Ik wil toch even wat kwijt...

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

@Herman, een vijandbeeld kun je alleen loslaten als er eerlijkheid is. En dat ervaar ik niet altijd. En dat is weer subjectief. Laat maar, het wordt een rotonde-discussie.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3992
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Terri »

De linkerflank wordt (al dan niet terecht) soms ook flink aangepakt hoor.
Ik ga geen namen noemen, maar wat mij wel opvalt is dat ze in verhouding netjes en correct blijven en niet op de man gaan spelen, of zo narrig worden.
Helaas herken ik de felheid van rechterflankers wel op kritiek en dan blijf ik bij mezelf (deed ik ook 30 jaar geleden) en wat Thea schrijft deed ik het ook af met 'vijandschap' . Nu besef ik dat je daarmee altijd aan de goede kant van de streep sta.
Ik heb geleerd om kritisch te durven kijken naar wat er gepreekt wordt (onderzoeken, Berea) en ja soms hang je een tijdje wat linkser in het bootje, maar ook schuif je soms weer naar rechts, om uiteindelijk ongeveer in het midden te belanden.
Ik heb inmiddels een kerkelijk onderdak waar ik ook regelmatig niet blij van word. Verlang dan weer naar het 'oude' .
Slotsom: het is overal wat.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12068
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Herman »

Thea schreef:@Herman, een vijandbeeld kun je alleen loslaten als er eerlijkheid is. En dat ervaar ik niet altijd. En dat is weer subjectief.
Ja, dat heeft overigens dan weer meer van een cirkelredenering.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

Overigens merk ik ook dat het veel uitmaakt wie iets zegt. Ook in deze draad:
Als Posthoorn iets massiefs over de rechterflank typt, wordt daar nauwelijks op gereageerd.
Als ik dezelfde gedachte in mildere bewoordingen herhaal, springt men daar als een bok op de haverkist bovenop.

Verder is het denk ik niet verkeerd om elkaar stevig te bevragen; alleen wel graag met respect voor andermans persoon en mening.
HersteldHervormd
Berichten: 6117
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door HersteldHervormd »

Terri schreef:De linkerflank wordt (al dan niet terecht) soms ook flink aangepakt hoor.
Ik ga geen namen noemen, maar wat mij wel opvalt is dat ze in verhouding netjes en correct blijven en niet op de man gaan spelen, of zo narrig worden.
Helaas herken ik de felheid van rechterflankers wel op kritiek en dan blijf ik bij mezelf (deed ik ook 30 jaar geleden) en wat Thea schrijft deed ik het ook af met 'vijandschap' . Nu besef ik dat je daarmee altijd aan de goede kant van de streep sta.
Ik heb geleerd om kritisch te durven kijken naar wat er gepreekt wordt (onderzoeken, Berea) en ja soms hang je een tijdje wat linkser in het bootje, maar ook schuif je soms weer naar rechts, om uiteindelijk ongeveer in het midden te belanden.
Ik heb inmiddels een kerkelijk onderdak waar ik ook regelmatig niet blij van word. Verlang dan weer naar het 'oude' .
Slotsom: het is overal wat.
Mijn van origine OGGiN (later CGK) opa zei altijd dat je niet te licht moet zijn, dan drijf je boven het net van de Visser, maar als je te zwaar bent zak je onder het net. Zorg maar dat je in het net komt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6117
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door HersteldHervormd »

Voor (misschien ieders) duidelijkheid, gaat het nu om specifiek de GG? Of de hele de rechterflank van de reformatorische gezindte?
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 19 dec 2022, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7791
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:Overigens merk ik ook dat het veel uitmaakt wie iets zegt. Ook in deze draad:
Als Posthoorn iets massiefs over de rechterflank typt, wordt daar nauwelijks op gereageerd.
Als ik dezelfde gedachte in mildere bewoordingen herhaal, springt men daar als een bok op de haverkist bovenop.
Dan is de vraag hoe dat komt. Mogelijk een spiegel om eens in te kijken.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat men liever de massieve dan de milde versie wil horen; die is meer bevindelijk.
Mannetje
Berichten: 7791
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:Ik denk dat men liever de massieve dan de milde versie wil horen; die is meer bevindelijk.
Ok, het ligt dus niet aan jou.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

Mannetje schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat men liever de massieve dan de milde versie wil horen; die is meer bevindelijk.
Ok, het ligt dus niet aan jou.
Eerder deed ik ook de massieve versie, maar toen werd ik vaak genegeerd. :)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

Overigens wordt er ook op namen van dominees 'gesprongen'. Daarom vind ik het ook beter om geen namen van dominees te noemen. ( je zult maar dominee zijn :nonnon )
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3992
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:
Tiberius schreef:Overigens merk ik ook dat het veel uitmaakt wie iets zegt. Ook in deze draad:
Als Posthoorn iets massiefs over de rechterflank typt, wordt daar nauwelijks op gereageerd.
Als ik dezelfde gedachte in mildere bewoordingen herhaal, springt men daar als een bok op de haverkist bovenop.
Dan is de vraag hoe dat komt. Mogelijk een spiegel om eens in te kijken.
Ik weet dat Tiberius prima voor zichzelf kan reageren, maar ik herken het helemaal wat hij schrijft. Als antwoord enkel de regel: Dan is de vraag hoe dat komt. Mogelijk een spiegel om eens in te kijken. Vind ik wat kort door de bocht en doet niet helemaal recht aan wat hij schrijft.
En dat gebeurt bij meerderen. Je krijgt een soort etiket en dan lijkt er niet meer objectief met je posting omgegaan te worden.
En dat gebeurt aan beide kanten.
Als je in de 'goede' kerk zit mag je stevige kritiek hebben, ben je veranderd van kerk, wordt het al moeizamer.
Probeer elke posting 'neutraal' te lezen, heel moeilijk, ik weet het, want ik maak me soms ook schuldig aan vooringenomenheid.
En ja, sommige mensen liggen je niet zo, dat kan ook nog gewoon. Vermijdt dan zoveel als mogelijk een reactie, of voor je zelfverloochening: reageer positief!
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

@Tiberius, mensen geven eerder negatieve dan positieve feedback. Overigens mis ik soms een beetje de 'oude' Tiberius. Was er altijd zo hartelijk mee eens ......
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Tiberius »

@Terri, bedankt!

@Thea, je laatste 2 zinnen onderstrepen je 1e: ik heb dat helaas nooit gemerkt. :)
En de oude Tiberius zal je blijven missen, hoop ik. (En voor jou en wellicht anderen: helaas).
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Ik wil toch even wat kwijt...

Bericht door Thea »

Ja, leerpuntje voor me.....overigens was ik toen denk ik nog meelezer :hum . Oprecht jammer, dat ik de oude Tiberius niet meer ontmoet!
Plaats reactie