Gereformeerde Gemeenten

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Dat was niet de vraag. Het ging niet om afgestudeerd, maar om predikanten die theologie hebben gestudeerd. Dat is niet helemaal hetzelfde. Verder ben ik het met je eens dat een academisch niveau van groot belang is en dat er weinig denkkracht is binnen de Gereformeerde Gemeenten en de opleiding tot predikanten. Dat zorgt soms voor mijns inziens rare beslissingen.

Verder ben ik het met Maanenschijn eens dat kanselruil al een deel van de problemen hieromtrent kan oplossen.
Natuurlijk is het wel relevant om afgestudeerd te zijn. Of vind je dat ik ook gerechtvaardigd de titel jurist mag dragen omdat ik op drie na alle vakken heb gehaald van de propadeuse rechten?
Welnee. Noemt een predikant in de GG zich dan theoloog?
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Jongere schreef: Dit heeft niets met de GG context te maken, het betreft hier een grote meerderheid van voorgangers in (huis)gemeenten in zendingscontexten. Ik gaf al aan dat onze context een andere is, en daarmee de eisen eveneens. Maar ik wil maar zeggen: laten we onze ideeën daarover niet verabsoluteren. Dat doe je m.i. wel door mensen, in jouw woorden, "niet serieus te nemen" als ze buiten jouw eisen vallen.
De zendingswerkers binnen de PKN hebben allemaal een daarop gerichte specifieke opleiding gehad, weliswaar op HBO niveau, maar toch specifiek opgeleid.
Jongere schreef: We draaien een beetje in een kringetje, waarbij ik niet helemaal begrijp wat je nu precies in mijn posts leest.
Ik interpreteer jouw bijdrages als: "Ja ze doen toch goed werk" of "hun werk leidt toch tot zegening".
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Marion »

Tom schreef:
Marion schreef: Een Universitair geschoolde predikant binnen de GG zei eens op een avond voor de jeugd: ik heb in vier jaar tijd aan de Boezemsingel meer meegekregen waar ik in de praktijk van het ambtelijke leven wat aan heb, dan in zes jaar Theologische Universiteit.
Dat komt omdat deze persoon dan geen predikantsmaster/predikantsrichting in zijn universitaire opleiding gekozen heeft of niet zo ver gekomen is. Daarom een flauwe vergelijking.
Dat had hij nu juist wel. Waarom meteen weer zo snerend wegzetten? Mag er ook nog iets goeds over de GG worden gezegd?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Ambtenaar schreef:De zendingswerkers binnen de PKN hebben allemaal een daarop gerichte specifieke opleiding gehad, weliswaar op HBO niveau, maar toch specifiek opgeleid.
Ik doelde uiteraard niet op mensen die wij daarheen sturen, maar op degenen die vanuit de gemeenten zelf 'opkomen' om voorganger te zijn.
Ambtenaar schreef:Ik interpreteer jouw bijdrages als: "Ja ze doen toch goed werk" of "hun werk leidt toch tot zegening".
Kijk eens aan; aangezien ik niet geloof dat jij één van deze beide stellingen ontkracht, houd ik het er maar op dat we het eens zijn. ;)
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Welnee. Noemt een predikant in de GG zich dan theoloog?
Waarschijnlijk niet.

Dit betekent dat ze slechts in beperkte mate theologisch onderlegd zijn. Dit heeft mijns inziens consequenties voor de mate waarin ze in staat zijn om de Bijbel en allerlei theologische stellingen te analyseren, te interpreteren, en hierover op passende wijze hun hoorders te vertellen. Verenging van zienswijzen is dan het gevolg.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 06 feb 2018, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Welnee. Noemt een predikant in de GG zich dan theoloog?
Waarschijnlijk niet. Dit betekent dat ze slechts in beperkte mate theologisch onderlegd zijn. Dit heeft mijns inziens consequenties voor de mate waarin ze in staat zijn om de Bijbel en allerlei theologische stellingen te analyseren, te interpreteren, en dit in een passende boodschap aan hun hoorders te vertellen.
Je bent blij hé, dat je daar niet zit? Ik merk het gewoon. Een beetje maar, maar toch...
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Je bent blij hé, dat je daar niet zit? Ik merk het gewoon. Een beetje maar, maar toch...
Zeker, maar dat heeft niets te maken met de prediking, want die ken ik niet. Ondanks dat predikanten in mijn ogen onvoldoende zijn opgeleid, kunnen ze een boodschap brengen die overeenkomstig de Bijbel is.

De gesloten cultuur is voor mij meer het probleem, al zie je laatste jaren wel dat de cultuur meer open wordt (dat meen ik als buitenstaander te kunnen waarnemen).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Dat was niet de vraag. Het ging niet om afgestudeerd, maar om predikanten die theologie hebben gestudeerd. Dat is niet helemaal hetzelfde. Verder ben ik het met je eens dat een academisch niveau van groot belang is en dat er weinig denkkracht is binnen de Gereformeerde Gemeenten en de opleiding tot predikanten. Dat zorgt soms voor mijns inziens rare beslissingen.

Verder ben ik het met Maanenschijn eens dat kanselruil al een deel van de problemen hieromtrent kan oplossen.
Natuurlijk is het wel relevant om afgestudeerd te zijn. Of vind je dat ik ook gerechtvaardigd de titel jurist mag dragen omdat ik op drie na alle vakken heb gehaald van de propadeuse rechten?
Jij niet idd :langue Prof.Dr.Mr W.A. Zondag wel maar heeft tegewoordig het eenvoudige ds voor zijn naam staan.

Als je naar het intellectuele niveau kijkt van best wel veel predikanten/studenten in de GG kun je ze moeilijk vergelijken met de lekenpredikers van vroeger. (Zeg maar van achter de koeien vandaan)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door emigrant »

wat je dan binnen het protestantisme nog hebt, is dat iedere kerkganger een theoloog is. Die zeer kritisch een preek beluistert, eerder controlerend of dominee zich aan de leer houd, dan dat hij of zij zich ontvankelijk voor de boodschap opstelt.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: Kersten was theologisch gezien een leek, hij was per slot van rekening opgeleid als schoolmeester. Ik begrijp niet dat je het werk van een theologische leek centraal kunt stellen in de opleiding van predikanten. Hij is simpelweg geen autoriteit op het gebied van de theologie. Dat hij als zodanig binnen een bepaalde kring wordt beschouwd, zegt meer over die kring dan over Kersten.

Ik heb nog nooit in mijn leven een predikant uit de Gereformeerde Bond of de HHK zien of horen verwijzen naar de dogmatiek van Kersten, simpelweg omdat hij geen theologische autoriteit heeft.

Dit neemt overigens niet weg dat het werk van Kersten waarde heeft of zou kunnen hebben, maar niet als één van de centrale pilaren in een opleiding tot predikant.
Ik begrijp dat mijn posting een opstapje was voor een stokpaardje. Mijn zegen heb je. Het werk van ds. Kersten zie ik net als jou meer als een vastlegging van bevindelijke waarheden en daartoe kan het prima dienstdoen. Ik hoef mijn vrienden van de GG daar verder niet over te kapittelen, het is hun eigen keuze daar mee te werken. Ik wil wel even nuanceren dat mijn post onderdeel uitmaakt van een reeks waarin de Institutie van Calvijn voor mij de belangrijkste plek heeft.

Verder vind ik het niet noodzakelijk dat je als behoudende predikant kennis hebt van allerlei moderne theologische stromingen die opgaan, blinken en verzinken. Je primaire taak is het pastoraal leiden van je eigen (gelijkgezinde) kudde en daar kunnen dus de standaardwerken uit eigen kring prima voor dienen.

Overigens zou ik persoonlijk in het rijtje dogmatieken die van dr. H. Bavinck toevoegen. Hoewel ik die ook zeer pittig vind.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12065
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

huisman schreef:Als je naar het intellectuele niveau kijkt van best wel veel predikanten/studenten in de GG kun je ze moeilijk vergelijken met de lekenpredikers van vroeger. (Zeg maar van achter de koeien vandaan)
Vroeger is natuurlijk moeilijk terug te halen. Maar die 'predikers van achter de koeien vandaan' hadden vaak veel gaven van hart én hoofd. Ze hadden echter niet de maatschappelijke mogelijkheden om door te leren vanaf hun 12e en zijn dus via een andere route, zonder gedegen opleiding, tot het predikantschap gekomen. En daarmee voldeden ze niet aan de algemeen maatschappelijke normen, maar waren ze ondertussen niet minder gestudeerd.
Bij iemand als W. Floor valt volstrekt niet op dat hij maatschappelijk nooit verder is gekomen dan een kleine boer. Zijn persoonlijke schriftstudie in combinatie met kennis van de oudvaders hebben geleid tot mooie nagelaten oefeningen
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Herman schreef:Overigens zou ik persoonlijk in het rijtje dogmatieken die van dr. H. Bavinck toevoegen. Hoewel ik die ook zeer pittig vind.
Ik heb wel eens gelezen dat ds. Kersten voor zijn dogmatiek zeer schatplichtig is geweest aan het werk van Bavinck. Dus misschien wordt je wens indirect vervuld. :)
Vrij taaie kost inderdaad. Wel bijzonder mooie hoofdstukken zitten er tussen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nasrani »

