Gereformeerde Gemeenten

Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Thea schreef: 20 mar 2023, 14:11 Als Kootwijkerbroek wel de kerkelijke grenzen in acht zou nemen, zou er niet zo'n grote kerk nodig zijn.
Dat is wel wat kort door de bocht. Ik weet dat niet iedereen zich aan de kerkelijke grenzen houdt maar ook dat werkt twee kanten op. Kerkenraden voeren hierin een gedoogbeleid.
Overigens zie je dat niet alleen in de GG, het speelt ook wel bij de HHG's in mijn omgeving. Er kunnen hele diverse redenen zijn waarom mensen vanuit Barneveld in Harskamp kerken en andersom.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Hhkveluwe1985 schreef: 20 mar 2023, 06:57 De Gemeente gaat vanaf D.V. 23 april tijdelijk in het kerkgebouw van Barneveld Centrum kerken.
Op de afwijkende tijden: 11:30 en 16:30 uur.
De gemeente Barneveld Centrum vervroegt hun ochtenddienst naar 9:00 uur.
Dit zal 2 maanden duren, daarna zullen ze 2 maanden gebruik maken van het gebouw in De Valk.
Snap niet dat ze niet gewoon vier maanden in centrum gaan kerken, kerk in De Valk heeft amper 1400 plekken, met alle zalen erbij. Centrum heeft er 2000.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Henk J schreef: 20 mar 2023, 14:59 Snap niet dat ze niet gewoon vier maanden in centrum gaan kerken, kerk in De Valk heeft amper 1400 plekken, met alle zalen erbij. Centrum heeft er 2000.
Wat ik begreep gaan ze naar de fabriekshal naast de kerk van DVW, die heeft DVW kort geleden aangekocht voor zaalruimte. Daar gaan ze de banken inzetten. Maar omdat dit nog wat tijd kost hebben ze een overbrugging in Barneveld-C
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

FlyingEagle schreef: 20 mar 2023, 15:20 Wat ik begreep gaan ze naar de fabriekshal naast de kerk van DVW, die heeft DVW kort geleden aangekocht voor zaalruimte. Daar gaan ze de banken inzetten. Maar omdat dit nog wat tijd kost hebben ze een overbrugging in Barneveld-C
Oke, maar ik vraag me af of die hal groot genoeg is. Begreep dat die hal ook voor DVW al te klein was eigenlijk. En dan kom je ook parkeergelegenheid tekort als je tegelijk gaat kerken, dus dan moet je nog verschillende aanvangstijden hebben.
Hhkveluwe1985
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 sep 2022, 07:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hhkveluwe1985 »

Kerkenraad van De Valk-Wekerom heeft inderdaad de eierhal van Krol gekocht. Hier zal Kootwijkerbroek t.z.t. ook tijdelijk in gaan kerken. De Valk-Wekerom hoopt daar ook tijdelijk te gaan kerken. Want het kerkgebouw in de Valk wordt in de loop van dit jaar ook uitgebreid met 450 zitplaatsen.
Als dit is gerealiseerd word er op de locatie van de huidige eierhal een gebouw voor de kerk gebouwd, waar catechisatie gegeven kan worden. Maar ook een kleine kerkzaal van ca. 200/250 zitplaatsen waar de rouw- en trouwdiensten plaatsvinden.

Tot slot: het is niet mijn kerkelijke gemeente, en ik begrijp dat iedereen er een mening over heeft. Ik vind het bijzonder dat beide kerkenraden zich over de financiële situatie geen zorgen hoeven maken. Ter illustratie; met dankdag 2002 haalde Kootwijkerbroek bijna € 600.000 op en de Valk-Wekerom ca. € 780.000
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind het toch treurig dat dat geld niet wordt uitgegeven aan mensen maar aan stenen. Het zou een stuk stichtelijker zijn om een tweede predikantsplaats of een kerkelijk (jongeren)werker aan te stellen.

