtmoedig persoon is die het niet over zijn hart kan verkrijgen, zou ik als kerkenraad direct die keer de camera uitzetten. Is het iemand die veel vaker vanwege 'principes' iets stevig vindt, dan voelt het wat anders.
Ik zou er overigens, als het een gastpredikant betreft die heel af en toe komt, sowieso geen halszaak van maken. Dan luister je een keer gewoon ipv dat je kijkt. En kijk je op een ander moment een preek van een andere kerk als je nog behoefte hebt aan beeld.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Hopelijk leest ds. Verschuure de Terdege en wil hij eens een vaderlijk onderhoud hebben met ds. Al-Chalabi over deze kwestie. Met principes is niets mis. Ik heb er waardering voor. Een stukje standvastigheid. Het is ook de eerlijke spiegel die een relatieve buitenstaander ons voorhoudt. Maar ik denk dat er eerder frictie ontstaat over hoe ds. Al-Chalabi ermee omgaat, dan over het principe zelf. Het principe zelf kan in alle christelijke minnelijkheid worden opgelost tussen kerkenraden en de dominee. Kerkenraden kunnen zich hierin prima voegen naar Paulus, die opriep rekening te houden met principes.

Maar er ontstaat een wat vijandelijke sfeer rondom het thema. Een sibboleth/schibbolet. Alle afgelopen preken die ds. Al-Chalabi in onze (niet beelduitzendende) gemeente hield, recent nog, kwam het punt video-uitzendingen zonder uitzondering aan de orde. Hij sprak niet alleen afkeurend, maar ook spottend over gemeenten die met beeld uitzenden. Ik denk dat het daar misgaat. Dat mogen wij niet over hem als knecht des Heeren en zijn principes doen, maar hij ook niet over gemeenten des Heeren.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrien »

Wat is de relatie tussen het 2e gebod en een beelduitzending? Kan iemand dat uitleggen?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 21 mar 2023, 09:53 Hopelijk leest ds. Verschuure de Terdege en wil hij eens een vaderlijk onderhoud hebben met ds. Al-Chalabi over deze kwestie. Met principes is niets mis. Ik heb er waardering voor. Een stukje standvastigheid. Het is ook de eerlijke spiegel die een relatieve buitenstaander ons voorhoudt. Maar ik denk dat er eerder frictie ontstaat over hoe ds. Al-Chalabi ermee omgaat, dan over het principe zelf. Het principe zelf kan in alle christelijke minnelijkheid worden opgelost tussen kerkenraden en de dominee. Kerkenraden kunnen zich hierin prima voegen naar Paulus, die opriep rekening te houden met principes.

Maar er ontstaat een wat vijandelijke sfeer rondom het thema. Een sibboleth/schibbolet. Alle afgelopen preken die ds. Al-Chalabi in onze (niet beelduitzendende) gemeente hield, recent nog, kwam het punt video-uitzendingen zonder uitzondering aan de orde. Hij sprak niet alleen afkeurend, maar ook spottend over gemeenten die met beeld uitzenden. Ik denk dat het daar misgaat. Dat mogen wij niet over hem als knecht des Heeren en zijn principes doen, maar hij ook niet over gemeenten des Heeren.
Het lijkt dan een nieuwe wet te worden. En volgens mij is dat waar Gods kinderen, allemaal, bijzonder voor moeten waken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Job schreef: 21 mar 2023, 09:53 Kerkenraden kunnen zich hierin prima voegen naar Paulus, die opriep rekening te houden met principes.
Wat is een principe? En klopt dat op deze casus?

En hoe functioneert dat. In ieder geval mag je prima van vlees genieten, zonder na te vragen of het van afgodische offers komt. Dus kan je ook prima in een gemeente voorgaan zonder op voorhand na te vragen of er een camera staat. In de meeste gemeente die ik ken staat de camera ergens op een onopvallende plek, waar niemand er last van heeft.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef: 21 mar 2023, 08:10
Ik vind jouw reactie te kort door de bocht. Wat ga jij zeggen als er een dominee zegt: 'Ik kom alleen preken als er beelduitzending is.'?
Dit is natuurlijk weer onzin.
Een ds is te gast.
Heeft zich te voegen aan de gebruiken van de plaatselijke gemeente.

En als er dan middelmatige zaken zijn waar je moeite mee hebt. Dan kun je in overleg vragen of dat op te lossen is. Als volwassenen onder elkaar.
Niet als heerser, maar als dienaar.
Je moet zulke zaken niet groter maken dan ze zijn. Dan werk je als ds actief mee aan polarisatie.

Maar je ziet dit soort extremen helaas wel vaker bij mensen die niet kerkelijk zijn opgegroeid.
Ooit was er ook een ds vd Sleen met heel vreemde ideeën.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Overigens geeft deze discussie ook aan dat er echt een scheefgroei kan zijn in de rol of beter 'status' van een predikant in bepaalde kringen.
In andere kerkverbanden weet een ds dat hij zich soms aan moet passen in gemeenten waar hij te gast is.
Lezen ze HSV ? Liefst zou hij het houden bij de vertrouwde SV, maar uiteraard leest hij deze dienst uit de HSV.
Een keer Weerklank? Hij vindt het misschien helemaal niets, maar natuurlijk geeft hij ook een versje op.
Ritmisch zingen? Niet zijn voorkeur, maar zingt uit volle borst mee.

Positief om te lezen dat de Genemuider predikant zich wel aanpast. Zo hoort het ook.
Plaats reactie