Gereformeerde Gemeenten

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Emma de Jong schreef: 20 mar 2023, 20:40
CvdW schreef: 20 mar 2023, 20:33 Kun je niet meer online meekijken tijdens de kerkdienst. Dat is jammer.
Een camera mag niet van God (tweede gebod) zegt de dominee in Hilversum.
Ik vond dat hij bijzonder stellig was, en daarmee vele broeders afschreef.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2959
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Emma de Jong schreef: 20 mar 2023, 20:40
CvdW schreef: 20 mar 2023, 20:33 Kun je niet meer online meekijken tijdens de kerkdienst. Dat is jammer.
Een camera mag niet van God (tweede gebod) zegt de dominee in Hilversum.
:quoi Wordt dat gezegd in het interview in Terdege?
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door rian »

Job schreef: 20 mar 2023, 21:13
Emma de Jong schreef: 20 mar 2023, 20:40
CvdW schreef: 20 mar 2023, 20:33 Kun je niet meer online meekijken tijdens de kerkdienst. Dat is jammer.
Een camera mag niet van God (tweede gebod) zegt de dominee in Hilversum.
:quoi Wordt dat gezegd in het interview in Terdege?
Wij hebben de Terdege, hij zegt het niet letterlijk. Zijn redenatie kan ik echter wel enigzins begrijpen.
Hij zegt: 'met camera's in de kerk wordt ik gedwongen om terug te gaan naar de wereld die ik net heb proberen achter me te laten, en dat wil ik niet.'
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrien »

Jammer dat er zo gedacht wordt…
Hoe fijn is het niet voor de thuisblijvers, maar ook bijv. voor autisten.
Het is gewoon een camera die streamt op vaste punten. Wat zou daar mis mee kunnen zijn?
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Henk J schreef: 20 mar 2023, 20:54
DDD schreef: 20 mar 2023, 18:31 Maar goed. Ik hoop dat de middelen gezegend worden, en dat er geen ban op rust. Heeft zo'n gemeente ook collectebonnen voor meer dan 100 euro? Als dat allemaal contant gaat, dan zou ik daar geen kerkenraadslid kunnen zijn. Er zijn mensen die vinden dat kerken aan te veel regelgeving onderhevig zijn, maar kerken kunnen natuurlijk ook zelf maatregelen nemen. We moeten ons onthouden van alle schijn des kwaads en een kerk mag niet de indruk wekken een witwasfirma te zijn.
Het grootste gedeelte van deze collectes wordt digitaal overgemaakt, logisch ook want dan is het aftrekbaar.
Gelukkig maar. Al zou ik dat niet echt een collecte of 'ophalen' noemen. Maar dat is misschien pietluttig.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

rian schreef: 20 mar 2023, 21:28
Job schreef: 20 mar 2023, 21:13
Emma de Jong schreef: 20 mar 2023, 20:40
CvdW schreef: 20 mar 2023, 20:33 Kun je niet meer online meekijken tijdens de kerkdienst. Dat is jammer.
Een camera mag niet van God (tweede gebod) zegt de dominee in Hilversum.
:quoi Wordt dat gezegd in het interview in Terdege?
Wij hebben de Terdege, hij zegt het niet letterlijk. Zijn redenatie kan ik echter wel enigzins begrijpen.
Hij zegt: 'met camera's in de kerk wordt ik gedwongen om terug te gaan naar de wereld die ik net heb proberen achter me te laten, en dat wil ik niet.'
Ik kan mij voorstellen dat een bekeerde profvoetballer ook niet zijn zoon gaan aanmoedigen op het voetbalveld. Maar dat is nog geen reden om er veel achter te zoeken, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2959
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Ik denk dat we mensen die uit de wereld getrokken zijn gewoon wat extra ruimte moeten geven. Ze zijn soms wat radicaal in hun opvattingen, en lang niet altijd ten onrechte.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Job schreef: 20 mar 2023, 21:45 Ik denk dat we mensen die uit de wereld getrokken zijn gewoon wat extra ruimte moeten geven. Ze zijn soms wat radicaal in hun opvattingen, en lang niet altijd ten onrechte.
Precies. Dat ben ik met je eens, behalve dan dat ik betwijfel of dat nu perse terechte opvattingen zijn. En dan ligt het ook nog een beetje aan je werk- en denkniveau. Als je voornamelijk emotioneel redeneert, heb je een kans op doorslaan. Als je intelligent bent, is het weer lastiger om je aan te passen aan allerlei niet onderbouwde gewoonten en gebruiken/opvattingen.