Maar goed. Ik hoop dat de middelen gezegend worden, en dat er geen ban op rust. Heeft zo'n gemeente ook collectebonnen voor meer dan 100 euro? Als dat allemaal contant gaat, dan zou ik daar geen kerkenraadslid kunnen zijn. Er zijn mensen die vinden dat kerken aan te veel regelgeving onderhevig zijn, maar kerken kunnen natuurlijk ook zelf maatregelen nemen. We moeten ons onthouden van alle schijn des kwaads en een kerk mag niet de indruk wekken een witwasfirma te zijn.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 mar 2023, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Hhkveluwe1985 schreef: 20 mar 2023, 17:35 Kerkenraad van De Valk-Wekerom heeft inderdaad de eierhal van Krol gekocht. Hier zal Kootwijkerbroek t.z.t. ook tijdelijk in gaan kerken. De Valk-Wekerom hoopt daar ook tijdelijk te gaan kerken. Want het kerkgebouw in de Valk wordt in de loop van dit jaar ook uitgebreid met 450 zitplaatsen.
Als dit is gerealiseerd word er op de locatie van de huidige eierhal een gebouw voor de kerk gebouwd, waar catechisatie gegeven kan worden. Maar ook een kleine kerkzaal van ca. 200/250 zitplaatsen waar de rouw- en trouwdiensten plaatsvinden.

Tot slot: het is niet mijn kerkelijke gemeente, en ik begrijp dat iedereen er een mening over heeft. Ik vind het bijzonder dat beide kerkenraden zich over de financiële situatie geen zorgen hoeven maken. Ter illustratie; met dankdag 2002 haalde Kootwijkerbroek bijna € 600.000 op en de Valk-Wekerom ca. € 780.000
Gelukkig zijn er weinig (ik hoop geen) gemeente met geldzorgen. Het zou ook vreemd zijn met het oog op 'God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf'. Kleine gemeente kunnen hulp vragen, maar met +1000 leden moet je verbouwingen/uitbreidingen toch eenvoudig kunnen betalen?
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

MGG schreef: 20 mar 2023, 18:32
Hhkveluwe1985 schreef: 20 mar 2023, 17:35 Kerkenraad van De Valk-Wekerom heeft inderdaad de eierhal van Krol gekocht. Hier zal Kootwijkerbroek t.z.t. ook tijdelijk in gaan kerken. De Valk-Wekerom hoopt daar ook tijdelijk te gaan kerken. Want het kerkgebouw in de Valk wordt in de loop van dit jaar ook uitgebreid met 450 zitplaatsen.
Als dit is gerealiseerd word er op de locatie van de huidige eierhal een gebouw voor de kerk gebouwd, waar catechisatie gegeven kan worden. Maar ook een kleine kerkzaal van ca. 200/250 zitplaatsen waar de rouw- en trouwdiensten plaatsvinden.

Tot slot: het is niet mijn kerkelijke gemeente, en ik begrijp dat iedereen er een mening over heeft. Ik vind het bijzonder dat beide kerkenraden zich over de financiële situatie geen zorgen hoeven maken. Ter illustratie; met dankdag 2002 haalde Kootwijkerbroek bijna € 600.000 op en de Valk-Wekerom ca. € 780.000
Gelukkig zijn er weinig (ik hoop geen) gemeente met geldzorgen. Het zou ook vreemd zijn met het oog op 'God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf'. Kleine gemeente kunnen hulp vragen, maar met +1000 leden moet je verbouwingen/uitbreidingen toch eenvoudig kunnen betalen?
Natuurlijk zijn er wel gemeenten met geldzorgen. Als je met 150 of 250 leden een groot kerkgebouw in stand moet houden, zoals in Arnhem, of in Leiderdorp, of in Zeist, dan is dat best een opgave.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 20 mar 2023, 18:35
MGG schreef: 20 mar 2023, 18:32
Hhkveluwe1985 schreef: 20 mar 2023, 17:35 Kerkenraad van De Valk-Wekerom heeft inderdaad de eierhal van Krol gekocht. Hier zal Kootwijkerbroek t.z.t. ook tijdelijk in gaan kerken. De Valk-Wekerom hoopt daar ook tijdelijk te gaan kerken. Want het kerkgebouw in de Valk wordt in de loop van dit jaar ook uitgebreid met 450 zitplaatsen.
Als dit is gerealiseerd word er op de locatie van de huidige eierhal een gebouw voor de kerk gebouwd, waar catechisatie gegeven kan worden. Maar ook een kleine kerkzaal van ca. 200/250 zitplaatsen waar de rouw- en trouwdiensten plaatsvinden.