Jongere schreef:
Herman schreef:
Jongere schreef:
Ambtenaar schreef:Dit in tegenstelling tot de GG, die kennen enkel lekenpredikers. De gevolgen daarvan zijn evident.
Het eerste is aantoonbaar onjuist, het tweede laat ik voor jouw rekening.
Het punt dat hoogopgeleiden slecht aangesproken worden, is op dat tweede punt een zorg. Als er niveauverschil is tussen hoorder en spreker, zijn de gevolgen evident. Op dat punt is er (toch altijd) een behoorlijke uitstroom geweest. Juist rondom vragen over de inhoud van een studie, is dat een element wat direct naar voren komt.
Dat kan zeker een punt van zorg zijn (omgekeerd evenzo, overigens).
Ik denk echter dat zeker de helft van de GG-predikanten minimaal een Hbo- dan wel universitaire opleiding heeft afgerond. Ambtenaar gebruikt het woordje "enkel". Wat opleidingsniveau betreft is die stelligheid dus aantoonbaar onjuist.
Ik vermoed dat Ambtenaar niet zozeer opleidingsniveau bedoelde, als wel een theologische opleiding. In dat geval denk ik dat er minstens 15 predikanten te noemen zijn met een theologische universitaire opleiding, of een promotie (al dan niet in uitvoering) in die richting. Ook wat dat betreft is de uitspraak dus aantoonbaar onjuist.

Dit even los van de discussie in het topic, ik beweer natuurlijk evenmin het tegendeel alsof alle predikanten hoogopgeleid cq theologisch onderlegd zijn.
Dan ben ik wel benieuwd welke 15 of meer dat zijn?
Verder vraag ik me af waarom zij dan niet benoemd worden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:
Wandelende schreef:
Wandelende schreef:
DDD schreef:Het is toch wel spijtig dat dit soort benoemingen niet door een synode plaatsvinden. Maar dat geheel terzijde. Het is ook nooit goed, natuurlijk. Er zijn altijd mensen die niet tevreden zijn over het geheel.

Maar het is mij nooit opgevallen dat ds. Schot een bijzondere kennis van de theologie heeft.
Wat zou voor jou de meerwaarde zijn voor een benoeming via de GS?
Zou je deze vraag nog kunnen en willen beantwoorden, DDD?
Dat zorgt voor een bredere en beter toegankelijke afweging bij de beslissingen.
Dat is wel erg algemeen geformuleerd. Ik vraag mij ten zeerste af of juist (!) bij een beslissing via de GS de stemverhouding beide flanken kan vertegenwoordigen. Daar heb ik nu al soms zorgen over.
(~)
Reforok
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 feb 2018, 15:31

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Reforok »

Marion schreef:
Tom schreef:
Marion schreef: Een Universitair geschoolde predikant binnen de GG zei eens op een avond voor de jeugd: ik heb in vier jaar tijd aan de Boezemsingel meer meegekregen waar ik in de praktijk van het ambtelijke leven wat aan heb, dan in zes jaar Theologische Universiteit.
Dat komt omdat deze persoon dan geen predikantsmaster/predikantsrichting in zijn universitaire opleiding gekozen heeft of niet zo ver gekomen is. Daarom een flauwe vergelijking.
Dat had hij nu juist wel. Waarom meteen weer zo snerend wegzetten? Mag er ook nog iets goeds over de GG worden gezegd?
Ik lees eerder de sneer in jouw post, je suggereert dat zes jaar Theologische Universiteit geen waarde zou hebben. Dat zie ik helemaal niet, als je zes verdieping en verbreding op academisch niveau in de rugzak hebt dan kun je dat echt wel gebruiken.
Plaats reactie