Kortom: het is altijd wat.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Job schreef:Ik denk dat we mensen die uit de wereld getrokken zijn gewoon wat extra ruimte moeten geven. Ze zijn soms wat radicaal in hun opvattingen, en lang niet altijd ten onrechte.
Mooie gedachte en dat snap ik ook wel alleen moeten ze niet gaan eisen dan anderen dan net zo gaan denken over middelmatige zaken als hen. (Ik weet niet of ds. Al-Chalabi dit doet want ik heb het interview niet gelezen.)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Job schreef: 20 mar 2023, 21:45 Ik denk dat we mensen die uit de wereld getrokken zijn gewoon wat extra ruimte moeten geven. Ze zijn soms wat radicaal in hun opvattingen, en lang niet altijd ten onrechte.
Om eerlijk te zijn mis ik dan wel het stukje niet van maar wel in de wereld.
Ipv een kandelaar lijkt de gemeente een fort te worden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

rian schreef:
Wij hebben de Terdege, hij zegt het niet letterlijk. Zijn redenatie kan ik echter wel enigzins begrijpen.
Hij zegt: 'met camera's in de kerk wordt ik gedwongen om terug te gaan naar de wereld die ik net heb proberen achter me te laten, en dat wil ik niet.'
Zo wordt het inderdaad weergegeven in Terdege. En met deze motivatie snap ik het ook wel. Als een camera een verhindering is of als aanknopingspunt voor Satan kan zijn om je geestelijk aan te vallen en de Heilige Geest je daar (nog) niet van heeft verlost, is het mijns inziens legitiem om een camera te weren of te vragen die niet te gebruiken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een punt waar hij zich ook druk over maakte is dat hij in diverse gemeenten 'niet meer wordt gevraagd', omdat men dan de camera niet uit wil doen. Vanuit dat oogpunt voelde hij dwang. Als dat gemeenten betreft waar je vanuit het verleden veel geestelijke herinneringen hebt liggen, kan ik me heel goed voorstellen dat dit erg moeilijk is.

Gelukkig kan het ook anders. Pas preekte hij twee keer in classisgemeente Woerden, zonder beeld. En binnenkort is hij op een avond van de ZinIn, die alleen achteraf via audio op de website van de Jeugdbond is terug te luisteren. Laten we elkaar daarin dan wat vrijlaten en niet veroordelen. Het is dat allemaal niet waard.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat wijze advies zou je in andere draadjes ook wel mogen toepassen. :)

Los daarvan: prima als iemand niet op beeld wil. Er zijn genoeg gemeenten zonder beeld. Ik kan me voorstellen dat je het wel in de beroepingsbrief opneemt, maar voor gastpredikanten lijkt het mij prima. Ds. Van Boven was ook niet in beeld in Lisse. Dan kijk je gewoon naar het psalmbord.

Het overgrote deel van de mensen die naar zo'n dominee komt, is toch niet van de eigen gemeente, denk ik dan. Voor hen kan het niet bijzonder genoeg zijn, dus dat kun je dan ook aan den lijve meemaken.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 20 mar 2023, 22:35 Dat wijze advies zou je in andere draadjes ook wel mogen toepassen. :)

Los daarvan: prima als iemand niet op beeld wil. Er zijn genoeg gemeenten zonder beeld. Ik kan me voorstellen dat je het wel in de beroepingsbrief opneemt, maar voor gastpredikanten lijkt het mij prima. Ds. Van Boven was ook niet in beeld in Lisse. Dan kijk je gewoon naar het psalmbord.

Het overgrote deel van de mensen die naar zo'n dominee komt, is toch niet van de eigen gemeente, denk ik dan. Voor hen kan het niet bijzonder genoeg zijn, dus dat kun je dan ook aan den lijve meemaken.
Dat laatste is onzin natuurlijk, want ds. Al-Chalabi ging gewoon op z'n vrije zondag naar Woerden.

Daar zouden andere classisgemeenten in Utrecht een voorbeeld aan kunnen nemen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Volgens mij is het ook dwang als je niet voor kunt gaan in een gemeente waar wel beeld is. Dus dan sta je in een patstelling. In dat geval dient daar een besluit over te worden genomen in het college wat daarvoor is, namelijk de kerkenraad. Dat vergt ook inschikkelijkheid van de beste dominee.
Ik kan de associatie met een eertijds niet zo meemaken. Alsof er geen hemelsbreed verschil is tussen het volgen van een kerkdienst en een ijdel leven waarin het derde en zevende gebod met voeten worden getreden.
Plaats reactie