Tot slot: het is niet mijn kerkelijke gemeente, en ik begrijp dat iedereen er een mening over heeft. Ik vind het bijzonder dat beide kerkenraden zich over de financiële situatie geen zorgen hoeven maken. Ter illustratie; met dankdag 2002 haalde Kootwijkerbroek bijna € 600.000 op en de Valk-Wekerom ca. € 780.000
Gelukkig zijn er weinig (ik hoop geen) gemeente met geldzorgen. Het zou ook vreemd zijn met het oog op 'God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf'. Kleine gemeente kunnen hulp vragen, maar met +1000 leden moet je verbouwingen/uitbreidingen toch eenvoudig kunnen betalen?
Natuurlijk zijn er wel gemeenten met geldzorgen. Als je met 150 of 250 leden een groot kerkgebouw in stand moet houden, zoals in Arnhem, of in Leiderdorp, of in Zeist, dan is dat best een opgave.
Dat zegt lang niet alles. Je heb maar een of enkele bemiddelde leden met een gul hart nodig. Zeist beroept nog, dus blijkbaar is er budget. IJsselmonde heeft ook een veel te groot gebouw voor de 200 leden. Toch zijn er middelen om de pastorie te verbouwen en een dominee te onderhouden. In Hilversum moest een gemeente van 175 leden een pastorie kopen in een overspannen woningmarkt. God heeft daar op een wonderlijke wijze voor gezorgd. Ik denk dat we vaak teveel naar onze portemonnee kijken en te weinig naar God die van het geven niet armer wordt.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

De bijzondere leidingen van de Heere mogen verteld worden.
Wat is er gebeurd in Hilversum?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

CvdW schreef: 20 mar 2023, 19:29
Wat is er gebeurd in Hilversum?
De camera weggehaald? :haha
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Kun je niet meer online meekijken tijdens de kerkdienst. Dat is jammer.
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Emma de Jong »

CvdW schreef: 20 mar 2023, 20:33 Kun je niet meer online meekijken tijdens de kerkdienst. Dat is jammer.
Een camera mag niet van God (tweede gebod) zegt de dominee in Hilversum.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

DDD schreef: 20 mar 2023, 18:31 Maar goed. Ik hoop dat de middelen gezegend worden, en dat er geen ban op rust. Heeft zo'n gemeente ook collectebonnen voor meer dan 100 euro? Als dat allemaal contant gaat, dan zou ik daar geen kerkenraadslid kunnen zijn. Er zijn mensen die vinden dat kerken aan te veel regelgeving onderhevig zijn, maar kerken kunnen natuurlijk ook zelf maatregelen nemen. We moeten ons onthouden van alle schijn des kwaads en een kerk mag niet de indruk wekken een witwasfirma te zijn.
Het grootste gedeelte van deze collectes wordt digitaal overgemaakt, logisch ook want dan is het aftrekbaar.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Henk J schreef: 20 mar 2023, 14:58
Thea schreef: 20 mar 2023, 14:11 Als Kootwijkerbroek wel de kerkelijke grenzen in acht zou nemen, zou er niet zo'n grote kerk nodig zijn.
Dat is wel wat kort door de bocht. Ik weet dat niet iedereen zich aan de kerkelijke grenzen houdt maar ook dat werkt twee kanten op. Kerkenraden voeren hierin een gedoogbeleid.
Overigens zie je dat niet alleen in de GG, het speelt ook wel bij de HHG's in mijn omgeving. Er kunnen hele diverse redenen zijn waarom mensen vanuit Barneveld in Harskamp kerken en andersom.
Zeker. De kleur van de auto van de dominee is bij wijze van spreken al een geldige reden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie